...en anderen om te laten zien dat ze onderdrukt worden...
je zegt het alsof ze een keus hebben in dat geval...
Kevin, je gaat in op de achtergrond van de burka of niqaab. De visies hierop zijn verschillend. Jij keurt het dragen ervan af omdat jij die achtergrond verwerpelijk vindt. Die achtergrond wordt verschillend beleefd, en dus draait het bij een verbod niet vanwege de achtergrond of vermeende achtergrond. Of sommigen het dragen uit eigenwijsheid, anderen uit religieus besef, en anderen om te laten zien dat ze onderdrukt worden, maakt daarbij weinig uit. Het gaat erom of je het juridisch kunt onderbouwen, in niet-normatieve zin.
Daar gaat het niet om. Juridisch gezien is het al verboden om met je gezicht bedekt over straat te gaan. Het gaat wél om de achtergrond. Dáárom ga ik er zo op in. Juist omdat dit de belangrijkste factor is, voor ONS westerlingen. Ik heb je daarnaast niet meer gehoord over de argumenten die ik geef tégen. Het is duidelijk dat je het alleen maar kan relativeren door 'leven en laat leven' maar verder geen positieve kenmerken kan noemen.
Dat is ook niet onlogisch, aangezien ze er niet zijn. Een vrouw kan hoogstens in een burka lopen vanwege de traditie. Jij en ik weten allebei dat de religieuze argumenten dogmatisch zijn, dat de eigenwijze draagster onwetend is en dat de angstige vrouw (vanwege haar man) onderdrukt wordt. Je kan niet ontkennen dat er een, voor westerse normen en waarden, van waaruit wij moeten denken (niets liberalisme dus) (en als je je afvraagt waarom dat moet dan beantwoord ik die vraag met alle plezier, maar omdat deze me zo vanzelfsprekend is ga ik er niet verder op in) vies smaakje hangt aan het hele burka en nikaab gebeuren. Bij de dolle mina's zou het haar recht overeind gaan staan.
Waarom moet men jou overtuigen van een reden om die burka te dragen? Als het een geloofskwestie betreft, gaat het niet per sé om logische redenen. Als je een reden wilt horen, vraag het een burka-drager. En ga er van te voren niet vanuit dat die reden jouw eis voor een logisch antwoord, bevredigen zal.
Ik vraag hun niet om mij te overtuigen, maar jou.
Waarom geef je de islamitische normen en waarden dan een steek onder water? Je zegt enkel dat vanwege bepaalde regels een burka dus ook niet mag. Verder laat je je niet uit over iemands persoonlijke geloofsopvatting.
Omdat het nu oogluikend wordt toegestaan. Wanneer het beleid opeens nageleefd gaat worden en elke keer als zo'n troela over straat gaat en een bekeuring krijgt, dan verandert er wat. Niet dat ik daar vóór ben, ik heb mijn mening al herzien na het stukje van Theoloog. Maar op zo'n manier geef je ze dan een steek onder water. Mijn argument om het niet te verbieden is dat het in nederland moet kunnen, maar ik moet het er niet mee eens zijn.
Ik ken vrouwen met hoofddoek, die mij niet het gevoel geven dat ze geen enkele westerse man vertrouwen.
Ik ken ook vrouwen met een hoofddoek die mij heel vriendelijk overkomen en mij niet dat gevoel geven. Mijn punt was gericht op de burka. Als een vrouw helemaal bedekt tegen je begint te praten, dan heb ik eigelijk helemáál geen gevoel what so ever... Ik ben wat dat beterft in een gesprek altijd erg gevoelig en bewust voor de non-verbale communicatie van de ander, die is er in zo'n geval dan (bijna) niet. Dat is het punt.
Ik bedoel geen beroepskleding, ik heb het over conventies. Het is mijns inziens geen non argument, omdat het geen argument is maar een voorbeeld voor hoe je met je kleding je kansen beinvloed. Je kunt andersom niet tegen heersende conventies gekleed gaan en toch eisen dat je anders gezien wordt door je omgeving, die consequentie moet je nemen. In het geval van beroepskleding, is het helemaal een duidelijke zaak: daar gelden soms regels. Als je huisarts wilt worden, zul je als vrouw moeten accepteren dat een burka je kansen minimaliseert. In andere beroepen zal het een minder groot probleem zijn, zoals telefoniste, administratief medewerkster etc.
Ik snap wat je bedoeld... Daarnaast heb ik sch**t aan conventies... Gothics en rockers vind ik helemaal te gek, mooier in meeste gevallen dan de overige alternatieve kledij, maar een burka heeft hoe dan ook een geschiedenis, of je dat nu ontkent of niet...
Ik kan ook een hakenkruis dragen omdat ik vind dat Hitler de Swastika heeft verneukt, maar er zit een geschiedenis aan vast... De betekenis van de Swastika is oorspronkelijk die van geluk en licht. Maar iedereen die mij met een hakenkruis ziet lopen denkt dat ik een facistische katholieke gestoodre klootzak ben met een ongegronde haat tegen joden. Ik moet bij het dragen de consequenties accepteren, maar waarom zou ik in godsnaam een hakenkruis willen dragen?? Dezelfde vraag stel ik me bij de nikaab en de burka.
Als het niet is om religieuze reden, waarvoor het kledingstuk uiteindelijk officieel wordt gebruikt, waarvoor dan wel? Ben je trots op je vrouw-minachtende cultuur? Ben je trots op je vrije wil hem te kunnen dragen ZONDER dat je man het je verplicht? En waarom dat dan? Wat is dan het verschil met onderdrukking? Jij wil het beeld van de burka en de nikaab verdraaien, en dat willen die meiden ook, maar dat laat ik niet toe. Niet zolang er nog vrouwen zijn die deze kledij NIET uit vrije wil dragen.
Daarnaast is de nikaab meer dan een symbool, het heeft praktische gevolgen voor de drager, de geen die wordt aangesproken door de draagster en de geen waarmee ze moet samenwerken. (etc).