vegan-revolution schreef:Rereformed schreef:Wel, het juiste antwoord is overduidelijk "Generaliseer ik? Dacht het wel en behoorlijk!" Indien je dat niet opmerkt dan is dat een reden temeer om je te houden voor iemand wie het te doen is om persoonlijke overwinnigen te behalen in een forumdebat, en niet bezig is met het najagen van zoveel mogelijk wijsheid.
Is het niet aanmatigend om te veronderstellen dat Theoloog uitsluitend iets bedoeld kan hebben zoals jij denkt dat hij het bedoeld heeft? Waarom vraag je niet aan Theoloog zelf wat zijn bedoelingen zijn in plaats van dat vooraf voor hem in te vullen?
Wel, omdat forummen een
spel is wat je
zo kundig mogelijk moet spelen. Indien je wat anders
bedoelt dan wat je duidelijk
zegt, dan maakt je tegenstander je daar attent op, oftewel dan verlies je een punt of delf je het onderspit in een discussie. Het is verre van aanmatigend, namelijk de doodgewoonste zaak op een forum, sterker nog, iets wat zelfs
gewenst is op een forum, want het forum heeft er baat bij wanneer forummers steeds beter de kunst van het forummen onder de knie krijgen. Je moet zoiets dus niet beschouwen als onnodig of betreurenswaardig kibbelen met elkaar, maar waar de kibbelaars elkaar en het forum een dienst bewijzen.
Zo moet je altijd je tegenstander in een gedachtenoorlog bezien: het is een persoon die het uitmuntende van jouw overtuigingen naar boven haalt (vanwege dat hij het bloed onder je nagels vandaan haalt en je opzwiept om jouw gedachten zo goed mogelijk uit de doeken te doen en aan te tonen dat jouw zienswijze beter is) of een persoon die genadeloos het afval van je eigen gedachten naar voren brengt, hetgeen je nooit in je eentje zou hebben opgemerkt. In beide gevallen heb je winst oftewel moet je je vijand beschouwen als iets goeds.
En wanneer ik zeg dat Theoloog
mijn beste vijand is, dan is dat het grootste compliment wat iemand maar van mij zou kunnen krijgen. Het laat zien dat ik voor zijn intellect de hoogste bewondering heb.
The Prophet schreef:Voor mij zijn Theoloog en Rereformed de meest gewaardeerde schrijvers op FT, dus als die twee in een catfight verwikkeld raken, zie ik dat met lede ogen aan. Vooral als het om relatieve futiliteiten gaat.
Ik moet er natuurlijk voor oppassen dat ik niet voor allebei ga spreken, maar ik heb een rotsvast vertrouwen in Theoloog dat hij het eens is met vrijwel alles wat ik zeg, net zoals ik het bijna altijd eens ben met wat hij zegt. Ons kruisen van degens heeft enkel als doel om nóg uitmuntender forummers te worden. Wij voeden elkaar op deze manier op.
Maar bedankt voor het compliment, The Prophet.