Bijbelse geschiedenis betrouwbaarder?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten

Is de bijbelse geschiedenis betrouwbaarder dan de reguliere geschiedenis

Peiling eindigde op 16 mei 2009 10:21

ja
1
3%
nee
36
95%
geen mening
1
3%

Totaal aantal stemmen: 38

antoon
Banned
Contacteer:

Re: Bijbelse geschiedenis betrouwbaarder?

Bericht door antoon »

Afbeelding

Flavius schrijft dat Herodes stierf 34 jaar na de dood van Antigones
we hebben dus redenen om aan te nemen dat Herodes de stad Jeruzalem in 36 innam , maar Antigonus werd niet gelijk gedood, herodes moest eerst Marcus Antonius omkopen, die laatstgenoemde nam Antigonus mee
maar bracht hem niet gelijk om het leven, hij wilde hem sparen voor een triomftocht en er moest een manier gevonden worden dat hij niet herdacht zou worden en de geest van een onafhankelijk koningschap weer uit de fles zou kruipen, ook nam hij hem mee naar Antiochie, (de inname van Jeruzalem geschiedde ook ver in het najaar) in dat geval het is heel goed mogelijk dat Antigonus in 35 voor GT gedood werd en komen we op 1 voor GT uit, mocht hij toch in 36 voor GT. gedood zijn dan komen we op 2 voor GT. uit, iedereen kan waarnemen dat we steeds ver van de traditionele datum - 4 voor GT. - zijn.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Lanier ik kan me indenken dat je septisch staat, en je vind Herodes een herhaling van zetten, echter ik heb alles nog een grondig bestudeert, en heb nu gewoon betere en duidelijkere berekeningen waarvan ik images gemaakt heb. images om te laten zien dat de datum 4 voor GT. Niet klopt en 1 voor GT beter in het plaatje past, dit ook voor christenen die daarin geïnteresseerd zijn
Verder heb ik ook een betere aanvulling wat betreft de slag bij actium 31 voor GT als we flavius nu op de voet volgen dan komen we ook bij 1 voor GT uit als de sterfdatum van Herodes.
Maar als ik nu mijn blik naar de bovenkant van de site richt zie ik dat er maar een is die de Bijbel betrouwbaarder gestemd heeft, die een ben ik niet overigens, dus er is nog veel onderwijz werk te doen voor mij en daarbij kan k in een herhaling vallen, men leert daarvan, ik ook trouwens niet in de laatste plaats.

Afbeelding
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Maar als ik nu mijn blik naar de bovenkant van de site richt zie ik dat er maar een is die de Bijbel betrouwbaarder gestemd heeft, die een ben ik niet overigens, dus er is nog veel onderwijz werk te doen voor mij en daarbij kan k in een herhaling vallen, men leert daarvan, ik ook trouwens niet in de laatste plaats.
Antoon, er is een groot verschil tussen proberen de informatie uit de bijbel op een juiste waarde te schatten en proberen aan te tonen dat de bijbel 100% betrouwbaar is. Elke keer komen we uit op punten die niet te bewijzen zijn, hoogst twijfelachtig zijn en zeer discutabel. Voor de meeste gelovigen is dit geen probleem, ze proberen de essentie van het verhaal te begrijpen.
Neem nu dit voorbeeld van Herodes; wil je bewijzen dat e.e.a. heeft plaatsgevonden, dan kom je wederom uit op het punt van de kindermoorden. Het bewijs leveren dan andere feiten kloppen is simpelweg niet genoeg om andere feiten die niet verklaard zijn, ook maar klakkeloos aan te nemen als zijnde 100% waar.
Het verhaal van Herodes heeft voor mij persoonlijk weinig tot geen waarde; ik ben niet geïnteresseerd in een eventuele geboortedatum van Jezus. Ook niet in de kindermoorden overigens. En er is al genoeg gezegd over Herodes, met name door Rereformed. Mocht je nieuwe informatie hebben, dan hoor ik het wel, want dit overzicht (hoe keurig het er ook uitziet) betreft alleen jouw interpretatie en bevat niet de informatie die anderen hebben tegen geworpen. Ik heb het momenteel te druk met andere zaken, om weer alles op een rijtje te zetten, vandaar mijn opmerking over nieuwe feiten.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

antoon, wat een saai gedoe die tabellen, vooral ook omdat er geen bronvermelding bijstaat. Maak je die allemaal zelf? Hmz waarschijnlijk zijt gij ook JG? Ik heb de bijbel wel al gelezen, maar ik vraag me nu echt wel af of jij niet alleen de bijbel leest? (en wat andere godsgechriften misschien :D )

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Lord dragon en Lanier , die tabellen maak ik zelf ,ik verwijs ook naar mij zelf als referentie bron, klinkt allemaal arrogant, weet ik, ik verwijs ook naar mijn onderschrift om over te denken.
dus inhoudelijke tegenwerpingen wil ik graag beantwoorden

Nee ik ben niet kwaad hoor, het tegendeel alle punten van mij en mijn betoog mogen tersprake komen, graag zelfs, hopelijk kom ik snel weer met inhoudelijk antwoorden, ook op de andere topic waar ik actief ben.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

het tegendeel alle punten van mij en mijn betoog mogen tersprake komen, graag zelfs, hopelijk kom ik snel weer met inhoudelijk antwoorden,
Antoon, ik heb je medegedeeld dat de discussie al lang gevoerd is. Mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn dan hoor ik die graag. Het heeft geen zin om in herhaling te vallen. Het is wel goed om de zaken overzichtelijker te maken, alleen vind ik het jammer dat je alleen je eigen standpunten naar voren haalt.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Hallo Lanier ik heb wel nieuwe info hoor, een computer vol met naar mijn mening echt wel nieuwe informatie, ik kan althans op het net geen referentie vinden, dus informatie die ik opgeboord heb na dagenlang onderzoek.
Het gaat met name om het sabbatjaar, onze datum van intocht is 1473 met dat jaar begon ook in oktober met het burgerlijke jaar het sabbatjaar, ik kan dat refereren aan het 14de jaar van Hizkis na de belegering van het Assyrische leger was er een sabbatjaar.
Dit correspondeert geheel met 1473, als je veelvouden van 7 jaar optelt kom te bij 731 voor GT. het jaar dat perfect insluit aan onze chronologie,
Wat nu zo mooi is het jaar van de val van Jeruzalem was ook een sabbatjaar, dat moet dan 38 voor GT. zijn, Het is na te rekenen.
Flavius meld ook dat het sabbatjaar ten einde was dat moet dan oktober 37 zijn, wat nu zo mooi is, er gebeurde nog heel wat daarna, zodat we 36 als het jaar van de inname kunnen rekenen.
34 jaar na de inname sterft Herodes ook ver van 4 voor GT. niet helemaal in de roos geschoten , maar toch wel heel dichtbij 1 voor GT.

Ik kan nog wel 2 FT. pagina’s doorgaan met resultaat van mijn onderzoek maar dan zien we met zijn alle door de bomen het bos niet meer, dus hier laat ik het voorlopig bij.

Schrijf ik nu geschiedenis en kan de historie herschreven worden, dat dacht ik ook helemaal NIET , ik schiet nog niet in de roos dus, en ik ben maar een amateur daarom hoop ik dat historici van naam dit gaan
uitzoeken en herzien.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Historici van naam hebben dit uitgezocht !

En het enige idee dat moet herzien worden is de naïeve illusie dat de bijbel iets met geschiedschrijving te maken zou hebben als het de periode vóór de 10° eeuw VGT betreft !

Dat is namelijk flagrant onwaar !

Digit
Wat is, IS !
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 44#p182244

Bovenstaande url verwijst naar een pagina van mij waar ik de posting een update en een andere image gegeven hebt.
In het kort komt het hier opneer:
Argument Actium Herodes zijn sterfdatem komt precies op 1 voor GT. uit
Argument inname Jeruzalem gerelateerd aan Pompeius en Herodes zijn sterfdatem komt precies op 2 voor GT. uit

dan heb ik nog de volgende argumenten
Gouverneurschap
Sabbatjaar
Tempelbouw
en nog een paar, maar hier laat ik het liever bij, rest mij nog te zeggen dat ik Digit Gaarne nog een antwoord met argument geef, maar nu even niet ik ben doodmoe, want ik heb iets bijzonders in de schrift ontdekt, waar ik uren op gespit hebt, heeft verder niet met Herodes te maken.
Praetorian
Forum fan

Bericht door Praetorian »

Poll eindigt op 16 mei 2009 10:21

ja 3%
nee 95%
geen mening 3%

Bijzondere manier van tellen. Feit is dat alles 100% is. Echter volgens de poll is alles 101% (3% + 95% + 3%). Dit is wiskundig gezien onmogelijk.

Het lijkt mij verstandiger, om gebruik te maken van de decimalen achter de komma.

Praetorian
Gladiator in arena consilum capit!
Malo mori quam foedari!
okke
Forum fan

Bericht door okke »

Praetorian schreef:Poll eindigt op 16 mei 2009 10:21

ja 3%
nee 95%
geen mening 3%

Bijzondere manier van tellen. Feit is dat alles 100% is. Echter volgens de poll is alles 101% (3% + 95% + 3%). Dit is wiskundig gezien onmogelijk.

Het lijkt mij verstandiger, om gebruik te maken van de decimalen achter de komma.

Praetorian
Stel dat er 2 decimalen gegeven worden en bij de poll alles op 100,05% uitkomt, dan houdt je toch hetzelfde probleem (als je er een probleem van wilt maken)?

Je aangedragen oplossing is intentie voor jouw probleem geschikt, maar het blijft een oplossing voor jouw probleem. Je kan de cijfers ook statistisch lezen in plaats van wiskundig. 3% betekent 2,5 tot 3,4999... procent; en 95% betekent 94,5 tot 85,4999... procent. Statistisch zegt de uitslag van de enquête dat de meeste respondenten de bijbelse geschiedenis onbetrouwbaar vinden en ongeveer een op de twintig deze wel betrouwbaar vindt of geen mening heeft.
Optimists are half full of it.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

We maken gebruik van de 'goddelijke afronding', en voor God is niets onmogelijk... :roll:
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Afbeelding
Afbeelding
Het verslag over de sabbatjaren door de jaren heen, en die ook Bijbels ondersteund worden, alsook door Flavius Josephus, de Olympiade lijst (met toelichting) en zelfs door een een niet canoniek boek is allesbehalve droge kost, het laat zien dat de verankering aan het jaar 1473 voor GT betreffende uittocht ondersteund wordt, ook via een goede Bijbelse chronologie
731 voor GT bijbels ondersteund
514 voor GT.Aardig ondersteund ook door christelijke sites, de olympiade lijst ondersteind iete op een andere manier en noemt 514, maar dat is te berederen
38 voor GT. door Flavius Josephus
Oktober 32 tot oktober 33 gewone tijdtellingis ook een sabbatjaar de argumenten daarvoor hoop ik nog aan te snijden
De jaren zijn geroosterd aan 1473 reken het maar na
Dit in vogelvlucht, ik zal er wel dieper op terugkomen, het kan een opsteker zijn voor de bijbel en in het bijzonder voor de JG chronologie.
Digit schrik niet, ik heb je argumentatie gelezen en kom er beslist ook op terug.

Achtergrond info
Leviticus 25
1 En Jehovah sprak verder tot Mozes op de berg Sinaï en zei: 2 „Spreek tot de zonen van Israël, en gij moet tot hen zeggen: ’Wanneer GIJ ten slotte in het land komt dat ik U geef, dan moet het land een sabbat houden voor Jehovah. 3 Zes jaar dient gij uw veld te bezaaien, en zes jaar dient gij uw wijngaard te snoeien, en gij moet de opbrengst van het land inzamelen. 4 Maar in het zevende jaar dient er een sabbat van volkomen rust voor het land plaats te hebben, een sabbat voor Jehovah. Uw veld moogt gij niet bezaaien, en uw wijngaard moogt gij niet snoeien. 5 Wat uit gevallen korrels van uw oogst opschiet, moogt gij niet oogsten, en de druiven van uw ongesnoeide wijnstok moogt gij niet inzamelen. Er dient een jaar van volkomen rust voor het land plaats te hebben. 6 En de sabbat[opbrengst] van het land moet ulieden tot voedsel dienen: voor u en uw slaaf en uw slavin en uw loonarbeider en uw bijwoner, zij die als vreemdelingen bij u vertoeven, 7 en voor uw huisdieren en voor het wild gedierte dat in uw land is. De gehele opbrengst ervan dient tot voedsel te strekken.

Deuteronomium. 31 9 Vervolgens schreef Mozes deze wet op en gaf ze aan de priesters, de zonen van Levi, de dragers van de ark van Jehovah’s verbond, en aan alle oudere mannen van Israël. 10 En Mozes gebood hun verder en zei: „Na verloop van elke zeven jaar, op de bestemde tijd van het jaar der kwijtschelding, op het loofhuttenfeest, 11 wanneer heel Israël komt om het aangezicht van Jehovah, uw God, te zien op de plaats die hij zal uitkiezen, zult gij deze wet in het bijzijn van heel Israël en ten aanhoren van hen voorlezen. 12 Roep het volk bijeen, de mannen en de vrouwen en de kleinen en uw inwonende vreemdeling die binnen uw poorten is, opdat zij mogen luisteren en opdat zij mogen leren, daar zij Jehovah, UW God, moeten vrezen en er zorg voor moeten dragen alle woorden van deze wet te volbrengen. 13 En hun zonen die er niet van geweten hebben, dienen te luisteren, en zij moeten Jehovah, UW God, leren vrezen, al de dagen dat GIJ leeft op de bodem die GIJ aan de overzijde van de Jordaan in bezit gaat nemen.”

Deze posting zet ik neer op eigen initiatief, Het WTG ondersteund 514 voor GT. en 38 voor GT niet helemaal althans zij doen bij mijn weten geen uitspraak daarover.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Antoon,
Kun je misschien alleen iets plaatsen als het iets toevoegd?
Ik heb geen idee of dit hetzelfde verhaal is wat je eerder al diverse malen hebt gepost en ik ga echt niet alle versies naast elkaar leggen. Mocht er iets toegevoegd zijn dat dan graag melden, herhaling lijkt me een beetje overbodig.
okke
Forum fan

Bericht door okke »

antoon schreef:Het WTG ondersteund 514 voor GT. en 38 voor GT niet helemaal althans zij doen bij mijn weten geen uitspraak daarover.
Misschien had ik de eerdere postings ook moeten lezen en had ik daar het antwoord op de volgende vraag kunnen lezen, maar wat is/zijn WTG en GT?
Optimists are half full of it.
Gesloten