God is niet meer dan een illusie

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

reddish
Forum fan
Contacteer:

Bericht door reddish »

lanier schreef:Ik hoop niet dat je doelt op de voorgaande posts want daarin stond absoluut geen wiskundige onderbouwing dat God niet bestaat. Bijna alle theologen staan overigens achter deze theorie en sluiten de wetenschap in de armen. Dit is niet zo vreemd omdat de wetenschap geen uitspraken doet wat in strijd is met een religie.
Behalve dat God graag dobbelt, natuurlijk .... :)
Het is wel heel vreemd dat veel gelovigen er nog steeds vanuit gaan dat religie en wetenschap niet samengaan.
Traditioneel gaat het mis als religie uitspraken doet die op het terrein liggen van de wetenschap. Dat wordt natuurlijk steeds zeldzamer, niet in de laatste plaats omdat de "powers that be" binnen het religieuze apparaat zich bewust zijn van het feit dat in geval van contradicties, religie het tot nog toe stelselmatig heeft afgelegd tegen wetenschap.
Met de komst van religies met 1 God kreeg je automatisch de situatie van de 'Almachtige'. Het zou makkelijker zijn geweest om uit te gaan van 2 Goden (goede en een slechte) of 3 Goden (meeste stemmen gelden).
Misschien komen de Vader, de Zoon, en de Heilige Geest wel op die manier tot hun beslissingen.... :-)

Gr., Sidney
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Quote:
Want je loopt voortdurend op tegen de vraag: "waarom liet God toe", waarom greep God niet in"?

Ook als je "almachtigheid" niet accepteert, lijkt het me moeilijk voor een godsgelovige om de grote macht van zijn of haar God te ontkennen. Ik begrijp dat jij protestants-christelijk bent, dan geloof jij toch ook dat God op heel wat plaatsen in de bijbel Zijn macht laat zien - of niet?
Ik denk dat het woord almacht teveel gezien en begrepen word binnen de beperkingen van het mens zijn, God word dan een übermensch, een superman die net zo menselijk is als wij maar veel meer kan dan. De god met het toverstokje :wink: Dat dit idee niet strookt met de werkelijkheid blijkt keer op keer, je kunt dan tot de conclusie komen dat die god niet bestaat (en ik denk dat je daarin gelijk hebt) maar je kunt ook tot de conclusie komen dat die definitie en opvatting over God niet juist is en dus niet zò bestaat. Het zal geen verrassing zijn dat ik de laatste mogelikheid opteer :lol:

Om een balletje op te gooien. Mischien gaat het niet over almacht in de zin van macht òver alles hebbende maar om macht ìn al in de zin van....................kracht/leven in alles :?:

groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Mar,
Mar schreef:Want je loopt voortdurend op tegen de vraag: "waarom liet God toe", waarom greep God niet in"?
Wat we allemaal zeggen te weten is dat de term 'god' ontelbare invullingen kent. Als je 'gelovig' bent kies je voor één van die invullingen, als je niet gelovig (atheïst) bent verwerpt je ze allemaal.

Ik vind het zelf vóór alles de vraag: 'Hoe komt de mens aan dat begrip'? Ik denk dat buiten de mens op deze wereld geen wezen voorkomt dat 'last' heeft van die vraag. :)

Er zijn tijden geweest dat de primitieve mens al het voor hem onverklaarbare 'verklaarde' met het plaatsen van 'iets hogers', een 'god' of 'godin' achter het waargenomen verschijnsel. Neem als één voorbeeld uit vele: bliksem en donder. Veel van die onverklaarbare verschijnselen kunnen wij nu wel 'wetenschappelijk' verklaren en daarmee zijn nogal wat goden en godinnen verdwenen.

Niet alle mensen uit het verre verleden waren in die zin primitief. Er waren 'wijzen', die zich verwonderden over de mens zelf. Zij 'zagen' of 'beseften' dat de mens meer was dan zijn lichamelijkheid en alles wat zich dáárin aan lichamelijke processen afspeelt. En men bracht dat 'meer' en die 'lichamelijkheid' onder woorden met termen als: 'geest' en 'lichaam'; 'hoger' en 'lager', 'licht' en' duisternis' etc.. En voor hen was de eerste term altijd de aanduiding voor iets dat uitsteeg 'boven de natuur' van hetgeen door de tweede term werd aangeduid.
En nu mag de discussie losbreken of dat inzicht en dat besef van die wijzen 'terecht' waren of niet.

Voor mijn part duid je dat 'geestelijke, hogere, lichte, bovennatuurlijke' aan als 'iets goddelijks'. Je weet dan tenminste wát je aanduidt en waaráán je dat woord toekent. Het bestaan van dat 'iets' lijkt me in redelijkheid niet te ontkennen.
Het probleem ontstaat pas als je dat 'iets' gaat 'verpersoonlijken'. Voor mijn part ken je er 'iets persoonachtigs' aan toe! Wat doe je dan anders dan die primitieven, die goden of godinnen bedachten? En dan ook nog eens aan die goden en godinnen allerhande aan de mens ontleende kwaliteiten toekennen.

Kuhn zegt dat de mens tot (volledig) mens wordt op het moment dat 'intelligentie' in hem doorbreekt. En die intelligentie wordt geacht 'van een hogere orde' te zijn dan 's mensen lichamelijkheid. Take it or leave it!
Wat is 'religieus-zijn' anders dan leven in dat besef? Wat is volwaardig mens-zijn anders dan jezelf ontwikkelen dank zij de energie en conform de richtlijnen van dat 'wonderlijke verschijnsel' van je intelligentie?

Het is wellicht dáárom dat de 'wijzen' onder ons altijd zaken leren als: "Wees jezelf"!; "Ken jezelf"! en "Bemin jezelf"! Wordt het langzamerhand niet wat al te primitief om met beelden rond te lopen van een god, die geëerd en gediend wil worden, die uit zijn doen raakt als hij niet voortdurend wordt geëerd en aanbeden? En dan eeuwenlang ruzie maken over hoe dat moet! Terwijl het enige, dat ons te doen lijkt te staan, is: een volwaardig mens te zijn.

Wat moet ik met beschouwingen als van o.a. Lanier:

Als je ervan uitgaat dat God bestaat dan zit je wel met een dilemma (en dan volgt een trilemma) :)
* Als God nooit ingrijpt wat is dan de rol van God? Verantwoording aan afleggen als we dood zijn? Waken over de hemel?
* Als God soms ingrijpt waarom in sommig gevallen wel en in andere niet? Hoe weten we dat God heeft ingegrepen? Je moet wel erg bekrompen en kortzichtig zijn wil je de ramp in Azie toedichten aan het ingrijpen van God.
* Als God altijd ingrijpt hebben we dan een vrije wil? Het valt nog niet mee te definieeren wat vrije wil is. Stephen Hawking legde uit dat we dan menselijk gedrag moeten voorspellen en dat is onmogelijk. Onze hersenen bevatten 10^26 deeltjes en daarvan is het gedrag nooit te voorspellen. Ook moeten we de begintoestand weten en daarom de hersenen ontleden.

Als je nu eens niet van dat alles uitgaat? Als je nu eens NIET begint met je af te vragen: 'Wie of wat is god' maar met: 'Wie of wat ben ik zelf'? Is de kans op een antwoord dan niet (oneindig) veel groter (en waardevoller)? :)
Mar schreef:Wat ik wilde aangeven met de link was, dat er ook nog mensen zijn die soms gewoon zeggen het niet te weten, ook al zijn ze gelovig en dat kán af en toe heel bevrijdend werken. (misschien nog wel meer voor gelovigen dan niet-gelovigen! :wink:
Waarvan acte! :)

Groeten.

Fons.
Mar
Forum fan

Bericht door Mar »

FonsV schreef:Als je nu eens niet van dat alles uitgaat? Als je nu eens NIET begint met je af te vragen: 'Wie of wat is god' maar met: 'Wie of wat ben ik zelf'? Is de kans op een antwoord dan niet (oneindig) veel groter (en waardevoller)?
Nieuwjaarsdag werd ik gebeld door mijn predikante. "Mar", zei ze, "ik wens je een jaar waarin jij het ziet gebeuren dat je helemaal zult gaan léven en dat het óverleven voorgoed voorbij is."
Misschien is dat ook wel geloof, dat ik probeer inderdaad te zoeken naar dat antwoord, wie ik zelf ben...
Vanaf mijn geboorte is mij vertéld wie/wat ik ben. Het is daarom een heel gevecht geworden erachter te komen wie ik werkelijk ben, dus jouw opmerking spreekt me zeer aan. Alleen is geloven de rode draad in mijn leven en ik heb het gevoel dat het openbloeien mede tot stand komt door dat geloof...

Even helemaal off-topic is mijn vraag hoe het met jou gaat? Is de operatie goed verlopen?

Mar
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Als je nu eens niet van dat alles uitgaat? Als je nu eens NIET begint met je af te vragen: 'Wie of wat is god' maar met: 'Wie of wat ben ik zelf'? Is de kans op een antwoord dan niet (oneindig) veel groter (en waardevoller)?
Het was selchts een vraag van mijn kant of anderen hierover wel eens nadenken. Ik ben het met je eens dat 'Wie of wat ben ik zelf?' de belangrijkste vraag voor jezelf is. Echter je hebt er geen religie of godsbeeld voor nodig (tenminste niet in mijn geval).
Ik gebruik NLP (in de zuiverste vorm van Richard Bandler) om meer over mezelf te weten te komen en indien mogelijk knelpunten, negatieve gedachtes/gevoelens om te zetten in iets positiefs.
Als iemand anders een andere methode heeft die voor hem/haar werkt; prima! Als iemand God daarvoor nodig heeft; prima! In mijn geval werkt het echter niet.

Ik ben ervan overtuigd dat ik een vrije wil heb en daarmee plaats ik wel God in de positie van 'Ingenieur in ruste'. Als een gelovige zegt: God IS alles en overal, dan kan ik daar een heel eind in mee gaan; Tijdens de Big Bang moet de temperatuur ongeveer 1 miljard graden zijn geweest en bij zo'n hoge temperatuur bestaat geen materie, maar alleen energie en velden. Pas later ontstaat materie. Ik zou kunnen zeggen dat die energie nog aanwezig is in alles om ons heen; alleen het roept bij mij geen beelden van wat dan ook op, laat staan dat ik het associeer met een aardse religie.
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

Soms gebruikt de wetenschap denkbeelden, maar als die het denkbeeldige vlak niet ontstijgen dan verdwijnen ze de vuilnisbak in (zoals b.v. met de aether theorie). Dat zou ook met het denkbeeld van bovennatuurlijke wezens moeten gebeuren.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Mar,

Als Kalebas niet op 8 juni zijn bijdrage had geschreven had ik nooit geweten dat ik nog antwoorden schuldig was.
Mar schreef:Even helemaal off-topic is mijn vraag hoe het met jou gaat? Is de operatie goed verlopen?
Zoals het heet: technisch geslaagd, beoogde effect niet gehaald. Ik ben dus een tijdje uit de running geweest en heb daardoor een en ander gemist. En mogelijk lees je deze reactie niet eens meer. Nou ja…

Aardige predikante heb jij! Zo iemand noem ik niet ‘vrij zinnig’ maar ‘zéér zinnig’. :)
Vanaf mijn geboorte is mij vertéld wie/wat ik ben.
En zo zal het wel bij ieder mensenkind gaan. Lijkt me niet eens anders mogelijk, dus de vertellers achteraf iets verwijten heeft ook al weinig zin.
Bezie het als een gewone erfenis die je wordt nagelaten. Niemand kan je verplichten om alle spullen uit de erfenis ergens in je huis (je leven) een plaats te geven. Je hebt het volste recht, misschien wel de plicht, om te ‘schiften’: wat rommel voor je is doe je weg, wat waardevol is behoud je. En wát is er nu waardevoller dan het leven dat je nu bezit? Maak er een feest van en laat je niet door de ideeën van anderen of van jezelf in de put helpen. En als ‘geloven’ daarbij een hulp is, waarom dan niet geloven?

Groeten.

Fons.

Dag Lanier,
Lanier schreef:Ik ben het met je eens dat 'Wie of wat ben ik zelf?' de belangrijkste vraag voor jezelf is.
Dan zijn we het daarover eens! :-)
Lanier schreef:Echter je hebt er geen religie of godsbeeld voor nodig (tenminste niet in mijn geval).
Ik denk dan: het is maar nét wat je onder religie en godsbeeld verstaat. Dat jij de bestaande religies en godsbeelden niet nodig hebt, oké, wat is daarop aan te merken? Dan anderen dat blijkbaar wel nodig hebben is hunzaak. Het is dan alleen te hopen dat ze geen nonsens nodig hebben. Maar ook dat is weer hún verantwoording.

Ik heb in mijn kennissenkring aan aantal atheïsten (godlozen) van wie ik vind dat zij een voorbeeldig ‘menswaardig’ leven leiden. Eén van hen (rustend huisarts) zei eens in een wat diepergaand gesprek dat hij zich tot zijn manier van leven ‘verplicht’ voelde. Ik vroeg toen: ‘Door wie of wat? Door jezélf’? Antwoord: “Zeker weten doe ik het niet. Zal ik het ‘geweten’ noemen? Ik voel of weet me verantwoordelijk voor mijn doen en laten. Verantwoordelijk aan mezelf? Het lijkt wel van niet”. Ik: “Zouden ‘ze’ daar god mee bedoelen”? Hij: “Dat moet je die ‘ze’ vragen. Zoals ik al zei: ik weet het niet”.
Lanier schreef:Ik zou kunnen zeggen dat die energie nog aanwezig is in alles om ons heen; alleen het roept bij mij geen beelden van wat dan ook op, laat staan dat ik het associeer met een aardse religie.
Die manier van denken staat mij ook aan. Beweringen als ‘Al dat is is een verschijningsvorm van één en dezelfde energie’ en: ‘Energie gaat nooit verloren kan alleen in een andere verschijningsvorm overgaan’ en: ‘Energie gaat altijd samen met informatie’ en: ‘Energie is an sich niet waarneembaar, alleen aan zijn effecten’, dat soort beweringen ‘doen’ me wel wat. En ik heb geen behoefte om daar menselijke beelden bij te maken. Lekker ‘mysterieus’ houden. :-)

Groeten.

Fons.

Dag Kalebas,

Jij haakt nog eens laat in op deze draad. Wel goed, want ik was hem helemaal uit het oog verloren.
Kalebas schreef:Soms gebruikt de wetenschap denkbeelden, maar als die het denkbeeldige vlak niet ontstijgen dan verdwijnen ze de vuilnisbak in (zoals b.v. met de aether theorie). Dat zou ook met het denkbeeld van bovennatuurlijke wezens moeten gebeuren.
Je komt er als mens niet onderuit om woorden te gebruiken en woorden zijn symbolen voor gedachten en gevoelens. We beweren zelfs: ‘Niets is iets dat er niet is’. Krankzinnige bewering als je hem niet begrijpt.

Dat we voortdurend staan te stotteren als we een of ander onder woorden willen brengen, dan is dat – volgens mij – all in the game. Als het maar geen aperte nonsens is. En daarover kan dan altijd nog gediscussieerd worden. :-)

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Taal is slechts een gereedschap tot modelleren van onze werkelijkheid,

meer niet.

Tastenderwijs, iteratief, creatief.

Taal is een levendige persoonlijke afbeelding in woorden van een vermeende werkelijkheid,

nix meer en niks minder,

ook wiskunde is een zwaar geformaliseerde taal.

zie ook deze disc:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ght=#12601
bad_religion

Bericht door bad_religion »

jHenosch schreef:Taal is slechts een gereedschap tot modelleren van onze werkelijkheid,

meer niet.

Tastenderwijs, iteratief, creatief.

Taal is een levendige persoonlijke afbeelding in woorden van een vermeende werkelijkheid,

nix meer en niks minder,

ook wiskunde is een zwaar geformaliseerde taal.

zie ook deze disc:
Uit taal is ook het fenomeen God of hogere macht vandaan gekomen, immers taal staat ook open voor een uiterst speculatieve dialectiek, het lijkt alsof God daar wordt ingevuld waar er vragen of onwetendheden zijn. God verleent de "doeldenker" de vaste grond onder zijn voeten om de angst voor de onzekere vrijheid af te wenden....
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Uit taal is ook het fenomeen God of hogere macht vandaan gekomen, immers taal staat ook open voor een uiterst speculatieve dialectiek, het lijkt alsof God daar wordt ingevuld waar er vragen of onwetendheden zijn. God verleent de "doeldenker" de vaste grond onder zijn voeten om de angst voor de onzekere vrijheid af te wenden....
Dick Swaab in het programma 'God bestaat niet':

Heeft het ook met geloof te maken?
Nou, in zekere zin wel want die computer waarmee we dan de hersenen vergelijken die vormt zich tijdens onze vroege ontwikkeling. En het verschil met de computer is dat onze hersenen zich vormen onder invloed van informatie uit de hersenen zelf, informatie uit ons lichaam, bijvoorbeeld van de geslachtshormonen van het kind, informatie vanuit de moeder, stoffen die circuleren, voedingsstoffen, maar ook stoffen vanuit de buitenwereld die via de moeder binnenkomen. Die hebben allemaal invloed op de zich ontwikkelende hersenen en dan als het kind geboren is dan is de sociale omgeving van invloed op die hersenontwikkeling en vormt zich bijvoorbeeld de taal. Je wordt geboren in een bepaalde taalomgeving en die vormt vervolgens de hersenen op zo’n manier dat we Nederlandse circuits hebben.

En hoe vormt het geloof zich dan in die ontwikkeling?
Nou, het geloof daar geldt hetzelfde voor als de taalontwikkeling, die vormt zich in de sociale context, de sociale omgeving waarin iemand groot wordt. En wordt dan ook neergelegd in feite in de circuits in de hersenen en is dan net zo als een taal heel moelijk uit te halen als je altijd geleerd hebt dat de wereld zo in elkaar zit als het geloof verteld. Dan is dat iets dat je voor de rest van je leven in principe wel meeneemt.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

lanier schreef:
Dick Swaab in het programma 'God bestaat niet':

Heeft het ook met geloof te maken?
Nou, in zekere zin wel want die computer waarmee we dan de hersenen vergelijken die vormt zich tijdens onze vroege ontwikkeling. En het verschil met de computer is dat onze hersenen zich vormen onder invloed van informatie uit de hersenen zelf, informatie uit ons lichaam, bijvoorbeeld van de geslachtshormonen van het kind, informatie vanuit de moeder, stoffen die circuleren, voedingsstoffen, maar ook stoffen vanuit de buitenwereld die via de moeder binnenkomen. Die hebben allemaal invloed op de zich ontwikkelende hersenen en dan als het kind geboren is dan is de sociale omgeving van invloed op die hersenontwikkeling en vormt zich bijvoorbeeld de taal. Je wordt geboren in een bepaalde taalomgeving en die vormt vervolgens de hersenen op zo’n manier dat we Nederlandse circuits hebben.

En hoe vormt het geloof zich dan in die ontwikkeling?
Nou, het geloof daar geldt hetzelfde voor als de taalontwikkeling, die vormt zich in de sociale context, de sociale omgeving waarin iemand groot wordt. En wordt dan ook neergelegd in feite in de circuits in de hersenen en is dan net zo als een taal heel moelijk uit te halen als je altijd geleerd hebt dat de wereld zo in elkaar zit als het geloof verteld. Dan is dat iets dat je voor de rest van je leven in principe wel meeneemt.
Oke, dus we moeten de kinderen voortaan "taal''loos opvoeden.

Laat ze maar eerst hun eigen taal ontwikkelen.

Heel praktisch,

heeft inderdaad allemaal iets met de Babylonische spraakverwarring te maken, bedankt Lanier.
Mensen dachten toen ook daar, dat moraliteit (geweten-taal) UITSLUITEND uit onszelf, de mens zelf, te destilleren is.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Wat een onzin ... Niemand zegt hier zoiets ....
alleen JlHenosch zit hier weer de zoveelste stroman te konstrueren ....
Er is hier niemand die suggereerd kinderen " taalloos" op te voeden ...
noch "cultuurloos" en/of gewild " a-moreel "

Alleen moet men zijn kinderen niet indoctrineren met de duizendjarige geloofs- shit van ondertussen toch ontmaskerde manipulators en oplichters ...
NIET doen toch..... als je , je kinderen niet wilt zien ten prooi vallen aan loverboys en/of sekten ... of zomaar zonder slag of stoot wilt laat veranderen in kannonnenvlees , zelfmoordterorristen , kindsoldaat ... etc ...

Natuurlijk moet iedereen worden opgevoed binnen een bepaalde culturele context en het daarbijhorend taalkundig instrumentarium : het is zelfs een voorwaarde opdat zich ontwikkelende mensen er zich later zouden kunnen tegen " afzetten" , het "aanvaarden " , of voor iets anders kiezen ' of inruilen .... dat is gewoon een vorm van volwassen en zelfstandig worden .... en daar gaat het over in de opvoedng

Dat soort vrijheid en recht op persoonlijke ontwikkeling tot zelfstandig denkende volwassene moet eveneens gegarandeerd worden ....opdat je later een eigen bijdrage aan uw "TAAL" ( en vooral bijhorende kennis /cultuur ) kunt ontwikkelen en zelfstandig een betekenis kunt geven aan je eigen leven die ook nog iets betekent voor anderen ipv je te "laten leven ." en te werken voor de doelen van parasieten , oplichters .en/of ziekelijke slachtoffers van conditioneringen die hun " geloof" verspreiden ..

En wat uw " toren van Babel " betreft : nog nooit gehoord van N. CHOMSKY ?
en de aangeboren universele menselijke grammatica ?
en zelfs het universeel menselijke aangeboren " geweten " : wat niets anders is dan een evolutionair ontwikkeld aantal " sociale " gedragspatronen / stuurprogrammas die bijzonder voordelig waren in de menswording .en derhalve werden behouden ...

Bovendien
zijn bepaalde manipulatoren , ideologen en doctrines zelfs in staat dit
"aangeboren geweten " volledig te ontregelen ... dat doen o.a. woestijnratten, voddeventen ( en hun westerse imitatoren ) al drieduizend jaar ...
Overigens zijn ook veel zogezegd "ongelovige" en " goddeloze " regimes tot dit soort corriuptie instaat ....
Laatst gewijzigd door tsjok45 op 26 jun 2005 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Heel praktisch,

heeft inderdaad allemaal iets met de Babylonische spraakverwarring te maken, bedankt Lanier.
Mensen dachten toen ook daar, dat moraliteit (geweten-taal) UITSLUITEND uit onszelf, de mens zelf, te destilleren is.
Nee, zoals Tsjok al zegt: Er is hier niemand die suggereert kinderen "taalloos" op te voeden...
Swaab zegt alleen maar dat voor het geloof hetzelfde geldt als voor de taalontwikkeling.
Ik ben het daarmee eens; Net als taal wordt geloof vastgelegd in de hersenen en wel de taal en geloof die je vanuit je opvoeding meekrijgt. Wie wordt er bijvoorbeeld Islamitisch opgevoed door Katholieke ouders, niemand toch? Het wordt beinvloed door de sociale omgeving. Als kind kom je er ook niet onderuit; je kunt niet van een peuter of kleuter verwachten dat die in staat is zelf na te denken over zaken als taal en geloof. Een peuter of kleuter komt met vragen over taal, over de omgeving en over geloof. Die vragen worden beantwoord door de ouders en leraren; je kunt toch niet verwachten van hun dat ze bepaalde antwoorden in twijfel trekken? Het wordt een onderdeel van je persoonlijkheid; het wordt iets dat je de rest van je leven meeneemt.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

jHenosch schreef:Laat ze maar eerst hun eigen taal ontwikkelen.
Rare conclusie, laten we kinderen helpen hun taal te ontwikkelen alsmede de dialectiek van de redevoering. Met een goede algemene vorming geeft dat kinderen een goede basis om zelf verstandige keuzes te maken inzake het inrichten van hun eigen leven en gedachtegoed ontwikkeling......dat in plaats van voorgekauwde drogredenen opdringen van waaruit het moraal zou worden bepaalt, dit laatste is immoreel !
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

En wat uw " toren van Babel " betreft : nog nooit gehoord van N. CHOMSKY ?
en de aangeboren universele menselijke grammatica ?
Dat we allemaal gedetailleerde taalaanleg hebben als mens maakt ons tot grote hoogte juist mens.

Maar mensentaal is vooral een traditie, die langzaam verandert door de tijd,

zo is dat ook met moraal, een traditie van gewetenvorming, die langzaam verandert door de tijd.

Het heeft geen zin om de oorsprongen daarvan weg te moffelen, want die zijn er nou eenmaal.

Bovendien kan het bewust doorsnijden van de sociale voorouderlijke gewetensvorming, vooral zoals die estafette altijd via de Bijbel is doorgegeven, een maatschappelijke identiteitscrisis veroorzaken waar de honden tot nu toe nog geen brood van hebben gelust.

Dan gaan we weer een Babylonische spraakverwarring te gemoet, waarin nationaal egoisme en niet internationalisme, en de strijd voor de algemene mensenrechten, de boventoon zullen gaan voeren.

Alles is immers cultuurbepaald, en die mensen daar in die landen willen nou eenmaal diktatuur.

Was het misschien in vroegere tijden nog mogelijk om deze onchristelijke en inhuman, laissez faire houding er op na te houden, in de tijd van kernwapens, is het gewoon wachten op zelfmoord.
Plaats reactie