999 redenen om wel een moslim(a) te worden

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Re: 999 redenen om wel een moslim(a) te worden

Bericht door Cluny »

MariekeV schreef:Beste vegan-revolution,

Ja, ik ben op een of andere manier gecharmeerd van de islam of zo, inderdaad. "Gecharmeerd" vind ik misschien niet helemaal het goede woord, gefascineerd is misschien beter.
Ik heb het altijd al heel fascinerend gevonden waar mensen in geloven en wat hen drijft, en ook waar ze niet in geloven. Als kind wilde ik graag het klooster in.
Zoals ik in mijn openingstopic heb gezegd wil ik de Koran lezen. Het zou heel erg goed kunnen zijn dat het me raakt en dat ik moslim word, het kan ook goed zijn dat ik het na het lezen naast me neerleg, en meer begrip er voor heb waarom moslims bepaalde dingen denken of doen. Er schijnen mensen te zijn die van de ene op de andere dag zomaar moslim worden. Ik weet in ieder geval dat ik zelf zo niet in elkaar zit.
Mijn vader heeft voor mij de Bijbel samengevat tot "Onderzoekt alles en behoudt het goede." Daar leef ik naar.
Ik hou niet van islam-bashing en ik hou zeer zeker ook niet van islam-basher-bashing. Ik hou sowieso niet van bashing.
Heb ik zo je vraag een beetje beantwoord ?

met vriendelijke groeten MariekeV
Je bent gecharmeerd van de islam, de koran, het idee moslima te worden.
En dat is de reden van het opstarten van dit topic.
Foute boel dus.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
MariekeV

Bericht door MariekeV »

siger schreef: Je moet ook beseffen dat als je eenmaal een topic geopend hebt, je er geen controle meer over hebt.
Beste siger, ja een controlfreak ben ik wel een beetje.... mmm misschien maar eens afleren

siger schreef: Tenslotte is een topic openen normaliter een standpunt ter discussie op tafel gooien.
Misschien zit daar dan voor mij de moeilijkheid: dat ik heel erg moeizaam mijn standpunt bepaal. Niet omdat ik te weinig standpunten zie, maar eerder een teveel. Ik hoop dat men hier een beetje geduld met mij heeft, ik ben niet de allersnelste met reageren.

gerard_m schreef: 5) omdat je partner moslim is en de islam vereist dat jij het ook wordt
Beste gerard_m
hier zou ik dan een letter a achter "moslim" plakken: Volgens mij mag in de islam een moslim wel trouwen met een christelijke of joodse vrouw, maar een moslima mag alleen met een moslim trouwen.

Cluny schreef:
Je bent gecharmeerd van de islam, de koran, het idee moslima te worden.
En dat is de reden van het opstarten van dit topic.
Foute boel dus.
Beste Cluny,
zou je genegen zijn om je iets nader te verklaren ? Ik heb al wel in de gaten dat je een groot liefhebber bent van de puntige korte one-two-three-liners. Wat is er precies foute boel aan dat iets mij fascineert en dat ik dat probeer te onderzoeken ?

Godzijdank hebben we Kuitert
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

De uitkomst van de zoektocht van een vrouwelijke relishoppende zoetekauw is tegenwoordig vaak een onredelijke moslimazot.
Jij doolt in de gevarenzone.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

MariekeV schreef:Misschien zit daar dan voor mij de moeilijkheid: dat ik heel erg moeizaam mijn standpunt bepaal. Niet omdat ik te weinig standpunten zie, maar eerder een teveel. Ik hoop dat men hier een beetje geduld met mij heeft, ik ben niet de allersnelste met reageren.
Dit is in het algemeen juist een goede eigenschap, en al helemaal als je zou overwegen om moslima te worden. In ieder geval is het heel goed om de koran eerst te lezen (soera 8 en 9 zou ik eens rustig op je in laten werken). Ik zou ook wat lezen in de hadith om iets meer te weten over Mohammed zelf. Hoe dan ook, sommige bekeerlingen bekeren zich overhaast en komen uiteindelijk in de problemen als ze spijt krijgen. Zoals je wellicht weet staat op het verlaten van de islam de doodstraf. Hoewel die in Nederland waarschijnlijk niet wordt uitgevoerd, misschien wel iets om mee te nemen.

Je kunt je sowieso afvragen of je lid wilt worden van een club die je volgens de regels zou moeten executeren als je eruit wilt stappen.
gerard_m schreef: 5) omdat je partner moslim is en de islam vereist dat jij het ook wordt
Beste gerard_m
hier zou ik dan een letter a achter "moslim" plakken: Volgens mij mag in de islam een moslim wel trouwen met een christelijke of joodse vrouw, maar een moslima mag alleen met een moslim trouwen.
Dat klopt inderdaad, er is hier dus sprake van discriminatie van de moslima aangezien haar partnerkeuze beperkt wordt en die van de moslim minder.

Ook hier kun je je afvragen of je lid wilt worden van een club die discriminatie (van vrouwen en van niet-moslims) in haar regels heeft staan.

Ik deel je fascinatie voor de islam trouwens, al is mijn beeld inmiddels misschien wat negatiever dan jouw beeld.
Misschien kun je zelf wat redenen geven om moslima te worden?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
MariekeV

Bericht door MariekeV »

Cluny schreef:De uitkomst van de zoektocht van een vrouwelijke relishoppende zoetekauw is tegenwoordig vaak een onredelijke moslimazot.
Beste Cluny,
dank, dat is duidelijker voor mij.

De zoektocht van mannelijke relishoppende zoetekauwen kan mijns inziens evengoed uitmonden in moslimzotternij.

Ben ik vrouwelijk: ja.
Ben ik relishoppend: nee, volgens mij niet.
Ben ik een zoetekauw: nee , ik ben mentaal gezien toch echt meer het type linzensoep en tibetaanse gerstekoek.

Ben ik onredelijk: liever niet.
Ben ik een zot: jazeker, ik ben helaas voor mijn naaste omgeving tamelijk van de pot gerukt. Inmiddels tweevoudig survivor van het fenomeen separeercel. Als je dit bevestigd wil zien kan ik je het tel.nr van mijn psychiater geven...

Vraag aan jou: kun jij je ook een "redelijke moslimazot" voorstellen of is dat in jou ogen onverenigbaar met elkaar: islam en rede ?

Beste gerard_m,

later meer

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

MariekeV schreef:
Cluny schreef:De uitkomst van de zoektocht van een vrouwelijke relishoppende zoetekauw is tegenwoordig vaak een onredelijke moslimazot.
Beste Cluny,
dank, dat is duidelijker voor mij.

De zoektocht van mannelijke relishoppende zoetekauwen kan mijns inziens evengoed uitmonden in moslimzotternij.

Ben ik vrouwelijk: ja.
Ben ik relishoppend: nee, volgens mij niet.
Ben ik een zoetekauw: nee , ik ben mentaal gezien toch echt meer het type linzensoep en tibetaanse gerstekoek.

Ben ik een zot: jazeker, ik ben helaas voor mijn naaste omgeving tamelijk van de pot gerukt. Inmiddels tweevoudig survivor van het fenomeen separeercel. Als je dit bevestigd wil zien kan ik je het tel.nr van mijn psychiater geven...

Vraag aan jou: kun jij je ook een "redelijke moslimazot" voorstellen of is dat in jou ogen onverenigbaar met elkaar: islam en rede ?

Beste gerard_m,

later meer

Ben je bekend met de term suikermoslima's?
MariekeV

Bericht door MariekeV »

Cluny schreef:

Beste Cluny,
nee sorry, never heard of....
Momentje, het ijverigste meisje van de klas gaat even haar huiswerk doen....

bedoel je dit ?

http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=7772" onclick="window.open(this.href);return false;

later meer

gr.MariekeV
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

MariekeV schreef:
Cluny schreef:

Beste Cluny,
nee sorry, never heard of....
Momentje, het ijverigste meisje van de klas gaat even haar huiswerk doen....

bedoel je dit ?

http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=7772" onclick="window.open(this.href);return false;

later meer

gr.MariekeV
Bedankt voor het zoekwerk, ik had werkelijk waar geejn ideej!

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
MariekeV

Bericht door MariekeV »

"Dutch" schrijft op bovenstaande webpagina http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=7772" onclick="window.open(this.href);return false; o.a. het volgende:

Met de term “luxemoslima” verwijs ik zeker niet naar een bestaan in weelde en dit woord houdt ook geen verwijzing naar geld of andere rijkdom in. Deze term verwijst naar de vrijheid en de onaantasbare rechten die deze suikermoslima’s wordt gewaarborgd door de westerse seculiere wetten. Dit is een luxe waarvan hun moslimzusters in de islamitische landen enkel kunnen dromen, een luxe die voor hen niet weggelegd is aangezien ze veelal onder de sha’ria leven.

De luxemoslima verdedigt door haar bekering polygamie MAAR is best tevreden met haar monogame echtgenoot, monogamie gewaarborgd door seculiere wetten. Ze verdedigt haar recht op slechts een half erfdeel MAAR ik moet nog de eerste luxemoslima ontmoeten die spontaan de helft van haar erfdeel weggaf, gelijke erfenisrechten dankzij seculiere wetten dus. Ze verdedigt de vrouwonvriendelijke sha’ria volgens dewelke het een vrouw praktisch onmogelijk is een echtscheiding aan te vragen MAAR is gerustgesteld door de seculiere wetten die haar dezelfde rechten geeft als haar echtgenoot om een echtscheiding aan te vragen als het leven met hem onmogelijk blijkt. Ze stemt in met het door de islam opgelegde uitsluitend toevertrouwen van haar kinderen aan de moslimvader in geval van echtscheiding MAAR maakt zich daar niet druk om, want de seculiere wetten maken hem dit onmogelijk en garanderen haar het hoede- of bezoekrecht . De luxemoslima verdedigt de alleenheerschappij van de echtgenoot en zijn vetorecht over het buitenshuis werken en het huis verlaten van zijn echtgenote MAAR zijzelf denkt er niet over om zich te laten opsluiten, wat haar door de seculiere wetten ook bespaard wordt. Ze stemt in met het levenslang “onder voogdij” staan van de moslimvrouwen MAAR zelf is ze een ontvoogde, zelfstandige vrouw die best haar mannetje staat dankzij seculiere wetten.

(...)

De luxemoslima is een karikatuur. Door haar onnadenkende en naieve bekering steekt ze de draak met het oeverloze lijden van al haar zusters die onder de sha’ria geen enkele kans maken op een evenwaardig en menselijk bestaan. Ze maakt de kruisweg van haar zusters “fi dien” belachelijk. Dit is erg, zéér erg, het is zelfs schaamteloos !. Als ze de koran en de sunna goed bestudeerd heeft en zich dan nog moslima verklaart, dan dient de luxemoslima zich diep te schamen en op z’n minst een psy te raadplegen.... of naar een echt moslimland te vertrekken om zich bij haar ongelukkige zusters te voegen om hen de suikerversie van de islam uit te gaan leggen...
Het is een pittige tekst, ik heb er niet 123 een antwoord op. Er worden veel dingen genoemd die voor mij in ieder geval niet gelden: Ik heb geen echtgenoot of kandidaat die er belang bij heeft dat ik me bekeer, ik ben volgens mij volledig onbekwaam om "echtgenote" te zijn, ik heb daar echt mijn eigen ideeen over. Dat wil dan niet zeggen dat ik mijn kop in het zand steek omdat deze zaken niet bij mij van toepassing zijn.

Over landen waar de sharia van kracht zou zijn: ik heb juist begrepen dat die landen er eigenlijk niet zijn.

Ik probeer juist een onnadenkende en naieve bekering te vermijden. Hoe grondig kun je zijn ? Arabisch leren, 60000 ahadith bestuderen, ik hou echt niet van half werk. Ik vind ook de positie van "gekken" binnen de islam eigenlijk ook wel belangrijk: daar hoor ik weinig over. (Oei, off-topic !) Even voor de goede orde: "gekken" is voor mij een geuzennaam.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Toch, een vrouw als jij, 'een tweevoudig survivor van het fenomeen separeercel', kan ik als beste advies alleen maar deze geven.
Blijf er zo ver als mogelijk vandaan.
Waarom voel jij je geroepen om tegenwicht te maken voor dat andere topic?
MariekeV

Bericht door MariekeV »

Cluny schreef: Toch, een vrouw als jij, 'een tweevoudig survivor van het fenomeen separeercel', kan ik als beste advies alleen maar deze geven.
Blijf er zo ver als mogelijk vandaan.
Waarom voel jij je geroepen om tegenwicht te maken voor dat andere topic?
Beste Cluny,
Eigenlijk proef ik een beetje uit je woorden dat je mij niet helemaal capabel acht om voor mezelf tot een oordeel te komen aangaande wat ik tegenkom over de islam. Dat vind ik geen belediging hoor. Ik proef zelfs een beetje dat je bezorgd bent. Ik denk dat de soep echt zo heet niet gegeten wordt. Ik denk dat ik weldegelijk een zekere kwetsbaarheid heb, maar mijn vrienden juichen altijd ook over mijn standvastigheid, mijn koppigheid, mijn volhardendheid.
Ik ga relatief veel met moslims om, ik geef als vrijwilliger taalles aan vrouwen, fietsles. Die vrouwen worden daar blij van en ik word daar blij van. Het is niet zo dat zij alleen maar dingen van mij leren, ik leer ook dingen van hen. Er ver vandaan blijven is dus allang niet meer mogelijk. Het valt mij overigens op dat in het contact met moslimas en moslims ik juist een beetje moet peuteren voordat ik echt wezenlijke dingen hoor. Alsof ze het gewoonweg niet zo gewend zijn dat iemand uberhaupt erin geinteresseerd is, alsof ze eigenlijk niks anders verwachten dan dat ze aangevallen gaan worden. Dat vind ik erg jammer en dat vind ik een hele slechte ontwikkeling in de maatschappij, die angst.

Angst essen Seele auf...( een film van Fassbinder )

Mijn behoefte om tegenwicht te bieden aan dat andere topic heeft misschien ook te maken met een soort van rechtvaardigheidsgevoel. Zoals ik al zei: ik hou niet van islam-bashing (wat dan hier op FT soms gebeurt) maar ik hou ook niet van islam-basher-bashing (wat dan soms op OI - ontdekislam - gebeurt).

Voor mijzelf blijft overeind dat ik geintrigeerd ben door de islam, en dat ik dat dien te onderzoeken.
Ik ben dat verplicht aan mezelf.

Enne.... separeercellen zijn best wel OK hoor. Fijne is dat ze overal in Nederland er een beetje hetzelfde uitzien. Mooi groot schoolbord, krijtjes om je lekker creatief uit te leven. Je identiteit (in de zin van kleding, sieraden en andere frustels) word even tijdelijk weggezogen en dat kan prettig zijn, en zelfs noodzakelijk.

Sorry dat ik niet zo compact in mijn woorden ben als jij. Verschil moet er wezen....

siger

Bericht door siger »

MariekeV schreef:Mijn behoefte om tegenwicht te bieden aan dat andere topic heeft misschien ook te maken met een soort van rechtvaardigheidsgevoel. Zoals ik al zei: ik hou niet van islam-bashing (wat dan hier op FT soms gebeurt) maar ik hou ook niet van islam-basher-bashing (wat dan soms op OI - ontdekislam - gebeurt).
Marieke,

Is het dan niet eenvoudiger gewoon te reageren/argumenteren waar je vindt dat er "gebasht" wordt?
MariekeV

Bericht door MariekeV »

gerard_m schreef:In ieder geval is het heel goed om de koran eerst te lezen (soera 8 en 9 zou ik eens rustig op je in laten werken). Ik zou ook wat lezen in de hadith om iets meer te weten over Mohammed zelf.
Beste gerard_m,

Momenteel ben ik bij Soera 9 gekomen. Ik heb me een beetje voorgenomen om nu eerst rustig en gestaag verder te lezen, en me pas daarna wat meer te gaan verdiepen. Ik heb wat ahadith gelezen (Tuin der Oprechten o.a.) en heb enkele dingen opgezocht in tafseer van Ibn Kathir.

gerard_m schreef: Zoals je wellicht weet staat op het verlaten van de islam de doodstraf. Hoewel die in Nederland waarschijnlijk niet wordt uitgevoerd, misschien wel iets om mee te nemen.

Je kunt je sowieso afvragen of je lid wilt worden van een club die je volgens de regels zou moeten executeren als je eruit wilt stappen.
ja, de "ontsnappingsclausule" is tamelijk heftig, of eigenlijk beter gezegd natuurlijk de "afwezigheid van een ontsnappingsclausule". Het maakt het allemaal een zeer ernstige zaak, waar geen plaats is voor vrijblijvendheid, en dat vind ik niet alleen slechte kanten hebben.

Over het onderwerp "islam en vrouwen" heb ik o.a. een interessant boek gelezen van Amina Wadud. Ze wordt gepresenteerd als islamitisch feministe, ik meen dat ze zichzelf niet goed kan vinden in die term. oeps. sorry, off-topic. Ik vond het in ieder geval verhelderend om te lezen.
gerard_m schreef: Misschien kun je zelf wat redenen geven om moslima te worden?
Ik vind het heel moeilijk om dat zomaar te formuleren. Ik denk dat het heel veel rust kan geven. Een soort helderheid. Religie probeert (volgens mij) o.a. iets onder woorden te brengen wat moeilijk in woorden te vatten valt. Een glimp daarvan zit misschien in de eerste aya van Soera 2 bijv.: Alif Lam Mim, de letters waarvan men niet weet wat ze betekenen, of "waarvan de kennis slechts bij Allah is".

Ik wil in een later stadium een topic openen over het lezen van de Koran.

goed, tot zover, met vriendelijke groeten

MariekeV
siger

Bericht door siger »

MariekeV schreef:ja, de "ontsnappingsclausule" is tamelijk heftig, of eigenlijk beter gezegd natuurlijk de "afwezigheid van een ontsnappingsclausule". Het maakt het allemaal een zeer ernstige zaak, waar geen plaats is voor vrijblijvendheid, en dat vind ik niet alleen slechte kanten hebben.
Vind je dat zoiets voor meer levensbeschouwingen zou moeten bestaan, of is het alleen goed voor moslims?

En hoe kan je je verder ontwikkelen als je vindt dat de doodstraf op veranderen van mening "niet alleen slechte kanten heeft"?
MariekeV

Bericht door MariekeV »

siger schreef: Marieke,

Is het dan niet eenvoudiger gewoon te reageren/argumenteren waar je vindt dat er "gebasht" wordt?
Beste siger

mmm, eenvoudiger, zeg je. Ik krijg inderdaad vaak te horen dat ik erg ingewikkeld doe.
Reageren & argumenteren: ik ga mijn best doen....
Vind je dat zoiets voor meer levensbeschouwingen zou moeten bestaan, of is het alleen goed voor moslims?
Ik kan deze vraag niet goed beantwoorden.

Je andere vraag daar wil ik even over nadenken.

met vr.gr. MariekeV
Plaats reactie