Theoloog schreef:
Kuddegedrag beperkt zich niet tot tot godsdiensten. Het zit in de mens.
Maar indien het in de mens zit waarom zou je je daar tegen verzetten? De mens is een sociaal wezen. Het is dus eerder een argument voor mijn zienswijze dat het de normaalste zaak van de wereld is een ander mens in nood te helpen.
Niet kuddegedrag is betreurenswaardig. Het gaat om de nuanceverschillen tussen kuddegedrag, en daar belief jij niet naar te kijken. Wanneer ik opmerk dat vrijdenkers met kop en schouder boven de Abrahamitische godsdiensten uitsteken in tolerantie is jouw reaktie meteen mij in de hoek zetten voor arrogantie of -want zo voorspelbaar ben je nou- aankomen met de Albanees Hoxcha ofzo

. Ik vind dit geen pas hebben, want er is geen vrijdenker die het niet betreurt dat er stalinnen en hoxcha's rondlopen en er is ook geen gezonddenkende vrijdenker die zichzelf of zijn kudde als ideaal ziet. Dus jouw argumenten dienen enkel om zaken te karikaturiseren en op de spits te drijven.
Zo kan ik hier op het forum Antoon, egbert of een Henoch er van langs geven, maar is dat enkel een gedachtenoorlog. Wanneer ik met ze in de kamer zou zitten zou ik al gauw zeggen. 'Hè, laten we nou ophouden jongens en laten we eens een mooie wandeling in de natuur gaan maken', of met ze een biertje drinken of een partijtje zus of zo te spelen. De kudde is voor een vrijdenker in principe de gehele wereld van naasten. Voor degenen die geen vrijdenkers zijn hebben we hoogstens een glimlach -ze kunnen jammergenoeg niet van bijgeloof afkomen-, of verachting, -ze veroorzaken wanneer ze hun godsdienst heel serieus gaan nemen zo onnodig een hoop haat en nijd en oorlogen, maar geen goddelijk oordeel en goddelijke helstraf.