Libna
Azeka
Makeda
Beth Semes
zoraAsna
Ajalon
Timnath-rerah
Pirathon
Dit zijn de steden die Dus tussen Libna waar de laatste berichtgeving van een legerplaats vandaankomt en ongeveer de grens van het noordelijk koninkrijk , het is ongeveer 50 km naar de grens waarbij zij tenminste deze 8 steden moeten aandoen, als zij in een rechte lijn afmarcheren,
dat is link,dat geloof ik ook
Dan
SAMARIA waar zij aankomen.
Salmaneser heeft in
740 Bijbelse chronologie
724-722 v.Chr wereldlijke chronologie deze versterkte en strategish gelegen stad ingenomen, zie ook wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shalmanesar_V
dus daar kon Sanherib een adem pauze nemen, binnen een omgeving waar veel Asyriës gedeporteerd waren tussen de autonome bevolking.
Trouwens SalmaneserV en SargonII waren ook verantwoordelijk voor de inname van het 10 stammen koninkrijk en de volksverhuizingen die daarop volgden.
NOGMAALS GEZEGD INDERDAAD LINK
Maar op zijn heentocht had Sanherib deze steden zeer waarschijnlijk aangevallen en ik zelf denk dat hij de bevolking ook vermoedelijk deels gedeporteerd heeft naar Asyrië, ik denk dat er een legeronderdeel meeging op strooptocht dat zich van deze taak moest kwijten, en wie zegt niet dat er Asyriërs of andere overwonnen volken meteen meegingen die weer tussen de authentieke inwoners gemengd werden, als de Asyriërs dat later moesten doen na de verovering zou die extra tijd en moeite kosten
jesaja36.
1 Nu geschiedde het in het veertiende jaar van koning Hizkía, dat Sanherib, de koning van Assyrië, optrok tegen alle
versterkte steden van Juda en ze vervolgens
veroverde.
Interessant in verband met de terugtocht is ook dat Jesaja profeteerde dat zij langs dezelfde weg als zij kwamen ook terug zouden keren.
Jesaja 37
29 Want uw opgewonden zijn tegen mij en uw tieren, zijn in mijn oren opgestegen. En ik zal stellig mijn haak in uw neus slaan en mijn toom tussen uw lippen [leggen],
En ik zal u werkelijk terugvoeren langs de weg die gij gekomen zijt.”
Ik hou verder de mogelijkheid open dat sanherib nog genoeg manschappen had om woedende joden van een aanval in de rug af te schrikken.
In ieder geval kwamen zei bij het inmarcheren van het noordelijke koninkrijk in bekend gebied
Een mars die 40 a 50 km geduurd kan hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninkrijk_Isra%C3%ABl
Om kritisch om te zien naar eventuele andere beweegreden voor Sanheribs terugrocht , kijk ik ook in de bijbel
jesaja 37
5 Zo kwamen dan de dienaren van koning Hizkía bij Jesaja. 6 Toen zei Jesaja tot hen: „Dit dient GIJ tot UW heer te zeggen: ’Dit heeft Jehovah gezegd: „Wees niet bevreesd wegens de woorden die gij hebt gehoord, waarmee de bedienden van de koning van Assyrië schimpend over mij gesproken hebben. 7 Zie, ik leg een geest in hem, en hij moet een
bericht horen en naar zijn eigen land
terugkeren; en ik zal hem stellig in zijn eigen land
door het zwaard doen vallen.”’” 8 Daarna keerde Rábsaké terug en vond de koning van Assyrië strijdend tegen Libna, want hij had gehoord dat hij van Lachis opgebroken was. 9 Nu hoorde hij aangaande
Tirhaka, de koning van Ethiopië, zeggen: „Hij is uitgetrokken om tegen u te strijden.” Toen hij [het] hoorde, zond hij terstond boden naar Hizkía en liet zeggen: 10 „Dit dient GIJ tot Hizkía, de koning van Juda, te zeggen: ’Laat uw God, op wie gij vertrouwt, u niet bedriegen, door te zeggen: „Jeruzalem zal niet in de hand van de koning van Assyrië worden gegeven.”
Akkoord, Tirhaka, de koning van Ethiopië had ook een agenda betreffende Asyrie, wel te verstaan dat Ethiopië gelegen onder Egypte een behoorlijk eindje ver was alhoewel ik ook niet weet waar hij op dat moment was, en ik heb niet de indruk dat er werkelijk iets gebeurd was toen tussen Ethiopië en Sanherib, in de geschiedenis vind ik ook weinig of niets, volgens mij is dat als een kaars uitgedoofd.
Punt is even dat de profeet terplaatse profeteerde over een bericht, terugkeren naar zijn eigen land en de profeet sprak ook over zijn soldaten die door het zwaard zouden vallen, plus nog eens de moord op sanherib
De profetische impact van het eerste deel,
het bericht, is niet iets waar Bijbelkenners niet mee kunnen pronken, (het was allemaal terplaatse)
Maar de terugtocht, soldaten gedood door een ziekte en de moord op hem zijn nog steeds onderwerp van gesprek zowel bij Bijbelkenners als critici .