Precies. Niet veel mensen zullen zich makkelijk in de luren laten leggen door 'nieuwe inzichten'Rereformed schreef:Ik ook niet, want dan zal religie een onschuldig tijdverdrijf zijn.Demiurg schreef:Tegen de tijd dat het christendom verdwijnt zal er een andere vorm van religie in de plaats komen.
Ik zie dat helemaal niet als een probleem.
Ik weet niet hóe offtopic ik nu ben want niets is wat het lijkt in deze discussie. Vermeende christenen blijken ineens geen christenenen te zijn enzo ..
Maar goed. RR Had het over een onschuldig tijdverdrijf. Iets waar Demiurg misschien al mee begonnen is?
Christenen worden tegenwoordig vanuit de christelijke media bestookt met vernuftig uitgemeten 'bovennatuurlijke' "Big Brother" eindtijd scenario's. Het is in 2010 een prima eigentijds evangelisatiemiddel om moderne mensen de bijbel uit te leggen in het licht van de 20 en 21 ste eeuw. Het is ook bijna nog de enige manier om mensen "warm" te krijgen voor het evangelie. Het hele bloeiende christelijke geloof is eigenlijk "het amerikaanse soort christendom".
Het in de 'ouderwetste stijl' bekeren van mensen? Welnee. Dat werkt niet meer. Hooguit in voormalig Oostbloklanden en China of in sloppenwijken. Daar kan men nog een beetje uit de voeten met het simpel "overtuigen van zonden" en de eenvoudige boodschap van "het kruis". In de moderne wereld heeft de evangelisatiemolen in de meeste gevallen andere meer spectaculaire middelen van node om ongelovigen te overtuigen. Ik heb het trouwens altijd al vreemd gevonden dat christenen vanuit Nederland liever uit wijken naar ongeletterden en mensen die meer verstoken zijn van algemene kennis omdat deze makkelijker te bekeren zijn terwijl er hier op eigen bodem genoeg mensen zijn die bekeerd zouden moeten raken. Echter zijn christenen op eigen bodem "krachteloos" in het uitdragen van het evangelie. Dat wordt door christenen onderling vertaald in de fabel die christenen zichzelf dán maar voorhouden voor de eigen gemoedsrust dat een over de westerse mens verbolgen God over hun eigenwijsheid en "verhardheid van de harten" vreselijk "vertoornd" zou zijn en dan met Zijn Heilige Geest maar besluit om mensen in Moldavië te gaan redden die het méér verdienen dan die decadente westerlingen. Maar het is eigenlijk gewoon omdat Moldaviërs geen boeken over evolutie lezen of National Geographic kunnen ontvangen en nog steeds geen aansluiting hebben voor hun gasfornuis.