Het verslag over de sabbatjaren door de jaren heen, en die ook Bijbels ondersteund worden, alsook door Flavius Josephus, de Olympiade lijst (met toelichting) en zelfs door een een niet canoniek boek is allesbehalve droge kost, het laat zien dat de verankering aan het jaar 1473 voor GT betreffende uittocht ondersteund wordt, ook via een goede Bijbelse chronologie
731 voor GT bijbels ondersteund
514 voor GT.Aardig ondersteund ook door christelijke sites, de olympiade lijst ondersteind iete op een andere manier en noemt 514, maar dat is te berederen
38 voor GT. door Flavius Josephus
Oktober
32 tot oktober
33 gewone tijdtellingis ook een sabbatjaar de argumenten daarvoor hoop ik nog aan te snijden
De jaren zijn geroosterd aan
1473 reken het maar na
Dit in vogelvlucht, ik zal er wel dieper op terugkomen, het kan een opsteker zijn voor de bijbel en in het bijzonder voor de JG chronologie.
Digit schrik niet, ik heb je argumentatie gelezen en kom er beslist ook op terug.
Achtergrond info
Leviticus 25
1 En Jehovah sprak verder tot Mozes op de berg Sinaï en zei: 2 „Spreek tot de zonen van Israël, en gij moet tot hen zeggen: ’Wanneer GIJ ten slotte in het land komt dat ik U geef, dan moet het land een sabbat houden voor Jehovah. 3 Zes jaar dient gij uw veld te bezaaien, en zes jaar dient gij uw wijngaard te snoeien, en gij moet de opbrengst van het land inzamelen.
4 Maar in het zevende jaar dient er een sabbat van volkomen rust voor het land plaats te hebben, een sabbat voor Jehovah. Uw veld moogt gij niet bezaaien, en uw wijngaard moogt gij niet snoeien. 5 Wat uit gevallen korrels van uw oogst opschiet, moogt gij niet oogsten, en de druiven van uw ongesnoeide wijnstok moogt gij niet inzamelen. Er dient een jaar van volkomen rust voor het land plaats te hebben. 6 En de sabbat[opbrengst] van het land moet ulieden tot voedsel dienen: voor u en uw slaaf en uw slavin en uw loonarbeider en uw bijwoner, zij die als vreemdelingen bij u vertoeven, 7 en voor uw huisdieren en voor het wild gedierte dat in uw land is. De gehele opbrengst ervan dient tot voedsel te strekken.
Deuteronomium. 31 9 Vervolgens schreef Mozes deze wet op en gaf ze aan de priesters, de zonen van Levi, de dragers van de ark van Jehovah’s verbond, en aan alle oudere mannen van Israël. 10 En Mozes gebood hun verder en zei: „Na verloop van elke zeven jaar, op de bestemde tijd van het jaar der kwijtschelding, op het loofhuttenfeest, 11 wanneer heel Israël komt om het aangezicht van Jehovah, uw God, te zien op de plaats die hij zal uitkiezen,
zult gij deze wet in het bijzijn van heel Israël en ten aanhoren van hen voorlezen. 12 Roep het volk bijeen, de mannen en de vrouwen en de kleinen en uw inwonende vreemdeling die binnen uw poorten is, opdat zij mogen luisteren en opdat zij mogen leren, daar zij Jehovah, UW God, moeten vrezen en er zorg voor moeten dragen alle woorden van deze wet te volbrengen. 13 En hun zonen die er niet van geweten hebben, dienen te luisteren, en zij moeten Jehovah, UW God, leren vrezen, al de dagen dat GIJ leeft op de bodem die GIJ aan de overzijde van de Jordaan in bezit gaat nemen.”
Deze posting zet ik neer op eigen initiatief, Het WTG ondersteund 514 voor GT. en 38 voor GT niet helemaal althans zij doen bij mijn weten geen uitspraak daarover.