Petra,
Ik vroeg je iets aan te scherpen over opties die open gehouden zouden moeten worden in het licht van jouw suggestie dat men ook later pas in de gaten kreeg dat de aarde rond was,
en ik kreeg:
Petra schreef:
1)
Heel simpel door ze er niet bij te betrekken. Dat zou ook niet verstandig zijn. En sommige Spiris al helemaal niet, want Liefde en Licht gedoe wat toch ook vaak wordt gebezigd. enz.. is echt heel iets anders dan de confrontatie aan gaan met waar je juist bang voor bent. En willen verdoezelen. En daar past een leven na de dood gedachte soms prima bij. Bv. voor het gevoel van gerechtigheid. het idee dat iemand alsnog moet boeten en niet zien dat je je daar eigenlijk zelf mee hebt.
2)
Maar dus echt alles op een wetenschappelijke manier gaan onderzoeken wat er mee te maken heeft. Want er worden meer verschillende en soms ook echt bizarre dingen verteld en ervaren. Het is niet alleen maar dat bijna dood gebeuren, er zijn veel meer dingen aan de hand die in een geval van mogelijkheid tot leven na de dood een hele andere onderzoekslading zouden kunnen krijgen.
3)
En daaruit dan die dingen dat filteren waarin wel met zekerheid gezegd kan worden dat mensen het verzonnen hebben om bv. in de publiciteit te komen. Niet afgaande op wat verteld wordt maar hoe het tot stand komt of het verhaal consistent is enz. Van een schrijver werd bv verteld dat hij mogelijk zijn bijna dood verhaal heeft verzonnen. Ik heb het boek gelezen toen ik het nog niet wist,en vond het ook maar vaag maar dat zegt nog niets. Desnoods haal je er een psycholoog en leugendetector bij. En wat er nog meer voor mogelijkheden zijn.
ad 1)
Ik kreeg juist de indruk uit je eerdere bericht dat je het onaangetoonde bij voorbaat wel open wilde houden.
Mijn ingang is dat sommige onaangetoonde zaken onmogelijk zijn (pseudowetenschap) omdat ze regelrecht onverenigbaar zijn met wat wel al bekend is.
Dat velen hetgeen ze niet onder ogen willen/kunnen zien verpakken in ontwijkende voorstellingen en gedrag dat is bekend.
ad 2)
Welke andere onderzoeksladingen heb je op het oog, want dat zou zo een aangescherpt voorbeeld kunnen zijn waar ik om vroeg.
Je lijkt een mogelijkheid bij voorbaat open te willen houden, voor leven na de dood zelfs zonder te beseffen dat dat al een tegenspraak met zichzelf is.
ad 3)
Uiteraard vallen wensdromen, bedrog en beduvelen als eerste af.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.