Zijn atheisten dan niet op z'n minst existentiëel verbaasd ?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

appelfflap schreef:
jHenosch schreef:
daar is Hij persoonlijk verantwoordelijk voor, want Hij is onze schepper, en als een deel van Zijn schepping verkeerd gaat, is het eigenlijk ook Zijn schuld, vandaar dat Zijn naam erbij staat.

Hij neemt verantwoordelijkheid.
Moest hij echt verantwoordelijkheid opnemen dan zou hij ingrijpen. ( waarom doet hij dit niet ( hartinfarct valt niet op hoor:))
Is het niet eerder zo dat men hem als excuus inroept om z'n eigen geweten te sussen

ciao
Nee, in feite neemt God verantwoordelijkheid voor de foute beslissingen die genomen worden door vrije mensen uit Zijn schepping, maar ook voor de ongelukken, de kankers etc, die vaak door onschuldigen moeten worden ondergaan.

Maar de mens behoudt zijn keuzevrijheid, hij is verantwoordelijk voor zijn daden, maar voor zijn onverantwoordelijkheden zal G-d restaurerend werken en oordelen.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

jHenosch schreef:
Nee, in feite neemt God verantwoordelijkheid voor de foute beslissingen die genomen worden door vrije mensen uit Zijn schepping, maar ook voor de ongelukken, de kankers etc, die vaak door onschuldigen moeten worden ondergaan.

Maar de mens behoudt zijn keuzevrijheid, hij is verantwoordelijk voor zijn daden, maar voor zijn onverantwoordelijkheden zal G-d restaurerend werken en oordelen.
Mooie uitleg maar je hebt m'n vorige vraag nog niet beantwoord:
appelfflap schreef:
wat heeft een organisatie die mensen op de brandstapel gooit en foltert, omdat ze er een andere mening op na houden, in hemelsnaam te maken met democratie, vrije meningsuiting en moraliteit? Democratie is NIET: we maken iedereen af die een andere mening heeft of er een andere levenshouding op na houdt.
Dat de kerk dit nu niet meer doet heeft enkel en alleen met de rechtsstaat en scheiding kerk en staat te maken. In de islamlanden is dit nog niet zover en daar heb je dus de sharia waar rechter, aanklager en beul meestal dezelfde is, net zoals het hier voor de verlichting was.
ciao
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

wat heeft een organisatie die mensen op de brandstapel gooit en foltert, omdat ze er een andere mening op na houden, in hemelsnaam te maken met democratie, vrije meningsuiting en moraliteit? Democratie is NIET: we maken iedereen af die een andere mening heeft of er een andere levenshouding op na houdt.
Dat de kerk dit nu niet meer doet heeft enkel en alleen met de rechtsstaat en scheiding kerk en staat te maken. In de islamlanden is dit nog niet zover en daar heb je dus de sharia waar rechter, aanklager en beul meestal dezelfde is, net zoals het hier voor de verlichting was.
Foute uitleg, en gelukkig doet de kerk dat niet meer, ze is dus leerbaar.

Ze heeft in het jubeljaar 2000 ook haar excuses aangeboden voor de eeuwen lange vrouwen en jodenonderdrukking.

Ik ken geen geloof of godsdienst, die zelf het boetekleed aantrekt.

Het tweede beest is de inquisitie van de Rooms Katholieke kerk en het van de Islam overgenomen imperialisme, want men heeft hele verkeerde gewoonten overgenomen, uit die kruistochten en de aanvallen aan de onderkant van Europa.

Het heeft tot de vorige eeuw geduurd voordat het ware rechtvaardige judeochristelijke humanisme haar weg heeft kunnen vinden in democratie en rechtstaat, justice for all, vrijheid van het woord etc etc.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: crypto-theïsme.

Bericht door Devious »

jHenosch schreef: Bewijzen is een groot woord, maar tot nu toe hou ik het voordeel van de twijfel, omdat ook jij moet toegeven dat het hier in de verlichte joodschristelijk-humanistische landen best wel goed toeven is, zowel kwa welvaart, welzijn rechtvaardigheid, en invloed van bestuur door verkiezingen, en vrije meningsvorming.
Al die dingen die jij opnoemt zijn geen verdiensten van jodendom of christendoem.
Slavernij, ongelijkheid tussen man en vrouw, kindermishandeling, doodstraf etc... Het wordt allemaal gesanctioneerd door de Bijbel.
1 van de 144 000 onberispelijken.
Ik dacht dat alleen Jezus zonder zonden was.

Vriendelijke groet....
Laatst gewijzigd door Devious op 22 jun 2005 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Devious schreef:
jHenosch schreef:
Devious schreef:Probeer jij maar eens te bewijzen dat die liefde voor je naaste, die liefdadigheid en dat sociale gedrag, allemaal voort zijn gekomen uit het christelijke geloof. Probeer het eens.
Vriendelijke groet...
Er is in ieder geval wel veel argument voor te bedenken.

Bewijzen is een groot woord, maar tot nu toe hou ik het voordeel van de twijfel, omdat ook jij moet toegeven dat het hier in de verlichte joodschristelijk-humanistische landen best wel goed toeven is, zowel kwa welvaart, welzijn rechtvaardigheid, en invloed van bestuur door verkiezingen, en vrije meningsvorming.

Code: Selecteer alles

Al die dingen die jij opnoemt zijn geen verdiensten van jodendom of christendoem. 
Slavernij, ongelijkheid tussen man en vrouw, kindermishandeling, doodstraf etc... Het wordt allemaal gesanctioneerd door de Bijbel. 
???????????
1 van de 144 000 onberispelijken.
Ik dacht dat alleen Jezus zonder zonden was.

Vriendelijke groet....
Niet alleen Jezus,

er zouden onberispelijken zijn die hem in de daad zelfs zouden overtreffen, zoals Hij zelf zegt.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Er is geen waterdicht bewijs voor God of tegen het bestaan van God.

Wij kunnen dus eigenlijk alleen maar agnost zijn, niet weter, vooral als je weet dat waarheid niet 1 op 1 te kennen is, maar altijd een beschrijving van de/een werkelijkheid is die wel of niet afbeeldend is, gelijk taal in feite is.

Bruikbaarheid, toepasbaarheid is daarmee een graadmeter voor mate van waarachtigheid, plausibiliteit.

De niet verbaasde mens zou zijn bestaan kunnen wijten aan alleen toeval, de verbaasde, wat meer gevoelige mens, zal ook bestemming een plaats geven in de schepping.

In feite een heel persoonlijke kwestie.

De één ziet de werkelijkheid nou éénmaal meer als wonder dan de ander.
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

Dus, je weet eigenlijk niets, zodat je maar beter agnost kunt zijn.
Waarom dan een religie aan gaan hangen?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

jHenosch schreef:
Devious schreef:

Code: Selecteer alles

???????????
Vanwaar die vraagtekens? Of heb je problemen met je korte termijngeheugen. Nou ja, ik ga maar weer eens aan het herhalen.
efeze 6 vers 5: ‘Slaven, weest uw aardse meesters gehoorzaam met eerbied en in eenvoud des harten, als gold uw onderdanigheid Christus zelf.’
1 timótheüs 2 vers 11: ‘Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest. Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.
efeze 5 vers 22 ‘Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere; want de man is het hoofd der vrouw.’ (zie ook Kolossenzen 3 vers 18)
1 corinthe 14 vers 34 : ‘Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.’
1 corinthe 11 vers 7 degradeert de vrouw tot lustobject: ‘Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.’
Leviticus 20 vers 10: ‘Een man ook, die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben, dewijl hij met zijns naasten vrouw overspel gedaan heeft, zal zekerlijk gedood worden, de overspeler en de overspeelster.’
Numeri 15 vers 32: ‘Als nu de kinderen Israëls in de woestijn waren, zo vonden zij een man, hout lezende op den sabbatdag. En die hem vonden, hout lezende, brachten hem tot Mozes, en tot Aaron, en tot de ganse vergadering. En zij stelden hem in bewaring; want het was niet verklaard, wat hem gedaan zou worden. Zo zeide de HEERE tot Mozes: Die man zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem met stenen stenigen buiten het leger. Toen bracht hem de ganse vergadering uit tot buiten het leger, en zij stenigden hem met stenen, dat hij stierf, gelijk als de HEERE Mozes geboden had.’
Ook voor homoseksualiteit (Leviticus 20 vers 13), het vervloeken van de ouders (Leviticus 20 vers 19), waarzeggerij en spiritisme (Leviticus 20 vers 27) of diefstal wordt men gestenigd. In Jozua 7 vers 24 wordt een man, samen met zijn ‘onschuldige kinderen en dieren’ gestenigd wegens diefstal: ‘En Jozua zeide: Hoe hebt gij ons beroerd? De HEERE zal u beroeren te dezen dage! En gans Israël stenigde hem met stenen, en zij verbrandden hen met vuur, en zij overwierpen hen met stenen.’
Zelf op vloeken staat de doodstraf; Leviticus 24 vers 14: ‘Breng den vloeker uit tot buiten het leger, en allen, die het gehoord hebben, zullen hun handen op zijn hoofd leggen; daarna zal hem de gehele vergadering stenigen.
Exodus 21 vers 1: ‘Dit nu zijn de rechten, die gij hun zult voorstellen. Als gij een Hebreeuwsen knecht kopen zult, die zal zes jaren dienen; maar in het zevende zal hij voor vrij uitgaan, om niet. Indien hij met zijn lijf ingekomen zal zijn, zo zal hij met zijn lijf uitgaan; indien hij een getrouwd man was, zo zal zijn vrouw met hem uitgaan. Indien hem zijn heer een vrouw gegeven, en zij hem zonen of dochteren gebaard zal hebben, zo zal de vrouw en haar kinderen haars heren zijn, en hij zal met zijn lijf uitgaan. Maar indien de knecht ronduit zeggen zal: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet vrij uitgaan; Zo zal hem zijn heer tot de goden brengen, daarna zal hij hem aan de deur, of aan den post brengen; en zijn heer zal hem met een priem zijn oor doorboren, en hij zal hem eeuwiglijk dienen. Wanneer nu iemand zijn dochter zal verkocht hebben tot een dienstmaagd, zo zal zij niet uitgaan, gelijk de knechten uitgaan.
Exodus 20 vers 17: ‘Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.’
deuteronomium 22 vers 20: ‘Maar indien ditzelve woord waarachtig is, dat de maagdom aan de jonge dochter niet gevonden is; zo zullen zij deze jonge dochter uitbrengen tot de deur van haars vaders huis, en de lieden harer stad zullen haar met stenen stenigen, dat zij sterve, omdat zij een dwaasheid in Israël gedaan heeft, hoererende in haars vaders huis; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.
Leviticus 21 vers 9: ‘Als nu de dochter van enigen priester zal beginnen te hoereren, zij ontheiligt haar vader; met vuur zal zij verbrand worden.’
Discriminatie van gehandicapten: Leviticus 21 vers 16: ‘En de HEERE sprak tot Mozes aldus: ‘Spreek tot Aaron, zeggende: Niemand uit uw zaad, naar hun geslachten, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, om de spijze zijns Gods te offeren. Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, hij zij een blind man, of kreupel, of te kort, of te lang in leden; Of een man, in wien een breuk des voets, of een breuk der hand zal zijn; Of die bultachtig, of dwergachtig zal zijn, of een vel op zijn oog zal hebben, of droge schurftheid, of etterige schurftheid, of die geschonden zal zijn aan de geslachtsdelen.’

En zo voort.....................
Het is mij een raadsel hoe zo'n gedrocht van een boek zou moeten leiden tot goede normen en waarden. Het is ronduit walgelijk.
er zouden onberispelijken zijn die hem in de daad zelfs zouden overtreffen, zoals Hij zelf zegt.

Waar zegt Hij dat?

Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
pieps
Forum fan

Dank je wel Devious

Bericht door pieps »

Je geeft van die heerlijk handige lijstjes bijbelnonsens .Deze gaat ook weer op m'n pda'tje ... ik ben nog al eens op de Veluwe ( bible belt ) aan het werk . Ik had ook al een aantal fijne verzen , uit een vorige bijdrage van je opgeslagen ... en errug! veel plezier van gehad :D
groetjes Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
pieps
Forum fan

Beste Jhenosh

Bericht door pieps »

Beste Jhenosh ,

met veel verbazing volg ik je reli-waanzin-betogen , en zit eigenlijk vol spanning te wachten dat je ons openbaart dat je alwetend , kortom g :shock: d bent .

in afwachting Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Leviathan 21:
16 De HEER zei tegen Mozes: 17 ‘Zeg tegen Aäron: “Als een van je nakomelingen een gebrek heeft, mag hij niet aantreden om voedsel aan te bieden aan zijn God. Dat geldt voor alle komende generaties. 18 Niemand met enigerlei gebrek mag als priester aantreden: niemand die blind is of verlamd, niemand met een misvormd gelaat of abnormaal ontwikkelde ledematen, 19 niemand wiens ledematen na een botbreuk vergroeid zijn, 20 niemand met een gebochelde of dwergachtige gestalte, niemand met staar, niemand met zweren of uitslag, niemand met verpletterde zaadballen. 21 Geen enkele nakomeling van de priester Aäron die een gebrek heeft, mag aantreden om de offergaven aan de HEER aan te bieden. Omdat hij een gebrek heeft mag hij niet aantreden om voedsel aan zijn God aan te bieden. 22 Hij mag wel eten van het voedsel van zijn God, zowel van de heilige als van de allerheiligste offergaven. 23 Maar omdat hij een gebrek heeft, mag hij de ruimte waar het voorhangsel hangt niet betreden en niet bij het altaar dienst doen, anders zou hij mijn heilige plaatsen ontwijden; ik ben de HEER, ik heilig ze.”’ .’
Waanzin inderdaad, daar kan ik ook niet in geloven.

Er zijn passages zoals jij hier noemt, die gewoon fout zijn, maar die geloof ik ook niet.

Dat heb ik trouwens al eerder toegegeven ergens, ik ben geen fundamentalist.

Je moet de bijbel selectief lezen, het is een boek door mensen geschreven dus er zitten fouten in.
appelfflap
Banned

jHenosch schreef:
Er zijn passages zoals jij hier noemt, die gewoon fout zijn, maar die geloof ik ook niet.

Je moet de bijbel selectief lezen, het is een boek door mensen geschreven dus er zitten fouten in.
Dus de bijbel is niet geïnspireerd door god himself??? Waarom zijn gelovigen toch zo wispelturig ( denk niet dat eef het met deze stelling eens is :))
soit, je mag dus passages die niet in je kraam passen schrappen? Dat mag ik dus vanaf nu ook doen? Ok, ik schrap de 10 geboden en alles wat de goedheid van hem en jezus beschrijft

Het resultaat is ...

ciao
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

appelfflap schreef:
jHenosch schreef:

Dus de bijbel is niet geïnspireerd door god himself??? Waarom zijn gelovigen toch zo wispelturig ( denk niet dat eef het met deze stelling eens is :))
soit, je mag dus passages die niet in je kraam passen schrappen? Dat mag ik dus vanaf nu ook doen? Ok, ik schrap de 10 geboden en alles wat de goedheid van hem en jezus beschrijft

Het resultaat is ...

ciao
De bijbel is wel geinspireerd door G-d, meestal, maar door mensen geschreven.

Je moet het goede eruit halen, inderdaad, en dat kun je ook uit andere geloven en ideologieen doen, zeker.
appelfflap
Banned

jHenosch schreef:
De bijbel is wel geinspireerd door G-d, meestal, maar door mensen geschreven.
wanneer wel en wanneer niet? nu ben ik wel nieuwsgierig
jHenosch schreef:Je moet het goede eruit halen, inderdaad, en dat kun je ook uit andere geloven en ideologieen doen, zeker.
Tut tut, jij mag kiezen wat je eruit plukt, dus ik ook
anders is het niet rechtvaardig 8)
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Henosch nou kwam ik je ook al tegen op maghebonline.nl/forum2002 , je bent echt verslaafd aan het raken, niet goed voor een go(e)dgelovige.
Gesloten