Geloven als een kind

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Geloven als een kind

Bericht door Rereformed »

Dat beloof ik schreef:Grappig genoeg hoort de hele zijsprong over de 'waarom' vraag heel goed thuis in de discussie 'geloven als een kind'.
Voor ons allemaal denk ik heel herkenbaar: de 'waarom-fase' van een peuter.
Bij een peuter is het belangrijk dat je op zulke vragen een kort en duidelijk antwoord geeft, iets wat hij kan begrijpen.
"Waarom ga je werken" bv met "Om centjes te verdienen" en niet met "omdat ik financieel-economisch gezien onafhankelijk wil zijn van mijn echtgenoot en ter bevordering van mijn persoonlijke ontwikkeling".
Het eerste antwoord zal de peuter snappen en hij zal tevreden zijn, het tweede antwoord zorgt er voor dat hij je volledig kwijt is.

Ik vind het intrigerend dat op de vraag "waarom zijn er planeten" , door Rereformed als een volwassene een antwoord is gegeven op de tweede manier, en dat HjW daarbij direct afhaakte.
Een planeet is er omdat gasnevels........dat is toch geen "waarom" antwoord. Kom op.
Kennelijk past de 'waarom-vraag' heel goed binnen geloven als een kind, en willen degenen die zo'n vraag stellen alleen een simpel antwoord. Als dat er niet is, haken ze af en gaat de discussie over 'je begrijpt me niet'.
HJW zal het ongetwijfeld omgekeerd bekijken. Het antwoord dat de wetenschap geeft is net zo min een antwoord als 'om centjes te verdienen'. Het is een geheel juist antwoord, maar een nep-antwoord indien je volwassene bent en dus uit bent op wat ik maar 'ultieme antwoorden' noem.

Echter een volwassene moet op een gegeven moment toch ook kunnen inzien dat ultieme antwoorden onmogelijk te krijgen zijn, en het dus kinderachtig is om hiernaar te vragen of te verwachten dat die antwoorden te krijgen zouden zijn.
Postuleer je een God om het op te lossen dan komen er net zoveel vragen bij als je beantwoord krijgt. Je schiet er eenvoudig niets mee op.
Born OK the first time
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Ik heb getracht uit te leggen wat mijn beweegredenen zijn. Het staat anderen vrij daar het hunne van te denken.
Ik kom jullie vast in een andere discussie nog wel eens tegen.
Aan deze discussie kan ik niet echt iets meer toevoegen.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

HJW schreef:
dikkemick schreef: En wat is die werkelijkheid als jij het zou mogen zeggen? Kun jij ook de 'waarom' vraag beantwoorden? Waarom is er leven? Waarom zijn we hier? Waarom is er ooit een macht of kracht (god) ontstaan?
Ik weet het niet. Het is een raadsel. Maar ik sluit geen deuren.
Nee, ik kan de waarom vraag niet beantwoorden.
Maar dat is voor mij geen reden om dan maar religies uit te sluiten.
Maar je sluit blijkbaar wel naturalisme uit. Want het idee dat er geen waarom zou zijn, daar lijk je toch wel problemen mee te hebben. Ik zie niet in waarom je anders zo graag een antwoord op die vraag wil van mensen die een naturalistische visie hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

HJW schreef: Honderden jaren geleden was er geen sprake van dat iemand dacht dat er atomen waren en nog kleinere eenheden. Ze waren al 13 miljard jaar niet waargenomen.
Ondanks dat niemand de aannemelijkheid van de atomen kon aantonen, was het toen ook al wel de waarheid.
Dag HJW,

Een aantal forum leden heeft je er al op gewezen dat het hier een denkfout en een logica fout inzit. Dat er veel dingen honderden jaren geleden werden verondersteld en die er niet bleken te zijn of totaal anders in elkaar bleken te zitten. Je maskeert het eigenlijke probleem

Met "scheppende krachten" , "Goden", "Inteligentie", "Iets', etc heb jij een dubbel probleem en misschien nog wel een paar:
- Geen spoortje van sluitend bewijs, aanwijzing, beweging of wat dan ook die het "gewenste object" te voorschijn tovert en ondanks dat er al duizenden jaren over gebabbeld word.
- Veel "gelovigen" , ietsisten of wat dan ook nemen daarom de vlucht naar voren en zeggen daarom dat het "gewenste object" zo transcedent is en als je mens er iets van waarneemt dat het niet "het gewenste object" kan zijn. Waarom ze er dan niet mee stoppen het "gewenste object" nog verder aandacht te geven is mij een raadsel...
- Gelovigen die hunnen bronnen serieus nemen ( zoals Joden, Christenen , etc ) hebben nog "iets" in hun vingers...hun overlevering die door werking van God(en) aan mensen is overgeleverd....dat dit een geloofskwestie is die in de praktijk even transcedent is, dat is in andere.

Jij hebt alleen je eigen intuitie of toch ....ingeschapen Godskennis... Heeft die Plantinga toch gelijk.....maar laat ik zeker weten dat die Plantiga ongelijk heeft: Wodan is degene die de ware godskennis heeft ingeschapen en de rest is alleen maar verduisterd door aanhangers van valse religies.....
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HJW schreef:
dikkemick schreef: En wat is die werkelijkheid als jij het zou mogen zeggen? Kun jij ook de 'waarom' vraag beantwoorden? Waarom is er leven? Waarom zijn we hier? Waarom is er ooit een macht of kracht (god) ontstaan?
Ik weet het niet. Het is een raadsel. Maar ik sluit geen deuren.
Nee, ik kan de waarom vraag niet beantwoorden.
Maar dat is voor mij geen reden om dan maar religies uit te sluiten.
Sluit jij de deur als ik zeg dat water geheugen kan hebben?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie