Hoe ik van atheïst een christen werd.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deugniet
Geregelde verschijning

Re: Hoe ik van atheïst een christen werd.

Bericht door deugniet »

Willempie schreef:
Als ik de Bijbel lees dan doe ik dat biddend met een open hart en vraag ik wat dat voor mij persoonlijk inhoudt. Dat is niet natuurwetenschappelijk verklaarbaar maar wel de ervaring van miljoenen gelovigen. Het is mystiek maar overdonderend waar.
Fundi die dit topic startte ervaarde hoe God ingreep en dat hij vervolgens wist dat de bijbel Gods woord is en de waarheid.Vervolgens werd hij geleidt richting Christus. Dit had hij niet uit eigen inzicht. Jij bidt ook om deze Goddelijke sturing om de bijbel goed te begrijpen.

Als jij Fundi's wijsheden leest in dit topic, betreffende het eeuwige leven, het Hemelse Jeruzalem, en het feit dat Gods straf na de dood niet voor altijd is, onderschrijf jij dit ook?
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Willempie schreef:Mag ik hier ook eens op reageren? Het komt me namelijk voor dat de Bijbel vaak op een verkeerde manier wordt gelezen.
De bijbel kan op tig manieren gelezen worden. Het wordt interessant wanneer iemand beweert hoe je de bijbel dient te lezen en waar eventueel de corrector is als toch blijkt dat verkeerd gelezen wordt.
Te vaak heb ik mogen horen hoe de bijbel gelezen dient te worden. Allemaal gelovigen en overtuigd van hun gelijk, maar helaas is dat gelijk steeds iets anders. Degene die er echt iets over zou kunnen zeggen hoor je helaas nooit. Waarschijnlijk omdat die figuur niet bestaat. Derhalve wordt de bijbel meestal gelezen zoals het door de lezer wordt gewenst.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

deugniet schreef:
Willempie schreef:
Als ik de Bijbel lees dan doe ik dat biddend met een open hart en vraag ik wat dat voor mij persoonlijk inhoudt. Dat is niet natuurwetenschappelijk verklaarbaar maar wel de ervaring van miljoenen gelovigen. Het is mystiek maar overdonderend waar.
Fundi die dit topic startte ervaarde hoe God ingreep en dat hij vervolgens wist dat de bijbel Gods woord is en de waarheid.Vervolgens werd hij geleidt richting Christus. Dit had hij niet uit eigen inzicht. Jij bidt ook om deze Goddelijke sturing om de bijbel goed te begrijpen.

Als jij Fundi's wijsheden leest in dit topic, betreffende het eeuwige leven, het Hemelse Jeruzalem, en het feit dat Gods straf na de dood niet voor altijd is, onderschrijf jij dit ook?
Ja, volkomen.
Hallo meneer God, met Anna.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Willempie schreef:
Vitiligo schreef:Nou ik verwacht eigenlijk niet dat je antwoord gaat geven, dus kom ik maar met de volgende onwaarheid:
Jozua 10:12-13

Slag bij Gíbeon

Toen sprak Jozua tot den Heere, ten dage als de Heere de Amorieten voor het aangezicht de kinderen Israels overgaf, en zeide voor de ogen der Israelieten: Zon, sta stil te Gibeon, en gij, maan, in het dal van Ajalon!

En de zon stond stil, en de maan bleef staan, totdat zich het volk aan zijn vijanden gewroken had. Is dit niet geschreven in het boek des oprechten? De zon nu stond stil in het midden des hemels, en haastte niet onder te gaan omtrent een volkomen dag.
Als dat werkelijk zo gebeurd was had het een behoorlijk zooitje opgeleverd, van bijna 500 meter per seconde (aan de evenaar) naar stilstand heeft een behoorlijke impact op alles, wist de bedenker veel dat de aarde in 24 uur om zijn as draait oftewel dat iemand op de evenaar ruim 40.000 km aflegt in die tijd?
Mag ik hier ook eens op reageren? Het komt me namelijk voor dat de Bijbel vaak op een verkeerde manier wordt gelezen.
Hoe moet ik bovenstaande dan precies begrijpen? Er staat toch zwart op wit dat de zon stilstond..
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet »

Willempie schreef:
deugniet schreef:
Willempie schreef:

Ja, volkomen.
Een forum als dit wordt veel gelezen door mensen die niet in de bgtijbel geloven, laat staan in de boodschap van Jezus.

Het is opvallend om te zien dat 2 actieve gelovigen op dit forum een boodschap uitdragen dat de ongelovige lezer zich geen zorgen hoeft te maken over het eeuwige leven. Na de dood is een mogelijkheid tot loutering en kan iedereen als hij/zij het wil, alsnog het hemelse Jeruzalem binnen wandelen.

Het zal met iedereen uiteindelijk goed komen. Maar wat is dan jullie boodschap? Waarom zou iemand zijn leven gaan veranderen als hij/zij het naar zijn zin heeft?
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

deugniet schreef: ..........Het zal met iedereen uiteindelijk goed komen. Maar wat is dan jullie boodschap? Waarom zou iemand zijn leven gaan veranderen als hij/zij het naar zijn zin heeft?
Tel daarbij op dat het lezen van de bijbel alleen maar voor verwarring zorgt.
De PKN heeft heeft er heel wat energie in moeten steken om een aantal verschillende kerken bij elkaar te krijgen.
Samen op weg.....
Blijkbaar heeft het lidmaatschap van een kerkbeweging een grotere aantrekkingskracht op mensen dan het lidmaatschap van een politieke partij terwijl bij de laatste meer uitdagingen liggen.
En hoe je een kerkrichting ook opzet, ze blijft altijd met de bijbel als uitgangspunt zitten.
De bijbel die alleen maar op de "juiste manier" gelezen kan en moet worden.
En die wijsheid is aan de dominee voorbehouden waar je voor gekozen hebt.
Zo houdt de kerk werk......
Leg hem aan een willekeurige ongelovige voor en prompt trekt die er "verkeerde" conclusies uit.
De bijbel heeft vanaf het ontstaan al voor heel wat narigheid gezorgd.
En wat is de toegevoegde waarde ervan in iemands leven?
Uiteindelijk komt het na de dood met iedereen goed lees ik hier.
Weten gelovigen niet hoe ze moeten leven en hebben ze daarom voorbeelden van anderen nodig?
Zitten gelovigen vaak in de put en hebben ze daarom troostvolle uitspraken nodig?
Of willen gelovigen net iets meer zijn dan een ander en genieten zij ervan dat zij weten hoe ze de bijbel moeten interpreteren en hun buurman niet?
Geef mij Maarten Toonder maar, ook heel leerzaam met HB, die beroept zich altijd op wat zijn goede vader altijd zei. "En daar houd ik mij aan.''
NB: Doe wel en zie niet om.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

deugniet schreef: Het is opvallend om te zien dat 2 actieve gelovigen op dit forum een boodschap uitdragen dat de ongelovige lezer zich geen zorgen hoeft te maken over het eeuwige leven.
Laat voor mij dat eeuwige leven maar zitten, daar heb je weinig aan zonder stoffelijke attributen en hormoon huishouding, ik leef nu en heb het erg plezierig kan ik wel zeggen.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vitiligo schreef: Hoe moet ik bovenstaande dan precies begrijpen? Er staat toch zwart op wit dat de zon stilstond..
Je moet dat natuurlijk overdrachtelijk, metaforisch, in de tijdsgeest, mythisch en figuurlijk lezen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Willempie,

Jij stelde dat de bijbel verkeerd wordt gelezen in reactie op een stuk uit de bijbel waarin staat dat de zon en de maan stil stonden.
Er werd gevraagd hoe de bijbel dan moet worden gelezen en je antwoordde dat dit biddend moest gebeuren.
Dat is geen goed antwoord op de vraag hoe je de bijbel moet lezen in het geval van de zon en de maan.
Ik ben benieuwd hoe dit verhaal van die zon en maan volgens jou moet worden gezien ?
Is het echt gebeurd of moet je er een persoonlijke betekenis achter zoeken (zoals jij zegt: met een open hart en vragend wat het voor jou betekent) en wat is die dan voor jou ?

Is dat laatste het geval dan snap ik je opmerking dat de bijbel op dit punt verkeerd wordt gelezen.

Zit ik vervolgens wél met een ander vraag en dat is dat je in een ander topic (Jezus, historisch of mytisch) verwijst naar een site die de ster van Bethlehem uit legt. En op die site stelt men, in verband met die uitleg, dat deze teksten letterlijk waar zijn.

Het kan niet zo zijn dat je in dit topic beweert dat deze teksten verkeerd worden gelezen, en in een ander topic de positie in neemt dat ze letterlijk moeten worden genomen.

Het is het één of het ander, maar maak een keus aub.
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 29 jun 2015 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

dikkemick schreef:
Vitiligo schreef: Hoe moet ik bovenstaande dan precies begrijpen? Er staat toch zwart op wit dat de zon stilstond..
Je moet dat natuurlijk overdrachtelijk, metaforisch, in de tijdsgeest, mythisch en figuurlijk lezen.
Nog simpeler, je moet de bijbel niet als een natuurkundeboek zien maar om de grootheid van God tot je door te laten dringen!!!

De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk (psalm 19:2)

Wel een gemiste kans van de HG, die de schrijvers van de bijbel geïnspireerd zou hebben, om de mensen in die tijd wat simpele bewegingen van de hemellichamen te openbaren.

Ook rijst de zon op, en de zon gaat onder, en zij hijgt naar haar plaats, waar zij oprees (Prediker 1:5)

Mooi gezegd maar hierdoor bleef de mensheid nog wel lang op het verkeerde been staan totdat de wetenschap zelf ontdekte hoe alles in elkaar zit.

E pur si muove! (Galileo Galileï, 1564-1642)
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En daarom pleit ik voor
A: Mijn oude onderschrift:
Een verantwoordelijk integer intellectueel wereldbeeld moet wat betreft feitelijke kennispotenties gebaseerd zijn op betrouwbare en goed gevalideerde kenmethoden.
Herman Philipse

en

B: het metafysisch naturalisme.

Die hele bijbel past hier niet zo goed in. En niemand overigens die tot nu toe "A" heeft weten te ontkrachten. Ook Willepmpie, Job, Karssenberg en de dominee niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

deugniet schreef: Het zal met iedereen uiteindelijk goed komen. Maar wat is dan jullie boodschap? Waarom zou iemand zijn leven gaan veranderen als hij/zij het naar zijn zin heeft?
Dat iedereen uiteindelijk zijn bestemming bereikt, is bepaald niet hetzelfde als "het maakt allemaal niet uit".
Iedereen wordt geoordeeld en zal moeten kunnen pleiten op Gods genade of rekenschap afleggen voor zijn leven.
Als je denkt dat God je niets te verwijten heeft, je bent zo onschuldig als een baby, je hebt je altijd onbaatzuchtig gedragen, ingezet voor de zwakke, etc. etc. dan hoef je je geen zorgen te maken voor consequenties. Ga heen en doe alzo!

Doen waar je zin in hebt, klinkt voor mij echter dat die weg je niet zo voor ogen staat. Dit betekent consequenties dragen totdat je gelouterd bent. Wat dat precies inhoud kan ik niet zeggen, maar het hangt ongetwijfeld af van waar "je zin in had".
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

fundi schreef:Als je denkt dat God je niets te verwijten heeft, je bent zo onschuldig als een baby, je hebt je altijd onbaatzuchtig gedragen, ingezet voor de zwakke, etc. etc. dan hoef je je geen zorgen te maken voor consequenties. Ga heen en doe alzo!
Dat geldt neem ik aan ook voor christenen die strikt de geboden in de bijbel naleven?
Dus als christenen daad bij woord voegen aangaande steniggeboden en dergelijke komt het met hen allemaal goed?
Sterker nog, ze hebben waarschijnlijk een streepje voor t.o.v. ongelovigen die dergelijke geboden weigeren uit voeren, per slot van rekening doen ze wat hun god ze voorschrijft!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Vitiligo schreef: Er staat toch zwart op wit dat de zon stilstond..
Het op deze manier discussiëren over de bijbel heeft geen enkele zin. Het maakt alles uit of je gelooft in God of niet.

Het is nogal belachelijk om op te werpen dat het een hele toestand zou geven als de aarde opeens stilstond, vanwege de impuls die alles op het aardoppervlak zou hebben.
Heb je zelf ook door hoe dommig een dergelijke tegenwerping is? (en dan zeg ik het vriendelijk).

Ik zou willen vaststellen dat het een enorm verschil maakt of je gelooft in God, of niet.
Zonder dat geloof is veel, misschien wel het meeste, onbegrijpelijk en onverklaarbaar wat er in de bijbel staat.
Ja, dat is een feit, helemaal mee eens!
Zullen we het daarbij laten en onze tijd er wat dat betreft verder niet mee verdoen?
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

fundi schreef:Het maakt alles uit of je gelooft in God of niet.
Dat slaat iedere discussie dood.
Met deze uitspraak kieper je ALLE wetenschap overboord!
Dus ik vraag me dan af waarom je gebruik maakt van alles wat wetenschap heeft voortgebracht, zoals bijvoorbeeld het internet, medische zorg etc. etc.
Dat is dan pure huichelarij!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Plaats reactie