HJW zal het ongetwijfeld omgekeerd bekijken. Het antwoord dat de wetenschap geeft is net zo min een antwoord als 'om centjes te verdienen'. Het is een geheel juist antwoord, maar een nep-antwoord indien je volwassene bent en dus uit bent op wat ik maar 'ultieme antwoorden' noem.Dat beloof ik schreef:Grappig genoeg hoort de hele zijsprong over de 'waarom' vraag heel goed thuis in de discussie 'geloven als een kind'.
Voor ons allemaal denk ik heel herkenbaar: de 'waarom-fase' van een peuter.
Bij een peuter is het belangrijk dat je op zulke vragen een kort en duidelijk antwoord geeft, iets wat hij kan begrijpen.
"Waarom ga je werken" bv met "Om centjes te verdienen" en niet met "omdat ik financieel-economisch gezien onafhankelijk wil zijn van mijn echtgenoot en ter bevordering van mijn persoonlijke ontwikkeling".
Het eerste antwoord zal de peuter snappen en hij zal tevreden zijn, het tweede antwoord zorgt er voor dat hij je volledig kwijt is.
Ik vind het intrigerend dat op de vraag "waarom zijn er planeten" , door Rereformed als een volwassene een antwoord is gegeven op de tweede manier, en dat HjW daarbij direct afhaakte.Kennelijk past de 'waarom-vraag' heel goed binnen geloven als een kind, en willen degenen die zo'n vraag stellen alleen een simpel antwoord. Als dat er niet is, haken ze af en gaat de discussie over 'je begrijpt me niet'.Een planeet is er omdat gasnevels........dat is toch geen "waarom" antwoord. Kom op.
Echter een volwassene moet op een gegeven moment toch ook kunnen inzien dat ultieme antwoorden onmogelijk te krijgen zijn, en het dus kinderachtig is om hiernaar te vragen of te verwachten dat die antwoorden te krijgen zouden zijn.
Postuleer je een God om het op te lossen dan komen er net zoveel vragen bij als je beantwoord krijgt. Je schiet er eenvoudig niets mee op.