999 redenen om wel een moslim(a) te worden

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Doppelgänger
Bevlogen

Re: 999 redenen om wel een moslim(a) te worden

Bericht door Doppelgänger »

MariekeV,

Kun je aangeven waarom je uitgerekend in Islam geïnteresseerd bent, en bijvoorbeeld niet in een andere religie zoals Bahá'í, Boeddhisme, Christendom, Confucianisme, Hindoeïsme, Jaïnisme, Jodendom, Sikhisme, Taoïsme, Zoroastrianisme? Of zijn er meer religies die je aanspreken en waar je net zoveel tijd in steekt?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Beste Marieke,
MariekeV schreef:Momenteel ben ik bij Soera 9 gekomen. Ik heb me een beetje voorgenomen om nu eerst rustig en gestaag verder te lezen, en me pas daarna wat meer te gaan verdiepen. Ik heb wat ahadith gelezen (Tuin der Oprechten o.a.) en heb enkele dingen opgezocht in tafseer van Ibn Kathir.
Okay, je bent serieus bezig....

Als je geen moeite met Engels hebt, vind je hier een verzameling hadiths:

http://www.usc.edu/schools/college/crcc ... h/bukhari/" onclick="window.open(this.href);return false;

De hadiths varieren nogal sterk, van alledaagse vriendelijke teksten tot moordopdrachten door Mohammed.
Voordeel van deze site is dat je de bronteksten zelf leest, dus geen bewerkingen of "gefilterde"teksten.
gerard_m schreef:ja, de "ontsnappingsclausule" is tamelijk heftig, of eigenlijk beter gezegd natuurlijk de "afwezigheid van een ontsnappingsclausule". Het maakt het allemaal een zeer ernstige zaak, waar geen plaats is voor vrijblijvendheid, en dat vind ik niet alleen slechte kanten hebben.
Voor het denken zou je het kunnen omdraaien: stel dat je huidige geloof (of ongeloof) ook zo'n regel zou hebben. Dan zou je inmiddels al ter dood gebracht moeten worden omdat je overweegt over te stappen.

Behalve bekering, kun je natuurlijk ook toevallig worden geboren in een moslimgezin. Dan geldt deze regel ook. M.a.w., dankzij de islam hebben miljoenen mensen geen vrijheid van godsdienst meer.

Wat zijn de goede kanten hiervan?
Ik vind het heel moeilijk om dat zomaar te formuleren. Ik denk dat het heel veel rust kan geven. Een soort helderheid. Religie probeert (volgens mij) o.a. iets onder woorden te brengen wat moeilijk in woorden te vatten valt. Een glimp daarvan zit misschien in de eerste aya van Soera 2 bijv.: Alif Lam Mim, de letters waarvan men niet weet wat ze betekenen, of "waarvan de kennis slechts bij Allah is".
Ik kan op zich wel voorstellen dat religie rust brengt. Maar die rust zie je ook terug bij bv. boeddhisten of joden. Ik ben wel benieuwd wat je specifiek in de islam aantrekt, wat andere religies / filosofieen niet hebben.
Ik wil in een later stadium een topic openen over het lezen van de Koran.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen...
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

De grote rust in de Islam is, dat je zelf niet meer hoeft te denken. Alles is al gedacht.
Daarom geen twijfels meer. Je kunt het antwoord op elke vraag hoe te doen, hoe te denken nazoeken in de soenah of navragen.

Ik kan me voorstellen, dat dat een grote rust geeft.

Tegelijkertijd kan ik me voorstellen, dat voor anderen zoiets aanvoelt als een dwangbuis (of een separeercel).
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
MariekeV

Bericht door MariekeV »

siger schreef: Vind je dat zoiets voor meer levensbeschouwingen zou moeten bestaan, of is het alleen goed voor moslims?
Beste Siger,
toch een poging om je eerste vraag te beantwoorden...
Ik heb er eerlijk gezegd geen mening over of de "afwezigheid van een ontsnappingsclausule" voor meer levensbeschouwingen zou moeten bestaan. Ik zou dat ervaren als het sleutelen aan de grondbeginselen van een levensbeschouwing, en dat is niet aan mij om dat te doen. Een levensbeschouwing of religie zie ik als iets dat zich aandient in mijn leven en dat buiten mij om is ontstaan.

siger schreef: En hoe kan je je verder ontwikkelen als je vindt dat de doodstraf op veranderen van mening "niet alleen slechte kanten heeft"?
Ik probeer mijn eigen uitspraak te herlezen en zie dat je het inderdaad zo kunt vertalen.
Ik geloof niet heel erg hard in het idee van ontwikkeling. Ik vind wel dat een mens serieus pogingen dient te doen om zichzelf te ontwikkelen, en de mensheid misschien gezamenlijk, maar ik denk niet dat dat daadwerkelijk gebeurt, die ontwikkeling.
Ik ben tegen de doodstraf. Straf een mens: laat hem leven.
Ik ben hieruit voortvloeiend tegen de doodstraf op afvalligheid ongeacht om welke religie het gaat.
Ik vind het moeilijk om hier verder iets zinnigs over te zeggen. Ik wil het onderwerp niet uit de weg gaan, ik weet niet goed wat de sharia zegt over dit onderwerp, en ik denk dat ik het antwoord / de antwoorden daarop niet ga vinden op deze website noch op Ontdekislam.

Doppelganger schreef:MariekeV,

Kun je aangeven waarom je uitgerekend in Islam geïnteresseerd bent, en bijvoorbeeld niet in een andere religie zoals Bahá'í, Boeddhisme, Christendom, Confucianisme, Hindoeïsme, Jaïnisme, Jodendom, Sikhisme, Taoïsme, Zoroastrianisme? Of zijn er meer religies die je aanspreken en waar je net zoveel tijd in steekt?
Beste Doppelganger,

ja/ten dele.
Van het door jou genoemde rijtje weet ik van de volgende religies heel erg weinig af: Bahá'í, Confucianisme, Jaïnisme, Sikhisme, en Zoroastrianisme. Ik ken volgens mij geen aanhangers ervan persoonlijk, ik heb daar dus een tamelijk blanco idee daarover.
In mag mij buitengewoon gelukkig prijzen dat in mijn zeer nabije omgeving zich een hardcore boeddhist bevindt, een benaming die hijzelf overigens niet voor zichzelf uit zou kiezen. Ik pretendeer niet iets van het Boeddhisme te begrijpen. Op Ontdekislam kreeg ik in mijn topic "Spreekwoord van de Dag" (bij de afdeling "Lekker Spammen") een mooie spreuk van HomoSignificans:

HomoSignificans
permanente ban!

Re: Spreekwoord van de dag
Geloof niet in iets omdat het gezegd is. Wanneer je iets vindt wat bijdraagt tot het goede en ten voordele van iedereen, aanvaard het dan en leef ernaar. - Buddha

Het Christendom blijft mij interesseren, maar dan vanuit het gezichtspunt van een relatieve buitenstaander.
De Remonstranten trekken mij aan, ik ga daar wel eens naar de kerk, en ik mag graag naar mijn "oude" kerk gaan met mijn moeder samen.

Ik kan helaas niet goed aangeven waarom de islam mij zo bovenmatig interesseert, ik moet bekennen dat er toch een heel klein beetje sprake is van Een Niet Nader te Benoemen Moslimman in mijn leven, maar als je het niet erg vindt wil ik daar verder niet veel over kwijt....

gerard_m schreef:
Als je geen moeite met Engels hebt, vind je hier een verzameling hadiths:

http://www.usc.edu/schools/college/crcc ... h/bukhari/" onclick="window.open(this.href);return false;
Beste gerard_m

geen moeite met Engels, dank voor deze link.
gerard_m schreef:
Voor het denken zou je het kunnen omdraaien: stel dat je huidige geloof (of ongeloof) ook zo'n regel zou hebben. Dan zou je inmiddels al ter dood gebracht moeten worden omdat je overweegt over te stappen.

Behalve bekering, kun je natuurlijk ook toevallig worden geboren in een moslimgezin. Dan geldt deze regel ook. M.a.w., dankzij de islam hebben miljoenen mensen geen vrijheid van godsdienst meer.

Wat zijn de goede kanten hiervan?
Ik kan dit niet beantwoorden. Excuus hiervoor. Ik zou het graag willen.

met vriendelijke groeten
MariekeV
Godzijdank hebben we Kuitert
mercator
Banned

Bericht door mercator »

Ik kan maar 1 reden bedenken om moslim te willen worden: als je ervan houdt om veracht en uitgelachen te worden. Je hebt zo van die mensen...
mercator
Banned

Bericht door mercator »

Vilaine schreef:De grote rust in de Islam is, dat je zelf niet meer hoeft te denken.
Niet alleen dat, de moslim wenst eigenlijk terug te keren naar de kinderlijke staat. Een kind kan niks zelf, is helemaal van zijn ouders afhankelijk, hoeft geen verantwoording te nemen voor de eigen daden. Dat is een heel comfortabele positie. Er is dan ook nog een verschil in motivatie van mannen en vrouwen om moslim te worden.
De moslimman is "slaaf van Allah", heeft geen eigen wil maar is op autoriteit van Allah toch de baas in huis. Dat zie je aan het totale gebrek aan trots en arbeidsethiek van moslimmannen: al presteren ze helemaal niks en leven een heel bestaan van uitkeringen, toch lopen ze parmantig als een haan voorop terwijl het vrouwtje onderdanig er achteraan sloft.
Het moslimvrouwtje wil ook geen verantwoordelijkheid voor de eigen daden nemen, die legt die dan bij het mannetje, OOK weer comfortabel, ik moet dan aan Hans Teeuwen denken: een linkse journalist vraagt met een bekakt stemmetje aan een moslimvrouwtje worden jullie onderdrukt ? het vrouwtje antwoordt onderdanig dat moet ik aan mijn man vragen :lol: .

Een soort getrapt systeem van ontduiken van eigen initiatief en verantwoordelijkheid, dàt is de aantrekkingskracht van Islam.

Ongeveer zoals een gevangene: je kan wel zeggen oh wat is dat erg om in een gevangenis te zitten !, maar anderzijds is het net zo makkelijk. Je hoeft niet te werken, je betaalt geen rekeningen, je eten wordt gebracht...teruggebracht tot de kinderlijke status. En zolang je omgeving bereid is om mama en papa te spelen kan de moslim dat heel zijn leven volhouden.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

mercator schreef:Ik kan maar 1 reden bedenken om moslim te willen worden: als je ervan houdt om veracht en uitgelachen te worden. Je hebt zo van die mensen...
Toen in mijn #189 (Je mag je onderwerpen) dacht ik wel is waar óók aan de kinky zijde van dat idee, maar ik ben van mening dat er ook een serieuse kant aan is. sommige mensen kunnen niet veel persoonlijke verantwoordelijkheid aan, en moeten zich ergens aan vastklampen. Religie is dan een van de mogelijke handvaten.

Het schijnen dezelfde mensen te zijn die ook de neiging hebben verslaaf te raken. Verslaafdheid hangt ook samen met chemische reacties, en heeft dan aanzienlijk minder te maken met iemand psychologische proefiel, maar sommige verlavingen die geacht worden weinig tot geen onthoudingsverschijnselen te veroorzaken wanneer men stop, blijken toch zeer hardnekkig.

Verleden week zat ik met het mooie weer samen met mijn zwager voor de deur van diens huis, toen een autootje aan kwam rijden met het woord "Jesus" er op. De buurman die er uit stapte, vertelde al snel over de keren dat hij thuis was gekomen uit de kroeg, zonder zich ook maar iets te herinneren. Maar, zo zei hij, nu heb ik een geestelijke "tom-tom". Ik moet er niet aan denken, dat ik deze man zijn vertrouwen in "Jesus" zou ontnemen. Religie mag dan opium voor het volk zijn, voor het individu lijkt het me soms meer een veilige methadon.

De belangrijkste reden om een religie (welke dan ook) te omarmen, is dat je een houvast nodig hebt. Sommige mensen zijn in staat van tak naar tak te springen, maar sommigen klampen zich liever vast om nooit meer los te laten. Ik ken het gevoel, maar heb geleerd verder te gaan, Misschien is dat niet voor elk individu weggelegd. Misschien dat velen nog moeten leren zich te verplaatsen.

Islam betekent overigens letterlijk onderwerping.
Ik wens u alle goeds
mercator
Banned

Bericht door mercator »

Peter van Velzen schreef:[ Ik moet er niet aan denken, dat ik deze man zijn vertrouwen in "Jesus" zou ontnemen. Religie mag dan opium voor het volk zijn, voor het individu lijkt het me soms meer een veilige methadon.
Juist ! Daarom is het ook een vreselijk idee om moslims proberen te "bekeren", als je de moslim-mens zijn Koran afneemt heeft hij helemaal niets meer, en wie weet wat gaat hij dan allemaal verzinnen dat mss nog erger is dan Islam.
Maar dat geldt voor zowat elke religie-verslaving. Nu zolang die verslaving geen overlast oplevert voor anderen is er geen probleem, maar daar wringt hem nu specifiek het schoentje bij de moslims. Bij zowat alle ondeugdelijke en schadelijke activiteiten gaande van verslaving aan uitkeringen over kleine criminaliteit tot downright Taliban terrorisme is de verbindende factor steeds de Islam. En daar mogen/moeten we ons tegen beschermen. En dat gaan we niet doen met fetishistische flauwekul als Korans verbranden e.d. . Dat kan alleen door het gedrag van moslims te beteugelen en/of ze buiten onze maatschappij te houden.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

mercator schreef:
Peter van Velzen schreef:[ Ik moet er niet aan denken, dat ik deze man zijn vertrouwen in "Jesus" zou ontnemen. Religie mag dan opium voor het volk zijn, voor het individu lijkt het me soms meer een veilige methadon.
Juist ! Daarom is het ook een vreselijk idee om moslims proberen te "bekeren", als je de moslim-mens zijn Koran afneemt heeft hij helemaal niets meer, en wie weet wat gaat hij dan allemaal verzinnen dat mss nog erger is dan Islam.
Maar dat geldt voor zowat elke religie-verslaving. Nu zolang die verslaving geen overlast oplevert voor anderen is er geen probleem, maar daar wringt hem nu specifiek het schoentje bij de moslims. Bij zowat alle ondeugdelijke en schadelijke activiteiten gaande van verslaving aan uitkeringen over kleine criminaliteit tot downright Taliban terrorisme is de verbindende factor steeds de Islam. En daar mogen/moeten we ons tegen beschermen. En dat gaan we niet doen met fetishistische flauwekul als Korans verbranden e.d. . Dat kan alleen door het gedrag van moslims te beteugelen en/of ze buiten onze maatschappij te houden.
Hm, ik denk dat de meeste moslims sterker in hun schoenen staan dat een alcoholist. Net zoals de meeste Moslims geen terroristen zijn. Dus dat is in de meeste gevallen geen motief. Toch is bekeren niet mijn insteek, net zo min als Koran's verbranden. Moslims moet je aanspreken op wat ze met je gemeen hebben, en soms om wat je niet mag tolereren. In het laatste geval moet je dat niet doen omdat ze moslims zijn, maar omdat ze datgene doen wat je niet mag tolereren. Dus eigenlijk moet je het onderwerp religie grotendeels laten rusten.
(Ik heb de man wel gezegd, dat ik mijn weg ook zonder tom-tom kan vinden, hij leek daar vrede mee te hebben)
Ik wens u alle goeds
mercator
Banned

Bericht door mercator »

Peter van Velzen schreef: Moslims moet je aanspreken op wat ze met je gemeen hebben, en soms om wat je niet mag tolereren. In het laatste geval moet je dat niet doen omdat ze moslims zijn, maar omdat ze datgene doen wat je niet mag tolereren. Dus eigenlijk moet je het onderwerp religie grotendeels laten rusten.
(
behalve dat ze ongeveer dezelfde lichaamsbouw en metabolisme hebben als ik zie ik niet veel raakpunten met moslims :lol: , maar dat terzijde.
Ik ben het absoluut met je eens dat religie-dinges helemaal niet relevant zijn, voor mijn part mag iemand heilige eiken aanbidden. Zolang hij niet met een boomzaag beuken en iepen te lijf gaat zal het me wordt wezen welke mystieke kwaliteiten hij allemaal aan de EIK toedicht. Zo heeft het ook geen enkel belang wat er in dat dwaze Koranboekje staat, punt is dat de moslim er inspiratie uit put om een bepaald GEDRAG te vertonen. Maar dan moet je direct de moslim aanpakken, en niet zijn boekje.
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

Peter van Velzen schreef: Hm, ik denk dat de meeste moslims sterker in hun schoenen staan dat een alcoholist. Net zoals de meeste Moslims geen terroristen zijn.

Wel een van het sudden-jihad-syndrome gehoord? Dat is een spontane actie van voorheen niet aan het terrorisme gelinkte moslim, die plotseling van de gelegenheid gebruikt maakt en tot een terroristische actie overgaat.

Zolang moslims niet massaal de straat opgaan voor misstanden binnen eigen gelederen of die tenminste afkeuren, is iedere moslim wat mij betreft op zijn minst onberekenaar en zijn zij medeverantwoordelijk voor alle ellende die de deze religie, ook binnen de islamitische landen zelf, met zich meebrengt.

De alcoholist kan ook niet leven zonder de fles en zo is het ook met moslims zonder de koran. De alcoholist ehter kan op een bepaald punt kiezen de fles te laten staan. De moslim kan nooit afstand nemen van de koran want die heeft hij als kind uit het hoofd moeten leren, met slaag en wat dies meer zij als de aandacht er niet even was of het een foutje maakte.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

maartje schreef:De alcoholist kan ook niet leven zonder de fles en zo is het ook met moslims zonder de koran. De alcoholist ehter kan op een bepaald punt kiezen de fles te laten staan. De moslim kan nooit afstand nemen van de koran want die heeft hij als kind uit het hoofd moeten leren, met slaag en wat dies meer zij als de aandacht er niet even was of het een foutje maakte.
Hoeveel moslims ken je? De meeste fundamentalistische moslims zijn net zo gevaarlijk als maarten 't hart, ooit een fundamentalistisch christen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

collegavanerik schreef:
maartje schreef:De alcoholist kan ook niet leven zonder de fles en zo is het ook met moslims zonder de koran. De alcoholist ehter kan op een bepaald punt kiezen de fles te laten staan. De moslim kan nooit afstand nemen van de koran want die heeft hij als kind uit het hoofd moeten leren, met slaag en wat dies meer zij als de aandacht er niet even was of het een foutje maakte.
Hoeveel moslims ken je? De meeste fundamentalistische moslims zijn net zo gevaarlijk als maarten 't hart, ooit een fundamentalistisch christen.
Ik ben er met eentje 2 jaar getrouwd geweest.

Hoeveel ken jij er persoonlijk en dan bedoel met een frequentie van 24 uur per dag om jouw bewering te kunnen onderbouwen?

Ik zie grote overeenkomsten hier met moslims. Die beginnen meteen te schelden of je wordt verbannen van hun forums en hier word je heel subtiel van het hebben van vooroordelen beticht als je er een niet gevallige mening op na houdt.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

maartje schreef:
collegavanerik schreef:
Ik ben er met eentje 2 jaar getrouwd geweest.

Hoeveel ken jij er persoonlijk en dan bedoel met een frequentie van 24 uur per dag om jouw bewering te kunnen onderbouwen?

Ik zie grote overeenkomsten hier met moslims. Die beginnen meteen te schelden of je wordt verbannen van hun forums en hier word je heel subtiel van het hebben van vooroordelen beticht als je er een niet gevallige mening op na houdt.
Hallo, niet zielig doen zeg, dit is een discussieforum.
Er is verschil tussen fundamentalistische en geradicaliseerde moslims
geradicaliseerde moslims zijn gevaarlijk, fundamentalistische moslims niet.
Van de 900000 moslims bezoekt hooguit een kwart regelmatig een moskee, die zou ik fundamentalistisch kunnen noemen, maar zelfs die groep zal voor het overgrote deel ook niet naar wapens of bomgordels grijpen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
mercator
Banned

Bericht door mercator »

collegavanerik schreef: geradicaliseerde moslims zijn gevaarlijk, fundamentalistische moslims niet.
Je meent het! MOhammed Atta en zijn vlieglustige kompanen dronken zelfs bier en liepen achter de wijven aan in Hamburg, volstrekt ongevaarlijk dus.In de moskee zag je ze ook niet vaak.
Plaats reactie