vegan-revolution schreef:Door het blinde geloof dat kapitalisme alleszaligmakend is.
De mensen zien hier dat dat kapitalisme in het westen tot ongekende welvaart heeft geleid. Dat willen ze ook. En van jou, rijke westerling, zullen ze niet aannemen dat ze dat niet mogen.
Jagang schreef:Los daarvan betwijfel ik hoeveel mensen er wérkelijk op de hoogte zijn van het leven in het westen.
Zijn ze niet. Hoe vaak ik niet heb moeten uitleggen welke belastingen men in Nederland moet betalen. En ik zal nooit de verbazing van mijn ex-vrouw vergeten toen ze kaaskoppen in de plantsoenendienst zag werken.
De mensen halen hun informatie over het rijke westen uit twee bronnen: de televisie (met name films) en vakantiegangers. Beide bronnen zijn notoir rooskleurig.
vegan-revolution schreef:Reken er maar op dat de reclame voor bijvoorbeeld zoiets als Coca Cola wereldwijd is.
Ook rooskleurig.
vegan-revolution schreef:Duurzamer eten is in mijn beleving geen verarming. Het is in mijn ogen juist een verrijking.
Veel succes als je dat een plaatselijk gezin van tien mensen hier vertelt, dat gewend is één pot bruine bonen met zijn allen te delen.
vegan-revolution schreef:Als in Nederland (en liefst overal elders) de veeteelt wordt teruggedrongen, dan komen hiermee landbouwgronden elders in de wereld vrij waarop dan wat anders dan veevoer verbouwd kan worden. Dit kan de voedselvoorziening verbeteren en daarmee de welvaart verbeteren en daarmee de bevolkingsgroei remmen (analoog aan wat Hans Rosling daarover zegt). Indien nodig zou je een vleestax kunnen invoeren die de vleesprijs tot het 10-voudige van het huidige niveau omhoog jaagt (of het nou geïmporteerd vlees betreft of niet). Eens kijken of de mensen dàn nog zo happig op vlees zijn.
Naieveling. De prijs van veevoer zal omlaag gaan, waardoor elders de veeteelt gestimuleerd wordt, waardoor elders de prijs van vlees omlaag gaat, waardoor de vleesconsumptie buiten Nederland omhoog gaat.
Oh nee, je wilt de veeteelt wereldwijd terugdringen.
Maar je wilt geen dwang gebruiken.
Alleen vertel je er niet bij welk voordeel de veetelers en vleesconsumenten alhier er bij hebben.
Heel overtuigend.
Samsa schreef:Dit hele plan valt of staat met hoe de consument bereid is om zich aan te passen aan een vegetarische leefstijl:
Dat kan ik je uit eigen waarneming vertellen. Buiten het rijke westen: niet. Er zijn wat aanknopingspunten in de Hindoe-cultuur. Op een hindoebruiloft wordt een vegetarische maaltijd geserveerd.
Samsa schreef:het lijkt mij een reeëlere situatie dan aannemen dat die persoon met het grootste stuk taart wel even vrijwillig zijn stuk gaat inleveren.
Dat wil ik nog wel aannemen. Waarna de anderen hun eigen kleine stuk onmiddellijk willen vergroten. En die anderen zijn met heel wat meer.
vegan-revolution schreef:De focus ligt in de politiek nu in belangrijke mate op de economische crisis. Daar zijn veel consumenten gevoelig voor. Als je dus kunt aantonen dat veeteelt wereldwijd de economie schaadt, doordat veeteelt schaarste aan bepaalde goederen creëert, dan zijn consumenten misschien best bereid om terwille van die economie het met minder dierlijke producten te stellen.
Sorry, je laat me lachen. Voor miljoenen en miljoenen mensen in de wereld is het hun hele leven lang elke dag economische crisis. Wat doen die als hun welvaart omhoog gaat? Genieten van iets waar ze maar zelden de kans voor hebben gekregen: een stukkie vlees eten.
vegan-revolution schreef:Mensen hoeven niet tot dezelfde conclusies te komen als ik, maar ik verwacht daarbij daarvoor dan wel goede argumenten.
En wat goede argumenten zijn bepaal jij.
Aangezien ik er tussen woon heb ik met die mensen gesproken. Ik heb je hun argument al gegeven. Westerlingen hebben vele jaren lang van een ongekende welvaart kunnen genieten. De mensen buiten het rijke westen willen meedoen. Daar hoort vlees eten bij.
Jij wilt hen iets ontzeggen waarvan jij jarenlang hebt kunnen genieten. Dat je van je kans geen gebruik hebt gemaakt is jouw domheid (dat laatste zeggen ze niet tegen je; ze denken het alleen maar).
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff