Revolutie in Egypte??

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

siger

Re: Revolutie in Egypte??

Bericht door siger »

nantio schreef:Het is een mening over Mubarak, die als (knecht van de) Jood wordt neergezet. DAT maakt het antisemitisch. Mubarak heeft regelmatig kritiek geuit op Israël, ZONDER overigens het vredesverdrag te verbreken.
Niets antisemietisch aan voor mijn part.
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

Oh.
siger

Bericht door siger »

Mubarak is afgetreden.

Hoor het gejuich:

http://english.aljazeera.net/watch_now/
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

Eindelijk!!! Het volk roept: "Egypte is vrij, het volk heeft het regime neergebracht, Egypte is vrij"
Historisch moment na 18 dagen protest dat leidde tot een 20 seconden durende 'speech' van de vice-president op de ware 'vertrekvrijdag' waarin enkel het aftreden van Mubarak werd medegedeeld.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
sarnian
Bevlogen

Mubarak is afgetreden.

Bericht door sarnian »

Ja. Maar wat nu ??? "De macht is overgedragen aan het leger"

Het wordt met de minuut waziger en onvoorspelbaarder daar ...

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Loekie1
Diehard

Re: Mubarak is afgetreden.

Bericht door Loekie1 »

sarnian schreef:Ja. Maar wat nu ??? "De macht is overgedragen aan het leger"

Het wordt met de minuut waziger en onvoorspelbaarder daar ...

Een van de kopstukken van de broederschap, Rashad al-Bayoumi, gaf gisteren tijdens een interview aan dat na de val van Mubarak het vredesakkoord met Israel zal worden opgezegd. Dit was een verrassende uitspraak omdat hij twee dagen daarvoor nog verzekerd had dat de broederschap geen reden zag om de vrede met het buurland ter discussie te stellen. Pure retoriek dus om de hardliners op een afstand te houden. Of is het meer?
http://opinie.volkskrant.nl/artikel/sho ... ere_factor

Hele artikel is interessant.
siger

Bericht door siger »

Loekie1 schreef:Een van de kopstukken van de broederschap, Rashad al-Bayoumi, gaf gisteren tijdens een interview aan dat na de val van Mubarak het vredesakkoord met Israel zal worden opgezegd. Dit was een verrassende uitspraak omdat hij twee dagen daarvoor nog verzekerd had dat de broederschap geen reden zag om de vrede met het buurland ter discussie te stellen. Pure retoriek dus om de hardliners op een afstand te houden. Of is het meer?
http://opinie.volkskrant.nl/artikel/sho ... ere_factor.
Wat er mis is met dit artikel, is dat het de huidige Israel-situatie als afdoende geregeld beschouwt. Ik denk dat alleen een minderheid binnen Israel het daar mee eens zou zijn.

In werkelijkheid is een duurzame oplossing van het Palestijns-Israelisch probleem onmogelijk door het rabiate cynisme van een Israelische staat die denkt boven de internationale gemeenschap verheven te zijn. Meer geweld in de regio zou inderdaad dramatisch zijn, maar meer druk op Israel kan tot een rechtvaardige oplossing leiden.

Verder geeft het artikel toe dat de Moslim Broederschap is afgekalft, maar worden daarna toch de conclusies gebaseerd op hún stellingen. Niemand weet echter hoe de kaarten verdeeld zullen worden, zeker niet nu we de impact van een kern aan moderne, hooggeschoolde jongeren hebben kunnen zien. Het is in de eerste plaats, tenminste tot heden, de revolutie van deze groep.

Zoals al gezegd, niemand weet wat er zal gebeuren. Het is in elk geval belangrijk dat de Westerse publieke opinie zich niet tegen democratisering van de Arabische wereld keert, alleen maar om de staat Israel van dienst te zijn.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

siger schreef:
Loekie1 schreef:Een van de kopstukken van de broederschap, Rashad al-Bayoumi, gaf gisteren tijdens een interview aan dat na de val van Mubarak het vredesakkoord met Israel zal worden opgezegd. Dit was een verrassende uitspraak omdat hij twee dagen daarvoor nog verzekerd had dat de broederschap geen reden zag om de vrede met het buurland ter discussie te stellen. Pure retoriek dus om de hardliners op een afstand te houden. Of is het meer?
http://opinie.volkskrant.nl/artikel/sho ... ere_factor.
Wat er mis is met dit artikel, is dat het de huidige Israel-situatie als afdoende geregeld beschouwt. Ik denk dat alleen een minderheid binnen Israel het daar mee eens zou zijn.

In werkelijkheid is een duurzame oplossing van het Palestijns-Israelisch probleem onmogelijk door het rabiate cynisme van een Israelische staat die denkt boven de internationale gemeenschap verheven te zijn. Meer geweld in de regio zou inderdaad dramatisch zijn, maar meer druk op Israel kan tot een rechtvaardige oplossing leiden.

Verder geeft het artikel toe dat de Moslim Broederschap is afgekalft, maar worden daarna toch de conclusies gebaseerd op hún stellingen. Niemand weet echter hoe de kaarten verdeeld zullen worden, zeker niet nu we de impact van een kern aan moderne, hooggeschoolde jongeren hebben kunnen zien. Het is in de eerste plaats, tenminste tot heden, de revolutie van deze groep.

Zoals al gezegd, niemand weet wat er zal gebeuren. Het is in elk geval belangrijk dat de Westerse publieke opinie zich niet tegen democratisering van de Arabische wereld keert, alleen maar om de staat Israel van dienst te zijn.
Dus u is voor het opheffen van het vredesakkoord? Niet omheen draaien, gewoon antwoord geven graag.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Loekie1 schreef:Dus u is voor het opheffen van het vredesakkoord? Niet omheen draaien, gewoon antwoord geven graag.
Ik zie het nut niet in van deze vraag. Stop nu eens met dat gekissebis. Denk meer positief !
Wat maakt het de mensheid nu uit wat siger of wie anders hier ook daar persoonlijk over denkt? Kunnen we onze energie niet beter gebruiken met nadenken over wat er zoal kan gebeuren in die regio, hoe negatieve ontwikkelingen daar kunnen worden voorkomen, hoe positieve ontwikkelingen kunnen worden gestimuleerd, en hoe en waarmee wij daar zelf aan mee kunnen doen?

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

sarnian schreef:
Loekie1 schreef:Dus u is voor het opheffen van het vredesakkoord? Niet omheen draaien, gewoon antwoord geven graag.
Ik zie het nut niet in van deze vraag. Stop nu eens met dat gekissebis. Denk meer positief !
Wat maakt het de mensheid nu uit wat siger of wie anders hier ook daar persoonlijk over denkt? Kunnen we onze energie niet beter gebruiken met nadenken over wat er zoal kan gebeuren in die regio, hoe negatieve ontwikkelingen daar kunnen worden voorkomen, hoe positieve ontwikkelingen kunnen worden gestimuleerd, en hoe en waarmee wij daar zelf aan mee kunnen doen?

Ik wil wel graag weten waar iedereen voor staat op dit forum.
siger

Bericht door siger »

Er moet iets beters in de plaats komen.

De bevolking van de hele regio, binnen en buiten Israel, wil in toenemende mate een moderne welvarende samenleving. Ik denk dat dat niet kan in de vorm van de staat Israel, omdat Israel een vreemde, militaristische (annex religieuze) en kolonialistische constructie is.

WIl ik alle Joden uitroeien of verdrinken in de zee? Helemaal niet. ik geloof dat ze onvermijdelijk moeten samenleven met Arabieren en Palestijnen, zoals ze eeuwenlang gedaan hebben voor de staat Israel werd opgericht, en zoals de meerderheid van de bevolking wellicht wil.

Ik hoop dat de burgerlijke ongehoorzaamheid die opnieuw zo'n krachtig wapen is gebleken zich uitbreidt naar de hele regio en overal mensenschennende regimes doet vallen, Israel en Iran inbegrepen.

Maar het zou ook helemaal anders kunnen uitdraaien.
siger

Bericht door siger »

vegan-revolution schreef:
siger schreef:En als er een echte democratie is, hebben alle gezindten het recht en de plicht erin vertegenwoordigd te zijn.
Helemaal eens. Dat neemt echter niet weg dat het verstandig blijft om waakzaam te zijn.
Zeker.

Misschien nog eens onder de aandacht brengen, Hannah Arendt over het zionisme:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... lit=israel
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

siger schreef:Misschien nog eens onder de aandacht brengen, Hannah Arendt over het zionisme:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... lit=israel
Zoals ik al ergens eerder op dit forum opmerkte is de ene misstand geen vrijbrief voor een andere misstand. Ook misstanden in Israël dienen aangepakt te worden.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

siger schreef:
Er moet iets beters in de plaats komen.

De bevolking van de hele regio, binnen en buiten Israel, wil in toenemende mate een moderne welvarende samenleving. Ik denk dat dat niet kan in de vorm van de staat Israel, omdat Israel een vreemde, militaristische (annex religieuze) en kolonialistische constructie is.

WIl ik alle Joden uitroeien of verdrinken in de zee? Helemaal niet. ik geloof dat ze onvermijdelijk moeten samenleven met Arabieren en Palestijnen, zoals ze eeuwenlang gedaan hebben voor de staat Israel werd opgericht, en zoals de meerderheid van de bevolking wellicht wil.

Ik hoop dat de burgerlijke ongehoorzaamheid die opnieuw zo'n krachtig wapen is gebleken zich uitbreidt naar de hele regio en overal mensenschennende regimes doet vallen, Israel en Iran inbegrepen.

Maar het zou ook helemaal anders kunnen uitdraaien.
Dus wat jou betreft moet het vredesakkoord tussen Egypte en Israël opgeheven worden. Is het zo moeilijk hier antwoord op te geven in ja of nee?
Plaats reactie