bewijs voor leven na de dood?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: bewijs voor leven na de dood?

Bericht door axxyanus »

Vit schreef:
Fish schreef: Je kunt een miljoen dollar winnen (al jaren) als je telepathie kunt bewijzen, tot nu toe staat het bedrag nog steeds op de bank.

http://web.randi.org/the-million-dollar-challenge.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus als je nog weet wie dat was kunnen jullie misschien samen delen. :wink:
Een tijdje geleden was er een programma op tv "Het Zesde Zintuig", waarin verschillende paragnosten iemand moesten vinden in een grot waarin je heel gemakkelijk kunt verdwalen, zonder uitzondering vonden ze deze persoon, een ervan liep er zelfs regelrecht naar toe en het was geen doorgestoken kaart. Ik bedoel telepathie niet als elkaar te verstaan zonder wat te zeggen, maar bijvoorbeeld iemands aanwezigheid voelen, zelf heb ik dat ook.
Het probleem met dat programma was dat de omstaanders, zoals bv de camaraman wel wisten waar het doelwit zich bevond. Aan de manier waarop die zich opstelden kon de "paragnost" vaak al heel wat afleiden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Misschien ben je bekend met het onderzoek dat in de VS is gedaan naar mensen die objecten konden laten bewegen met hun geesteskracht? Twee mannen hebben toen de hele afdeling parapsychologie voor de gek weten te houden. Beiden hebben dit samen met James Randi na afloop van het onderzoek ook voor de pers verteld. iedereen was verbaasd. De beide mannen, die erg handig waren in allerlei trucjes waren ook erg verbasd in hoeverre wetenschappers zich lieten misleiden. Kijk maar eens op http://www.anhonestliar.com" onclick="window.open(this.href);return false; dan weet je wat ik bedoel. Het is in alle gevallen gebleken dat de mens zich (onbewust) wil laten misleiden, en dat daarom trucs zoals het buigen van lepels etc. altijd lukken. Tegenwoordig verkoopt Uri Geller kristallen sieraden op tell-sell, waarvan hij claimt dat die je geesteskracht zullen verhogen. Kijk ook naar wat mensen als Popov voor elkaar krijgen met een zaal vol histerische gelovigen, die grif geld neerleggen om bedot te worden. Er zijn genoeg mensen die denken dat Dynamo of Victore Mids écht kunnen toveren. Zij zullen dit zelf ontkennen natuurlijk.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En als mensen graag belazerd willen worden moeten ze dat vooral doen. Als iemand niet kritisch kan (of wil!) zijn, laat hem of haar gelukkig zijn met de geestverruimende kristallen. Zolang er niemand kwaad mee wordt gedaan (omdat er een genezende werking vanuit zou gaan), zoeken mensen maar uit waar ze geld aan uitgeven.
Het is wat je zegt: Mensen willen perse belazerd worden en ergens in geloven.
Bij leven na de dood kan ik het me soms nog voorstellen ook. Als je de dood als taboe of iets afgrijselijks beschouwd is reïncarnatie een uitkomst. Maar ook deze mensen moeten niet gaan evangeliseren of hun kinderen het recht ontnemen kritisch te kunnen blijven denken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Vit
Banned

Bericht door Vit »

axxyanus schreef:Het probleem met dat programma was dat de omstaanders, zoals bv de camaraman wel wisten waar het doelwit zich bevond. Aan de manier waarop die zich opstelden kon de "paragnost" vaak al heel wat afleiden.
Zoiets dacht ik ook eerst maar die liepen er achteraan, ik had het opgenomen en daar op gelet, alleen bij de start stond deze ervoor.

Wellicht is die aflevering nog op te duiken.

Bij figuren als Char en Ogilvy erger ik me groen btw.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Vit schreef: Maarre met verschillende paragnosten bedoel ik methodes. :oops:

Begrijp ik niet waarom die miljoen dollar er nog steeds staat?
1.1 How long has this Challenge been open?

The Challenge was first introduced in 1964 when James Randi offered $1,000 of his own money to the first person who could offer proof of the paranormal. During a live radio panel discussion, James Randi was challenged by a parapsychologist to "put [his] money where [his] mouth is", and Randi responded by offering to pay $1,000 to anyone who could demonstrate paranormal powers in a controlled test. The prize has since grown to One Million Dollars.

1.2 How many people have applied for the Challenge?

Between 1964 and 1982, Randi declared that over 650 people had applied. Between 1997 and 2005, there had been a total of 360 official, notarized applications. New applications for the Million Dollar Paranormal Challenge continue to be received every month.

1.3 Has anyone ever passed the preliminary test?

No.

1.4 Has anyone taken a formal test?

Yes. However, the vast majority of applicants and claimants for the Million Dollar Challenge have not taken a formal test, because none of them have passed the preliminary phase of the Challenge.
Paranormaal is bulshit wat mij betreft.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

dikkemick schreef:En als mensen graag belazerd willen worden moeten ze dat vooral doen. Als iemand niet kritisch kan (of wil!) zijn, laat hem of haar gelukkig zijn met de geestverruimende kristallen. Zolang er niemand kwaad mee wordt gedaan (omdat er een genezende werking vanuit zou gaan), zoeken mensen maar uit waar ze geld aan uitgeven.
Het is wat je zegt: Mensen willen perse belazerd worden en ergens in geloven.
Precies, en daar gaat het vaak mis. Mensen geloven wat die paragnost/helderziende/evangelist of wie dat dan ook zegt. Als hij zegt dat je moet stoppen met je medicijnen, omdat hij of god je kan of heeft genezen, dan ben je een station te ver gegaan. Dan is het schadelijk voor de gezondheid geworden.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Fish schreef:Paranormaal is bulshit wat mij betreft.
Wat mij betreft ook op telepathie na dan, want dat valt nog enigszins te verklaren, omdat elk levend wezen min of meer een energie centrale is.
Laatst gewijzigd door Vit op 21 jul 2015 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vit schreef:... op telepathie na dan, want dat valt nog enigszins te verklaren.
? Verklaar je nader.

Hoewel er in het verleden onderzoek naar het bestaan van telepathie is verricht, heerst er in de wetenschap redelijke consensus dat telepathie niet bestaat. Ten eerste zijn er nooit wetenschappelijke, reproduceerbare experimenten onder gecontroleerde omstandigheden gepubliceerd waarin het bestaan van telepathie onomstotelijk is aangetoond.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Telepathie" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Vit
Banned

Bericht door Vit »

dikkemick schreef:
Vit schreef:... op telepathie na dan, want dat valt nog enigszins te verklaren.
? Verklaar je nader.

Hoewel er in het verleden onderzoek naar het bestaan van telepathie is verricht, heerst er in de wetenschap redelijke consensus dat telepathie niet bestaat. Ten eerste zijn er nooit wetenschappelijke, reproduceerbare experimenten onder gecontroleerde omstandigheden gepubliceerd waarin het bestaan van telepathie onomstotelijk is aangetoond.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Telepathie" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie edit.

Zoals ik al schreef, voel ik zelf aanwezigheid van iemand.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat bedoel je met "zie edit" ?
Er IS geen bewijs voor telepathie. En als we persoonlijke ervaringen serieus moeten nemen, dan bestaat alle bullocks.
Einstein/Mick
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Destijds bij de ontvoering van Maup Caransa werd er in een programma als "Het Zesde Zintuig" een paragnost geraadpleegd (David Berglas als ik me niet vergis), die vertelde tijdens een ritje (geblinddoekt) dat hij een duikboot op een werf zag liggen, achteraf bleek dat er inderdaad een mini duikboot op een werf lag in de buurt, zoiets is toch niet echt voor de hand liggend.
Laatst gewijzigd door Vit op 21 jul 2015 21:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

dikkemick schreef:Wat bedoel je met "zie edit" ?
Ik had nog wat geschreven.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Paragnosten worden uiteraard wetenschappelijk getest en .....vallen allen door de mand. Natuurlijk zit er wel eens een schot in de roos tussen.
En aub, hier een gratis te downloaden boek: http://www.skepsis.nl/blog/2007/12/held ... atis-boek/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarna lees je: http://www.amazon.com/Critical-Thinking ... 1935607006" onclick="window.open(this.href);return false;
Einstein/Mick
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Vit schreef:Destijds bij de ontvoering van Maup Caransa werd er in een programma als "Het Zesde Zintuig" een paragnost geraadpleegd (David Berglas als ik me niet vergis), die vertelde tijdens een ritje (geblinddoekt) dat hij een duikboot op een werf zag liggen, achteraf bleek dat er inderdaad een mini duikboot op een werf lag in de buurt, zoiets is toch niet echt voor de hand liggend.
Herstel, de paragnost was Peter Hurkos.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Maup_Caransa" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier wordt niet verhaald over de duikboot, maar ik heb dat programma zelf destijds gezien en het is wat ik mij ervan herinner, ook dat hij het zelf frappant vond. :?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Winnaar Peter van der Hurk van het programma Het Zesde Zintuig op RTL 4 voorspelt een aanslag op het leven van SBS-misdaadverslaggever Peter R. de Vries. Dat vertelde Van der Hurk zondag in Life & Cooking. “Ik verwacht dat Peter R. de Vries en Geert Wilders een aanslag kunnen verwachten. Maar laten we hopen dat ik het mis heb“, zegt de in kringen veelgeprezen Van der Hurk. De paragnost had nog meer slecht nieuws. “Er gaat weer een tsunami komen…“

Ja, zo lust ik nog wel een paar. Er wordt in 2016 een belangrijke figuur neergeschoten en een vliegtuig stort neer. Ook wint een verrassend iemand een grote prijs in de sport en een Nederlandse actrice wordt zwanger.

Lees "testing and analysis": https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Hurkos" onclick="window.open(this.href);return false;
Bekend met cold reading?

Mentalists and psychics rely on their subjects' selective thinking. For example, James Randi tells the story of Peter Hurkos, who was astonishing people with his ability to recite intimate details about their homes and their lives. Two of the persons who had their minds read by Hurkos and who were amazed at his accuracy were invited by Randi to watch a tape of the mind readings. It was "discovered by actual count that this so-called psychic had, on the average, been correct in one out of fourteen of his statements.... Selective thinking had led them to dismiss all the apparent misses and the obviously wrong guesses and remember only the 'hits.' They were believers who needed this man to be the genuine article, and in spite of the results of this experiment they are still devoted fans of this charlatan" (Flim-Flam!, 7).
http://skepdic.com/mentalist.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door dikkemick op 21 jul 2015 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
Plaats reactie