Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Adelaar

Re: Robbert Veen over het vrijdenkersforum

Bericht door dikkemick »

Robbert antwoord:
...de waarheidsvraag is geen simpel ding dat voor mensen met een verschillende positie in het leven zomaar hetzelfde is. Natuurkunde mag dan hetzelfde blijven voor een Japanner of een Israëli, maar dat geldt niet voor theologische claims. (Het geldt op dezelfde manier voor een Japanse en een Israëlisch Christen.)
Ik sluit me niet af voor kritiek, maar het is niet mijn dagelijkse bezigheid om me met die kritiek van "buitenstaanders" bezig te houden. Het is voor mij persoonlijk niet erg relevant en het ligt bovendien niet op mijn terrein. Ik ben geen apologeet. Ik ben een eenvoudige dorpsdominee. Belast met de taak om vanaf de kansel en in de omgang met de gemeente het evangelie te verkondigen.
...
En bovendien: stel dat ik een andere maatstaf voor waarheidsvinding heb binnen mijn kerkelijke context, dan jij voor wat jij als waar aanneemt.
Dat je vanaf de kansel je 'flock' vertelt wat jouw waarheid is, dat begrijp ik. Maar ik zit hier niet om de ene waarheid met de andere te vergelijken en dan gevoelsmatig de beste waarheid eruit te pikken als zijnde DE waarheid. Zo werkt het in de wereld van de natuurkunde (jouw voorbeeld) niet, maar ook niet in de historische vakgebieden. Zoals je al zei: Voor een Japanner moet de (historische) waarheid gelijk zijn aan de historische waarheid van een Europeaan.
Maar je hebt meer dan eens duidelijk gemaakt, dat jij niet geïnteresseerd bent in de objectieve werkelijkheid, meer in een persoonlijke gevoelsmatige.
Dat bleek o.a. uit je vorige citaat welke ik ge-quote had:
Het is waar dat het christelijk geloof is gebaseerd op een "feit". Maar we nemen dat feit aan niet op grond van dwingende gronden - rationeel, wetenschappelijk - maar op grond van onze acceptatie van de betrouwbaarheid van de getuigen. En daarmee sluiten we aan bij het oordeel van kerk toen. Het is immers een uniek, onherhaalbaar feit dat niet in overeenstemming is met bekende natuurwetten.
Het "feit" berust op een juridische beslissing om de getuigenissen te aanvaarden.
Jij neemt aan op basis van (in jouw ogen!) betrouwbare getuigenverklaringen. En als deze getuigenverklaringen als uitermate zwak bestempelt worden, interesseert je dat niets. Jij hebt immers je keuze al gemaakt. Tenminste...jouw kerk heeft deze keuze(!) voor jou gemaakt. En om bij deze kerk te kunnen blijven horen moet je bepaalde (geloofs)aspecten blijven aannemen. De wetenschap (welke je anders serieus neemt) kan hier gewoonweg geen roet in het eten gooien, omdat dit eten je veel te lekker smaakt.
En zo zijn er in een groep van 1000 verschillende mensen, 1000 verschillende (persoonlijke) waarheden. Maar daar ben ik niet in geïnteresseerd. Er is nl. nog een onafhankelijke werkelijkheid, waarbij ik moet aanmerken dat dit dan de meest betrouwbare waarschijnlijke werkelijkheid is, waar wereldwijd consensus over bestaat. En ik verkies deze boven welke persoonlijke goed voelende waarheid dan ook.

Maar beter dan het thunderbirds-voorbeeld hierboven kan ik het weer niet zeggen. Als je de touwtjes niet WILT (kunt?) zien...dan is de discussie vanaf het begin al geen discussie, maar jouw blijvende onveranderlijke waarheid.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

Dat beloof ik schreef: Robert, om terug te komen op je vraag om jou alstublieft niet lastig te vallen.
Dat doen we dus wel, want objectieve historische feiten leren ons nu eenmaal dat de mensen die in deze fantasie geloven, de neiging hebben om anderen een kopje kleiner te maken als ze die fantasie niet willen delen.
En dat deden ze omdat dit zo letterlijk in de handleiding van die fantasie staat.
Om te beginnen moet jij mijn naam niet een kopje kleiner maken. Mijn moeder bedoelde het - heb ik uit de traditie - echt met twee B's, dus Robbert.
En verder: ik heb die neiging niet. Jullie kunnen gerust gaan slapen.
En er zijn er velen die in deze fantasie NIET geloven, die dat wel zouden willen.
Overigens staat er in mijn handleiding, de laatste keer dat ik die las, helemaal niets over kopje kleiner maken. In tegendeel. Ik moet jou liefhebben als mijzelf. (Hoe moeilijk dat ook zijn kan.)
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Sorry mensen, ik heb weer eens teveel tijd gebruikt voor het forum en nu kom ik in de knel met mijn werk. Ik haak tijdelijk even af.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Dickemick,

Als ik het oordeel over een getuigenverklaring afwijs, omdat ik aan die getuige meer geloof hecht dan aan de criticus, ben ik dan automatisch afwijzend tegenover zelfs de mogelijkheid van kritiek? Ik wijs op redelijke gronden die kritiek af omdat die me niet overtuigt.

Robbert
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ach Robbert, het is als de jonge aarde creationist (of Carl Sagan met zijn onzichtbare draak in de garage). Die heeft altijd gelijk. Alles past in zijn-haar visie. Alle feiten (wetenschappelijk, historisch epistemologisch) worden ingevoegd in de zienswijze. Natuurlijk overtuigen wetenschappelijke/historische en/of epistemologische feiten jou niet. Je hebt je keus al gemaakt.

Maar: Hebben zij (de jonge aarde creationisten/Carl Sagan) daarom gelijk? Hoe zou dit in ons rechtssysteem werken?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef:Ach Robbert, het is als de jonge aarde creationist (of Carl Sagan met zijn onzichtbare draak in de garage). Die heeft altijd gelijk. Alles past in zijn-haar visie. Alle feiten (wetenschappelijk, historisch epistemologisch) worden ingevoegd in de zienswijze. Natuurlijk overtuigen wetenschappelijke/historische en/of epistemologische feiten jou niet. Je hebt je keus al gemaakt.

Maar: Hebben zij (de jonge aarde creationisten/Carl Sagan) daarom gelijk? Hoe zou dit in ons rechtssysteem werken?
Dickemick - noem dan eens de "feiten" i.v.m. het auteurschap van Johannes die mij zouden moeten/kunnen overtuigen? Je hebt tot dusver alleen een link gestuurd - en dat betekent: zoek het maar zelf uit.
Of neem de opstanding - noem mij dan eens één voor één de "feiten".
Dan gaan we eens echt in gesprek.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar Robbert, waarom geloof jij dan niet in andere opstandingen? Andere mythen? Waarom ben je geen Mormoon? Jospeh Smith had 11 ooggetuigen!
Joseph Smith vertaalde het Boek van Mormon in 64 dagen en zei de platen toen terug te hebben gegeven aan de hemelse boodschapper Moroni,[10] van wie hij deze naar eigen zeggen had gekregen. Hij verklaarde later dat de boodschapper hem te kennen had gegeven dat hij de gouden platen niet mocht laten zien, maar na druk van buitenaf verklaarde hij in 1829 dat God elf ooggetuigen had uitgekozen om de platen te mogen zien. Deze elf uitverkorenen verklaarden later dat de platen inderdaad bestonden en dat Moroni de platen nu weer had opgeborgen.
Waarom twijfel je hieraan?? Is de inhoud van de boeken (en hoe ze tot stand zijn gekomen) waar jij waarde aan hecht nou echt zoveel betrouwbaarder dan de boeken waar de Mormoon waarde aan hecht?
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:Het is prima dat jullie dat spel niet willen spelen, maar ik verbaas me erover dat jullie je zo indringend willen bemoeien met de spelregels.
Ik vind dit wel de overtreffende trap van wanhoop.
De kracht van argumenten en de spelregels van redelijkheid worden niet voorgeschreven in het besloten clubje dat een ideologie hooghoudt. Voor het spelen van het spel van redelijkheid en argumentatie zijn universeel geldende regels.

Er zit ook een komische kant aan deze uitspraak. Je denkt ons op de spelregels van het christelijke geloof te kunnen wijzen, terwijl je zelf flagrant in strijd bent met wat het historische christendom van alle eeuwen gepredikt heeft. De boodschap van het christelijk geloof van alle eeuwen is geweest dat wonderen in de zin van wegens goddelijk ingrijpen opheffen van of uitzondering op de natuurwetten, wel degelijk plaatsvonden en nog steeds kunnen gebeuren.
Jij daarentegen loochent dit:

RobbertVeen: "Ik zie wonderen eerder in de toevallige samenwerking van omstandigheden volgens normale natuurwetten die verrassende en positieve gevolgen hebben. Dan is het woord "wonder" dus alleen maar een metafoor. Ik denk dat de theologie dat weet of hoort te weten minstens sinds de 19e eeuw. Ik geloof dus niet in wonderen, evenmin als jij, als we het woord "wonder" zo moeten opvatten.
Ook de wonderverhalen in het NT lees ik dus als agnost: ik heb niks te melden over de toedracht, maar hou me veeleer bezig met de strekking van het verhaal, wat het "wonderverhaal" mij nu nog kan zeggen. (En wat het mij zegt is NIET dat God overal in de wereld de natuurwetten buigt.) Ik heb ook over de opstanding van Jezus niet rechtstreeks wat te melden: ten aanzien van de toedracht ben ik agnost, het is als het "zwarte gat" dat er wel is, maar niet rechtstreeks kan worden gezien - gevaarlijke en verleidelijke vergelijking, daar krijg ik nog wat van te horen... - ik aanvaard - zoals men in een rechtszaak bewijs kan aanvaarden of niet - als "gewone" gebeurtenissen het lege graf, de verschijningen - minstens in psychische zin - het getuigenis van de discipelen, het geloof van de eerste gemeente etc."

Een hele omhaal van woorden om uit te leggen dat je niet in wonderen gelooft. Ik herinner je je eraan dat ooit Feuerbach al eens heel pienter naar voren bracht dat geloof in wonderen de primaire voorwaarde is voor alle christelijk geloof en je daarom een illustratie bent van wat Nietzsche noemde de euthanasie van het geloof.

Tot slot: je verbazing over indringende bemoeienis is onbegrijpelijk. Je weet nota bene dat de meesten met wie je in gesprek bent ooit christen zijn geweest. Veroorzaakt ongelovig worden opeens dat je geen recht van spreken meer hebt als het over de vanouds bekende geloofszaken gaat? Hoe bont wil je het maken?
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:Dickemick - noem dan eens de "feiten" i.v.m. het auteurschap van Johannes die mij zouden moeten/kunnen overtuigen? noem mij dan eens één voor één de "feiten".
Dan gaan we eens echt in gesprek.
Ik begrijp heel goed dat je dat aan Dikkemick vraagt. Al even begrijpelijk is dat je mij, aan de andere kant, voortdurend geheel links laat liggen, hoewel ik al uitvoerig juist op deze vraag ben ingegaan. Ik ben niet aardig genoeg tegen je. Het zal me echter niet beletten om het nog uitvoeriger te doen.

1-Het desbetreffende evangelie beweert helemaal niet door de apostel Johannes geschreven te zijn.
2-Het evangelie verraadt een afhankelijkheid van Markus en Lucas, hetgeen laat zien dat het laat geschreven is en niet door een oogetuige geschreven kan zijn.
3-Het evangelie vermeldt het wonder van de opstanding van Lazarus, een wonder dat door geen van de oudere evangeliën ooit onvermeld zou zijn gebleven zou het werkelijk gebeurd zijn. Het verhaal verraadt tevens een afhankelijkheid van een parabel uit Lukas. Het is bijgevolg geen verslag van een ooggetuige, maar een opgemaakte literaire constructie.
4-Het evangelie schetst een beeld van Jezus als leraar dat zo totaal anders is dan de Jezus van de synoptische evangeliën dat het onmogelijk verslagen van dezelfde historische persoon kunnen zijn.
5-Het evangelie spreekt centrale punten van de synoptische evangeliën tegen. Eén ervan is dat "geen teken gegeven zal worden" dat het messiasschap van Jezus bewijst (Marcus 8:11,12) (Matteus 'corrigeert' het tot 'slechts één teken'). Johannes daarentegen maakt het geven van wondertekenen juist de spil van het evangelie, de voortdurend herhaalde reden voor geloof in Jezus (J. 2:11, 3:2, 4:48-54, 6:2, 14, 7:31, 9:16, 10:41,42, 11:47, 12:18, 12:37). Als klap op de vuurpijl van deze klemtoon op 'werkelijk gebeurde wonderen' verzint de auteur het verhaal van de ongelovige Tomas waar de oudere evangelisten helemaal niets van wisten, om maar ten overvloede op 'het bewijs' te kunnen hameren dat het geloof verantwoord is. Deze zaken laten zien dat het evangelie een literaire constructie is (en theologische zienswijze), geen oogggetuigeverslag.
6-C.H. Dodd (The Interpretation of the Fourth Gospel) heeft aangetoond dat het evangelie een affiniteit vertoont met hermetische literatuur, een versie van gnosticisme. Dit feit verraadt dat het geen ooggetuigeverslag is.
7-Rudolf Bultmann (The Gospel of John: a commentary) heeft uitvoerig gewezen op in het oog springende en consistente parallellen met allerlei openbaringstoespraken die men in gnostische literatuur tegenkomt. Dit feit verraadt dat we hier niet met een ooggetuigeverslag te maken hebben.
8-Raymond Brown heeft gewezen op overeenkomsten met het judaïsme van de DodeZeerollen.
9-Vele bijbelgeleerden hebben een flink aantal Marcionitische leringen in het evangelie gevonden (bijvoorbeeld de ontkenning dat iemand vóór de verschijning van Jezus ooit God gezien of gekend heeft), leringen die dateren van ver in de tweede eeuw, en dus niet van een oogetuige afkomstig kunnen zijn.
De marcionitische leringen werden ook in de vroege kerk al gezien. Volgens één oude traditie zou Marcion de amanuensis van Johannes geweest zijn, die het boek aan hem gedicteerd zou hebben, en zou Marcion stiekem allerlei eigen dingen erbij hebben opgeschreven.
10-Het evangelie zet Jezus' tegenstanders neer als 'de joden', en noemt de joodse bijbel 'jullie wet', hetgeen op een zeer late datering wijst.
11-Interne contradicties, later toegevoegde passages, en discontinuïteit van de verhaallijn op verschillende plaatsen (zie bijv. Thomas Cottam: The Fourth Gospel Rearranged), wijzen erop dat het geschrift zich niet in zijn oorspronkelijke staat bevindt, maar het product is van verschillende auteurs.
12-De vroege kerk was verdeeld over het gezag van het evangelie. Robert Price (The Pre-Nicene New Testament):
"The book as we now have it still reeks rather strongly of gnosticism, and there were those early on who thought to prevent its canonization on the assumption it was the work of Cerinthus. In any case, the Ecclasiastical Redactor found a gospel lacking of any mention of a future final judgment or second coming, a gospel with no sacramentalism of table or baptism. He felt compelled to 'restore' these. As anticipated, the community which produced the gospel followed a path of fragmentation and schism along Christological lines. As they disputed whether Jesus Christ was incarnated in a genuinely physical body or only in the likeness of sinful flesh, each copyist began to 'correct' his heretical predecessor, the result being that our gospel points in various directions, sometimes in the space of a sentence or two."
13-Het laatste hoofdstuk behoort niet tot het origineel.
14-Het boek verwijst naar een ooggetuige in Joh. 19:34 en 35. In de oudere synoptische evangeliën is er echter geen sprake van deze ooggetuige. Dit pleit niet voor authenticiteit.
15-Verwijzen naar een ooggetuige was een (ook onder christenen) vaak gebezigde oneerlijke stijlvorm. Christelijke evangelieschrijvers schroomden niet om hun verhalen op naam van Petrus, Matthias, Thomas, Jacobus enz te zetten. Het feit dat het evangelie obsessief de waarheid van het christelijk geloof wil bewijzen wijst sterk in de richting dat deze ooggetuige eenvoudig een literair verzinsel is.
Richard Carrier (On the Historicity of Jesus): "The authors of John are thus very keen to create 'proof' and to insist it is this 'evidence' that justifies belief, a concern not thus voices in other gospels. This is why John alone invents an eyewitness 'source' (albeit seemingly unnamed, and never heard of before), and claims he has his information from him (Jn 19:35, 21:24) and obsessively talks about who and what bears witness of Jesus - and I mean obsessive. John talks about providing evidence ('bearing witness') over thirty-one times, half of those littering three extended discourses on the subject. There is nothing like this in any of the previous gospels. The authors of the gospel were clearly maniacal on the subject and eager to beat that dead horse to a pulp, thereby 'improving' on the previous gospels who didn't do this but even badmouthed the whole idea. This also makes John the most ruthlessly propagandistic, and thus the most thoroughly untrustworthy, of all the canonical gospels."
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Amen!
Einstein/Mick
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Rereformed schreef: Ik begrijp heel goed dat je dat aan Dikkemick vraagt. Al even begrijpelijk is dat je mij, aan de andere kant, voortdurend geheel links laat liggen, hoewel ik al uitvoerig juist op deze vraag ben ingegaan. Ik ben niet aardig genoeg tegen je. Het zal me echter niet beletten om het nog uitvoeriger te doen.
"Links laat liggen"? Zo onaardig ben ik toch nooit geweest? :-) Ik doe een snelle poging:
1-Het desbetreffende evangelie beweert helemaal niet door de apostel Johannes geschreven te zijn.
Het geeft wel hints dat Johannes die auteur is. Geen enkel evangelie zegt rechtstreeks wie de schrijver is. Waar het om gaat is of de kerk destijds op redelijke gronden heeft aangenomen dat het Johannes moest zijn: vanwege de nabijheid van taal en thema's met de brieven van Johannes, vanwege de levensgeschiedenis van Johannes waar we spaarzaam iets over lezen bij de kerkvaders.
En opnieuw: het is niet echt van belang. Johannes wil getuigen oproepen, maar dat is iets anders dan "ooggetuigen" oin een moderne zin.
2-Het evangelie verraadt een afhankelijkheid van Markus en Lucas, hetgeen laat zien dat het laat geschreven is en niet door een oogetuige geschreven kan zijn.
Zeker, Johannes kent die andere evangeliën. So what? Hij vult dus aan wat zij nog niet beschreven hadden en spreekt over de persoon van Jezus en Zijn godheid rechtstreekser dan de synoptici. Is het bezwaar nu dat het evangelie naar Johannes niet voldoende lijkt op de andere evangeliën? Uiteraard is het "laat" geschreven. So what? Het is geschreven in een tijd (oudste fragment is gedateerd rond 105, de publicatie kan wel tien jaar eerder zijn geweest) dat Johannes nog geleefd heeft en de leerlingen van de discipelen nog rondliepen.
3-Het evangelie vermeldt het wonder van de opstanding van Lazarus, een wonder dat door geen van de oudere evangeliën ooit onvermeld zou zijn gebleven zou het werkelijk gebeurd zijn. Het verhaal verraadt tevens een afhankelijkheid van een parabel uit Lukas. Het is bijgevolg geen verslag van een ooggetuige, maar een opgemaakte literaire constructie.
Conjecture: "het zou niet onvermeld zijn gebleven als." Is dat een feit? Omgekeerd: het zou door Johannes niet vermeld zijn, als het wél in de andere evangeliën genoemd was. Alleen het wonder van de broodvermenigvuldiging komt ook bij de synopitici voor. Elk getuigeverslag moet worden meegedeeld in een of andere literaire constructie. Als ik een ongeluk heb gezien, dan zal het politierapport dat anders weergeven dan ik in mijn dagboek of de journalist in de krant. Hetzelfde feit kent dan verschillende literaire "constructies". Uiteraard wil dit evangelie ons overtuigen (20:31) en doet dat met de gekozen constructie van de getuigenissen, ontleend aan de rechtspraak. Je zegt zelf dat Johannes Lukas kende. Waarom echter zeggen dat het "afhankelijk" is? Dat is een oordeel dat betekent dat Johannes het alleen maar kende van de tekst van Lukas. Dat is een vermoeden, geen feit. Je relativeert dat zelf met je volgende opmerking die weer het verschil benadrukt en niet de afhankelijkheid:
4-Het evangelie schetst een beeld van Jezus' als leraar die zo totaal anders is dan de Jezus van de synoptische evangeliën dat het onmogelijk verslagen van dezelfde historische persoon kunnen zijn.
Datzelfde kun je zeggen van Markus t.o.v. Matteüs. Verschillende getuigen geven met verschillende intenties hun eigen beeld van een en dezelfde persoon. Hoezo "onmogelijk"? En is het "totaal anders"? De literaire constructie is sterk verschillend omdat Johannes de twistgesprekken tot in detail weergeeft en het onderwijs van Jezus aan de discipelen verbatim weergeeft. Het noemt andere wonderen zoals die van Kana - op twee na: de broodvermenigvuldiging en de genezing van de zoon van de hoveling. Maar "onmogelijk een verslag van dezelfde historische persoon": is een beoordeling, en geen feit.
5-Het evangelie spreekt centrale punten van de synoptische evangeliën tegen. Eén ervan is dat "geen teken gegeven zal worden" (Marcus 8:11,12) dat het messiasschap van Jezus bewijst (Matteus 'corrigeert' het tot 'slechts één teken'). Johannes daarentegen maakt het geven van wondertekenen juist de spil van het evangelie, de voortdurend herhaalde reden voor geloof in Jezus (J. 2:11, 3:2, 4:48-54, 6:2, 14, 7:31, 9:16, 10:41,42, 11:47, 12:18, 12:37). Als klap op de vuurpijl van deze obsessie met 'werkelijk gebeurde wonderen' verzint de auteur het verhaal van de ongelovige Tomas waar de oudere evangelisten helemaal niets van wisten, om maar op 'het bewijs' te kunnen hameren dat het geloof verantwoord is. Deze zaken laten zien dat het evangelie een literaire constructie is (en theologische zienswijze), geen oogggetuigeverslag.
Markus spreekt van "tekenen" in de betekenis waarin de Joden tegen Jezus zeggen dat ze een "teken" willen zien: (2:18) Een dergelijk teken, zoals de apocalyptici dat beschrijven, zal Jezus niet geven. Dat weet ook Johannes. Dat de discipelen het verhaal van Thomas niet kenden is een vermoeden. Dat ze het weglaten kan vele andere redenen hebben, afhankelijk van de intentie van hun geschrift, van hun eigen theologische voorkeuren. En bovendien: Johannes brengt materiaal dat aanvullend is op de evangeliën - bespreekt de zending in Judea waar de synoptici bijna geheel over zwijgen, bespreekt de begintijd in Galilea (Kana) waar zij over zwijgen etc. Een literaire constructie met een theologische strekking is een vorm waarin een getuigenis vervat kan zijn. Een ooggetuigeverslag is OOK een literaire constructie waarin een herinnering vervat is.
6-C.H. Dodd (The Interpretation of the Fourth Gospel) heeft aangetoond dat het evangelie een affiniteit vertoont met hermetische literatuur, een versie van gnosticisme. Dit feit verraadt dat het geen ooggetuigeverslag is.
Hij heeft dat geenszins "aangetoond"! En een affiniteit met een andere literatuur betekent niets. De evangeliën hebben affiniteit met de Romeinse biografie, maar horen toch niet tot dat genre. Religieuze ideeën kunnen aan elkaar verwant zijn, op elkaar lijken. Maar dat is niet heel erg interessant. Astrologie lijkt op astronomie in sommige opzichten, maar is geenszins hetzelfde.
7-Rudolf Bultmann (The Gospel of John: a commentary) heeft uitvoerig gewezen op in het oog springende en consistente parallellen met allerlei openbaringstoespraken die men in gnostische literatuur tegenkomt. Dit feit verraadt dat we hier niet met een ooggetuigeverslag te maken hebben.
Nee, dat feit laat alleen zien dat de literaire constructies verwant zijn. We zouden toch ook niet verwachten dat Johannes in zijn tijd een de vorm van de 19e eeuwse roman hanteert? En het is niet per se een "ooggetuigeverslag", maar het idee van "getuigenis afleggen" loopt als een rode draad door het evangelie heen. Het gaat om mensen die werkelijk iets wéten, niet per se om mensen die erbij waren en weergeven wat ze gezien hebben. Geloofsgetuigenissen zijn geen ooggetuigeverslagen - wat ze "gezien" hebben is nog niet de realiteit die ze "geschouwd" hebben.
8-Raymond Brown heeft gewezen op overeenkomsten met het judaïsme van de DodeZeerollen.
Opnieuw: So what? Dat er een grote hoeveelheid gedeelde overtuigingen zal hebben bestaan omtrent de komst van de messias is alleen maar te verwachten. Johannes de Doper en ook Jezus zelf komen niet in een vacuüm, maar in een werkelijke geschiedenis binnen - delen de taal, de concepten, de beelden van een gemeenschappelijke literatuur, de Bibelse tekst, etc.
9-Vele bijbelgeleerden hebben een flink aantal Marcionitische leringen in het evangelie gevonden (bijvoorbeeld de ontkenning dat iemand vóór de verschijning van Jezus ooit God gezien of gekend heeft), leringen die dateren van ver in de tweede eeuw, en dus niet van een oogetuige afkomstig kunnen zijn.
"Dus"? Marcion is later dus afhankelijk van Johannes volgens jouw eigen redenering: Johannes is later dan Lukas, dus afhankelijk van Lukas. Marcion zal Joh. 1:18 wel gelezen hebben dat overigens teruggaat op Ex. 33:20 en Deut. 4:12.
De marcionitische leringen werden ook in de vroege kerk al gezien. Volgens één oude traditie zou Marcion de amanuensis van Johannes geweest zijn, die het boek aan hem gedicteerd zou hebben, en zou Marcion stiekem allerlei eigen dingen erbij hebben opgeschreven.
Die traditie werd terecht door de kerk verworpen. Paste wel in het straatje van de marcionieten...
10-Het evangelie zet Jezus' tegenstanders neer als 'de joden', en noemt de joodse bijbel 'jullie wet', hetgeen op een zeer late datering wijst.
Neen, hetgeen wijst op het taalgebruik van Galileeërs die ironisch de Judaeers - de leidende elite van Israël in eigen ogen - zo hebben aangeduid. Johannes gebruikt een enkele keer de term "Israëliet" voor de "normatieve jood". Dat is niet kunstmatig, maar verraadt een Galilese herkomst van de schrijver.
11-Interne contradicties, later toegevoegde passages, en discontinuïteit van de verhaallijn op verschillende plaatsen (zie bijv. Thomas Cottam: The Fourth Gospel Rearranged), wijzen erop dat het geschrift zich niet in zijn oorspronkelijke staat bevindt, maar het product is van verschillende auteurs.
Veel te ruime conclusie zonder argument. Welke interne contradicties? De "discontinuïteit van de verhaallijn" is een gegeven waarin een moderne opvatting op dit evangelie wordt teruggeprojecteerd. De discontinuïteit wordt inderdaad wel eens verbroken, het meest opvallend is het doorbreken van de volgorde van gebeurtenissen door het ingeschoven fragment 7:53-8:11 - maar dat hoort inderdaad niet daar. Zelfs als het door verschillende "schrijvers" over een periode is samengesteld, zou dat nog kunnen inhouden dat sommigen daarvan wél vroeg zijn, dat het eindproduct als een werk van één auteur werd beschouwd, dat de eindredactie getrouw is aan intentie en aan de inhoud. Zoiets zegt niets over de waarde van de tekst. En nog steeds: ook als Johannes een andere naam is voor de Commissie Johannes, is het nog steeds dat ene evangelie, gepubliceerd aan het eind van de eerste eeuw, dat door de kerk als gezaghebbend is aangenomen.
12-De vroege kerk was verdeeld over het gezag van het evangelie. Robert Price (The Pre-Nicene New Testament):
"The book as we now have it still reeks rather strongly of gnosticism, and there were those early on who thought to prevent its canonization on the assumption it was the work of Cerinthus. In any case, the Ecclasiastical Redactor found a gospel lacking of any mention of a future final judgment or second coming, a gospel with no sacramentalism of table or baptism. He felt compelled to 'restore' these. As anticipated, the community which produced the gospel followed a path of fragmentation and schism along Christological lines. As they disputed whether Jesus Christ was incarnated in a genuinely physical body or only in the likeness of sinful flesh, each copyist began to 'correct' his heretical predecessor, the result being that our gospel points in various directions, sometimes in the space of a sentence or two."
Boeiend historisch gegeven. Zegt ons niets rechtstreeks over het evangelie, maar alleen over de ruzies die er zijn geweest over dat evangelie. Dat dit alles tot diverse verandering in het Johannes evangelie heeft geleid - wat men probeert te bewijzen met de interne contradicties en discontinuïteiten - is een prachtig geheel van aannames en eigentijdse constructies.
13-Het laatste hoofdstuk behoort niet tot het origineel.
Is dat een feit of een vermoeden?
14-Het boek verwijst naar een ooggetuige in Joh. 19:34 en 35. In de oudere synoptische evangeliën is er echter geen sprake van deze ooggetuige. Dit pleit niet voor authenticiteit.
Johannes is geïnteresseerd in deze getuige, omdat die het Gnostische verhaal tegenspreekt dat Jezus niet lichamelijk in deze wereld was, een zaak waar Johannes zich vanaf de proloog tegen verzet. De synoptici voeren die strijd niet en hoeven dit detail dan ook niet te vermelden. Maar is het ondenkbaar dat het zo gegaan is? Toch zeker niet. En het zwijgen van de synoptici over dit punt zegt ook niks.
15-Verwijzen naar een ooggetuige was een (ook onder christenen) vaak gebezigde oneerlijke stijlvorm. Christelijke evangelieschrijvers schroomden niet om hun verhalen op naam van Petrus, Matthias, Thomas, Jacobus enz te zetten. Het feit dat het evangelie obsessief de waarheid van het christelijk geloof wil bewijzen wijst sterk in de richting dat deze ooggetuige eenvoudig een literair verzinsel is.
"Oneerlijke stijlvorm"? Het was gebruikelijk in de oudheid. De schrijver en de auteur zijn niet hetzelfde. De term "Johannes" staat voor een benadering, een manier van beleven, net als Marcus. Of dit werkelijk de namen zijn van degene die het gemaakt heeft deed er toen niet toe. Was dat "oneerlijk"? Dat is een oordeel vanuit moderne maatstaven. Maar is de schrijver van de Uitvreters dan oneerlijk omdat hij zichzelf aanduidt als Nescio?
Richard Carrier (On the Historicity of Jesus): "The authors of John are thus very keen to create 'proof' and to insist it is this 'evidence' that justifies belief, a concern not thus voices in other gospels. This is why John alone invents an eyewitness 'source' (albeit seemingly unnamed, and never heard of before), and claims he has his information from him (Jn 19:35, 21:24) and obsessively talks about who and what bears witness of Jesus - and I mean obsessive. John talks about providing evidence ('bearing witness') over thirty-one times, half of those littering three extended discourses on the subject. There is nothing like this in any of the previous gospels. The authors of the gospel were clearly maniacal on the subject and eager to beat that dead horse to a pulp, thereby 'improving' on the previous gospels who didn't do this but even badmouthed the whole idea. This also makes John the most ruthlessly propagandistic, and thus the most thoroughly untrustworthy, of all the canonical gospels."
Je beschrijft hiermee hoe dit evangelie is opgebouwd met een negatieve beoordeling erbij. Het zegt echter niets nieuws. Ze geven "bewijzen" of ze "insisteren" op bewijzen. Dat woord insisteren suggereert dan iets oneerlijks. Maar dat woord komt dan ook van de schrijver, niet van Johannes. Hij "bedenkt een ooggetuigeverslag" is zakelijk hetzelfde als: Hij schrijft zijn evangelie als een verslag van gebeurtenissen, waaraan ooggetuigen ten grondslag hebben gelegen - iets wat Johannes niet doet, omdat "getuige" niet altijd ooggetuige hoeft te zijn. Maar dat is simpelweg insinuatie. "Obsessive"? Spreekt hij wel over dezelfde tekst?
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef:Amen!
Wel fijn dat Rereformed je te hulp schoot, omdat hij het gevoel heeft dat ik hem links laat liggen. :-)
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

RobbertVeen schreef:
Dat beloof ik schreef: Robert, om terug te komen op je vraag om jou alstublieft niet lastig te vallen.
Dat doen we dus wel, want objectieve historische feiten leren ons nu eenmaal dat de mensen die in deze fantasie geloven, de neiging hebben om anderen een kopje kleiner te maken als ze die fantasie niet willen delen.
En dat deden ze omdat dit zo letterlijk in de handleiding van die fantasie staat.
Om te beginnen moet jij mijn naam niet een kopje kleiner maken. Mijn moeder bedoelde het - heb ik uit de traditie - echt met twee B's, dus Robbert.
En er zijn er velen die in deze fantasie NIET geloven, die dat wel zouden willen.
Overigens staat er in mijn handleiding, de laatste keer dat ik die las, helemaal niets over kopje kleiner maken. In tegendeel. Ik moet jou liefhebben als mijzelf. (Hoe moeilijk dat ook zijn kan.)
Hoe in vredesnaam kun je zoiets tikken en jezelf in de spiegel bekijken zonder je helemaal kapot te schamen.
Robbert.
Je hebt mij lief omdat je dat moet ?!
In dat geval is de liefde niet wederzijds.
Als iemand mij lief heeft omdat hij dat moet van iemand anders, heb ik liever dat hij direct weg gaat en niet meer terug komt totdat hij mij lief heeft omdat hij dat zelf wil.
Dit is het basis probleem van zgn 'christelijke naastenliefde' : men doet het omdat het moet vanuit de geloofsleer en niet vanuit intrinsieke motivatie.
Echte liefde is gebaseerd op intrinsieke motivatie.
Liefde gebaseerd op extrinsieke motivatie (motivatie die ontstaat vanuit een externe bron, bijvoorbeeld het vooruitzicht op een beloning of een straf bij een bepaalde handeling, dank U wikipedia, U beschrijft letterlijk de bijbel) is helemaal geen echte liefde.
Heel begrijpelijk dat daar over wordt gezegd "hoe moeilijk dat ook kan zijn", want op die manier is liefde ook echt verrekte moeilijk.

Het maakt mij helmaal niets uit, maar als ik jou was zou ik me nu toch erg zorgen gaan maken over de persoon Robbert.
Zoals Robbert van een ander houdt, houdt hij ook van zichzelf en ook dat is dus gebaseerd op extrinsieke motivatie.
Ook dat is dus geen echte liefde, maar liefde omdat het moet.
Als je niet eens intrinsiek jezelf kunt waarderen, sta je in de 'selfdestruct mode'.
Dat is de basis van alle ellende die het christendom ons heeft gebracht.
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 30 sep 2015 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Dat beloof ik schreef:
RobbertVeen schreef:
Hoe in vredesnaam kun je zoiets tikken en jezelf in de spiegel bekijken zonder je helemaal kapot te schamen.
Robbert.
Je hebt mij lief omdat je dat moet ?!
In dat geval is de liefde niet wederzijds.
Als iemand mij lief heeft omdat hij dat moet van iemand anders, heb ik liever dat hij direct weg gaat en niet meer terug komt totdat hij mij lief heeft omdat hij dat zelf wil.
Dit is het basis probleem van zgn 'christelijke naastenliefde' : men doet het omdat het moet vanuit de geloofsleer en niet vanuit intrinsieke motivatie.
Echte liefde is gebaseerd op intrinsieke motivatie.
Liefde gebaseerd op extrinsieke motivatie (motivatie die ontstaat vanuit een externe bron, bijvoorbeeld het vooruitzicht op een beloning of een straf bij een bepaalde handeling, dank U wikipedia, U beschrijft letterlijk de bijbel) is helemaal geen echte liefde.

Het maakt mij helmaal niets uit, maar als ik jou was zou ik me nu toch erg zorgen gaan maken over de persoon Robbert.
Zoals Robbert van een ander houdt, houdt hij ook van zichzelf en ook dat is dus gebaseerd op extrinsieke motivatie.
Ook dat is dus geen echte liefde, maar liefde omdat het moet.
Als je niet eens intrinsiek jezelf kunt waarderen, sta je in de 'selfdestruct mode'.
Dat is de basis van alle ellende die het christendom ons heeft gebracht.
Tjongejonge, eerst moet je me niet omdat ik je in je slaap wil vermoorden en nu moet je me niet omdat de bijbel zegt dat ik van mijn naaste moet houden.
Maar, ik hou van je hoor. Omdat je zo aardig bent.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Degenen die in de bijbel geloven zullen er van overtuigd zijn dat ik dan niet de eerste ben in de naam van het geloof in zijn slaap zou zijn gedood.
Kom nu niet met dat je van me omdat ik aardig ben.
Net was het nog omdat het moest.
Jij bent misschien ook best wel een aardig persoon maar helaas zeg je hele nare dingen.
Daarom hou ik niet van je.

Dat is niet raar, er zijn maar een paar mensen van wie ik hou.
En dat doe ik uit geheel eigen keuze.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie