Rereformed schreef: Er is bijna niets mooiers dan een echte helgelover tegen te komen op dit forum. Dat zijn altijd zeldzame exemplaren om van te genieten.
Ik vind het altijd stuitend om te ervaren. Ook al geloofde ik zélf ooit in de hel en bad ik voor iedereen die ik maar kon bedenken vurig dat God ze op een dag toch de ogen zou openen om het evangelie te verstaan en aan te nemen en dat ik een instrument mocht zijn in Zijn handen om het evangelie uit te dragen. Dan nog verwenste ik diep van binnen dát deel van het evangelie. Diep knagend in mij realiseerde ik een jaar na mijn bekering dat het wel eens de gruwelijke waarheid zou kunnen zijn dat mijn moeder die aan kanker heeft geleden daar dús misschien wel in de hel zou zitten sinds 1979. Later in mijn geloof heb ik eens bij een goede vriendin zitten preken waarvan het hele gezin totaal ongelovig was. Ik aan haar het evangelie uitgelegd en wat er met mij was gebeurd en hoe ik was veranderd en hoe geweldig het was te zien hoe God in mensenlevens kan werken en uiteindelijk het hele verhaal verteld dat een mens die Jezus niet zou willen aannemen helaas voor eeuwig verloren zou gaan. Wat gebeurd er? Een jaar later overleed haar moeder en terwijl ik bij de begrafenis was realiseerde ik wat voor een idioot ik was geweest om haar dát verhaal te vertellen. Ik stelde mij zo voor dat zij mij vanaf dat moment wel móest zien als een rare snuiter die er werkelijk van overtuigd was dat háár moeder dús volgens mijn visie op het grote vraagstuk: Waarom zijn wij hier, voor mezelf even had opgelost door te geloven dat zij nu in de hel zou zitten. Zelf geloofde ze daar geen lor van uiteraard maar ik groeide uit de gratie en heb haar daarna járen lang niet meer gezien. Toen ik haar jaren later sprak was het eerste wat ze zei: "Zit je nog steeds in die kerk?". Er bestaat een hele duistere enge levensovertuiging die ermee dreigt dat je je vrienden voor eeuwig kwijtraakt als jij je mond erover dichthoud. En dat maakt met een beetje pech al vijanden in dit leven. In het minst veroorzaakt het vervreemding van je vrienden op dit punt. En een ongemakkelijk gevoel als je samen bent.
Rereformed schreef:En altijd de beste bevorderaars van het atheïsme. Daar zullen we nog jarenlang met een glimlach naar kunnen verwijzen.
Ja het christenlab is gratis en voor niets.... En als iets gratis is .....
Laatst gewijzigd door Destinesia op 23 jul 2011 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Jrkamsterdam durft me zeker geen antwoord te geven
zal ik hem het volgende ff duidelijk maken
volgens het evangelie <voor wie het gelooft >
Jezus en God zijn 2 verschillende personen ....en daarvan zijn meerdere bewijzen in de bijbel terug te vinden
genesis 1:26
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken
hij heeft hier dus niet over de ik vorm in laat ik is mensen gaan maken
matheus 24:36
Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het
als Jezus God zou zijn zou hij bovenstaande regel niet gezegd hebben ,want dan had Hij het wel geweten
en tegen wie riep Jezus als hij en God en de zoon van god zou zijn...Matheus 27:46 Aan het einde daarvan, in het negende uur, gaf Jezus een schreeuw en riep luid: ‘Eli, Eli, lema sabachtani?’ Dat wil zeggen: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten
ik weet dat de atheisten onder ons niet geloven..deze posting is dan ook niet om hen te overtuigen
maar dit is gewoon kant en klaar bewijs tegen Jrkamsterdam om te laten zien dat hij fout zit...ik ben dan ook benieuwd of hij me hier op antwoordt zal geven
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
Destinesia schreef:Er bestaat een hele duistere enge levensovertuiging die ermee dreigt dat je je vrienden voor eeuwig kwijtraakt als jij je mond erover dichthoud. En dat maakt met een beetje pech al vijanden in dit leven. In het minst veroorzaakt het vervreemding van je vrienden op dit punt. En een ongemakkelijk gevoel als je samen bent.
En dat alles en meer, dat noemt meneer Amsterdamned "een karikatúúr van het christelijk geloof maken". Maar helaas, meneer kent z'n evangelie niet.
BadAssChick schreef:ik weet dat de atheisten onder ons niet geloven..deze posting is dan ook niet om hen te overtuigen
maar dit is gewoon kant en klaar bewijs tegen Jrkamsterdam om te laten zien dat hij fout zit...ik ben dan ook benieuwd of hij me hier op antwoordt zal geven
Kijk, dat drie personen onmogelijk één persoon kunnen zijn is duidelijk voor een ieder die hersens in zijn hoofd heeft en ze ook bereid is te gebruiken. Geen atheïst zul je dus ooit hoeven overtuigen van de idiotie van een lering als de drie-eenheid. Jrkamsterdam heeft echter op Stanhope al geantwoord door passages aan te geven die wél voor de drie-eenheid zouden spreken. Wat jij en hij met jullie verschillende bijbelpassages dus laten zien is dat de bijbel het spreekwoordelijke spoorboekje is waar je alle kanten mee uit kan. Een prachtig bewijs dat het argument van Jrkamsterdam dat de bijbel zo'n geweldige verzameling van teksten is die elkaar nooit tegenspreken ook al niet veel om het lijf heeft, hetgeen natuurlijk ook al duidelijk was uit het feit dat het christelijk geloof verdeeld is in duizenden sektarische groepjes die elkaar al 1900 jaar met verschillende bijbelteksten om de oren slaan. Neem welke lering in het christelijk geloof dan ook onder de loep en je zult christenen altijd met elkaar zien redetwisten.
De christen heeft zijn God in zijn broekzak,
indien hij arm is, vervloekt en veracht hij de rijken.
Hij denkt in zijn waan: ik heb een vrijkaartje voor de hemel,
De Allerhoogste is aan mijn zijde - maakt hij zich wijs.
Hoezeer is de vrome mens gevangen in zijn talloze leringen!
Hij denkt dat het hem uiteindelijk zeer goed zal gaan,
als eerst het donkere tranendal van dit leven maar voorbij is,
want de schoonheid van de schepping raakt hem nauwelijks,
De aarde heeft hij aan een ingebeelde satan uitgeleverd.
Zijn tegenstanders beticht hij ten alle tijden van leugens,
in zijn hoogmoed beticht hij wijze denkers van goddeloosheid.
Hij denkt bij zichzelf: niemand weet het beter dan ik,
er is slechts één Allerhoogste, toevallig juist die oosterling in mijn heilig boek
- maakt hij zich wijs.
Met zijn leringen belastert hij heiligheid, en liegt hij over het goddelijke.
Hij wast zich in offerbloed, en merkt nooit op hoe vies hij wordt.
Zijn tong brengt waandenken en onwaarheid voort, en hij feliciteert zichzelf.
Op stille plaatsen ligt hij met zijn boek in hinderlaag,
op verborgen plekken stoot hij dwaalleraars uit,
zijn ogen spieden voortdurend naar weerloze mensen
om zijn teksten aan op te dringen.
Hij loert, verborgen als een leeuw in het struikgewas,
hij loert naar een jonge depressieve prooi en tracht haar te vangen,
hij vangt zijn prooi in een massabijeenkomst en sleurt haar mee-
wie later tegenstribbelt krimpt ineen,
valt in zijn klauwen,
krijgt de vervloekingen van zijn bijbel te voelen.
Hij denkt bij zichzelf: De Allerhoogste zal mij belonen voor mijn moed
dwaasheid te prediken.
Hij beziet zijn optreden en voelt geen schaamte.
Naar jou, het rationeel denken dat in de mens leeft, gaat mijn verlangen uit,
naar meer, naar hoger, naar dieper inzicht,
daarop heb ik mijn zinnen gericht.
Alleen jij maakt het leven tot een feest.
In jouw nabijheid bestaan geen hemel of hel,
geen benauwdheid en geen dwaasheid.
Zij die op de god van het verstand hopen en bouwen worden nooit beschaamd.
Beschaamd worden zij die het verstand achteloos verraden,
die waarheid tot een paar antieke teksten omlaag halen
en laten verstenen.
God hebben zij uitroepen tot auteur van bespottelijkheid
en woestijnwijsheid,
tot liefhebber van bijgeloof en blinde gehoorzaamheid,
tot minachter van menselijk verstand,
fijnproever van bloedoffers.
Laat rationeel denken in mij tot bloei komen,
alleen zij leert mij iets wat lijkt op een goddelijke weg in te slaan.
alleen zij wijst mij de weg naar iets wat waarheid zou kunnen zijn;
alleen zij leert mij mijn diepste zelf en mijn leven te doorgronden.
Zelfs al ga ik tenonder,
alleen van haar blijf ik het verwachten, elke dag van mijn leven.
Laat mij een ruime woning zijn voor jou, een plaats waar je je thuisvoelt,
ik heb jou meer lief dan geloofhoopenliefde.
Je hoogste inzichten zijn altijd onoverwinnelijk,
het verstand heeft van alle menselijke woorden altijd het laatste woord.
Goed en overvloedig schept het verstand,
iedere waarheid betwijfelt zij,
zó laat ze hen die in de ogen van zweverige fantasten strompelaars zijn,
als enigen juist ware waarheid vinden.
Hij wiens innerlijk oprecht naar haar luistert leidt zij in het rechte spoor.
Ze zal de mens uiteindelijk zelfs zijn al te menselijkheid doen verleren.
Ik weet dat mijn geweten al mijn fiasco's verontschuldigt en opvrolijkt,
want het geweten te gehoorzamen is een peuleschil
in vergelijking tot luisteren naar het verstand.
Zoals geloven in God en openbaring,
in uitverkiezing, troost en wensdromen,
in wonderen en goddelijk ingrijpen,
zoveel gemakkelijker is dan te aanvaarden wat het verstand leert.
Het verstand zal afmaken wat godsdienst en geweten eeuwig nalieten,
Zij is de ware alfa en omega,
slechts met behulp van haar zullen kinderen in een betere wereld leven.
de mens het woord 'goddelijk' in leven kunnen laten houden.
In den beginne was de onzin en de onzin was God.
Te lang heerste de fantasie, de angst en het gevoel.
Het bijgeloof deed iedere plant bloeien,
iedere tragische gebeurtenis met een verhaaltje als troost passief ondergaan;
ingebeelde machten waren de adem die ieder leven schonk.
Slechts de Rede bevrijdt daadwerkelijk uit alle nood,
wanneer het gevoel eenzaam, zielig en ellendig maakt,
wanneer de fantasie een loopje met de realiteit neemt,
wanneer het hart overloopt van radeloze angst,
wanneer hartstochten alleenheersers willen zijn.
De Rede kent geen benauwenis en leugen.
Zij zegent het leven en het scheppen.
O verstand dat in ieders mensenhart flikkert,
alleen in jou ervaart een mens rust en vrede.
Moge de onschuld en oprechtheid van een kind in mij bewaard blijven,
de gevoelige pianist en de tedere minnaar hun kamertjes stil blijven bewonen,
maar moge mijn verstand eeuwig blijven groeien.
O Verstand, verlos deze wereld van menselijke domheid.
Jrkamsterdam schreef:Geloof je dat echt??? Iemand die intelligent is zou niet kunnen geloven?
Oh ja hoor. Maar des te vreemder is dat. Ik ken iemand die geeft les in wiskunde op de Hoge School in Utrecht. Wanneer je met hem gaat praten over zijn christelijk geloof gaat hij, in vergelijking met hoe diepgravend hij les geeft op zijn school in wiskunde, qua evangelie nooit dieper dan 1 plus 1 is 2. Verder durft hij "het evangelie niet uit te rekenen". Bang voor de uitkomsten blijkbaar. Ik snap totáál niets van wiskunde maar iemand die zegt te geloven in adam en eva, een aarde van 5000 jaar oud, pratende ezels, Jona in de vis, de ark van Noach, een stilstaande zon, Jezus op het water, en Jezus op een wolk, en niets wenst te willen weten van boeken van Richard Dawkins, Sam Harris, gebruikt zijn intelligentie naar mijn mening verkeerd. Ik was vijftien jaar lang een evangelisch christen en ik geef eerlijk toe dat ik een behoorlijk lange tijd mijn intelligentie op een verkeerde manier heb gebruikt. En dan ben ik nog niet eens zó slim en geleerd als iemand als Willem Ouweneel.
Kleine aanvulling middels een artikel uit het reformatorisch dagblad waarin maar weer eens duidelijk wordt (behalve uiteraard voor de schrijver en z'n schapen) hoe moeilijk gelovigen het voor zichzélf maken om te moeten leven in een vermoeiende wereld waar men een heel stuk wijzer is geworden sinds de bronstijd.
Men weet het allemaal niet meer. Dus wat blijft er anders over dan maar te gaan bidden.
_________________________
Gebed nodig voor studenten en wetenschappers
Er is veel gebed nodig voor wetenschappers en voor christelijke studenten die zich begeven in een wereld waarin atheïsme en agnosticisme de overhand hebben, betoogt prof. dr. M. J. de Vries.
ForumC, een organisatie die het gesprek over geloof, wetenschap en samenleving wil stimuleren, hield onlangs een enquête onder hooglaren (RD 29-6). Zij vroeg hoe wetenschappers staan tegenover geloof en religie. Van de hoogleraren die de enquête invulden, noemt 44 procent zich atheïst, 28 procent agnost, 17 procent theïst en 5 procent ietsist. De resterende 5 procent heeft blijkbaar een nog andere vorm van (on)geloof.
De theïsten vormen dus maar een kleine minderheid. Bijna de helft van de hoogleraren weet zeker dat er geen God is en nog eens bijna een kwart weet het niet, maar is in elk geval geen gelovige. De percentages verschillen per discipline. De meeste atheïsten bevinden zich onder de biologen. Daar zou de evolutietheorie wel eens een belangrijke rol in kunnen spelen. Die is immers in de biologie een van de belangrijkste theorieën en volgens de meeste biologen niet te rijmen met geloof in God.
Ook onder de aardwetenschappers bevinden zich veel atheïsten en dat is verklaarbaar vanuit de theorieën over het ontstaan van de aardstructuur, die eveneens uitgaan van een door blind toeval gestuurd proces. De meeste theïsten bevinden zich –niet verrassend– onder de theologen en de filosofen. Vrijwel alle hoogleraren zijn vrij overtuigd van hun levensvisie. Slechts 4 procent weet het niet helemaal zeker.
Uit de enquête blijkt dat de hoogleraren qua gelovigheid geen afspiegeling zijn van de samenleving als geheel. Uit andere onderzoeken is bekend dat onder de Nederlandse bevolking de ietsisten met 36 procent juist de grootste groep vormen, gevolgd door de agnosten (26 procent) en de theïsten (ongeveer 22 procent), en dat de atheïsten juist met 13 procent de kleine minderheid vormen. Het lijkt erop dat de hoogleraren daar wel oog voor hebben, want de meeste levensbeschouwingen kunnen wel op enige sympathie van deze groep respondenten rekenen.
Omdat ForumC een christelijk platform is, gaat de enquête nader in op de houding tegen het theïsme. Rond de helft van de hoogleraren onderschrijft stellingen zoals: ”Theïsme beschermt de moraal”, ”Theïsme brengt mensen samen” en ”Theïsme geeft betekenis aan het leven”. Maar er is ook grote bijval voor stellingen zoals: ”Theïsme belemmert het maatschappelijk debat”, ”Theïsme heeft een negatieve invloed op de politiek” en ”Theïstische argumenten behoren niet thuis in het publieke domein”.
Vrijwel niemand meent dat het theïsme iets kan bijdragen aan de wetenschap, ook de christenwetenschappers blijkbaar niet. Maar liefst 20 procent van de hoogleraren neemt zelfs een gelovige collega minder serieus. Kortom, wetenschappers staan niet onsympathiek tegenover geloof, maar het moet geen invloed hebben op politiek of wetenschap.
Wat moeten we met de uitslag van dit onderzoek? Het gaat hier om een doelgroep die maar een zeer gering deel uitmaakt van onze maatschappij. Het betreft echter wel een deel dat niet zonder invloed is. Als in de krant staat dat „wetenschappers hebben ontdekt dat…”, heeft dat voor velen gezag. Wetenschap is immers een vorm van kennisverwerving die hoge pretenties heeft.
Wetenschap heet objectief te zijn en zekerheid te geven. Niet voor niets hebben veel christelijke studenten het in de eerste jaren van hun studie moeilijk met hun geloof. Ze vormen niet alleen een minderheid, maar krijgen bovendien vaak te horen dat ze in de wetenschap met hun geloof niet ver komen.
Bij de studenten die ik zelf help een christelijke visie op wetenschap en techniek te ontwikkelen, merk ik vaak dat ze moeite hebben een weerwoord te geven aan medestudenten of stafleden die hen op de vele (ogenschijnlijke) conflicten tussen geloof en wetenschap wijzen. Voor elke christelijke student is het daarom waardevol om te weten bij wie ze terechtkunnen voor een handreiking op dit gebied.
Een aantal christenwetenschappers aan mijn universiteit plaatste om die reden in het begin van het academisch jaar in het universiteitsblad een advertentie met namen van wetenschappers die bereid zijn op deze manier als praatpaal te fungeren. Zo hopen we christenstudenten te helpen om te zien dat geloof en wetenschap wel degelijk verenigbaar zijn.
Hoe zou het ook anders kunnen? Vrijwel alle grote natuurwetenschappers in de zeventiende eeuw waren christen. Zouden zij zo naïef geweest zijn dat ze ten onrechte gemeend hebben tegelijk christen en wetenschapper te zijn? Dat lijkt niet waarschijnlijk.
In dat licht is het opmerkelijk dat maar 8 procent van de ondervraagde hoogleraren een harmonie tussen geloof en wetenschap ervaart. Dat kan wel eens te maken hebben met het gegeven dat de heersende theorieën van tegenwoordig in veel vakgebieden worden gesteund door wetenschappers voor wie Bijbelse gegevens niets betekenen.
Het zou zowel voor de christelijke student als voor de niet-wetenschapper goed zijn zich de grenzen van wetenschap meer te realiseren. Wetenschap is een professie die hoge eisen stelt aan kennis, maar die kennis is erg gespecialiseerd en bovendien altijd voorlopig. Je kunt met wetenschap zeker geen ultieme levensvragen beantwoorden, want daarvoor is wetenschappelijke kennis niet bedoeld en niet geschikt. Wetenschap kan wel het geloof versterken.
Door te ontdekken hoe indrukwekkend complex en toch ordelijk de werkelijkheid in elkaar zit, kun je steeds meer bewondering krijgen voor de God Die dat zo gemaakt heeft.
Tegelijk moeten we erkennen dat we niet alleen het goede werk van de Heere in de werkelijkheid tegenkomen. Er is ook het kwaad, dat zich manifesteert in ziekten, rampen, oorlogen en andere ellende. Wetenschap leidt daarom niet vanzelfsprekend tot erkenning van de Schepper.
We zien pas Gods majesteit in de schepping als de Heilige Geest ons daarvoor de ogen opent. Bij menigeen heeft Hij daarbij de weg van de wetenschap gebruikt. Zonder de verlichting van de Geest kan diezelfde wetenschap ons echter tot de overtuiging brengen dat er geen Schepper is, maar slechts het blinde toeval. Bij veel hoogleraren is dat blijkbaar het geval. Daarom is er veel gebed nodig voor wetenschappers en voor christenstudenten, die zich begeven in deze wereld waarin atheïsme en agnosticisme de overhand hebben.
De auteur is bijzonder hoogleraar christelijke filosofie aan de Technische Universiteit Delft. Dit artikel is een samenvatting van een bijdrage die hij schreef voor het hervormd-gereformeerde blad De Waarheidsvriend van deze week.
BadAssChick schreef:ik weet dat de atheisten onder ons niet geloven..deze posting is dan ook niet om hen te overtuigen
maar dit is gewoon kant en klaar bewijs tegen Jrkamsterdam om te laten zien dat hij fout zit...ik ben dan ook benieuwd of hij me hier op antwoordt zal geven
Kijk, dat drie personen onmogelijk één persoon kunnen zijn is duidelijk voor een ieder die hersens in zijn hoofd heeft en ze ook bereid is te gebruiken. Geen atheïst zul je dus ooit hoeven overtuigen van de idiotie van een lering als de drie-eenheid. Jrkamsterdam heeft echter op Stanhope al geantwoord door passages aan te geven die wél voor de drie-eenheid zouden spreken. Wat jij en hij met jullie verschillende bijbelpassages dus laten zien is dat de bijbel het spreekwoordelijke spoorboekje is waar je alle kanten mee uit kan. Een prachtig bewijs dat het argument van Jrkamsterdam dat de bijbel zo'n geweldige verzameling van teksten is die elkaar nooit tegenspreken ook al niet veel om het lijf heeft, hetgeen natuurlijk ook al duidelijk was uit het feit dat het christelijk geloof verdeeld is in duizenden sektarische groepjes die elkaar al 1900 jaar met verschillende bijbelteksten om de oren slaan. Neem welke lering in het christelijk geloof dan ook onder de loep en je zult christenen altijd met elkaar zien redetwisten.
ik kan je hier in niets anders dan gelijk geven...maar dan vind ik het juist stommer van Jrkamsterdam dat ie zich zelf vast praat...en niet gewoon openstaat voor een eerlijk en open discussie....
ik vind juist kracht in het openstaan voor kritiek, ik leer ervan en dwingt me met een openblik te kijken en verder te onderzoeken
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
BadAssChick schreef:ik kan je hier in niets anders dan gelijk geven...maar dan vind ik het juist stommer van Jrkamsterdam dat ie zich zelf vast praat...en niet gewoon openstaat voor een eerlijk en open discussie....
ik vind juist kracht in het openstaan voor kritiek, ik leer ervan en dwingt me met een openblik te kijken en verder te onderzoeken
Ach, in de geschiedenis van christelijke dogma's is dit één van de zaken geweest waar het meest over is gediscussieerd. Het is een oeverloze discussie, en iedereen die zich er ooit mee heeft beziggehouden zal zich wel tweemaal bedenken het nog eens een keer te doen.
Het dogma werd overigens officieel tot juiste leer uitgeroepen in de 4e eeuw en de ketters werden uitgeroeid. De christenheid van alle eeuwen is dus in grote meerderheid van mening dat Jrkamsterdam gelijk heeft. Tegenwoordig zijn het bijna enkel de jehovagetuigen die dit dogma niet onderschrijven.
Lees dit erover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid" onclick="window.open(this.href);return false;
Destinesia schreef:Er is veel gebed nodig voor wetenschappers en voor christelijke studenten die zich begeven in een wereld waarin atheïsme en agnosticisme de overhand hebben, betoogt prof. dr. M. J. de Vries.
Dat is verreweg de beste theologie die een atheïst zich maar wensen kan! Bravo voor deze hoogleraar!
Wanneer alle christenen in plaats van evangeliseren al die tijd aan bidden om bekeringen zouden besteden zouden we spoedig een prachtig resultaat hebben van hun geliefde 'Levende God'.
De onder evangelisten populaire uitdrukking 'de levende God' is overigens een gidswoord. Het verraadt dat de spreker diep in z'n hart met een kwaad geweten zit en zijn god aan een beademingsapparaat ligt. Als God een realiteit zou zijn zou hij niet om de haverklap als levend hoeven worden bestempeld.
Rereformed schreef:De onder evangelisten populaire uitdrukking 'de levende God' is overigens een gidswoord. Het verraadt dat de spreker diep in z'n hart met een kwaad geweten zit en zijn god aan een beademingsapparaat ligt. Als God een realiteit zou zijn zou hij niet om de haverklap als levend hoeven worden bestempeld.
Nog zo'n gidswoord is overigens:
De Heer is waarlijk opgestaan.
Ik heb overigens precies dezelfde gedachten gehad in een discussie op een ander forum en in mijn notities voor mijn "boek" (het is vooralsnog een puinhoop) staat een deel van de daaruit gekopieerde posting:
Ik op Hyves schreef:Waarom moet er eigenlijk altijd met nadruk de term "een levende god" als blaasbalg worden gebruikt om in dit "gods-concept" toch wat leven in te blazen? Misschien toch ontstaan uit een groeiend besef dat de eigen "boekgod" zoals alle andere bedachte goden ook wel eens heel erg dood zou kunnen zijn? Het is namelijk precies zó gegaan met Zeus, Apollo, en nog vele vele andere oude dode goden waar bij gebrek aan voldoende gelovigen geen wervingsacties meer voor worden gehouden. Goden die de adem en schrijflust van hun volgelingen en aanbidders blijkbaar broodnodig hadden voor hun "almachtige bestaansrecht". Het bleken goden te zijn die naarmate ze steeds maar minder gelovigen trokken als een lekke opblaasgod in elkaar zakten. Een grote buiksprekende marionet, bewogen en eeuwen lang in leven gehouden door de gelovigen zélf. Maar het zijn nu goden waar de overblijfselen ervan nu alleen nog maar in musea en vervallen tempels te zien zijn. Vele ooit 'machtige goden' waar hele beschavingen hun motor in vonden zijn inmiddels ernstig afgetakelde en hulpbehoevende goden geworden. Simpelweg bestaat "de god" niet meer, omdat de gelovigen niet meer bestaan. Jullie zeggen en zingen het zélf: Laten we God "grootmaken".
Overigens heb ik het idee dat ik bovenstaande gedachtegang en de positieve uitwerking in mijn denken vast en zeker ergens van jou moet hebben opgelopen want ik kwam zojuist in mijn notities onder dezelfde noemer "religieuze evolutie" het volgende één tweetje tussen jou en Kochimodo tegen die verdacht veel met "waarlijk opgestane en levende goden en gods-fossielen" te maken hebben.
Kochimodo: "God wordt er echt niet minder van wanneer Hij niet aanbeden wordt."
Rereformed: "Maar jazeker wordt hij er daarom wel minder om. Talloze goden zijn eenvoudig opgehouden met 'bestaan', simpelweg omdat niemand er meer in gelooft. Zeus, Horus of Mardoek bijvoorbeeld. Goden hangen aan elkaar van menselijk bijgeloof. Houdt het bijgeloof op, dan ploft het godje in elkaar."
Ik zag overigens vandaag een alleraardigste 'poging' op YouTube van een volgens mij best heel aardige man (daar gaat het dan ook niet om) om het evangelie aan de wereld te brengen vanuit zijn huiskamer. Maar het heeft tegelijkertijd iets treurigs omdat hij zo vreselijk zijn best doet om op een kinderlijke naïeve manier de hoorders te overtuigen van de "schepping".
Ik zag overigens vandaag een alleraardigste 'poging' op YouTube van een volgens mij best heel aardige man (daar gaat het dan ook niet om) om het evangelie aan de wereld te brengen vanuit zijn huiskamer. Maar het heeft tegelijkertijd iets treurigs omdat hij zo vreselijk zijn best doet om op een kinderlijke naïeve manier de hoorders te overtuigen van de "schepping".
hij is wel erg wanhopig...m,isschien is het we lgoed voor hem om bij de JG te gaan ,dan kan hij z,n hart ophalen aan het verplichte langs de deuren te gaan
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.