sjun schreef:Zou ze mogelijk ook hebben willen verhelderen dat het eenvoudig een stok te vinden is als je een hond wilt slaan en dat interpretatieve toeschrijving van misstanden geen mens vreemd is?
Contradicties in de bijbel.
Moderator: Moderators
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Jawel. Het was een voorzet tot een verdergaande exercitie en heeft van doen met bewustmaking dat een eigen interpretatie van teksten die niet altijd beantwoordt aan de rode lijn die zich doorheen de betreffende boeken doet kennen. Je zou dit kunnen vergelijken met het uit de context lichten van teksten om tot een aangezet verhaaltje te kunnen komen omtrent adviezen aan hedendaagse toehoorders vanuit het grote boek. Wellicht is het interessant om van verschillende geloofsverhalen grote lijnen te achterhalen om er gezamenlijk interpreterend achter te kunnen komen hoe deze verhalen samenlevingen en ingezetenen kunnen beschadigen en hoe deze verhalen samenlevingen en ingezetenen kunnen opbouwen. Iets soortgelijks zou met diverse politieke overtuigingen kunnen plaatsvinden.Devious schreef:sjun schreef:Zou ze mogelijk ook hebben willen verhelderen dat het eenvoudig een stok te vinden is als je een hond wilt slaan en dat interpretatieve toeschrijving van misstanden geen mens vreemd is?![]()
Zou je me kunnen uitleggen wat je hiermee bedoeld?
Je zou er dan al vergelijkende toe kunnen komen om de verschillende grote verhalen te scoren op mensvriendelijkheid, aansporing tot het nemen van eigen verantwoordelijkheden, aansporing tot gebruik van het ter beschikking staande verstand en aansporing tot het opbrengen van gezonde zelfkritiek en oog en oor voor anderen. Uit alle onderzochte verhalen destilleer je vervolgens wat na zorgvuldiog wikken en wegen het beste bevalt.
Wellicht valt uit zo'n exercitie een verhaal te destilleren dat bruikbaar kan zijn om aan een verhaal te bouwen dat een leefbare Leitkultur kan voortbrengen die het ingezetenen mogelijk maakt om zonder al te veel misverstanden elkaar te kunnen aanspreken op persoonlijke inzet en gedrag ten behoeve van samenlevingsopbouw.
Da's natuurlijk iets heel anders dan het afvangen van vliegen...
equilibrist
Voor de minder gezouten mening...
Ik denk dat je er even bij kunt vermelden dat het hier gaat om jouw stellige overtuiging, waarbij je dan een ander de ruimte laat om van iets heel anders overtuigd te kunnen zijn als het om deze overgeleverde schriften gaat. Dat biedt een ander meer aanknopingspunten voor een discussie die ook in ogen van die ander vruchtbaar zou kunnen zijn en voorkomt dat je al vlot verzandt in het betrekken van stellingen waarin ieder zich ingraaft ten behoeve van het eigen gelijk.Tamara schreef: [Qoute ingekort door Devious] Denk ook niet dat de je Bijbel met iets moet vergelijken. De Bijbel verklaart zichzelf. Deze is uniek. In historisch perspectief, in getuigen verklaringen, in levenswijsheid, in volmaaktheid..en meer.
equilibrist
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest geloof ik.sjun schreef: [Quote ingekort door Devious. Hier staat hoe het moet. http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2222 ] Ik denk dat je er even bij kunt vermelden dat het hier gaat om jouw stellige overtuiging, waarbij je dan een ander de ruimte laat om van iets heel anders overtuigd te kunnen zijn als het om deze overgeleverde schriften gaat. Dat biedt een ander meer aanknopingspunten voor een discussie die ook in ogen van die ander vruchtbaar zou kunnen zijn en voorkomt dat je al vlot verzandt in het betrekken van stellingen waarin ieder zich ingraaft ten behoeve van het eigen gelijk.
Wat ik bedoel te zeggen is eerder in deze trant. hmm, moeilijk uit te leggen, maar ik doe een poging. Stel., je houdt van een vrouw. Je kent haar, door en door, maar er zijn nog enkele punten die je niet van haar snapt. Soms reageert ze op een manier van yeh, right?!! Waar haalt ze dat nu weer vandaan. ( Not to worry dat is vrouw eigen
Nu het punt dat ik duidelijk trachtte te maken, wat dus blijkbaar niet gelukt is, is dat een ieder op een gegeven moment in zijn/haar belevingswereld komt op een punt waarbij de waarschijnlijkheid minder twijfel oproept dan de onwaarschijnlijkheid. M.a.w. , heel concreet gesteld, het is onmogelijk dat je voor een volledige 100% aan antwoorden op de gestelde contradicties zult krijgen. Echter, er bevindt zich bij ieder persoon een subjectieve grens waarbij de betreffende norm (waarheid of geen waarheid) overschreden gaat worden en dus de aanname als zijnde waarheid boven redelijke twijfel verheven kan worden. Snap je het zo?
Laatst gewijzigd door Tamara op 06 okt 2006 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds wanneer betreft de Bijbelse kennis de homeopathie? Sommige dingen zijn gewoon simpel met het verstand te doorzien. Da's dan toch niet meer dan logisch? Je geeft het antwoord zelf al, het kan de toets der realiteit niet doorstaan dus mag het doorverwezen worden naar het rijk der fabelen. Net zoals iets Pinkeltje of de paashaas van Deadline...doctorwho schreef:Toch zijn er ook mensen die juist vanwege hun bijbelse kennis van hun geloof vallen.
Van grote bijbelse kennis kan men mij niet betichten, maar als ik als vergelijking de homeopathie tot geloof neem, en als bijbel de boeken van Samuel Hahneman als bron dan is de kennis die hieruit te putten valt wellicht verklarend binnen dat denkkader. Maar deze kennis kan toch echt de toets der realiteit niet doorstaan en dient dus terstond naar het rijk der fabelen te worden verwezen. Het is dus niet nodig van een onzinnig denkbeeld veel kennis te hebben om te concluderen dat het hier om onzin gaat.
[Denk om je quotegedrag. ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2222 ) Kort quoten aub. Bij voorbaat dank ]sjun schreef: Ik denk dat je er even bij kunt vermelden dat het hier gaat om jouw stellige overtuiging, waarbij je dan een ander de ruimte laat om van iets heel anders overtuigd te kunnen zijn als het om deze overgeleverde schriften gaat. Dat biedt een ander meer aanknopingspunten voor een discussie die ook in ogen van die ander vruchtbaar zou kunnen zijn en voorkomt dat je al vlot verzandt in het betrekken van stellingen waarin ieder zich ingraaft ten behoeve van het eigen gelijk.
Uiteraard., 't is mijn overtuiging. Leg maar uit waarom men/je er anders over denkt...
Laatst gewijzigd door Tamara op 06 okt 2006 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Waar wil je antwoord op Devious. Geef me een contradictie welke jouw prioriteit heeft. Ik zit zwaar in de php-scripts (kan geen script meer zien onderhand) maar ik zal mijn best doen..
Realiseer je wel aub. dat je ongeveer voor ieder vers in de Bijbel een tegenhanger kunt vinden...dus de contradicties zijn beperkt...de "echte" dan..
Realiseer je wel aub. dat je ongeveer voor ieder vers in de Bijbel een tegenhanger kunt vinden...dus de contradicties zijn beperkt...de "echte" dan..
Uitleggen aub. Vat hem niet.doctorwho schreef:amencollegavanerik schreef:dat is een cirkelredenering en aantoonbaar onjuist.Tamara schreef:
Denk ook niet dat de je Bijbel met iets moet vergelijken. De Bijbel verklaart zichzelf. Deze is uniek. In historisch perspectief, in getuigen verklaringen, in levenswijsheid, in volmaaktheid..en meer.
Tamara schreef:Uitleggen aub. Vat hem niet.doctorwho schreef:dat is een cirkelredenering en aantoonbaar onjuist.Tamara schreef:Denk ook niet dat de je Bijbel met iets moet vergelijken. De Bijbel verklaart zichzelf. Deze is uniek. In historisch perspectief, in getuigen verklaringen, in levenswijsheid, in volmaaktheid..en meer.
Ehhh ..... bijbel is waar!
Waarom???
Ehhhh ...... staat in de bijbel!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Als de Bijbel het Woord van de Almachtige Schepper van het heelal is, en áls dit Woord een gids voor het leven is, die duidelijk is en gericht tot de gehele mensheid, dan mogen er geen contradicties in staan, en als ze er wél in staan, dan kun je je er niet uitredden door te zeggen: 'alleen een ware gelovige ziet de ware betekenis', want óók de gelovigen verschillen vaak van mening. De Bijbel is geen duidelijk boek, want honderden verschillende sekten, organisaties, stromingen, kerkgemeenschappen etc,, interpreteren de Bijbel soms totaal verschillend. Of is alleen het clubje waar Tamara bijhoord, én de clubjes die een beetje op die van Tamara lijken, die het ware inzicht hebben? Als dat zo is, dan kunnen zij door exegese, met chirurgische precisie uitleggen hoe de vork in de steel zit. Ik heb de indruk gekregen (niet gezegd dat mijn indruk de absolute waarheid is) dat zij dit niet kunnen uitleggen. De gegeven uitleg is meestal gemakkeljk te weerleggen of te ontkrachten, en het is niet zo dat ik de uitleg niet begrijp (óók een 'argument' dat vaak wordt gebruikt), of niet wíl begrijpen. Het klopt gewoon niet, of het is ontzettend vergezocht. Eigenlijk zou exegese helemaal niet nodig moeten zijn. Een boek van een Almachtige Alwetende Godheid, en gericht tot alle mensen, zou voor ieder mens met een gemiddeld verstand, duidelijk moeten zijn. Feit is dat er weinig boeken zo onduidelijk zijn als de Bijbel (en Koran). 'Ik heb gelijk', roept de één; 'Nee, ik heb gelijk' roept de ander, en vervolgens heb je een kerkscheuring, beeldenstorm of oorlog. Bij normale menselijke politiek is zoiets begrijpelijk, maar een geschrift dat afkomstig is van Goddelijke bron, mag niet op zoveel manieren interpreteerbaar zijn.
Vriendelijke groet.
Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gewoon terugbladeren in deze discussie. Bij slechts één heeft Tamara kunnen aantonen dat ik me had vergist.Tamara schreef:Waar wil je antwoord op Devious. Geef me een contradictie welke jouw prioriteit heeft. Ik zit zwaar in de php-scripts (kan geen script meer zien onderhand) maar ik zal mijn best doen..
Vriendelijke groet.