Er is geen ik. Alleen de sensatie van een ik. Snapt nu?Digit schreef:
Dát is juist deel van de vraag die ik aan jullie stel ! Als een "ik" kan "terugkeren", hoe kun je dat vaststellen ? Zelfs maar in theorie ?

Moderator: Moderators
Er is geen ik. Alleen de sensatie van een ik. Snapt nu?Digit schreef:
Dát is juist deel van de vraag die ik aan jullie stel ! Als een "ik" kan "terugkeren", hoe kun je dat vaststellen ? Zelfs maar in theorie ?

Kende ik. Reeds.heeck schreef:Ali,Ali schreef: 1. Heeft een boom een identiteit?
2. Wat is het criterium voor toekenning van identiteit?
Vraagje vergeten, terwijl Chalmers & Parfit al waren aan beveolen:
Zonder onderbouwing neigt dit naar een ad hominem. Ik stel gewoon de vraag wat er verder leeft, of zich ergens van bewust is, nadat het lichaam van een levend wezen dood is. Voor mij is het in zoverre duidelijk dat bewustzijn een emergente eigenschap van het lichaam is. Zonder werkend lichaam is er niets om zich ergens bewust van te zijn. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan hoef je niet te roepen dat ik er niet van begrijp. Kom liever met een alternatief.Ali schreef:Je doet wel graag interessant, maar je snapt er geen mallemoer van.Joe Hn schreef:Heeck zei al zoiets ...
...
Bewust zijn na de dood?
Wie, van wat, waar, hoe en waarom?
Joe, als er geen werkend lichaam is, dan is er geen bewustzijn. So what?Joe Hn schreef:Zonder onderbouwing neigt dit naar een ad hominem. Ik stel gewoon de vraag wat er verder leeft, of zich ergens van bewust is, nadat het lichaam van een levend wezen dood is. Voor mij is het in zoverre duidelijk dat bewustzijn een emergente eigenschap van het lichaam is. Zonder werkend lichaam is er niets om zich ergens bewust van te zijn. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan hoef je niet te roepen dat ik er niet van begrijp. Kom liever met een alternatief.Ali schreef:Je doet wel graag interessant, maar je snapt er geen mallemoer van.Joe Hn schreef:Heeck zei al zoiets ...
...
Bewust zijn na de dood?
Wie, van wat, waar, hoe en waarom?
Dan zijn we het daar nu eens roerend over eens !Ali schreef:Er is geen ik. Alleen de sensatie van een ik. Snapt nu?Digit schreef:
Maverick schreef: Zelfbewustzijn valt onder onverklaarde zaken. Ik heb dus geen drogreden gebruikt, omdat zelfbewustzijn van een geest en verbranden in een verbrandingsmotor onder andere catagorien vallen.
axxyanus schreef: Dat is totaal onbelangrijk. Argumenten gebruiken is gebruik maken van bepaalde patronen. Als het patroon dat gebruikt wordt in bepaalde omstandigheden foute resultaten aflevert, is er geen betrouwbaarheid dat het patroon in een ander geval wel een juist antwoord zal geven. Gebruik maken van dat patroon is dan een drogargument. Dat het patroon gebruikt werd in twee verschillende categorieën voor de oorspronkelijke bewering en het tegenvoorbeeld is daarbij van geen belang.
Met alle respect, dat mag dus ook aan Axxyanus gezegd worden. Indien het in de geest van Socrates bevragen van degene die een standpunt inneemt uiteindelijk leid tot de conclusie dat degene die het standpunt inneemt het ook allemaal niet weet, dan weten we dus niets meer dan dat er konijnen uit hoge hoeden komen. Niemand zal het uit hoeden toveren van konijnen emergent noemen, dus zou niemand iets onverklaards als zelfbewustzijn emergent moeten noemen. Doet iemand dan wel, dan is er sprake van een drogreden. Namelijk de drogreden valse kennis. Daar ging het om, wie gebruikt er een drogreden?Ali schreef:Witte konijnen zijn emergente eigenschappen van hoge hoeden Joe.
Dan zeg je ditAli schreef:Je doet wel graag interessant, maar je snapt er geen mallemoer van.
Wat op abtract nivo niet klopt. Indien iemand zich bewust is van zijn eigen bestaan, is er een ik. Dat we dat Ik verder niet kunnen verklaren veranderd dat feit niet.Ali schreef:Er is geen ik. Alleen de sensatie van een ik. Snapt nu?
Het is duidelijk op de persoon gericht en Ali schaamt zich nu diep.Joe Hn => Zonder onderbouwing neigt dit naar een ad hominem. Ik stel gewoon de vraag wat er verder leeft, of zich ergens van bewust is, nadat het lichaam van een levend wezen dood is. Voor mij is het in zoverre duidelijk dat bewustzijn een emergente eigenschap van het lichaam is. Zonder werkend lichaam is er niets om zich ergens bewust van te zijn. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan hoef je niet te roepen dat ik er niet van begrijp. Kom liever met een alternatief.
Als de aanname is dat bewustzijn emergeert op een neuraal proces, en dat is het hier, dan kan de 'ik sensatie' niet los staan van een werkend stel hersens. Vervolgens supervenieert de 'ik sensatie' op het bewustzijn.Digit schreef: Kan die "sensatie" bestaan los van een werkend stel hersens ?
Volledig akkoord !Ali schreef:Als de aanname is dat bewustzijn emergeert op een neuraal proces, en dat is het hier, dan kan de 'ik sensatie' niet los staan van een werkend stel hersens.Digit schreef: Kan die "sensatie" bestaan los van een werkend stel hersens ?
Berust duidelijk op onbegrip van de huidige wetenschappelijke kennis.Maverick schreef:..... dus zou niemand iets onverklaards als zelfbewustzijn emergent moeten noemen.
Maverick schreef:Doet iemand dan wel, dan is er sprake van een drogreden.
Maverick schreef:..... dus zou niemand iets onverklaards als zelfbewustzijn emergent moeten noemen.
Niet duidelijk in filosofische context , dus niet waar op dit deel van het forum, dus wat ik zeg is zeker geen drogreden.Digit schreef:Berust duidelijk op onbegrip van de huidige wetenschappelijke kennis.
Digit, onbekende substantie wil zeggen: onbekend, zoals: we weten het niet. Zoals: we hebben geen idee. Zoals: we hebben geen gegrond vermoeden. Het wil niet zeggen: gemaakt van een stof die niet in de tabel van Mendelejev voorkomt. Dat zeg ik dus ook niet.Digit schreef:Maverick,
Wat is de positie van de "stof" waaruit het "ding" gemaakt is in de tabel van Mendelejev ?
Digit
Digit schreef: Kan die "sensatie" bestaan los van een werkend stel hersens ?
1) Zelfbewustzijn is een zelfs theoretisch niet verklaarde eigenschap en kan dus niet gezien worden als emergent, zeker niet in de sector filosofie. Alleen in materialistisch kader kan je zeggen dat het emergent is. Maar filosofie gaat buiten dat kader. Bewustzijn zonder zelfbewustzijn gaat nooit over het ik.Ali schreef: Als de aanname is dat bewustzijn emergeert op een neuraal proces, en dat is het hier, dan kan de 'ik sensatie' niet los staan van een werkend stel hersens. Vervolgens supervenieert de 'ik sensatie' op het bewustzijn.