Het lukte ook aardig in Palestina tussen joden en moslims, tot in de 19e eeuw het zionisme zich ermee kwam bemoeien.gerard_m schreef:Dat klopt, ik had het inderdaad over religies die elkaar niet tolereren. Op veel andere plaatsen op de wereld lukt dat best aardig tussen religies.
Appelflap neemt me de woorden uit de mond. Alleen demografie vind ik niet zo'n sterk argument. Als joodse en christelijke zionisten in de USA de stukprijs opvoeren, komen er misschien genoeg bijbelgekken bij. En zoals hierboven al aangegeven, neemt de vruchtbaarheid in de Palestijnse gebieden af, terwijl zionisten heel wat principiëler zijn op dat punt:gerard_m schreef:Mij is nog niet echt duidelijk waarom het verdwijnen van Israel een onvermijdelijke feit zou zijn?
(en lees deze zin niet anders dan een neutrale vraag. Ik zou nl. elke oplossing die leidt naar een meer seculiere en vrijere wereld toejuichen).
(http://www.timesofisrael.com/settler-po ... -netanyahu/)Settler population surges 18% under Netanyahu. Growth is primarily due to high birth rates — and it is shifting from large settlement blocs to smaller, ideological communities
Maar zelfs zonder demografie: de andere redenen zijn voldoende.
Aan de andere kant biedt één seculiere staat waarin ieder persoon recht op zijn eigen levensovertuiging heeft, waarin alle individuen vrij hun mening kunnen vormen, en zonder discriminatie kunnen deelnemen aan het economisch leven, wel uitkomst. Het zou zelfs een voorbeeld voor de rest van de wereld kunnen zijn.