Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 20 mei 2023 22:40 Moeten de Oekraïners dan vier maanden wachten met hun offensief?
Welnee. Zonder straaljagers kan het ook, maar veel moeilijker. Tanks plus F-16's is een magistraal duo.
Veel minder dode Ukrainse soldaten...
Verder zou dit toch wel veel langer kunnen gaan duren dan men denkt dus die paar maanden kunnen er ook nog wel bij.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Ze hebben goede luchtverdeding nodig bij een grond-offensief, maar dat hoeft niet met straaljagers -- het kan eveneens met luchtafweergeschut.
Zionist
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik heb het eerder al gezegd, een soort van beslissing voor november 2024 is aan te bevelen...

Je hoort niemand meer klagen over de JSF/F35 trouwens. Die vond progressief Nederland toch zo'n dure miskoop...
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

B.S. schreef: 21 mei 2023 00:17 Ik heb het eerder al gezegd, een soort van beslissing voor november 2024 is aan te bevelen...

Je hoort niemand meer klagen over de JSF/F35 trouwens. Die vond progressief Nederland toch zo'n dure miskoop...
Als F16's voldoende zijn om Rusland te verslaan, dan is het wellicht wel degelijk weggegooid geld....
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Goed punt.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Bachmoet is gevallen.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

lanier schreef: 20 mei 2023 13:00 Laten we ons niet rijk rekenen met de levering van F-16's. Ze zijn namelijk geen partij voor de Russische SU-35:
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... an-de-f-16

Voordat de F-16 de SU-35 heeft gedetecteerd, is deze al onder vuur genomen en is de SU-35 al omgekeerd. In een dogfight gaat de F-16 verliezen. Zonder goede radarsystemen op de grond en ground-air missiles gaan de piloten het niet redden. Zeker niet met een training van een paar maanden.

De Russen hebben minimaal 93 van deze vliegtuigen.
Het is maar net welk stuk je leest: https://www.newsweek.com/russia-su35-co ... ne-1788873
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 21 mei 2023 00:17 Ik heb het eerder al gezegd, een soort van beslissing voor november 2024 is aan te bevelen...

Was het ook wel, er rammelde van alles aan het ding. Maar dat mag je niet zeggen en van alles kan worden gemodificeerd.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 21 mei 2023 03:50 Bachmoet is gevallen.
Hoera, hoop puin. :(
Strategisch onzin.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 21 mei 2023 09:33
Hoera, hoop puin. :(
Strategisch onzin.
zou er nog een gebouw rechtstaan dat de Russen als hoofdkwartier, folter- en verkrachtingskamer kunnen gebruiken?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Omdat het in het topic 'De reden waarom ik het een coup noem' Off-Topic is plaats ik mijn antwoord hier waar het mijns inziens wel On-Topic is:
ChaimNimsky schreef: 20 mei 2023 15:54
HierEnNu schreef: 20 mei 2023 13:01 Ik wil in dit topic onderzoeken wat er zoal voorafging aan de afzetting van Viktor Janoekovytsj. Ik ben er namelijk van overtuigd dat daar aanknopingspunten zijn te vinden om te kunnen komen tot daadwerkelijk vrede.
Ach, een peacenik.
Vredesstrijder? Strijden voor vrede is waar jij voor kiest!
  • Making war for peace
    is like fucking for virginity!
Ik ben echter geen pacifist die principieel geweldloos is of zo en hoewel ik tegen
onnodig geweld ben, vind ik mezelf en mijn naasten niet verdedigen laf.
Leidraad voor mij blijft wel dat 'oog om oog, tand om tand' nooit leidt tot vrede en
hooguit leidt tot [tijdelijk!] staken van de strijd,
maar wel ongetwijfeld lijdt [SIC] tot overtollig veel blinden en tandenlozen!
ChaimNimsky schreef:Vrede moet worden voorkomen totdat de Russen weg zijn uit Oekraine.
Er woonden in Oekraïne al vóór de oorlog Russen die daar zijn geboren en
er wonen daar Russen die daar zijn geboren en nog een babietje zijn:
  • allemaal weg?

ChaimNimsky schreef:Daarnaast is het voordelig voor Europa en de NAVO dat Rusland reeds erg verzwakt is.
Geopolitiek bekeken ben ik dat met je eens.
ChaimNimsky schreef:
Ik vind de westerse houding namelijk bepaald niet moedig, dat 'wij' bereid zijn om het grote offer te brengen om tot en met de laatste Oekraïner te vechten. En dan? Na die laatste Oekraïner, wat dan?
Je gebruikt exact dezelfde woorden als Poetin. Het gaat er echter om dat Rusland uit Oekraine vertrekt.
Die woorden van Putin ken ik niet, ik wist niet eens dat hij Nederlands spreekt. :mrgreen:
Dat Rusland zich terug moet trekken uit Oekraïne ben ik het mee eens.

Maar je ontloopt mijn rechtstreekse vraag, die ik zal herformuleren:
  • Kennelijk is [de regering van] Oekraïne bereid
    om tot en met de laatste Oekraïner te vechten. En dan?
    die laatste Oekraïner, wat dan?
Wij drinken een glas [bier met Putin?],
doen een plas, en gaan over tot de orde van de dag?
:?: :?: :?:
ChaimNimsky schreef:Persoonlijk ben ik voor het inzetten van NAVO troepen, nu die hypersonische raketten van de Russen zelfs door Patriots tegen kunnen worden gehouden, de VS een functioneel raketschild heeft en Poetin onmogelijk kan escaleren zonder de strijd te verliezen.
Ik ben ook voor het inzetten van NAVO troepen op Oekraiens grondgebied, zeker in die gebieden die niet bezet worden door de Russen, zodat Oekraïne zich kan concentreren op de bevrijding van de bezette gebieden. Maar daartoe moet Oekraïne dan wel een officieel verzoek indienen!
ChaimNimsky schreef:Nog belangrijker vind ik dat de Oekrainers genoegdoening verdienen.
Eensch!
ChaimNimsky schreef:De moraal bij Oekraïners is hoog in tegenstelling tot de gigantisch lage moraal bij de Russen. Liefde voor de volksgenoten, het vaderland en vooral wraaklust tegenover de bezetter zijn effectieve motivators: klik :thumb1: Laat de F-16s maar komen en slacht de Russen maar af.
De Russen afslachten? In Rusland zelf zijn dat er een kleine 146 miljoen en
in Oekraïne alleen al een kleine 15 miljoen!
Daar zitten erg veel onschuldige Russische burgers bij
[nog ff afgezien van collateral damage onder de Oekraïners!]
die slachtoffer zouden worden!

Nog ff afgezien dat de Russen zich niet straffeloos laten afslachten!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

HierEnNu schreef: 21 mei 2023 11:18 Maar je ontloopt mijn rechtstreekse vraag, die ik zal herformuleren:
als zelensky en zijn regering vandaag aftreedt dan stopt het verzet niet en zullen de mensen daar blijven vechten en zich blijven verzetten.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

appelfflap schreef: 21 mei 2023 12:20
HierEnNu schreef: 21 mei 2023 11:18Maar je ontloopt mijn rechtstreekse vraag, die ik zal herformuleren:
als zelensky en zijn regering vandaag aftreedt dan stopt het verzet niet en zullen de mensen daar blijven vechten en zich blijven verzetten.
Ik heb kennelijk een andere 'Glazen Bol' dan jij!
Maar eerst ff de realiteit:
zullen de mensen daar werkelijk blijven vechten en zich blijven verzetten?
  • "Mensenrechtenraad UNHCR schatte aanvankelijk dat het aantal Oekraïense oorlogsvluchtelingen zou oplopen tot 4 miljoen.[5] Half maart stelde de UNHCR deze voorspelling bij naar boven, tot 5 miljoen.[6]
Ik zie in mijn 'Glazen Bol' Atoombommen vallen ...
Dus de essentie van die vraag, waarvan ook jij het antwoord ontloopt
is als volgt:
  • NÁ die laatste Oekraïner, wat dan?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

HierEnNu schreef: 21 mei 2023 11:18
ChaimNimsky schreef: 20 mei 2023 15:54 Ach, een peacenik.
Vredesstrijder? Strijden voor vrede is waar jij voor kiest!
Nonsense. Je praat zoals de Romeinen met hun Pax Romana: eerst een land binnenvallen en vervolgens spreken over vrede. Geef eerst maar terug wat je gestolen hebt. Indien een vijandige mogendheid zoals de Russen een land binnenvallen, is het tijd voor strijd.
  • Making war for peace
    is like fucking for virginity!
Die uitspraak heb ik al duizenden malen gehoord. Dat had je Poetin moeten vertellen voordat hij Oekraïne binnenviel. Nu is het te laat. Het is pas vrede als ze vertrekken.
Leidraad voor mij blijft wel dat 'oog om oog, tand om tand' nooit leidt tot vrede en
hooguit leidt tot [tijdelijk!] staken van de strijd,
maar wel ongetwijfeld lijdt [SIC] tot overtollig veel blinden en tandenlozen!
Alweer zo'n cliché, net als "Oog om oog maakt de hele wereld blind". De Russen hebben liever dat je hen de andere wang toekeert, maar Oekraïne verdient de overwinning en genoegdoening.
Er woonden in Oekraïne al vóór de oorlog Russen die daar zijn geboren en er wonen daar Russen die daar zijn geboren en nog een babietje zijn:
  • allemaal weg?
Iemand die in Oekraïne is geboren, is Oekraïner. Heb het over de Russische bezettingsmacht die Oekraïne binnenviel. Wat er na de oorlog gebeurt met degenen die hebben geheuld met de Russische bezetter, is aan Oekraïne.
... tot en met de laatste Oekraïner te vechten.
Je gebruikt exact dezelfde woorden als Poetin. Het gaat er echter om dat Rusland uit Oekraine vertrekt.
Die woorden van Putin ken ik niet, ik wist niet eens dat hij Nederlands spreekt.
Je zei precies wat Poetin zei: Putin says West fighting "to last Ukrainian"....
Dat Rusland zich terug moet trekken uit Oekraïne ben ik het mee eens.
Exact.
  • Kennelijk is [de regering van] Oekraïne bereid om tot en met de laatste Oekraïner te vechten. En dan?
Dat is niet wat je zei. Je stelde - net als Poetin - dat het westen - 'wij' - bereid zouden zijn om het grote offer te brengen om tot en met de laatste Oekraïner te vechten. Ook weer een uitspraak die dagelijks door zovele Russische trollen wordt gebezigd. Allereerst helpen we Oekraïne in hun strijd tegen de wrede Russische bezetter door wapes te leveren en ten tweede zullen lang niet alle Oekraïners strijden. Verheugend is het dat de Russen reeds zodanig zijn verzwakt, dat ze de oorlog onmogelijk kunnen winnen. Ze gebruiken tegenwoordig nog bijna alleen sterk verouderd materiaal, zoals tanks uit de jaren 60, terwijl Oekraïne moderner materieel geleverd krijgt.
Dat is wat de Duitsers Realpolitik noemen. Wellicht. Ben er geen voorstander van.
Ik ben ook voor het inzetten van NAVO troepen op Oekraiens grondgebied, zeker in die gebieden die niet bezet worden door de Russen, zodat Oekraïne zich kan concentreren op de bevrijding van de bezette gebieden. Maar daartoe moet Oekraïne dan wel een officieel verzoek indienen!
De NAVO gaat geen troepen inzetten om Oekraïne te beschermen. Artikel 5 betreft slechts de NAVO-leden. Daar maakt Oekraïne geen deel van uit. Oekraïne had reeds een verzoek ingediend en gevraagd om hulp, zoals een luchtbrug. Daar is toen afwijzend op gereageerd. Verder dan het leveren van wapens, opleidingen en logistieke steun, zullen de NAVO landen waarschijnlijk niet gaan.
ChaimNimsky schreef:Nog belangrijker vind ik dat de Oekrainers genoegdoening verdienen.
Eensch!
Prima.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Volgens alle bronnen, die ik kan opvoeren, Zelensky op de G7, Ukrainse commandanten en media, behalve Russen, is Bachmoet niet gevallen. De Russen beheersen meer dan de helft, feestje voor ze in hun eigen puin, maar naar verluidt: dat is het dan. Ukrainse militairen vechten gewoon door.
Verder is het gebied meer psychologisch van waarde. Voor de Russen dan vooral, waarom mag Joost weten, dus het maakt niet zoveel uit.
Plaats reactie