Kiwiwoman schreef:doemaarwat schreef:
Aan Kiwiwoman: wat vind je ivm met jouw bovenstaande constateringen, waar ik in een oogwenk achter kan staan, van deze stelling?
En...toepasbaar op dit topic?
Nee, ik denk dat er dan een apart topic moet worden geopend over specifiek de geloofwaardigheid van de wetenschap.
Ga je gang.
In 1687 zou volgens Sararje de volgens hem echte astronomie geboren zijn. Dat is de laatste 321 zonsomlopen van de ruim 2 miljoen zonsomlopen dat de mensheid, volgens Wikipedia, bestaat. Wat een baby! Denk je nou echt, Sararje, dat voor die tijd alles wat met sterren en planeten te maken heeft, niet door de mensheid is bekeken? Dat er geen correlaties van gebeurtenissen op aarde met de omlopen van de planeten en sterren is gemaakt door de mensheid? Dat geloof je toch zeker zelf niet!
Nee hoor, ik heb dat niet beweerd. Je legt me woorden in de mond. Ik heb gezegd dat sinds 1687 de planeetbanen goed te voorspellen en berekenen zijn. De astronomie is al ouder. De eerste systematische beschrijvingen van de hemelbewegingen zijn ongeveer 2000 ouder, van de Griekse beschavingen.
Maar als jij kan hardmaken dat er een correlatie is tussen de omlopen van de planeten en de gebeurtenissen op aarde anders dan zwaartekrachtsinvloed dan wens ik van jou een peer reviewed artikel waarin dat wordt aangetoond.
Je schuift bijvoorbeeld de correlatie, die duizenden jaren geleden al gemaakt is tussen de maanfasen en de uitwerkingen op de akkerbouw gewoon opzij. Joh, stel je voor, dat dat gegeven niet was opgemerkt door onze (verre) voorouders, dan hadden wij misschien niet eens bestaan, omdat er niet genoeg te eten was! Ik noem maar een zijstraat.
Toon mij die correlatie.
Nee, ik ben bang, dat je van je standpunt af moet komen, dat alleen dat baby'tje astronomie (sterrenkunde volgens Van Dale, maar zuiver vertaald uit het Latijn zou zijn: sterrenbenoeming) door DE wetenschap geaccepteerd zaligmakend is en haar moeder de astrologie (sterrenbeinvloeding volgens Van Dale, maar zou zuiver vertaald uit het Latijn sterrenkunde moeten zijn) - want daaruitvolgend - na duizenden jaren bestudeerd te zijn, niets inhoudt en rubbish is.
Letterlijke vertalingen heb ik in dezen niets aan. We hebben het hier over wat ze bestuderen: sterrenkunde ookwel astronomie genaamd bestudeert de waarneembare fysische eigenschappen van de hemellichamen om ons heen en probeert een verklaring voor de waarnemingen te geven. Astrologie probeert een correlatie te zoeken tussen de stand tussen de hemellichamen en de gebeurtenissen hier op aarde. Als jij wil beweren dat er een correlatie is tussen de stand van de hemellichamen en de gebeurtenissen hier op aarde dan wens ik van jou een peer reviewed artikel waarin deze correlatie wordt bevestigd. (En nu niet aankomen met overstromingen want die zijn fysisch en uitstekend zonder astrologie te verklaren).
Het is trouwens grote flauwekul, dat ik horoscopen zou verklaren voor individuele mensen, want mensen hebben vrije wil en zouden helemaal hun plaatje niet willen volgen. Wat ik wel kan doen is aan de hand van individuele plaatjes, neigingen kunnen beschrijven, maar dat hoeft helemaal door de betrokkene niet herkend te worden en niet gevolgd. Uh, geen tijd, geen tijd. Vind het veel leuker om te studeren.
ja hoor ja, en hoe kom jij dan aan de kennis dat dat plaatje wat de astrologie schetst wel geschikt zou zijn?
Wel is het mogelijk om de invloed van de planeten (en sterren, jawel, ook al staan ze lichtjaren ver!) op de aarde te "voorspellen", zoals ik lees uit het genoemde plaatje van 2012.
Dat heb je al gezegd in een ander topicje: aan jou de opdracht mijn vragen daar te beantwoorden.
Ik heb nog een algemene opmerking of vraag eigenlijk: Waaruit moet een feit bestaan voor vrijdenkers om geloofbaarheid te hebben? Is dat, wat er in Wikipedia staat? Is dat wat er door diverse takken van wetenschap is gepubliceerd aan de hand van deductie (wat ook aangetoond moet worden natuurlijk, met realistische onderzoeken)?
Een feit is voor mij een kenbaar onderzoeksresultaat zoals dat is gedaan via onafhankelijike empirische en/of logische normen waarna dit wordt blootgesteld aan kritiek door de vakgenoten middels publicatie en peer review.
In het kort: wat of wie is voor een vrijdenker een autoriteit? (of zal ik hier een aparte topic van maken?)
Als je dat wil bediscussieren: feel free.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn