Van Adam en Eva en toen de rest wat volgde.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Adelaar

Re: van christelijk geloof naar ongeloof

Bericht door dikkemick »

"Fundi schreef"
Geloof is iets tussen God en de mens. Alleen als je gelooft kun je God leren kennen, anders niet. En dat geloof is feitelijk vertrouwen. Hoe moet ik jou overtuigen om God te vertrouwen?
En dit is de dooddoener die iedere discussie op slot zet.

Maar goed. Een poging:
Geloof is iets tussen God en de mens
Of tussen mens en "god"? Of bepaalt God wie wel/niet in Hem gelooft? Zorgt Hij ervoor dat de ene mens wel de godsanttene heeft, de ander niet?
Of geef je hier zelf het antwoord al?
Alleen als je gelooft kun je God leren kennen, anders niet.
Dus alleen als je, tegen alle logica, rede in, in een buiten-tijd-en-ruimte staande God gelooft, dan bestaat Hij ook werkelijk in de echte wereld? Of alleen in je eigen bewuste gecreëerde geloofswereld?
En dat geloof is feitelijk vertrouwen. Hoe moet ik jou overtuigen om God te vertrouwen?
Een zelf opgelegd vertrouwen! Niet een vertrouwen zoals we doorgaans een stelling of iemand vertrouwen. Want, je MOET eerst zelf open staan op te geloven. Vervolgens geloof je het ook en dan ineens vertrouw je je eigen geloof!
Jij hoeft MIJ niet te overtuigen, dat moet God zelf doen! Door zich kenbaar te maken en NIET slechts door er in te gaan geloven. Zo naief ben ik helaas niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
DiMensie

Bericht door DiMensie »

Fundi schreef:Maar God, die tot doel heeft de mens tot volmaaktheid te brengen, ziet dat anders. Hij wil niet dat mensen verloren gaan in de dood. Omdat we kunnen vaststellen dat de mens zichzelf niet tot volmaakt brengt, zorgt Hij er Zelf voor dat dit gebeurd.

Wat is daar verwerpelijk aan, in welk opzicht bespot ik God daarmee?
Je bespot daarmee God omdat het veronderstelt dat God eerst een onvolmaakte mens schept om ZichZelf vervolgens het doel te kunnen verschaffen om die mens tot volmaaktheid te brengen (om die mens gelijk te maken aan God?). Hij schept de mens als sterfelijk wezen, maar Hij wil niet dat ze verloren gaan in de dood.

Klinkt mij nogal sadistisch in de oren, als een God die ZichZelf wat te doen wil geven,
zoals de mens computer spellen creëert, maar daar blijft het leed tenminste beperkt tot virtuele wezens
en niet zoals in GodsGame met levende wezens die echt lijden.

Ik respecteer dat je in een goede God gelooft,
maar zoals jij Hem omschrijft begrijp ik niet dat je geen gruwelijke hekel aan Hem hebt
.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Fundi schreef:[Vanuit mijn gemeente gaat binnenkort een jonge vrouw naar Kenia om anderen te helpen. Niet om een plaatsje in de hemel, dat is totaal geen issue voor een gelovige. Behoud is al lang vast en zeker door het woord van God.
Zo, that's the spirit.
Er gaat iemand uit een kerk naar Kenia. Wist je dat ik kotsmisselijk word van dit soort onderduikgedrag.
Er gaan moslims, hindoes, vegetariérs, voetbalhooligans en zelfs atheïsten naar allerlei plekken op de wereld waar nood is. De enige die er kennelijk geen ene zak om geeft dat er overal op de wereld mensen het loodje leggen is die god van jouw. Als die god even twee tellen aandacht had gehad voor wat er hier werkelijk aan leed speelt had ik daar respect voor op kunnen brengen, en misschien had ik wel fan van hem geworden. Helaas laat deze god het al eeuwen afweten om ook maar iets te doen. En het wekelijkse gebed en die ene vrouw brengen daar geen verandering in. Bekijk het volgende plaatje maar eens en herhaal dan nog eens met droge ogen wat je eerder beweerde, dat het geloof in je god alles goed zou maken.

Afbeelding

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Fundi schreef:
doctorwho schreef: Inderdaad een almachtige hoeft niets van de mens dus dat aanbidden en bepaalde gedachten koesteren, gedragingen vertonen uit vrees of om in het gevlei te komen zijn zinloze handelingen.
Amen.

Alleen maar God liefhebben en vertrouwen dat Hij het volbrengt (dat is ware aanbidding).
Zelfs dat is overbodig. Beter om op eigen benen te staan zonder hemelhaken :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

kiks schreef: Zo, that's the spirit.
Er gaat iemand uit een kerk naar Kenia. Wist je dat ik kotsmisselijk word van dit soort onderduikgedrag.
...
En het wekelijkse gebed en die ene vrouw brengen daar geen verandering in.
Man, wat maak je me boos!
Je zit vanuit je luie paddestoeltje plaatsjes te posten, terwijl je geen centimeter doet in vergelijking met wat die vrouw waar ik het over heb. En maar doorgaan met oracelen.

Mijn zoon bereid zich voor om ontwikkelingswerker te worden. Geweldig, maar wat ben ik bang voor wat hem overkomt.
En jij maar plaatjes posten...
Bah! Wat een ... ben je.

Misschien dat ik later rust heb om anders te reageren, maar nu even niet. Gewoon te boos.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
DiMensie

Bericht door DiMensie »

Fundi schreef:Misschien dat ik later rust heb om anders te reageren, maar nu even niet. Gewoon te boos.
Zou je niet liever wat bidden voor hem
en God om vergeving vragen voor je zelf
en om steun vragen ter vervolmaking van jullie beiden?

Heb je vijand lief en verwijder eerst die balk in je eigen oog!
Fundi schreef:wat ben ik bang voor wat hem overkomt.
Terwijl je pas nog evangeliseerde:
Fundi schreef:Alleen maar God liefhebben en vertrouwen dat Hij het volbrengt.
:?
If you do the talk, you have to the walk!
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Fundi schreef:
kiks schreef: Zo, that's the spirit.
...
En het wekelijkse gebed en die ene vrouw brengen daar geen verandering in.
Man, wat maak je me boos!
Je zit vanuit je luie paddestoeltje plaatsjes te posten, terwijl je geen centimeter doet in vergelijking met wat die vrouw waar ik het over heb. En maar doorgaan met oracelen.

Mijn zoon bereid zich voor om ontwikkelingswerker te worden. Geweldig, maar wat ben ik bang voor wat hem overkomt.
En jij maar plaatjes posten...
Bah! Wat een ... ben je.

Misschien dat ik later rust heb om anders te reageren, maar nu even niet. Gewoon te boos.
Misschien zou je eens boos moeten worden op die god van je . Niet dat het veel uitmaakt. En wat ik in mijn leven doe aan zaken daar maak ik geen reclameboodschap van. En eh.... dat plaatje is niet zo maar een plaatje, maar bittere realiteit.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Fundi schreef:
En NU begrijp je misschien waarom WIJ zo boos zijn!!!!

Jij gelooft in die ALgoede ALmachtige God van het christendom en HIJ laat dit allemaal toe!!! Met een bedoeling...
"dat wel natuurlijk"
MET deze God is de wereld kreupel, bedorven, crimineel, kwaadaardig en levensgevaarlijk. Zonder die G-God (waarbij ik nog altijd moeite met die hoofdletter heb!) is alles verklaarbaar. Dan hebben we het over de natuur, toeval (en in dit geval) egoïsme van de mens.
Maar begrijp nou eens dat wij dit niet kunnen en willen rijmen met deze almachtige Oetlul!

En dus zijn we niet kwaad op God, maar op diegenen die geloven in een Almachtige Algoede AL-rechtvaardige God (of Allah, of Shiva, of Poseidon, of Diana, of Zeus, of al die andere 4000 geinponems)

O ja. Ik schuif de verantwoordelijk dus in de schoenen van de gelovigen! ZIJ moeten hun God eens heel goed gaan toespreken in gezamenlijk gebed!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

dikkemick schreef: O ja. Ik schuif de verantwoordelijk dus in de schoenen van de gelovigen! ZIJ moeten hun God eens heel goed gaan toespreken in gezamenlijk gebed!
De God,die volgens jou helemaal niet bestaat, die moeten wij gaan toespreken?
En als er nu helemaal geen gelovigen meer zijn? Wie moet je dan de schuld geven?
O, wacht even! Dan is er natuurliijk ook geen ellende meer in deze wereld. :?
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

Jullie spugen op mensen die zich onbaatzuchtig inzetten voor een ander. Wat jullie probleem met God ook is, ik kan daar de rechtvaardiging niet van zien.
Wat zich hier voor mijn ogen afspeelt is de ellende van mensen zonder God.

En ja, ik weet dat er lijden is, ik ben oud genoeg om dat te weten.
Ik dank God dat lijden, willekeur en ongerechtigheid NIET het laatste woord heeft.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Fundi schreef:Jullie spugen op mensen die zich onbaatzuchtig inzetten voor een ander.
Waar je dat vandaan haalt is mij een raadsel.
Wat jullie probleem met God ook is, ik kan daar de rechtvaardiging niet van zien.
Volgens mij heeft niemand hier een probleem hier met iemand die jij God noemt. Maar laat ik voor me zelf spreken, ik heb er geen probleem mee. kan ik ook niet hebben, aangezien ik nog nooit iets van de door jou aangehaalde heb gemerkt. Misschien dat je er zelf een probleem mee hebt, want aangezien je in het bestaan ervan gelooft en toch duidelijk kunt zien dat er geen waarneembaar ingrijpen van jouw god valt te bespeuren ingeval van de lijdende kindertjes zoals op het plaatje bijvoorbeeld zou ik in dat geval de vriendschappelijke relatie met die god eens bij hem aan de orde stellen.
Wat zich hier voor mijn ogen afspeelt is de ellende van mensen zonder God.
Wat je hiermee bedoelt is me onduidelijk.
En ja, ik weet dat er lijden is, ik ben oud genoeg om dat te weten.
Ik dank God dat lijden, willekeur en ongerechtigheid NIET het laatste woord heeft.
Van een algoede god zou ik verwachten dat het niet eens het eerste woord zou hebben. Maar ja, het zal wel weer neerkomen op de zondigheid van de mens of zo.

Groet

kiks
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Jullie spugen op mensen die zich onbaatzuchtig inzetten voor een ander.
Stop hier even kerel.

Ben vrij zeker dat ik mij heel wat onbaatzuchtiger inzet voor anderen dan jij. Deze belediging gaat veel te ver Fundi. Als dat je niveau van argumenteren is gelieve dan zo snel mogelijk op te rotten.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

pallieter schreef:
Jullie spugen op mensen die zich onbaatzuchtig inzetten voor een ander.
Stop hier even kerel.

Ben vrij zeker dat ik mij heel wat onbaatzuchtiger inzet voor anderen dan jij. Deze belediging gaat veel te ver Fundi. Als dat je niveau van argumenteren is gelieve dan zo snel mogelijk op te rotten.
Met 'jullie' doelde ik slechts op Kiks en Dikkemik.
Ik was nogal verbolgen, en schreef daardoor de aanhef niet.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Ik wacht maar gewoon op antwoord. En ongefundeerd gescheld uit gelovige hoek daar heb ik inmiddels een pantser voor gekregen. Als je zelf in die wereld bent opgegroeid is de reactie haast voorspelbaar. :wink:

Groet

kiks
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

kiks schreef:
Fundi schreef:Jullie spugen op mensen die zich onbaatzuchtig inzetten voor een ander.
Waar je dat vandaan haalt is mij een raadsel.
Iemand laat alles hier achter en gaat in Afrika in moeilijke omstandigheden mensen helpen, zonder er maar iets voor te krijgen. En jij zet het arrogant weg als "het wekelijkse gebed en die ene vrouw".

Raadsel opgelost?
Plaats reactie