Sorry, Sararje, je gaat duidelijk niet in op mijn twee herhaalde berichten.Sararje schreef:doemaarwat: volgens mij ontgaat je mijn punt. Jij beweert dat het Antikythera apparaat in staat was de planeetposities te bepalen of berekenen. Ik beweer het tegendeel. Als je de wikisite nauwkeurig leest, zie je dat dat ook overeenkomt met wat ik beweerde:Het zou mogelijk zijn om een dergelijk mechanisme in te bouwen. Echter, afgezien van een enkel niet toeschrijfbaar tandwiel is er geen systeem overgebleven wat in staat is dergelijke bewegingen te simuleren. Kortom: technisch was men wellicht in staat om een apparaat te bouwen dat die planeetbeweging kon simuleren maar het is niet teruggevonden. De veronderstelling bij jou dat het Antikythera apparaat dit wel succesvol kon, is dan wishful thinking.There is reference in the inscriptions for the planets Mars and Venus, and it would have certainly been within the capabilities of the maker of this mechanism to include gearing to show their positions. There is some speculation that the mechanism may have had indicators for all the five planets known to the Greeks. None of the gearing, except for one unaccounted gear, for such planetary mechanisms survives.
Dat er discrepanties zijn tussen de Engelse en Nederlandse wikisites kan ik overigens niet helpen maar gezien de uitgebreidere Engelse wiki lijkt het me zeer waarschijnlijk dat die accurater is.
Ik liet je een discrepantie zien tussen jouw quote vooral in combinatie met jouw commentaar daarbij tov de quote van mij, van dezelfde Engelstalige wikipedia site. Daar ga je dus niet op in, ik vraag mij af waarom niet, want mijn quote ontkracht mn jouw commentaar m/i volledig. Jammer.
En het tweede op jouw verzoek herhaalde bericht laat je compleet links liggen.
En waarom je begint over een discrepantie tussen de Nederlandse en engelse wiki snap ik al helemaal niet. Daar heb ik het toch verder niet over?
Ik vind het knap ingewikkeld discussieren met jou, als je zo rommelig reageert,vanalles loopt in te vullen, wat ik niet gezegd of bedoeld heb e berichten links laat liggen, die ik nota ben op jouw verzoek herhaal.
Morgen verder.
Maar dit wilde ik al even kwijt.
Hebr 6: