Jezus, historisch of mythisch?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Pollvraag door HenkM: "Is Jezus historisch- of mythisch"?

Hij heeft nooit bestaan, de christus figuur is een fabricage van anderen.
36
48%
Hij heeft wel bestaan, en stierf aan het kruis als een rebel/opruier.
17
23%
Hij heeft wel bestaan, de omstandigheden van zijn dood zijn onduidelijk.
15
20%
Zijn hele geschiedenis is correct beschreven in de bijbel.
7
9%

Totaal aantal stemmen: 75

Aton
Diehard

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Aton »

HJW schreef: Zagen zij Jezus als messias en verwachten ze hem op korte termijn terug.
Hoe konden ze Jezus terug verwachten ??????? Hij was toch dood ? Wat de zeloten wél verwachtte was iemand in de nabije toekomst zich als nieuwe messias zou aandienen, en dat is dan ook gebeurd : Simon bar Kochba.
waren de zeloten messias-belijdende joden.
Wat een grappige uitdrukking. Een messias werd niet ' beleden ', die was er of die was er niet. :lol:
De zeloten keken wel uit naar een nieuwe sterke leider, maar ' belijden '... dat doen ze in de kerk joh !
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HJW schreef:
Peter van Velzen schreef:
HJW schreef: De opstandelingen in Massada wisten nog niet dat de opstand neergeslagen zou worden. Ze zaten er midden in.
Of het een eerste of tweede generatie is maakt niet uit.
Zagen zij Jezus als messias en verwachten ze hem op korte termijn terug.
Kortom: waren de zeloten messias-belijdende joden.
Ah nee. Nu vraag je volgens mij of het Christenen waren! Messias belijdende Joden verwachtten geen dode Messias die zou wederkeren, zover ik weet. Dat is de typerende eigenschap van Chirstenen. Overigens was het tijdens de belegering van Massada al zeker dat de opstand was mislukt. Jerusalem was al ingenomen en de meeste vrijheidsstrijders waren al dood.
Ik deed de uitspraak dat de Jezus beweging niet groot van omvang was.
Aton geeft daarop aan dat ze groot genoeg waren om in Massada tegenstand te bieden.
Enige vraag vraag van mij is dan: heeft Aton een bron waarin staat dat de strijders van Massada bij de
Jezus beweging hoorden.
Je haalt nog steeds twee dingen door elkaar: De aanhangers van een onafhankelijke joodse staat, en de aanhangers van een specifieke mogelijke koning. Als de man die koning zou worden dood gaat, is dat niet hetzelfde (ook als het dat tevoren wel was). Je vraag is te vergelijken met de vraag of Jan Pieterszoon Koen een aanhanger was van WIllem van Oranje.
Ik wens u alle goeds
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Aton schreef:
HJW schreef: Toen ik het had over de Jezus beweging had je geen definitie nodig om toch met een bron te komen.
Je speelt spelletjes.
Volgelingen van Jezus zijn mensen die in Jezus de messias zien.
Benieuwd welke uitvlucht je nu weer bedenkt.
Nogmaals, jij bent het die met uitvluchten en spelletjes komt aanzetten.
Dus volgens jou waren de volgelingen van Jezus joden waren die in hem een messias zagen. O.K., we hebben het hier nog steeds over de historische versie van Jezus. Messias betekende voor de joden een gezalfde koning of hogepriester. Gezien de poging van twee auteurs van twee evangelies om hem een stamboom toe te dichten die teruggaat tot David en Jezus zelf deze rol speelde bij zijn ' blijde intrede ' , kunnen we rustig aannemen dat dit een koning- claim betrof en geen priesterfunctie. Probleem was dat deze rol van heerser al door de keizer was ingevuld. Om deze rol van koning van de joden te kunnen opnemen moesten eerst de Romeinen van het toneel. En daar komen de nationalisten in beeld, ook gekend als de nazareners (= koningsgezinden ) en door de Romeinen zeloten genoemd. Zie je, het één volgt uit het andere. Het is nu wel zo dat deze messias terecht gesteld is en geen nut meer had als messias. Aan een dode messias had men niks. Maar deze beweging hield nog lang niet op met bestaan. Dat merken we bij de Joodse oorlog en de val van Massada. En dit was nog steeds niet het einde van deze " volgelingen ". In 130 n.C. diende zich een nieuwe messias aan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjimon_bar_Kochba" onclick="window.open(this.href);return false;
Is het zo wat duidelijker ?
Ja.
Ik bedoelde met mijn opmerking dat Jezus weinig volgelingen had na zijn terechtstelling. Er waren er niet veel die hem nog steeds voor de messias hielden na zijn kruisiging en vermeende opstanding.
Jij hebt over de nationalistische stroming die zich van het Romeinse juk wilde bevrijden. Die is met Jezus niet opgehouden, maar het waren niet de volgelingen van Jezus (zeg maar, de eerste christenen, die in Massada vochten.

Mijn opmerking kwam voort uit dit topic en de vraag waarom er eigenlijk geen oude bronnen over Jezus zijn. En dat komt omdat er weinig joden over gingen tot geloof in zijn messiasschap.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Aton schreef:
HJW schreef: Zagen zij Jezus als messias en verwachten ze hem op korte termijn terug.
Hoe konden ze Jezus terug verwachten ??????? Hij was toch dood ? Wat de zeloten wél verwachtte was iemand in de nabije toekomst zich als nieuwe messias zou aandienen, en dat is dan ook gebeurd : Simon bar Kochba.
waren de zeloten messias-belijdende joden.
Wat een grappige uitdrukking. Een messias werd niet ' beleden ', die was er of die was er niet. :lol:
De zeloten keken wel uit naar een nieuwe sterke leider, maar ' belijden '... dat doen ze in de kerk joh !
Als je gelooft in zijn opstanding kun je hem terug verwachten. En dat deden de joden die hem nog steeds voor de messias hielden.
Tja, de term messias-belijdende joden heb ik ook niet bedacht. Het is de term voor de joden die Jezus alsnog voor de messias hielden.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Aton heeft zich aan het Talpiot-graf vastgeklampt. Alles wat daarbovenop komt moet hij fantaseren. Zijn historische Jezus maakt het pleit voor een historische Jezus enkel nog een graadje vergezochter: Paulus laat namelijk weten dat hij Petrus en Jacobus kent, - die dan dus moeten worden opgevat als volgelingen van de ooit geleefde Jezus die een vrijheidsstrijder zou zijn geweest die geweld niet schuwde en waarvan ze weten dat hij nu dood is -, maar Paulus heeft geen enkele kennis van zo'n historische Jezus. Die zou hij volgens Aton dan opzettelijk verdonkermaand hebben. Zoiets is te absurd om serieus te kunnen nemen.
Born OK the first time
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

HJW schreef: Ja.
Niet dus. :)
Ik bedoelde met mijn opmerking dat Jezus weinig volgelingen had na zijn terechtstelling. Er waren er niet veel die hem nog steeds voor de messias hielden na zijn kruisiging en vermeende opstanding.
Niet veel ? :lol: Geen enkele ! De koning is dood, lang leve de koning. Je snapt nog steeds niet wat messias wil zeggen voor de joden. Lees je wel mijn post ?? Vermeende opstanding ? Welke vermeende opstanding ? Je zit weer bij de mythische versie, of heb je dat nog steeds niet door ?
Jij hebt over de nationalistische stroming die zich van het Romeinse juk wilde bevrijden.
Yep, wie anders ? De mythische versie van Paulus ?
Die is met Jezus niet opgehouden, maar het waren niet de volgelingen van Jezus (zeg maar, de eerste christenen, die in Massada vochten.
Nog steeds te knoeien met ' volgelingen ' ? Jezus was een ijveraar en opstandeling tegen de bezetter, m.a.w., in de ogen van de Romeinen een zeloot. En dit verzet is niet gestopt bij de dood van Jezus, maar ging nog rustig door.
Baaidewee, moet jij geen bronvermeldingen geven ?
Mijn opmerking kwam voort uit dit topic en de vraag waarom er eigenlijk geen oude bronnen over Jezus zijn. En dat komt omdat er weinig joden over gingen tot geloof in zijn messiasschap.
Tja, aan een dode messias hadden ze niet zoveel, denk je ook niet ? :)
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

HJW schreef: Als je gelooft in zijn opstanding kun je hem terug verwachten. En dat deden de joden die hem nog steeds voor de messias hielden.
Wat een onzin ! De enigen die in een opstanding geloofden waren de volgelingen van Paulus, en dan gaat het hier om een mythologische versie.
Tja, de term messias-belijdende joden heb ik ook niet bedacht.
Ik ook niet. Misschien schept dit enige klaarheid :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Messiasbelijdende_Joden" onclick="window.open(this.href);return false;
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Rereformed schreef:Aton heeft zich aan het Talpiot-graf vastgeklampt. Alles wat daarbovenop komt moet hij fantaseren. Zijn historische Jezus maakt het pleit voor een historische Jezus enkel nog een graadje vergezochter: Paulus laat namelijk weten dat hij Petrus en Jacobus kent, - die dan dus moeten worden opgevat als volgelingen van de ooit geleefde Jezus die een vrijheidsstrijder zou zijn geweest die geweld niet schuwde en waarvan ze weten dat hij nu dood is -, maar Paulus heeft geen enkele kennis van zo'n historische Jezus. Die zou hij volgens Aton dan opzettelijk verdonkermaand hebben. Zoiets is te absurd om serieus te kunnen nemen.
Wat nu net absurd is , is wel deze post hoor ! Paulus laat namelijk weten..... Is dit het enige wat Paulus heeft laten weten ? :)
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Aton schreef: Niet veel ? :lol: Geen enkele ! De koning is dood, lang leve de koning. Je snapt nog steeds niet wat messias wil zeggen voor de joden. Lees je wel mijn post ?? Vermeende opstanding ? Welke vermeende opstanding ? Je zit weer bij de mythische versie, of heb je dat nog steeds niet door ?
Ik snap wel degelijk wel dat je dan bij de mythische Jezus uitkomt. En ja, ik snap wat de messias voor de joden betekende (redelijk divers pallet aan verwachtingen).
Mijn stelling is dat er wel een aantal joden in de mythische Jezus is gaan geloven, maar dat die groep dus heel beperkt was.
Nog steeds te knoeien met ' volgelingen ' ? Jezus was een ijveraar en opstandeling tegen de bezetter, m.a.w., in de ogen van de Romeinen een zeloot. En dit verzet is niet gestopt bij de dood van Jezus, maar ging nog rustig door.
Er zijn veel beelden van Jezus mogelijk. Rebel en opruier is er een van, maar er zijn er meer.
Maar het is helemaal correct dat hij als mogelijke opruier is gekruisigd door de Romeinen.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Aton schreef:
HJW schreef: Als je gelooft in zijn opstanding kun je hem terug verwachten. En dat deden de joden die hem nog steeds voor de messias hielden.
Wat een onzin ! De enigen die in een opstanding geloofden waren de volgelingen van Paulus, en dan gaat het hier om een mythologische versie.
Tja, de term messias-belijdende joden heb ik ook niet bedacht.
Ik ook niet. Misschien schept dit enige klaarheid :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Messiasbelijdende_Joden" onclick="window.open(this.href);return false;
Het klopt dat de gelovers van een mythische Jezus eigenlijk de leer van Paulus volgen.
Er zit een groot verschil tussen de leer van Jezus en Paulus. Correct.
Er was echter een kleine groep joden die de leer van Paulus volgde en daarmee nog steeds Jezus als de messias zag. Maar dan de mythische messias.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Talpiot graf of niet. Volgens mij is het niet Paulus die iets verdonkermaand. Hij lijkt in het geheel de historische Jezus niet te hebben gekend, en baseert zich uitsluitend op zijn eigen "verschijning". Ik heb wel ergens gelezen dat met name Marcus iets verdonkermaand zou hebben. Maar met SImon de Zeloot onder de discipelen, lijkt mij dat nauwelijks het geval! Tenzij de romeinen niet wisten wat Zeloot betekende. . .
Ik wens u alle goeds
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

HJW schreef: Ik snap wel degelijk wel dat je dan bij de mythische Jezus uitkomt. En ja, ik snap wat de messias voor de joden betekende (redelijk divers pallet aan verwachtingen).
Voor de joden uit Jezus' tijd was er geen ' pallet ' !! Messias was messias, punt uit.
Mijn stelling is dat er wel een aantal joden in de mythische Jezus is gaan geloven, maar dat die groep dus heel beperkt was.
Heel beperkt ? Waar heb je dit vandaan ? ALLE volgelingen van Paulus' mythische Jezus waren joden, Helleense joden uit de diaspora. Dit was ook de reden waarom Paulus en de auteurs van de evangelies in het Grieks schreven. Pas later hebben zich ook niet-joden zich aan deze gnostische variante aangesloten, maar dit heeft hoegenaamd niks te maken met de joodse nationalisten ten tijde van Jezus.
Er zijn veel beelden van Jezus mogelijk. Rebel en opruier is er een van, maar er zijn er meer.
Ja, de mythische versie uit het N.T.
Maar het is helemaal correct dat hij als mogelijke opruier is gekruisigd door de Romeinen.
Mogelijk ? Weet je nog iets meer ?
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

HJW schreef: Er zit een groot verschil tussen de leer van Jezus en Paulus. Correct.
Jezus had geen leer !! Hij was een fundamentalistische jood.
Er was echter een kleine groep joden die de leer van Paulus volgde en daarmee nog steeds Jezus als de messias zag. Maar dan de mythische messias.
En daar is later het christendom uit ontstaan. :)
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef:Talpiot graf of niet. Volgens mij is het niet Paulus die iets verdonkermaand. Hij lijkt in het geheel de historische Jezus niet te hebben gekend, en baseert zich uitsluitend op zijn eigen "verschijning". Ik heb wel ergens gelezen dat met name Marcus iets verdonkermaand zou hebben. Maar met SImon de Zeloot onder de discipelen, lijkt mij dat nauwelijks het geval! Tenzij de romeinen niet wisten wat Zeloot betekende. . .
:)
JHN
Forum fan

Bericht door JHN »

HJW schreef:Bronnen uit die tijd zijn er volgens mijn weten niet. We kunnen alleen ver achteraf zaken aannemelijk dan wel niet aannemelijk maken.
Ik zou zeer verbaasd zijn als iemand met bronnen uit die tijd zou komen. En al helemaal dat die doorslaggevend bewijs voor het één danwel het ander zouden geven.
Als dat er was (en ontdekt) dan was dat allang verspreid.
Ja natuurlijk. En ik weet ook wel dat die bronnen er niet zijn. Maar een ander kan het altijd beter weten natuurlijk. Ik laat me graag verbazen. Maar het probleem dat ik altijd heb met dat soort claims is dat de niets vermoedende lezer de indruk zou kunnen krijgen dat dat een uitgemaakt zaak is terwijl dat niet het geval is en in feite zelfs volkomen uit de lucht gegrepen. Maar als ik dat plompverloren zeg, tja, wie ben ik feilbaar mens, eigenlijk om dat te zeggen? Men kan alleen laten zien wat er is. Wat er niet is kan men ook niet laten zien. Dat is mijn fundamentele zwakte nu eenmaal. Maar daarom is het dus aan Karssenberg om te laten zien waar hij zijn claim op baseert. En blijft hij in gebreke, waarom zouden we hem geloven?
Karssenberg schreef:Ik doelde op tot geloof in Jezus gekomen mensen, maar die niettemin bestreden of relativeerden dat Jezus werkelijk met zijn eigen lichaam uit de dood was opgestaan.
Ah, mijn aanname dat het om niet-christenen ging was dus te optimistisch. Maar dat christenen, van welke denominatie ook, de historiciteit in twijfel zouden trekken lijkt me onrealistisch.
Het zou heel merkwaardig zijn, dat zulke mensen bestreden dat Jezus uit de dood was opgestaan terwijl zij niet ervan overtuigd waren dat Jesus werkelijk geleefd had.
Daar kunnen zij best van overtuigd geweest zijn, maar wás hij ook historisch? Wat mensen geloofden, meneer Karssenberg, dat weten we wel. Voor zover dat gedocumenteerd is. Dat is hier de vraag niet. De vraag is wat zij wisten. U gelooft ook dat Jezus historisch was, net als mijn buurman en nog vele anderen. Maar in feite is geen van u in een positie om dat echt te weten.
Dat wisten ze maar al te goed, omdat ze tijdgenoten van hem waren. Dus als ze de opstanding bestreden van iemand, die nooit geleefd had dan zouden ze daar zeker op zijn aangesproken.
Tijdgenoten? Waar baseert u dat op? En door wie en waarom zouden zij daarop aangesproken zijn? Wie zou in een positie geweest zijn om iemand daarop aan te spreken? Hoe weet u dat niemand hen daarop aansprak? Als dat gebeurd was, hoe groot zou de kans zijn dat dat bewaard zou blijven? Het probleem blijft hetzelfde. Er zijn geen contemporaine reacties bekend, positief of negatief, aangaande een vermeend optreden van een historische Jezus. Die kunnen er geweest zijn, maar dat weet u niet en al helemaal niet wat die reacties inhielden.

Het Thomas evangelie, heer Karssenberg, is geen naratieve tekst maar een uitsprakenverzameling. Een verzameling van 114 zg. logia, soms voorzien van een korte inleiding. Het was in de Oudheid tamelijk gemeengoed om dergelijke al dan niet authentieke uitspraken te verzamelen en toe te schrijven aan een al dan niet mythische stichter/leraar uit het verleden van een beweging. Het bestaan van dergelijke verzamelingen, als Thomas of Q, zegt in het geheel niets over de historiciteit van Jezus. Het Thomas evangelie wordt veelal omstreeks 140 gedateerd. Niks tijdgenoten dus als dat klopt. Thomas is overigens tweeling in het Aramees. Zijn eigen naam zou Judas geweest zijn. In de Handelingen van Thomas wordt expliciet gesteld dat Thomas de tweelingbroer van Jezus geweest zou zijn. De tweelingbroer aan wie Jezus volgens het evangelie zijn geheime woorden sprak. Het aardige is dat het een bestaand mythologisch concept was dat een gewone sterveling, zoals Thomas, een goddelijke broer had, zoals Jezus. Het bekende precedent is uiteraard Castor en Pollux (Polydeukes). Zonen van Zeus. Zal toevallig zijn. Denk daar eens aan als iemand u komt vertellen dat één of andere Jacobus, de ‘broer van de heer’ bij Paulus, bewijst dat de ‘heer’ een gewone historische sterveling was. Jacobus kon heel goed geloven dat hij een broer was van een hemelse 'Lord', die hij verder natuurlijk nooit gezien had. Zo waren de tijden nu eenmaal. Overigens weten we niet eens wat Jacobus geloofde. Wat we hebben is een schrijver die zich Paulus noemt en die schrijft over een Jacobus waarvan de schrijver kennelijk geloofde dat dat de broer van de heer was. En die Paulus die heeft het verder overal over een hemelse heer. Niet over een aardse. Ik geef het maar in overweging. Overigens denk ik zelf niet dat het zo gegaan is. Ik acht het alternatief dat Rereformed hierover aandraagt waarschijnlijker. Maar bewijs voor een aardse Jezus, vergeet het. Dat Petrus en Jacobus directe volgelingen van een historische Jezus waren zegt Paulus overigens ook nergens. Dat is een evangeliepreconceptie. Dat tekent het niveau van dat wikipedia artikel. Zie wat u zich allemaal op de hals kunt halen als u zomaar wat kreten in het veld dropt. Maar ik dwaal af.

Er zijn dus geen bronnen. Mooi. Maar we zien wel weer het karakteristieke gedrag van het niet kunnen onderbouwen van een claim en in plaats daarvan met nieuwe ononderbouwde claims komen alsof die de oorspronkelijke claim onderbouwen.

Voor alle duidelijkheid meneer Karssenberg, ik beweer helemaal niet dat op basis hiervan moet worden geconcludeerd dat Jezus niet historisch zou zijn. Dat zou onzinnig zijn. Maar de tegenovergestelde bewering is even onzinnig. Het probleem is herkenbaar. U bent met niets anders bezig dan te proberen de feiten in overeenstemming te brengen met uw geloof in plaats van omgekeerd. Feiten die schadelijk zouden kunnen voor uw geloof negeert u als u ze kent en als u ze niet kent gaat u daar zeker niet naar op zoek. Mijn overtuiging is dat feiten zich niks aantrekken van uw of mijn geloof. Van sommige feiten hebben we kennis, van andere niet. Jammer dan. In geval van gebrek aan kennis kunnen we niet onze eigen feiten maken helaas. Dat zullen we moeten aanvaarden. U kunt dat ook niet aanvaarden, maar dan jaagt u een fata morgana na.

Niet dat het me erg boeit verder, maar hebt er wel eens over nagedacht wat het zou kunnen betekenen voor uw geloof in de opstanding, waarvan de bekendheid ermee pas dateert van decennia na het veronderstelde gebeuren, als er ook tijdgenoten van Jezus waren die helemaal niet in die opstanding geloofden? Toch maar liever geen tijdgenoten misschien?

Groet,

John
By education most have been misled,
So they believe because they were so bred;
The priest continues what the nurse began,
And thus the child imposes on the man.
(Dryden)
Plaats reactie