Er waren wat andere besognes.
Nu kan ik beginnen alle reacties op mijn "kolder-kanonnade" van antwoord te voorzien.
Bij deze.
Mocht ik iets of iemand hebben overgeslagen, dan graag een verwijzing en ook die achterstand zal ik inhalen.
Antwoorden op mijn "kolder-kanonnade"
Ik verwijs eerst terug naar een soort begin
Ik begin met de eerste reactie (van Samante) op:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 9694#79694
Ik haal alleen de punten aan waar we het niet met elkaar eens zijn:
Samante schreef:Als het bewustzijn uitsluitend onderdeel is van het lichaam klopt dat. Indien het bewustzijn omvangrijker is dan alleen het lichaam klopt dat niet.
Er is geen enkele aanwijzing dat er ook maar enig "omvangrijker bewustzijn" zou zijn. Integendeel, zelfs een dementerende weet op gegeven moment niet eens meer hoe koffie te zetten, laat staan dat die tot "iets meers/hogers" wel in staat zou zijn.
Samante schreef:Misschien is het herinneren niet slechts een functioneren van de hersenen. Als het bewustzijn omvangrijker is, als de hersenen in het lichaam slechts een interface zouden zijn tussen ziel/geest en het lichaam.
Nu worden mijn hersenen interface naar een nieuw iets ziel of geest ?
Lijkt dat er niet op dat je "voortbestaan na de dood" een nieuwe naam geeft en dan doet alsof de zaak is aangetoond ?
Samante schreef:Dat zou heel goed kunnen zijn maar als er toch meer is dan uitsluitend dat lichaam ligt het anders.
Ja als er toch vliegende tapijtjes zijn, dan is het ook niet gek als je die met extra voorbalkon hebt.
Je lijkt een vermoeden te hebben dat op geen enkele wijze te onderbouwen blijkt. We zouden het erover kunnen hebben hoe en met welke proefjes je vermoedens zouden kunnen worden geverifieerd ?
Tony schreef:Ik kan niets bewijzen, sorry.
Dat kan gebeuren en dan is tussen ons de stelling nu ook overleden.
Atma schreef:Misschien interessant:
Hebben ze bestaan na de dood aangetoond dan ?
Prodigy schreef:Het bestaan van leven na de dood kan niet worden aangetoond nog ontkent. Er kan geen enkel wetenschappelijk bewijs worden aangedragen wat één van beide opties meer aannemelijk maakt. Een ieder zal hier ooit zelf zijn antwoord op vinden, tot die tijd is en blijft het een raadsel.
Hoop kan gevestigd worden door BDE's, waar sceptici weer over beweren dat dit te maken heeft met zuurstoftekort en andere chemische processen. Desondanks heb ik de argumentatie van sceptici wel eens gelezen en vind ik deze net zo zwak als religieuze ideeën rond de dood. Maar dat neemt niet weg dat er een andere verklaring voor kan bestaan.
Het bestaan van "leven" na de dood is duidelijk te ontkennen en is er ook niet, zoals al eerder betoogd.
Enig bestaan na de dood wordt niet door BDE-s ondersteund.
Daarbij gaat het om de vraag of er mogelijk niet te vroeg wordt aangenomen dat iemand dood zou zijn.
Buitenlijfelijk waarnemingen kan met simpele proefopstellingen worden geverifieerd.
Balzer op
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 9818#79818
Je bedoelt deze :
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 9653#79653
Ik haal van je aan:
Maar in mijn antwoord maakt dat niet uit, want ik zie het voor beide geen vereiste dat het veel moet afwijken van hoe het was, of hoe je het ervaarde.
In alle andere gevallen ben je
(1) in een andere wereld
of
(2) in deze wereld, maar in een andere vorm (een vorm die ervoor zorgt dat je onzichtbaar bent voor de levenden - anders hadden we onze voorouders nog kunnen zien namelijk)
Beide herhaal je daarna.
Je gaat niet in op de stelling "Is er leven=bestaan na de dood", maar fantaseert verder alsof het er wel was.
@Socratoteles
Naderhand beschrijf je hoe je het met me eens bent, maar ik heb toch even nagezocht waar ik zo over viel:
Dat kwam door wat ik lees in jouw woordgebruik:
* "bewijzen voor zijn overtuiging aan te voeren"
* "Waarop heb ik mijn geloof gebaseerd?"
* "argumenten te komen ter verdediging van de overtuiging."
Teksten die de meeste gelovigen oproepen tot het aanhalen van allerlei boeken & teksten die volgens hun "bewijs" zijn.
Mijn kolderverklaring berust dus op verschil in taalgebruik: ik trek tegenover jou mijn kolderverklaring in.
Roeland
corr-:wat typo's gecorrigeerd
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.