Bizarre uitspraken in de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
zalwel
Forum fan

Re: Bizarre uitspraken in de bijbel

Bericht door zalwel »

Jim schreef:Welkom Zalwel.
Misschien in het voorstelforum?
doe ik vanavond wel, bedankt.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Destinesia

Bericht door Destinesia »

zalwel schreef:Ik ben hier nieuw, maar moet zeggen dat er flinke Bijbelstudies verricht worden door de atheïsten :wink:
Sommigen van deze atheïsten waren dan ook zelf ooit gelovig. Ik nog niet zo heel lang gelden. Relatief en achteraf gezien begon ik langzaam 'ongelovig' te raken tussen omstreeks 2001 tot 2006 (Ongelovig staat bewust tussen haakjes omdat ik in deze vijf jaar in een verwarrende fase zat die ik zelf: "niemandsland" of "schrikdraad" noem) en ik werd voorgoed en openlijk atheïst sinds 2007.
zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel »

Mijn complimenten voor je schrikdraad topic.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Destinesia schreef:Sommigen van deze atheïsten waren dan ook zelf ooit gelovig. Ik nog niet zo heel lang geleden. Relatief en achteraf gezien begon ik langzaam 'ongelovig' te raken tussen omstreeks 2001 tot 2006 en ik werd voorgoed en openlijk atheïst sinds 2007.
Met mij ging het precies eender, zelfs in hetzelfde tijdsbestek.
Born OK the first time
Destinesia

Maar ik miste hierbij toch een deel aan handige theologische kennis die het proces voor jou mogelijk nog een stuk versnelden. Afgezien van nog vele andere factoren. Als ik niet midden in mijn scheiding had gezeten in 2006 dan betwijfel ik zelfs of ik niet nóg vijf jaar had doorgemodderd om mijn lekke plastic geloofsbootje vol met sissende gaatjes met de mond op te blazen om volledig zinken te voorkomen.

Mijn laatste vreselijke "doorn" zijn nog altijd de 'vervulling' van de profetieën van een profetisch 'hersteld Israël' die ik graag rationeel voor mezelf wil verklaren en aan gelovigen wil kunnen presenteren.

Een christen roept: "De bijbel is de waarheid". Want in 1948 is Israël hersteld. En kijk de volkeren eens tekeer gaan tegen dit Israël. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het makkelijker zou zijn de bijbel te weerleggen wanneer daar een duidelijke verklaring voor is gevonden.

Er zijn werkelijk geen atheïstische boeken te vinden die dit behandelen.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

@Destinesia.
Precies mijn probleem! Als je daar nog in gaat verdiepen (nieuw topic ?) dan hou ik me aanbevolen. Zelf ben ik enkele jaren zeer actief geweest in de profetische wereld (amerikaans voornamelijk) en ik wordt bijna wekelijks nog met allerlei Israel blaadjes geconfronteerd.

Een van de meest typische uitspraken vind ik altijd dat men zegt dat we in het einde vd tijd leven omdat Israel weer in het beloofde land is teruggekeerd. Dan zeg ik 'waar staat dat in de bijbel???' Heb nog geen antwoord :)
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
aton

Bericht door aton »

MoreTime schreef: Een van de meest typische uitspraken vind ik altijd dat men zegt dat we in het einde vd tijd leven omdat Israel weer in het beloofde land is teruggekeerd. Dan zeg ik 'waar staat dat in de bijbel???' Heb nog geen antwoord :)
Dat is natuurlijk klantenbindende bangmakerij. De enige eindtijd waarvan sprake in het N.T. betrof het einde van het Romeinse Rijk. Als je je eens gaat verdiepen in de gespannen toestand toen en de op gang zijnde onlusten, kan je wel begrijpen waar men het over had. Ze hebben het uiteindelijk nog lang getrokken, die rare Romeinen. En laat de chassidische joden maar rustig verder dromen. Ze dromen nu al 2000 jaar. Het feodale tijdperk is ondertussen al lang voorbij, maar dat weten zij blijkbaar nog niet. :lol:
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Een gelovige neemt dat niet aan. Er wordt in Mattheus een soort tweedeling gezien. Het ene deel spreekt inderdaad over de romeinse oorlog met de Joden in 67-70, maar wat daarop volgt zijn profetieën voor de toekomst. Andere profetieën die wel al lijken te zijn uitgekomen worden dan 'voorvervullingen' genoemd. Oftewel, wat in de geschiedenis al een keer is gebeurd zal in de toekomst weer gebeuren.

Ik vind dit interessant genoeg om toch een nieuw topic te openen. Wordt denk ik morgenvroeg voordat ik er tijd voor heb.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Destinesia

MoreTime schreef:Precies mijn probleem! Als je daar nog in gaat verdiepen (nieuw topic ?) dan hou ik me aanbevolen. Zelf ben ik enkele jaren zeer actief geweest in de profetische wereld (amerikaans voornamelijk) en ik wordt bijna wekelijks nog met allerlei Israel blaadjes geconfronteerd.
Ik las jaren lang "Het Zoeklicht, Profetisch Perspectief, Middernachtsroep". Dat soort bladen. Probeer dát maar eens recht te breien als je er jaren lang door in de ban bent geweest. :wink:
Dan zeg ik 'waar staat dat in de bijbel???' Heb nog geen antwoord
Nou ik kan je vertellen dat de bijbel vol staat met 'bewijzen'. Ik word al moe om ze te weerleggen en de verweven interpretaties en onlogische gevolgtrekkingen uit te pluizen.

Mijn mening of beter "stelling" is deze:

De verwachting van een afschuwelijke eindtijd onder de drie monotheïstische religies zijn een levensgroot gevaar voor de wereldvrede. Oorlogen en rampen worden een vreugde in ieders eigen gelijk. Onbewust vervullen een enorm collectief aan gelovigen zélf de zogenaamde profetieën gefocust als ze al eeuwen lang zijn op Jeruzalem en welke God daar moet heersen. Ze leven precies ná wat geschreven staat en zo zijn gelovigen samen gebundeld een levensgevaarlijke kracht die de mensheid kan vernietigen.
aton

Bericht door aton »

MoreTime schreef:Een gelovige neemt dat niet aan. Er wordt in Mattheus een soort tweedeling gezien. Het ene deel spreekt inderdaad over de romeinse oorlog met de Joden in 67-70, maar wat daarop volgt zijn profetieën voor de toekomst. Andere profetieën die wel al lijken te zijn uitgekomen worden dan 'voorvervullingen' genoemd. Oftewel, wat in de geschiedenis al een keer is gebeurd zal in de toekomst weer gebeuren.
Daar hebben ze Matteüs niet voor nodig. Kunnen zich ook beroepen op Nostradamus. :roll:
aton

Bericht door aton »

Destinesia schreef: De verwachting van een afschuwelijke eindtijd onder de drie monotheïstische religies zijn een levensgroot gevaar voor de wereldvrede. Oorlogen en rampen worden een vreugde in ieders eigen gelijk. Onbewust vervullen een enorm collectief aan gelovigen zélf de zogenaamde profetieën gefocust als ze al eeuwen lang zijn op Jeruzalem en welke God daar moet heersen. Ze leven precies ná wat geschreven staat en zo zijn gelovigen samen gebundeld een levensgevaarlijke kracht die de mensheid kan vernietigen.
Zeer wijs inzicht.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

MoreTime schreef:Een gelovige neemt dat niet aan. Er wordt in Mattheus een soort tweedeling gezien. Het ene deel spreekt inderdaad over de romeinse oorlog met de Joden in 67-70, maar wat daarop volgt zijn profetieën voor de toekomst. Andere profetieën die wel al lijken te zijn uitgekomen worden dan 'voorvervullingen' genoemd. Oftewel, wat in de geschiedenis al een keer is gebeurd zal in de toekomst weer gebeuren.

Ik vind dit interessant genoeg om toch een nieuw topic te openen. Wordt denk ik morgenvroeg voordat ik er tijd voor heb.

Inderdaad, zo doen ze het. Maar het zal je toch wel duidelijk zijn dat ze zo wel móeten redeneren omdat al die voorspellingen die die Romeinse oorlog eindigend in de verwoesting van de Tempel op het oog hadden (dat zie je vooral in Lucas 21) geen vervolg hadden in de wederkomst van Jezus. Er is geen voorvervulling. Dat wás de vervulling. En voorzover het niet in vervulling ging zat de zogenaamde profeet er eenvoudig naast.
Eigenlijk is het nóg bedroevender: er wás nooit een voorspelling. Marcus is pas geschreven nadat of terwijl die dingen al gebeurden, en de andere twee synoptische evangeliën nóg later. En Johannes is al zover van die tijd verwijderd dat hij het hele onderwerp schrapt! Men heeft Jezus voorspellingen in de mond gelegd die allang geen voorspellingen meer waren.

Zo is het ook elders in de bijbel. Een heel leuk voorbeeld is 'de gruwel der verwoesting waar Daniël het over had'. In Daniël wordt hier de ontheiliging van de tempel door Antiochus IV mee bedoeld. Deze zogenaamde voorspelling werd ten eerste al na het gebeuren pas opgeschreven.
Aangezien het boek Daniël erop laat volgen dat de voltooiing van de wereld in die tijd zou moeten plaatsvinden (laatste hoofdstuk van Daniël), en de gelovigen jaren later moesten constateren dat de wereld gewoon doorging en het niet uitkwam, zie je een paar eeuwen later opeens dat gelovige christenen die tekst in Daniël op hún tijd toepassen. Want ze kúnnen nooit toegeven dat iets niet uit zou komen. Matteüs laat Jezus zeggen dat wie de 'gruwel der verwoesting waar Daniël over sprak ziet staan op de heilige plaats... laat dan iedereen de bergen in vluchten'. Dus nu hebben de gelovigen uitgevonden dat de profeet eigenlijk over hún tijd sprak en de voltooiing van de wereld nu plaats zal vinden.
En weer gaat de wereld gewoon verder zonder rekening te houden met wat profeten ooit zeiden.
En dus moeten tegenwoordige christenen Daniël en een toekomstige tempel weer uit de mottenballen halen, want het zál toch een keer moeten uitkomen.

Maar het punt wat hen ontgaat is dat de profetie voor christenen niet eens meer uit kán komen. Bijna tweeduizend jaar heeft de christenheid geleerd dat de tempel niet meer nodig was sinds Christus was verschenen en de Heilige Geest in de gelovigen. Zou die tempel ooit weer door de joden gebouwd worden dan kan het toch onmogelijk 'de heilige plaats', Gods woning, zijn. Het is het heiligdom van de joden. Maar God heeft er dan (volgens de christenen) zijn woonstede niet meer. Maar als het Gods heiligdom niet meer is dan is het ook onmogelijk om het te ontheiligen.
En op dezelfde manier heeft het christelijk geloof altijd geleerd dat christenen vanaf de komst van Jezus Gods volk zijn. In Christus is geen jood en griek, zei Paulus al. Het is dus volgens de christelijke leer van alle tijden - tot op die hysterische eindtijdpredikers sinds het einde van de 19e eeuw - volstrekt onmogelijk dat God er nog een lievelingsvolk op na zou houden.
Born OK the first time
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Goede post ReReformed; ik heb er een nieuw topic mee geopend:

Eindtijd en eschatologie:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 36#p335100" onclick="window.open(this.href);return false;
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Ik duik de bijbel weer eens in en kom dit vreemde hoofdstuk tegen, Ezechiël 4:
''En gij, mensenkind, neem u een tichelsteen, en leg dien voor uw aangezicht, en bewerp daarop de stad Jeruzalem.
En maak een belegering tegen haar, en bouw tegen haar sterkten, en werp tegen haar een wal op, en stel legers tegen haar, en zet tegen haar stormrammen rondom.
Verder, neem gij u een ijzeren pan, en stel ze tot een ijzeren muur tussen u en tussen die stad; en richt uw aangezicht tegen haar, dat zij in belegering kome, en gij zult ze belegeren. Dit zij den huize Israels een teken.
Lig gij ook neder op uw linkerzijde, en leg daarop de ongerechtigheid van het huis Israels, naar het getal der dagen, dat gij daarop zult liggen, zult gij hun ongerechtigheid dragen.
Want Ik heb u gegeven de jaren hunner ongerechtigheid, naar het getal der dagen, driehonderd en negentig dagen, dat gij de ongerechtigheid van het huis Israels dragen zult.
Als gij nu deze voleinden zult, lig ten anderen male neder op uw rechterzijde, en gij zult de ongerechtigheid van het huis van Juda dragen veertig dagen; Ik heb u gegeven elken dag voor elk jaar.
Daarom zult gij uw aangezicht richten tegen de belegering van Jeruzalem, en uw arm zal ontbloot zijn; en gij zult tegen haar profeteren.
En ziet, Ik zal dikke touwen aan u leggen, dat gij u niet omkeert van uw ene zijde tot uw andere zijde, totdat gij de dagen uwer belegering voleind hebt.
En neemt gij voor u tarwe, en gerst, en bonen, en linzen, en heerse, en spelt; en doe die in een vat, en maak die u tot brood; naar het getal der dagen, die gij op uw zijde nederliggen zult, driehonderd en negentig dagen, zult gij dat eten.
Uw spijze nu, die gij eten zult, zal in gewicht zijn twintig sikkelen daags; van tijd tot tijd zult gij die eten.
Gij zult ook water naar zekere maat drinken, het zesde deel van een hin; van tijd tot tijd zult gij het drinken.
En gij zult een gerstekoek eten, en dien zult gij met drek van des mensen afgang bakken voor hun ogen.
En de Heere zeide: Alzo zullen de kinderen Israels hun brood onrein eten onder de heidenen, waarhenen Ik hen verdrijven zal.
Toen zeide ik: Ach, Heere, Heere, zie, mijn ziel is niet verontreinigd geweest; want ik heb, van mijn jeugd af tot nu toe, geen dood aas, noch dat verscheurd is, gegeten, en geen verfoeilijk vlees is in mijn mond gekomen.
En Hij zeide tot mij: Zie, Ik heb u rundermest gegeven voor mensendrek, zo zult gij uw brood daarmede bereiden.
Daarna zeide Hij tot mij: Gij mensenkind, zie, Ik breek den staf des broods in Jeruzalem, en zij zullen het brood met gewicht en met kommer eten, en het water met zekere maat en met verbaasdheid drinken;
Opdat zij des broods en des waters gebrek hebben, en de een met den ander verbaasd worden, en in hun ongerechtigheid uitteren''.
Het vreemde aan dit hoofdstuk vind ik dat Ezechiël driehonderd en negentig dagen op zijn linkerzijde moet liggen en als hij daar klaar mee is moet hij negentig dagen op zijn rechterzijde liggen.
Het is zelfs zo dat God hem vastbindt met touwen zodat hij zich niet kan omdraaien.
Ook hoe hij zijn eten moet bereiden vind ik walgelijk en absurd.

:roll:
Non sum qualis eram
Plaats reactie