Ik wil vooral de momenten dat mensen de rede volgen onderscheiden van de momenten dat mensen niet de rede volgen.
Maar zelfs als ik de mensen zelf zou indelen, dan volgt daar nog niet uit dat ik zou willen bepalen wat wel of niet gezegd kan worden.
Maar dat zijn twee totaal verschillende zaken.Amerauder schreef: ↑30 nov 2022 11:21axxyanus schreef: ↑30 nov 2022 09:09
Hoe moet ik dat anders lezen dan een bevestiging dat jij dus geen onderscheid kan/wil maken tussen iemand die de rede gebruikt en iemand die gewoon woorden aan elkaar rijgt zonder veel coherentie maar zich graag het imago van de rede aanmeet, omdat de implicaties die jij je kan indenken bij de mogelijkheid zo'n onderscheid te maken, je niet aanstaan?
Vervang 'de rede' met 'de wil van God' en het zou duidelijk moeten worden wat daar problematisch aan is.
Ik deel mensen ook in, in zij die een instrument kunnen spelen en zij die enkel een cacafonie uit een instrument krijgen. Is dat dan ook problematisch? Of ik kan het vervangen door 'de wil van de kleuter twee huizen verder'.
Waarom ben jij zo snel om van de rede iets goddelijks te maken?
Kijk als iemand mijn advies vraagt dan zal ik proberen tot een advies te komen dat zo goed mogelijk volgens de rede is. Als die persoon daarna dat advies naast zich neerlegt, dan doet die dat gewoon, ik ga die daar niet over lastigvallen. Als het iemand is die mijn hulp kan gebruiken is het zelfs mogelijk dat ik hem help zijn beslissing uit te voeren waarbij hij mijn advies naast zich neerlegt. Misschien dat ik mijn wenkbrauwen eens zal optrekken als ik te weten kom wat die juist wil proberen maar dan zal ik gewoon mijn schouders ophalen en zien hoe goed ik kan helpen. Ieder beslist zelf waar die naartoe wil en hoe die dat wil aanpakken. Maar dat hoeft mij niet te beletten om een onderscheid te maken tussen enerzijds mensen die de rede gebruiken in de manier waarop ze zaken aanpakken en waar ik dus wel iets van kan leren en anderzijds de mensen die er op los blunderen en waarvan ik voornamelijk wil leren hoe het niet aan te pakken.
Die gevaren lijken dan toch voornamelijk te liggen in wat jij erbij fantaseert zoals de rede gaan interpreteren als een soort wil van god, dan in mijn werkelijk standpunt.Amerauder schreef: ↑30 nov 2022 11:21En het is ook niet alleen maar problematisch, natuurlijk zitten er ook hele goede kanten aan, mensen moeten soms in het gareel gehouden worden, dat is nu eenmaal zo, ik snap heel goed waar je vandaan komt. Maar er kleven ook hele reële gevaren aan, en we mogen die gevaren niet uit het oog verliezen.
Waar haal jij dit soort vergelijking? De rede is in dit geval gewoon een werktuig dat je kan helpen om je eigen wil te verwezenlijken. De rede heeft geen eigen wil die op een of andere manier te voorschijn komt als je ze toepast. Niemand gaat je straffen als je de rede wil negeren. Behalve misschien dat je ontslagen wordt als je door het negeren van de rede een serieuse beroepsfout hebt gemaakt. Maar als mensen de rede willen negeren en al blunderend hun doel weten te bereiken dan doen ze maar.Amerauder schreef: ↑30 nov 2022 11:21axxyanus schreef: ↑30 nov 2022 09:30 En wat is het probleem met de instrumentele rede? Voorzover ik dat begrip begrijp, gaat het daarbij om het inzetten van de rede voor het bereiken van een doel. Waarom zouden we de rede niet inzetten om onze doelen te bereiken? Wat is het alternatief? Al blunderend proberen dat doel te bereiken? Dat is toch niet wat je wil?
Vergelijk:
Wat kan er nou op tegen zijn om de wil van God te volgen? Als God iets wil, dan moet je dat toch gewoon doen? Waarom zou je iets proberen te bereiken, tegen de wil van God in? Dat is toch niet wat je wil?
Het probleem is, onder meer, dat je van ‘de rede’ iets zodanig abstracts maakt als ‘de wil van God’ waardoor iedereen er zijn eigen persoonlijke opvatting er op na houdt van wat we er onder dienen te verstaan.
En als je de rede minder abstract wil maken, dan moet je natuurlijk toelaten dat men een onderscheid kan maken tussen wat wel volgens de rede is en wat niet, maar dat is nu juist waar jij en VseslavBotkin een probleem mee lijken te hebben.