dikkemick schreef:
O ja. Ik schuif de verantwoordelijk dus in de schoenen van de gelovigen! ZIJ moeten hun God eens heel goed gaan toespreken in gezamenlijk gebed!
Ja, dat schreef je gisteravond ook al. En ik ging er nog even vanuit, dat je dit in een vlaag van ondoordachtheid en boosheid had geschreven. Maar je herhaalt het pertinent. Ik heb er gisteravond al even op gereageerd.
Heb je niet door, hoe onlogisch en kwaadaardig je standpunt is? Je schrijft zelf al, dat veel leed het gevolg is van toeval en ook van menselijk egoïsme. Inderdaad gedragen mensen zich vaak zeer onverantwoordelijk, wat veel lijden met zich meebrengt.
In Afrika is de enorme verspreiding van aids ook vooral het gevolg van de slechte sexuele moraal, die daar heerst. Mensen houden zich niet aan de regel, dat het goed is dat één man trouw is aan één vrouw. Christenen geloven, dat dit een regel is, die God stelt. Maar ook niet-gelovigen hebben normen en waarden en kunnen ook de waarde van deze norm beseffen. Maar in Afrika (en helaas ook elders) wordt deze regel norm massaal overtreden met alle gevolgen van dien.
En wat doe jij nu? De God, waarin je zelf niet gelooft ga jij aansprakelijk stellen voor het lijden. En dan moeten christenen, die wel in God geloven maar bidden tot die, in jouw ogen niet-bestaande God.
Jij weet ook, net als ik, dat veel mensen, ongelovigen en gelovigen begaan zijn met het enorme leed in Afrika en elders in de wereld. Ik denk aan organisaties als Artsen Zonder Grenzen, het Rode Kruis, enz. enz. enaan talloze mensen uit de hele wereld die zich daar inzetten. Vaak werken gelovigen en ongelovigen samen, elk vanuit eigen invalshoek.
Maar jij zit vol haat tegen het christelijk geloof en gebruikt tegelijk het gegeven, dat mensen geloven om menselijke verantwoordelijkheid af te schuiven op een denkbeeldige 'almachtige' God, die in één handomdraai alles zou kunnen veranderen. Wat een tegenstrijdig, irrationeel standpunt!
Volgens het christelijk geloof hééft God naar deze wereld omgezien door Jezus Christus in deze wereld te sturen. Hij heeft het probleem van deze wereld fundamenteel opgelost. En toen Hij op aarde was bekommerde Hij zich om degenen, die in nood waren. En nu Hij zelf in de hemel is, vraagt Hij hetzelfde van de mensen op aarde. Het is veelzeggend, dat Jezus in een gelijkenis juist een ongelovige Samaritaan opvoert als degene, die de naaste was van de man, die in elkaar geslagen was.
Christenen doen echt wel meer dan alleen bidden. Aan de andere kant is er wel degelijk de schreeuw tot God: Waarom? En Hoe lang moet dit nog duren? Maar wij bidden tot een God, die wel degelijk bestaat. En die aan de mensen verantwoording zal vragen over hoe een ieder met de schepping en met zijn medemensen is omgegaan.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.