Henry II schreef: ↑15 sep 2022 11:39
jaren geleden rekende Ad van Wijk, nu hoogleraar energie ergens, al voor dat de Zon in 8 minuten al meer energie aan de aarde levert dan wat we in een jaar kunnen opmaken. Het probleem zit hem niet in het verkrijgen van energie, maar het verdelen en opslaan.
Het probleem zit 'm in dat we altijd teveel willen gebruiken.
Op plaatsen sterft het van de computers, tv's, bijna de hele wereldbevolking heeft ze. Stroom...
De smartphones komen je neus uit, de overheid en bedrijfsleven dwingen ons digitaal te doen...
Auto's, die alleen voor het produceren al zoveel CO2 produceren dat de atmosfeer overlijdt.
"Thuiswerken liever niet", zeggen sommigen en bedrijven.
Veel te dure huizen. Inderdaad slechte verdeling. Gaan de mensen in de steden wonen. Moeten ze vaak reizen voor
werk.
Enzovoort. Vroeger paste je op, telefoontje kostte 10 en 25 cent en we telefoneerden dus heel weinig bij ons thuis.
Energie, water, elke dag douchen, grondstoffen voor miljarden... het kan niet op. Zo gedragen wij ons nu.
Reizen als gekken, vacantie net zo, en maar vliegen. Als ik hier naar boven kijk op een heldere dag zie ik altijd
wel een stuk of 6.
Eens een zegen, daarna een plaag. Net het internet.
Let wel: ik heb de apparaatjes ook allemaal, mea culpa. Maar ik denk er over na en misschien doe ik ook wel eens wat weg.
We eten ons een kriek, we verspillen, we maken de aarde op termijn hol, vies en opgebruikt (al tientallen jaren een
item in de SF in sommige romannetjes, we weten het heel goed, maar we zeggen vaak wat anders..). En zoveel meer opmakerij, vervuiling, irrational exhuberance. Etc.
Indonesië ontbossen, Amazonewoud ook... Overal branden door opwarming, wat nóg meer opwarming geeft,
wat ijs op aarde doet smelten, wat nóg meer opwarming geeft vanwege het ontbreken van zonlicht weerkaatsing.
En dan verbaasd zijn over extreem weer, jahoor.
Dáár zit het probleem wereldwijd.
Het is altijd een kwestie van tijd. Stoken op hout, dan raakt het bos op binnen 100 jaar.
Dus niet teveel.
Stoken op kolen, dan zijn de kolen in 100 jaar op.
Dus met mate.
Kernenergie, dan hebben we over 100 jaar alle Uranium op.
En het moet wel heel veilig... Zie Fukushima, zie Ukraine man-made.
Zonne-energie, dan is de bron over 4 miljard jaar ook op.
Heel mooi, maar nou de opslag nog.. En liefst niet met stofjes als Lithium e.d. svp..
Ik heb geen oplossing. Maar ik zie wel dat het maken van zonnepanelen, kerncentrales, lithium-ion batterijen etc. ook veel milieuschade opleveren. Het is dan voor een groot deel verplaatsen van de schade.
Ja, en dan gaat de mens praten over hoeveel we NODIG ZULLEN HEBBEN om het probleem op te lossen...
En we moeten en zullen voortplanten.. Én oorlogen trappen uiteraard.
Ik heb best een betrekkelijk redelijke oplossing. Zie hoe de aboriginals in Australië en andere natuurvolkeren al zó
lang over dit soort zaken dachten en denken. Zó basaal hoeft niet van mij hoor, we mogen best leuk leven, maar
we zouden wel eens wat moeten gaan leren.
Maak er een modiaal hoofdvak van op school en in opleiding.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.. **