Jezus, historisch of mythisch?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Pollvraag door HenkM: "Is Jezus historisch- of mythisch"?

Hij heeft nooit bestaan, de christus figuur is een fabricage van anderen.
36
48%
Hij heeft wel bestaan, en stierf aan het kruis als een rebel/opruier.
17
23%
Hij heeft wel bestaan, de omstandigheden van zijn dood zijn onduidelijk.
15
20%
Zijn hele geschiedenis is correct beschreven in de bijbel.
7
9%

Totaal aantal stemmen: 75

dikkemick
Adelaar

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef:
Wat ik nu zie gebeuren is gemierenneuk. Zeg gewoon, en niet alleen jij, Aton, wat je vindt over dit fenomeen. Ik hoor alleen maar schrijvers napraten. Zonder enige (eigen) ideeën.
Juist! Zeg wat je werkelijk van mening bent. Zeg wat de meest waarschijnlijke optie/versie is.
Ik weet dat voor velen Jezus TE belangrijk is om kritisch naar te kijken en dat anderen er wellicht juist TE kritisch naar kijken. Laten we de gulden middenweg nemen. Een wonderdoener en zoon van God is pure onzin, daar zijn alle geleerden het wel over eens denk ik (zelfs oprechte theologen hebben de grootste moeite met deze Jezus).
Er zal hoogstwaarschijnlijk wel iemand rondgehuppeld hebben die de fantasie van een aantal mensen heeft geprikkeld. Maar nogmaals; Deze persoon is niet geboren uit een maagd (Blijkt vertaalfout te zijn), is NIET opgestaan uit de dood en is NIET voor onze zonden aan het kruis genageld.
En DAT denk ik.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

HenkM schreef: Die tombe neem je mee in je overweging. Zoals je alles aan feiten/meningen/vondsten meeneemt.
Ja natuurlijk ! Alleen devoten twijfelen er nog aan.
Een messias is gewoon een profeet. En alleen messias voor hen die hem/haar geloven.
In dit geval een kandidaat koning, gezien de verwijzingen naar een stamboom.
Het ot is een verzameling legendes en mythen. Het nt is niet meer waard dan een willekeurige Donald Duck.
Daar ben ik het al met je eens, maar dit is hier niet aan de orde.
Wat ik nu zie gebeuren is gemierenneuk. Zeg gewoon, en niet alleen jij, Aton, wat je vindt over dit fenomeen. Ik hoor alleen maar schrijvers napraten. Zonder enige (eigen) ideeën.
En daar hoor ik al niet bij, gezien ik het met geen enkele schrijver het voor 100% eens ben, zelfs niet de meest hooggeachte. Laat dat al even duidelijk wezen.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

dikkemick schreef:
HenkM schreef:
Juist! Zeg wat je werkelijk van mening bent. Zeg wat de meest waarschijnlijke optie/versie is.
Ik weet dat voor velen Jezus TE belangrijk is om kritisch naar te kijken en dat anderen er wellicht juist TE kritisch naar kijken. Laten we de gulden middenweg nemen. Een wonderdoener en zoon van God is pure onzin, daar zijn alle geleerden het wel over eens denk ik (zelfs oprechte theologen hebben de grootste moeite met deze Jezus).
Er zal hoogstwaarschijnlijk wel iemand rondgehuppeld hebben die de fantasie van een aantal mensen heeft geprikkeld. Maar nogmaals; Deze persoon is niet geboren uit een maagd (Blijkt vertaalfout te zijn), is NIET opgestaan uit de dood en is NIET voor onze zonden aan het kruis genageld.
En DAT denk ik.
Ik ook. :wink:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Henry II schreef:Hebben jullie de verklaring van Richard Carrier wel eens beluisterd?

"Why I Think Jesus Didn't Exist"
http://www.youtube.com/watch?v=mwUZOZN-9dc" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij hield hetzelfde weekend ook nog een andere lezing met de titel Why the Gospels are Myth. Ook het beluisteren waard. Sterker nog, de lezing maakt duidelijk dat de poging een bestaand figuur en/of een bepaalde geschiedenis erachter te zoeken overbodig is. De evangelieschrijvers mogen bepaalde personen die ooit bestaan hebben, zoals Pilatus, optrommelen, maar het zijn allemaal figuranten die deel uitmaken van een weldoordachte en volkomen gecreëerde mythe waar niets op waar gebeurde geschiedenis berust, aldus Carrier.
Born OK the first time
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Rereformed schreef:
Henry II schreef:Hebben jullie de verklaring van Richard Carrier wel eens beluisterd?

"Why I Think Jesus Didn't Exist"
http://www.youtube.com/watch?v=mwUZOZN-9dc" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij hield hetzelfde weekend ook nog een andere lezing met de titel Why the Gospels are Myth. Ook het beluisteren waard. Sterker nog, de lezing maakt duidelijk dat de poging een bestaand figuur en/of een bepaalde geschiedenis erachter te zoeken overbodig is. De evangelieschrijvers mogen bepaalde personen die ooit bestaan hebben, zoals Pilatus, optrommelen, maar het zijn allemaal figuranten die deel uitmaken van een weldoordachte en volkomen gecreëerde mythe waar niets op waar gebeurde geschiedenis berust, aldus Carrier.
De beste leugens zijn die waar een (heel) klein beetje waarheid in zit
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Guustaaf
Forum fan

Bericht door Guustaaf »

De historiciteit is naar mijn mening onweerlegbaar aangetoond in:
Een Nameloze, Jezus de Nazarener door Charles Vergeer (1996, 312 pag.)
De titel "een Nameloze:"verwijst naar het slotwoord van het boek van Albert Scheitzer, die nog geen eeuw na Strauss, in zijn Geschichte der Leven-Jezu-forsung van 1906 moest constaren dat er van de historische Jezus zo goed als niets was overgebleven. "Als een Unbekannter und Namenloser kommt er zu uns"
Daar denk vergeer dus anderws over.
En in het vervolg daarop:
Het Panterjong, leven en klijden van Jezus de Nazarener (1997, 390 pag)

Als een volleerd filoloog krabt Vergeer aan de krasjes en barstje in de test van Marcus (in 71 te Rome geschreven) om als een archeoloog het historische verhaal vanonder de tekst vandaan te halen.
De lezer moet enkele Griekse termen in de tekst voor lief nemen, maar die vormen niet echt een hindernis.
Existence is not a problem to be solved, it is a mystery to be lived. And you should perfectly be aware what the difference is between a mystery and a problem.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

HenkM schreef:De beste leugens zijn die waar een (heel) klein beetje waarheid in zit
True, maar het punt is juist tot op welke hoogte vind je dan waarheid? Indien er wel een historische Pilatus is, maar het hele passieverhaal verzonnen is, dan is het beetje waarheid wel heel klein geworden. Idem dito met Herodes de Grote. Indien hij inderdaad een historisch figuur is, maar al stierf voordat Jezus geboren werd, welke waarheid die Matteus over hem vertelt worden we dan wijzer? Indien er wel een Johannes de Doper heeft rondgelopen, maar het verhaal over zijn ontmoeting met Jezus door de evangelieschrijvers verzonnen is, welke waarheid worden we dan wijzer? Indien er op grond van het Talpiotgraf wel een Jezus heeft rondgelopen (gewoon getrouwd en met een zoon), maar (zo laat Carrier weten) zelfs de bergrede een origineel in het Grieks geschreven tekst is en dus niet van een joodse rabbi afkomstig kan zijn, wat komen we dan over hem te weten?
Born OK the first time
JHN
Forum fan

Bericht door JHN »

Zou ik ook eens een vraag mogen stellen in dit debat?
En ik stel hem aan Aton aangezien die hier de laatste tijd voor mijn gevoel met de meeste overtuiging het standpunt vertegenwoordigt dat JC historisch was, onder voorbehoud van onzin, als ik het zo simplistisch mag voorstellen. Of begrijp ik je verkeerd?
Zo niet, dan is mijn vraag dus Aton, wat bedoel je precies met de vraag naar de historiciteit van JC?

Ik zou je ook kunnen vragen wat je precies bedoelt als je zegt dat JC historisch was, maar dat doe ik bewust niet. Want het antwoord op mijn vraag is evident nogal van invloed op de betekenis van jouw antwoord op de vraag of JC historsich was, en dat door de aard van de vraag in principe alleen ja of nee kan zijn (vooropgesteld dat een antwoord te geven is), en in jouw geval kennelijk ja. Ik geef er de voorkeur aan om dat antwoord te beoordelen in de context van het antwoord op mijn vraag, liever dan de zoveelste apologie voor het bestaan van JC aan te horen zonder dat duidelijk is waarover we het hebben. Laat ik proberen dat iets te verduidelijken.

Aan het ene uiteinde van het debat heb je de literalist. Dat die religieus gemotiveerd zijn weet ik ook wel, maar dat doet er voor mij nu even niet toe. Voor dezen geldt dat alles wat JC volgens de vier canonieke evangeliën gezegd, gedaan en beleefd zou hebben, waar is. Dat standpunt is onhoudbaar, alleen al omdat deze evangeliën tegenstrijdigheden bevatten die maken dat ze onmogelijk alle vier helemaal waar kunnen zijn. Dat wil echter ook weer niet zeggen dat om die reden het hele verhaal dan maar over boord gezet moet worden.
Aan de andere kant heb je degenen die het hele verhaal van de eerste tot en met de laatste lettergreep als fictie terzijde schuiven. Het zal mogelijk sommige critici ontgaan maar dat standpunt is bijna even onhoudbaar. Pilatus bestond wel degelijk bijvoorbeeld. En het is bijvoorbeeld bij voorbaat ook heel waarschijnlijk dat er in die tijd één of andere figuur met de naam Jezus heeft rondgelopen die een moeder had die Maria heette. Het zou zelfs verbazingwekkend zijn als dat niet zo mocht blijken te zijn. Alleen als enige basis om JC historisch te verklaren is dat wat mager lijkt mij, maar het is maar hoe hoog je de lat wilt leggen. En dat bepaalt voor mij wat ik met het antwoord op de vraag kan.

Het is immers geen kwestie van kiezen tussen deze twee uitersten. Vragen of JC al dan niet historisch was is mijns inziens dan ook op zijn minst tot op zekere hoogte het creëren van een vals dilemma. Laat ik een voorbeeld geven. Was Shakespears McBeth historisch? Wel, er zijn bronnen die aangeven dat er een elfde eeuwse Schotse koning McBeth was. Alleen laat het verhaal van Shakespear zich onmogelijk verenigen met de historische gegevens die we hebben over die koning. Zeker, in de historsche gegevens zul je hier en daar een detail aantreffen dat we kunnen terugvinden in het verhaal van Shakespear. En natuurlijk heeft Shakespear deze naam niet voor niks gekozen om zijn verhaal aan op te hangen. Niettemin echter kun je mijns inziens niet stellen dat de McBeth van Shakespear historisch was. Hij creëert gewoon zijn eigen personage in een door hemzelf bedacht verhaal ten behoeve van zijn eigen doeleinden. Waarbij hij overigens ook niet schroomde om duidelijk ahistorische bronnen op te nemen in zijn eigen verhaal. We kunnen al met al zelfs niet eens met goed fatsoen stellen dat Shakespear zijn personage heeft gebasserd op de historische McBeth.

Het Sinterklaasverhaal is wat dat betreft ook niet zo’n slecht voorbeeld. Omdat veel mensen geneigd zijn ‘Sinterklaas’ als in de kern historisch te beschouwen. In werkelijkheid heeft dat verhaal in de loop van de tijd zoveel elementen uit verschillende tijden en plaatsen opgenomen dat wijzen naar één of andere derde eeuwse Turkse bisschop als die historische kern eigenijk nogal misleidend is. Die bisschop had geen stoomboot, reed niet met zijn paard over de daken om cadeautjes in schoorstenen te gooien, nam niemand in de zak mee naar Spanje, had geen wegwijspiet en weet-ik-wat-voor pieten nog meer, enz. Kortom, het was gewoon niet onze Sinterklaas. Hij was ook niet de ultieme bron van ons Sinterklaasverhaal aangezien elementen eruit duidelijk heidens van oorsprong zijn en deze Turkse bisschop duidelijk antedateren. Het beste wat je ervan kunt zeggen is dat elementen van de legende rond die Turkse figuur zijn opgenomen in ons Sinterklaasverhaal.

En dat is ook waar die roemruchte ossuaria mijn verhaal binnenkomen. Ik doe daar liever op dit moment geen uitspraken over en geef er de voorkeur aan te wachten totdat de stofwolken daarover weer een beetje zijn opgetrokken. De ervaring leert mij dat dit soort revolutionaire vondsten de neiging hebben op den duur vanzelf te verdwijnen zoals de sneeuw aan het eind van de winter. Het heeft voor mijn gevoel nogal een hoog ‘lijkwade van Turijn’ gehalte. En wat zegt het eigenlijk over een historische JC? Niet veel eigenlijk. Het hangt ervan af. Het kan best zijn dat Markus, of wie het ook was die het oudste evangelie schreef, zijn fictieve verhaal ophing aan één of andere vooraanstaande familie uit het verleden waar hij van wist. Zoals hij ook de andere historische personages in zijn verhaal gebruikte om zijn verhaal vorm te geven. Het is het bekende probleem van de relatie van teksten met de stille getuigen in de grond. Over archeologie heeft men wel gezegd dat de spade niet kan liegen. Maar anderen hebben al snel ingezien dat die deugd vooral te danken is aan het feit dat zij niet kan spreken. Archeologische vondsten kunnen een tekst illustreren, maar hem meestal niet bewijzen. En op hun beurt kunnen teksten die dode vondsten van een leven voorzien. Maar ze kunnen daarbij ook misleiden. Wat als die verhalen pure fantasie zijn? Wat van het passieverhaal zou je uit die vondst kunnen reconstrueren als je dat hele verhaal niet had? Niks eigenlijk. We moeten het bewijsmateriaal niet zwaarder belasten dan het kan dragen. Niet overhaast verregaande conclusies trekken die verder gaan dan het beschikbare bewijs kan ondersteunen. Alles welbeschouwd bewijzen die ossuaria niet zoveel over een historische JC. McBeth was historisch maar niet de McBeth van Shakespear. De bisschop van Myra was historsich, maar niet onze Sinterklaas. JC zou in zekere zin historisch kunnen zijn, maar niet de JC van Markus. Laat staan die van de andere evangelisten. Voor die van Paulus is de vraag niet eens relevant. Die werd niet eens verondersteld historisch te zijn. Hoewel je ze de kost moet geven die het tegendeel blijven beweren.

Jij maakt onderscheid tussen twee kennelijk verschillende Jezussen. De mythische en de historische. Maar als die twee volledig onderscheiden zijn, dan lijkt het mij onzin om te zeggen dat JC historisch was als je daarmee de JC van de evangeliën bedoelt. Je zet je ook af tegen het NT, en dus tegen de JC van het NT. Maar welke JC ken jij dan nog meer als dat niet de JC is die we ook tegenkomen in het NT? Ik bedoel, dáár hebben we het toch over, of snap ik het niet? Vandaar mijn vraag dus eigenlijk. Wat bedoel je met de vraag of JC historisch was? Of op welke vraag geef jij nu precies antwoord als je ja zegt? Of nog duidelijker, wat moet er waar zijn van de evangeliën om te mogen concluderen dat JC historisch was?

Groet,

John
By education most have been misled,
So they believe because they were so bred;
The priest continues what the nurse began,
And thus the child imposes on the man.
(Dryden)
JHN
Forum fan

Bericht door JHN »

Rereformed schreef:True, maar het punt is juist tot op welke hoogte vind je dan waarheid? Indien er wel een historische Pilatus is, maar het hele passieverhaal verzonnen is, dan is het beetje waarheid wel heel klein geworden. Idem dito met Herodes de Grote. Indien hij inderdaad een historisch figuur is, maar al stierf voordat Jezus geboren werd, welke waarheid die Matteus over hem vertelt worden we dan wijzer? Indien er wel een Johannes de Doper heeft rondgelopen, maar het verhaal over zijn ontmoeting met Jezus door de evangelieschrijvers verzonnen is, welke waarheid worden we dan wijzer? Indien er op grond van het Talpiotgraf wel een Jezus heeft rondgelopen (gewoon getrouwd en met een zoon), maar (zo laat Carrier weten) zelfs de bergrede een origineel in het Grieks geschreven tekst is en dus niet van een joodse rabbi afkomstig kan zijn, wat komen we dan over hem te weten?
Daarin zit hem natuurlijk ook een beetje mijn punt. Apologeten beginnen vaak met de vooronderstelling dat het evangelieverhaal op zijn minst in grote lijnen waar moet zijn. Om dat te onderbouwen wijzen ze graag naar één of ander historisch detail. Doen het dan vervolgens ook nog vaak voorkomen alsof dergelijke details voor alle essentiële onderdelen van de evangeliën gevonden kunnen worden, en proberen dat dan vervolgens verder uit te breiden alsof toch op zijn minst de essentie van het hele evangelieverhaal bevestigd zou zijn.

Niet-christelijke commentatoren die graag vasthouden aan een historische Jezus doen eigenlijk niet zo heel veel anders, behalve dat ze de grenzen van de redelijkheid anders definiëren. Evidente onzin uit de evangeliën wordt terzijde geschoven. Niks mis mee op zich. Maar wat dan overblijft wordt dan gezien als een verhaal met één of andere historische kern. Wat die historische kern dan precies is, daarover lopen de meningen zeer ver uitéén. En wat ik vaak zie gebeuren is dat nieuw bewijsmateriaal dat zich op enig moment aandient wordt geïnterpreteerd in het licht van het bekende verhaal, dat uiteindelijk gebaseerd is op de canonieke evangeliën. Dat materiaal bevestigt dat bekende verhaal in feite helemaal niet. Spreekt delen ervan ook vaak ronduit tegen. Maar dat wordt dan opgelost door het verhaal dan maar een beetje aan te passen aan het nieuwe materiaal. Waarbij er vaak ook, om het verhaal een beetje plausibel te houden, van alles wordt bijgehaald, dat op zichzelf misschien best redelijk is en misschien zelfs wel waar zou kunnen zijn, maar dat verder nergens door ondersteund wordt. Voor mijn gevoel deugt dat gewoon niet als methode. Als we dat maar vol blijven houden zal er altijd wel een historische Jezus geweest zijn, maar als we daar lang mee doorgaan wel één die elk contact met de de evangeliën verloren heeft. En dan is de stelling dat Jezus historisch was in feite inhoudsloos geworden. Als al niet een de facto ontkenning. Want een historische Jezus die geen contact meer heeft met de evangeliën is een andere dan die uit de evangeliën waarmee we begonnen. Zodat die dan dus juist niet historisch is. De historicist zegt vaak het één, maar als je het goed nagaat bedoelt hij het ander.

Je kunt wel zeggen dat Sinterklaas echt bestond en wijzen naar een oude bisschop van Myra, hoewel Sinterklaas zich tegenwoordig verplaatst op het witte paard van Wodan, maar natuurlijk bestond Sinterklaas vroeger evenmin als nu.
By education most have been misled,
So they believe because they were so bred;
The priest continues what the nurse began,
And thus the child imposes on the man.
(Dryden)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HenkM schreef:Ik wil wel graag een tussenstand weten.

Wat is de overheersende mening, gebaseerd op de thans bekende gegevens?
Mijn mening is niet verandserd, Er waren ongetwijfeld tientallen historische personen met de naam Jehosua. Enkele daarvan hebben ongetwijfeld dingen beleefd die enigzins overeenkomen met sommige zaken in sommige bijbelboeken, Mogelijk is een ervan wel degelijk de inspiratie voor het geloof aan de opstanding geweest, omdat mensen hallucinaties hebben gehad betreffende die - op dat momen reeds overleden - persoon.

De Jezus waarin mensen geloven, heeft daarentegen als zodanig niet bestaan. Die is compleet mythisch, en grote delen van de evangelien lijken eerder gefabriceerd dan op feiten te berusten.
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Vraag is dus wat een Jezus minimaal moet hebben gedaan om een historische Jezus te zijn.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Guustaaf
Forum fan

Bericht door Guustaaf »

De historiciteit is naar mijn mening onweerlegbaar aangetoond in:
Een Nameloze, Jezus de Nazarener door Charles Vergeer (1996, 312 pag.)
De titel "een Nameloze" verwijst naar het slotwoord van het boek van Albert Scheitzer, die nog geen eeuw na Strauss (Das Leben Jezu kritisch betrachtet 1835), in zijn Geschichte der Leven-Jezu-forsung van 1906 moest constaren dat er van de historische Jezus zo goed als niets was overgebleven. "Als een Unbekannter und Namenloser kommt er zu uns" Daar denkt Vergeer dus anders over.
En in het vervolg daarop:
Het Panterjong, leven en lijden van Jezus de Nazarener (1997, 390 pag)
Als een volleerd filoloog krabt Vergeer aan de krasjes en barstjes in de test van Marcus (in 71 te Rome geschreven) om als een archeoloog het historische verhaal vanonder de tekst van Marcus vandaan te halen.
De lezer moet enkele Griekse termen in de tekst voor lief nemen, maar die vormen niet echt een hindernis.

De conclusie is dat Jezus kerk noch christelijk geloof voorzag noch stichtte. Waar hij naar streefde was niet de christelijke kerk, maar het koninkrijk van Jahweh op aarde door in Zijn Naam, als gezalfde (Christus) van de Gezegende, koning van Judea te worden. Daarin mislukte hij en stierf in de ogen van de Romeinen als een misdadiger aan het kruis.
Wat werkelijk overwon was het decennia na Paulus (die in 59 te Rome onthoofd werd) geformuleerde deutero-paulinisme.
Existence is not a problem to be solved, it is a mystery to be lived. And you should perfectly be aware what the difference is between a mystery and a problem.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

JHN schreef: Aan het ene uiteinde van het debat heb je de literalist. Dat die religieus gemotiveerd zijn weet ik ook wel, maar dat doet er voor mij nu even niet toe. Voor dezen geldt dat alles wat JC volgens de vier canonieke evangeliën gezegd, gedaan en beleefd zou hebben, waar is. Dat standpunt is onhoudbaar, alleen al omdat deze evangeliën tegenstrijdigheden bevatten die maken dat ze onmogelijk alle vier helemaal waar kunnen zijn. Dat wil echter ook weer niet zeggen dat om die reden het hele verhaal dan maar over boord gezet moet worden.
Het N.T. is de mythologische versie van ene Yeshua bar Jehosef. Er zitten nog wel degelijk ' vingerafdrukken ' op die nuttig kunnen zijn voor het vinden van de historische figuur waar het N.T. later is op geïnspireerd .
Aan de andere kant heb je degenen die het hele verhaal van de eerste tot en met de laatste lettergreep als fictie terzijde schuiven. Het zal mogelijk sommige critici ontgaan maar dat standpunt is bijna even onhoudbaar. Pilatus bestond wel degelijk bijvoorbeeld.
Dat Pilatus bestaan heeft is absoluut geen bewijs voor het bestaan van Jezus. Geen enkel aangehaald personage in het N.T. is dit trouwens.
En het is bijvoorbeeld bij voorbaat ook heel waarschijnlijk dat er in die tijd één of andere figuur met de naam Jezus heeft rondgelopen die een moeder had die Maria heette. Het zou zelfs verbazingwekkend zijn als dat niet zo mocht blijken te zijn. Alleen als enige basis om JC historisch te verklaren is dat wat mager lijkt mij, maar het is maar hoe hoog je de lat wilt leggen. En dat bepaalt voor mij wat ik met het antwoord op de vraag kan.
De namen Jezus en Maria waren veel voorkomende namen. Op de naar schatting 80.000 inwoners van Jeruzalem weren er maar liefst 7000 Jezussen en 1 op 24 noemden Maria. Je moet me nog steeds verbazen.
Het is immers geen kwestie van kiezen tussen deze twee uitersten. Vragen of JC al dan niet historisch was is mijns inziens dan ook op zijn minst tot op zekere hoogte het creëren van een vals dilemma. Laat ik een voorbeeld geven. Was Shakespears McBeth historisch? Wel, er zijn bronnen die aangeven dat er een elfde eeuwse Schotse koning McBeth was. Alleen laat het verhaal van Shakespear zich onmogelijk verenigen met de historische gegevens die we hebben over die koning. Zeker, in de historsche gegevens zul je hier en daar een detail aantreffen dat we kunnen terugvinden in het verhaal van Shakespear. En natuurlijk heeft Shakespear deze naam niet voor niks gekozen om zijn verhaal aan op te hangen. Niettemin echter kun je mijns inziens niet stellen dat de McBeth van Shakespear historisch was. Hij creëert gewoon zijn eigen personage in een door hemzelf bedacht verhaal ten behoeve van zijn eigen doeleinden. Waarbij hij overigens ook niet schroomde om duidelijk ahistorische bronnen op te nemen in zijn eigen verhaal. We kunnen al met al zelfs niet eens met goed fatsoen stellen dat Shakespear zijn personage heeft gebasserd op de historische McBeth.
Mee eens. Indien men kan aantonen dat er wel degelijk een koning McBeth bestaan heeft zou het kunnen dat Shakespeare deze naam gebruikt heeft om zijn verhaal aan op te hangen, maar hiermee schrijft hij nog geen geschiedenis.
Het Sinterklaasverhaal is wat dat betreft ook niet zo’n slecht voorbeeld. Omdat veel mensen geneigd zijn ‘Sinterklaas’ als in de kern historisch te beschouwen. In werkelijkheid heeft dat verhaal in de loop van de tijd zoveel elementen uit verschillende tijden en plaatsen opgenomen dat wijzen naar één of andere derde eeuwse Turkse bisschop als die historische kern eigenijk nogal misleidend is. Die bisschop had geen stoomboot, reed niet met zijn paard over de daken om cadeautjes in schoorstenen te gooien, nam niemand in de zak mee naar Spanje, had geen wegwijspiet en weet-ik-wat-voor pieten nog meer, enz. Kortom, het was gewoon niet onze Sinterklaas. Hij was ook niet de ultieme bron van ons Sinterklaasverhaal aangezien elementen eruit duidelijk heidens van oorsprong zijn en deze Turkse bisschop duidelijk antedateren. Het beste wat je ervan kunt zeggen is dat elementen van de legende rond die Turkse figuur zijn opgenomen in ons Sinterklaasverhaal.
Dit is al een beter voorbeeld. Deze ROMEINSE bisschop, woonachtig in Myra heeft wel degelijk model gestaan voor de Sinterklaas-mythe, gezien hij als patroonheilige aanzien werd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas#Oorsprong" onclick="window.open(this.href);return false;
En dat er zoveel varianten van deze mythe bestaan is ook niet zo verwonderlijk. Coca Cola heeft zelfs zijn Santa Claus op verzonnen.
En dat is ook waar die roemruchte ossuaria mijn verhaal binnenkomen. Ik doe daar liever op dit moment geen uitspraken over en geef er de voorkeur aan te wachten totdat de stofwolken daarover weer een beetje zijn opgetrokken.
Dit stof is ondertussen gaan liggen. Het is nu de kwestie om er genoeg stof op te gooien zodat dit ook weer vergeten wordt.
De ervaring leert mij dat dit soort revolutionaire vondsten de neiging hebben op den duur vanzelf te verdwijnen zoals de sneeuw aan het eind van de winter. Het heeft voor mijn gevoel nogal een hoog ‘lijkwade van Turijn’ gehalte.
Dat deze lijkwade een vervalsing was wist men reeds zeer lang. Forensisch onderzoek heeft dit ook aangetoond. Iemand met een beetje kennis over hoe men toen een lijk opbaarde weet zonder onderzoek dat het afgetekende patroon niet kan kloppen. Wat deze cluster ossuaria betreft staat vast dat dit niet om vervalsingen gaat.
En wat zegt het eigenlijk over een historische JC? Niet veel eigenlijk. Het hangt ervan af. Het kan best zijn dat Markus, of wie het ook was die het oudste evangelie schreef, zijn fictieve verhaal ophing aan één of andere vooraanstaande familie uit het verleden waar hij van wist. Zoals hij ook de andere historische personages in zijn verhaal gebruikte om zijn verhaal vorm te geven. Het is het bekende probleem van de relatie van teksten met de stille getuigen in de grond.
Mee eens. Het laat enkel zien dat er een welstellende familie bestaan heeft met dezelfde naam-cluster zoals in het N.T. En daar wringt reeds het schoentje: Geen arme drommels uit Galilea, geen opstanding uit de dood. Daar gaat ons N.T. :)
Wat als die verhalen pure fantasie zijn? Wat van het passieverhaal zou je uit die vondst kunnen reconstrueren als je dat hele verhaal niet had? Niks eigenlijk.
Mee eens. Het passieverhaal is fictie en louter mythisch.
We moeten het bewijsmateriaal niet zwaarder belasten dan het kan dragen. Niet overhaast verregaande conclusies trekken die verder gaan dan het beschikbare bewijs kan ondersteunen. Alles welbeschouwd bewijzen die ossuaria niet zoveel over een historische JC. McBeth was historisch maar niet de McBeth van Shakespear. De bisschop van Myra was historsich, maar niet onze Sinterklaas. JC zou in zekere zin historisch kunnen zijn, maar niet de JC van Markus. Laat staan die van de andere evangelisten. Voor die van Paulus is de vraag niet eens relevant. Die werd niet eens verondersteld historisch te zijn. Hoewel je ze de kost moet geven die het tegendeel blijven beweren.
Weer volkomen met je eens.
Jij maakt onderscheid tussen twee kennelijk verschillende Jezussen. De mythische en de historische. Maar als die twee volledig onderscheiden zijn, dan lijkt het mij onzin om te zeggen dat JC historisch was als je daarmee de JC van de evangeliën bedoelt. Je zet je ook af tegen het NT, en dus tegen de JC van het NT.
Dat heb je goed begrepen.
Maar welke JC ken jij dan nog meer als dat niet de JC is die we ook tegenkomen in het NT? Ik bedoel, dáár hebben we het toch over, of snap ik het niet? Vandaar mijn vraag dus eigenlijk. Wat bedoel je met de vraag of JC historisch was? Of op welke vraag geef jij nu precies antwoord als je ja zegt? Of nog duidelijker, wat moet er waar zijn van de evangeliën om te mogen concluderen dat JC historisch was?
De ' vingerafdrukken ' in het N.T. laten een orthodoxe jood zien aan het hoofd van een joods fundamentalistische beweging, wat de Romeinen Zeloten noemde en ijverde ( ijveraar=zeloot ) voor een vrije joodse staat en ging voor het koningschap. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeloten" onclick="window.open(this.href);return false;
Zulke radicale groepen zie je tegenwoordig ook onder de moslims.
Zoals ik reeds meermaals aanhaalde heeft de historische Yeshua weinig vandoen met de Jezus uit het christendom. Ik hoop hiermee je vragen te hebben beantwoord.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

HenkM schreef: De eerste, de profeet, zeg maar, is nauwelijks van belang. En wist, natuurlijk niet, wat er naderhand over hem werd geschreven en gefantaseerd.
Daar komt het zowat op neer.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Bonjour schreef:Vraag is dus wat een Jezus minimaal moet hebben gedaan om een historische Jezus te zijn.
Geboren en gestorven zijn ? Lijkt me al voldoende.
Plaats reactie