Vrijzinnig bijbelgeloof verdedigd door Job

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Demiurg
Diehard

Re: Geloof is gevoel

Bericht door Demiurg »

Berjan schreef: Het gaat er niet om HOE je een boek kan interpreteren, maar hoe het BEDOELD is.
Het probleem is dat niemand dat kan zeggen, omdat de schrijvers reeds dood en begraven zijn.
Vreemd genoeg zijn naast fundamentalistische christenen de enigen die deze bedoeling zeggen te kennen radicale atheïsten. Wat betreft 'de letterlijke lezing' van de bijbel vormen deze twee groepen mensen een soort monsterverbond.
Daarom is het ook verwerpelijk dat mensen als job alles maar interpreteren naar hun goeddunken en ook nog leugens vertellen, enkel om hun interpretatie als DE waarheid te kunnen blijven zien.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik heb Job nergens dergelijke retoriek zien gebruiken.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Storm
Bevlogen

Re: Vrijzinnig bijbelgeloof verdedigd door Job

Bericht door Storm »

@Demiurg;

Ik kan het niet zo goed verwoorden als jij en een bedank knop is hier niet maar........ =D> Er zijn veel atheïsten die me vertellen dat ik orthodox, dus letterlijk de Bijbel moet geloven, ook zijn er orthodoxe christenen die dat beweren . Ik vraag me af van wie dat moet???
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Het probleem is niet zozeer dat de bijbel al of niet letterlijk genomen moet worden maar dat gelovigen hem wel letterlijk nemen waar hen dat uitkomt en niet letterlijk waar hen dat niet uitkomt.
De bijbel heet een boek te zijn door Gods Geest geïnspireerd zonder toevoegingen van wat wel en van wat niet letterlijk genomen moet worden.
Naar mijn idee moet de bijbel daarom of in haar geheel letterlijk genomen worden of nergens.
Als Jezus letterlijk naar de hemel is opgevaren dan moet het gebod dat degene die op zondag heeft gewerkt gedood moet worden ook letterlijk uitgevoerd worden.
Als het éen in een groter verband gezien moet worden waarom het ander dan niet?
Aan een boek met zoveel vrijheden zoals christenen zich veroorloven kun je toch geen godsdienst ophangen?
Dan heb je een bepaalde geloofsrichting van anderen overgenomen en gebruik je alleen die onderdelen van de bijbel die jou uitkomen en dat enkel om anderen van jouw visie over het geloof te overtuigen.
Raar dat geen enkele ongelovige daar intrapt?
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Storm schreef:@Demiurg;

Ik kan het niet zo goed verwoorden als jij en een bedank knop is hier niet maar........ =D> Er zijn veel atheïsten die me vertellen dat ik orthodox, dus letterlijk de Bijbel moet geloven, ook zijn er orthodoxe christenen die dat beweren . Ik vraag me af van wie dat moet???
Natuurlijk moet je niets. Maar m.i. zou een orthodox gelovige eens gezonde twijfel moeten gaan ontwikkelen omtrent de heiligheid/helderheid van zijn/haar bijbel. Een door God geinspireerd/gedicteerd boek dat voor zovele interpretaties vatbaar is dat je er links-EN tegelijkterijd rechtsom mee kunt, afhankelijk van hoe je interpreteert. En dan wil ik weer wijzen op de vele incorrecte historische gebeurtenissen in dit boek, de incongruenties, de fouten, de tegenstrijdigheden en noem maar op.
Tel daar bij op (9 van de 10 keer) de opvoeding en NOG gaat er geen lampje branden als wetencshappelijke feiten ontkent moeten worden omdat het niet past in het geloof. Hoe diep kan kan zo';n gelovige zijn/haar kop in het zand steken?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Writer,

Ik vermoed dat geen vrijzinnig christen er mee bezig is om anderen te overtuigen, dus je hoeft er niet in te trappen. Ze vermoeden dat veel wat in de Bijbel staat bij overlevering verteld is net als jij ws. Dat veel ziekten gezien wordt als demonische bezetting, de wetenschap was toen nog niet zo ver om dat te onderkennen. Epilepsie werd als demonische bezetting gezien. Maar geldt dat niet voor alles wat we lezen en dan heb ik het over de oude boekwerken. Geen vrijzinnig christen zal denken dat de Bijbel rechtstreeks uit de Hemel is komen vallen, ze zien het niet als kookboek.De tijdgeest speelt in alles een rol, in de Bijbelse en in de gewone geschiedenis m.i.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Job schreef:
Bonjour schreef:Hoeveel van de 613 wetten van het OT blijven er over in het NT? Dit is wellicht de grootste tegenspraak in de Bijbel. Zelfs de 10 geboden gaan onderuit.
Jij hebt nog nooit de bijbel goed gelezen, Bonjour. Zoals bij meerdere hier het geval is.
Job
En jij definieert wat goed bijbel lezen is? Voor jou is goed lezen de manier om te kunnen verdedigen hoe jij leeft. Er zijn onder de christenen honderden verschillende manieren de bijbel te lezen en dan ook nog eens talloze manieren om de bijbel links te laten liggen en je toch christen te kunnen noemen. EN die manieren variëren ook nog eens met de tijd. Dus voordat je denkt me zo de les te kunnen leren, zorg je er maar voor dat alle christenen eens met de neus op één kant op staan. Tot die tijd zo ik me maar iets bescheidener opstellen. Sommigen zeggen dat dat wel een goede eigenschap is voor een christen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

writer schreef:Het probleem is niet zozeer dat de bijbel al of niet letterlijk genomen moet worden maar dat gelovigen hem wel letterlijk nemen waar hen dat uitkomt en niet letterlijk waar hen dat niet uitkomt.
De bijbel heet een boek te zijn door Gods Geest geïnspireerd zonder toevoegingen van wat wel en van wat niet letterlijk genomen moet worden.
Naar mijn idee moet de bijbel daarom of in haar geheel letterlijk genomen worden of nergens.
Daar ben ik het niet mee eens. Indien de Bijbel in zijn geheel zou afkomstig zijn uit één cultuur zou dit wel zo zijn, maar we hebben hier te doen met een compilatie van geschriften uit verschillende culturen en tijdvakken. Men spreekt hier vaak over ' DE Bijbel ' of dit één geheel is. Het O.T. en het N.T. kan je niet op dezelfde manier benaderen. Neem nu bv. dit voorbeeld:
Als Jezus letterlijk naar de hemel is opgevaren dan moet het gebod dat degene die op zondag heeft gewerkt gedood moet worden ook letterlijk uitgevoerd worden.
Dit is absoluut geen joods gedachtegoed, maar een Egyptisch- Grieks uit de Ptolemaïse dynastie waarbij men geloofde dat de farao's opstonden uit de dood en ten hemel vaarden. Het groot documentatiecentrum uit die tijd was de bib. van Alexandrië. Het is daar waar grotendeels de ' christen-constructie ' ontstaan is in opdracht van Constantijn om al deze religies op een lijn te brengen om verder verdeeldheid de kop in te drukken. Zo is het normaal dat de Bijbel een grabbelton geworden is. Men kan hier eerder spreken van Keizer's woord dan van God's woord.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Demiurg schreef:Het probleem is dat niemand dat kan zeggen, omdat de schrijvers reeds dood en begraven zijn.
Vreemd genoeg zijn naast fundamentalistische christenen de enigen die deze bedoeling zeggen te kennen radicale atheïsten. Wat betreft 'de letterlijke lezing' van de bijbel vormen deze twee groepen mensen een soort monsterverbond.
Je ziet toch gewoon aan de manier van schrijven hoe het bedoeld is? De verhalen van David en Salomo, zijn die letterlijk bedoeld of figuurlijk?
En natuurlijk nemen ook atheisten zaken als spreuken en hooglied niet letterlijk, maar je kan niet de zondeval figuurlijk nemen en de kruisiging van Jezus letterlijk. In feite zouden alle vrijzinnige christenen de kruisiging van Jezus maar weglaten uit hun geloof, en wat hou je dan over? Waarom houdt je je dan nog aan de bijbel?

Mensen als Job zeggen ook de bedoeling van de bijbel te kennen, namelijk figuurlijk of zinnebeeldig. Terwijl de bewijzen anders uitwijzen, dat heb ik en met mij al vele anderen al tijden uitgelegd. Maar sommige mensen weten alles al, en kunnen wel anderen onderwijzen maar willen zelf niks aannemen van anderen.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik heb Job nergens dergelijke retoriek zien gebruiken.
Ten eerste doet hij alsof JHWH betekent "ik ben de Ander" in plaats van "ik ben die ik ben". Ten tweede doet hij steeds alsof de bijbel antireligieus is, en zoveel anders dan de griekse of heidense leringen over hun goden. En hier komt weer naar voren wat ik hierboven ook al schreef: hij wil niks van een ander aannemen, en blijft steeds zijn riedeltje herhalen alsof we hem na 25 keer wel zouden geloven. De bijbel is niet antireligieus, maar tegen religies van andere volkeren. De godsdienst aan JHWH (de stamgod der joden) is prima.
Hier is toch niks chinees aan, en het is toch de waarheid? Maar mensen die de bijbel vrijzinnig interpreteren kunnen zelfs joodse woorden verkrachten en er andere betekenissen aan geven enkel om het met hun idee te stroomlijnen.
Job
Banned

Bericht door Job »

writer schreef:Het probleem is niet zozeer dat de bijbel al of niet letterlijk genomen moet worden maar dat gelovigen hem wel letterlijk nemen waar hen dat uitkomt en niet letterlijk waar hen dat niet uitkomt.
Als het éen in een groter verband gezien moet worden waarom het ander dan niet?
Aan een boek met zoveel vrijheden zoals christenen zich veroorloven kun je toch geen godsdienst ophangen?
Dan heb je een bepaalde geloofsrichting van anderen overgenomen en gebruik je alleen die onderdelen van de bijbel die jou uitkomen en dat enkel om anderen van jouw visie over het geloof te overtuigen.
Raar dat geen enkele ongelovige daar intrapt?
Je praat hier als een Christelijke fundamentalist, als een Amerikaanse TV-dominee.
Nergens geeft de bijbel aan dat je alles letterlijk moet lezen.

Sommige passages of teksten kun je best letterlijk lezen, anderen niet.
Johannes schrijft over het WOORD dat VLEES is geworden.
Dat betekent dat het WOORD LOGOS (NIET in Griekse zin, zeg ik er nadrukkelijk bij), daarmee wordt de Tora bedoelt,
is VLEES (Jezus) geworden. De TORA krijgt gestalte met WOORDEN én DADEN in de mens Jezus.

Eigenlijk het kerstverhaal, maar dan op een andere wijze.

Wanneer Jezus op het meer gaat (over het water loopt in de volksmond) is dat niet letterlijk bedoelt.
Gewoon je eigen verstand raadplegen. Wanneer een atheïst zegt. Dit kan niet, dat is onzin, dat gaat tegen de natuurwetten in, dan geef ik hem volledig gelijk. Maar de atheïst blijft hierbij en verklaard, heel erg kort door de bocht,
dat het onzin is, een sprookje. Mensen kunnen niet over water lopen. Dat klopt, dat kunnen mensen niet.
Maar je vergeet dan dat het een joodse wijze van vertellen is, om iets anders uit te drukken.
Wat wil dit verhaal zeggen ?
Johannes refereert aan het eerste Scheppingsverhaal van Genesis.
Daarom begint Johannes ook met dezelfde beginwoorden van Genesis.
In het scheppingsverhaal staat water voor iets anders; nm. voor destructieve krachten, kwade machten, anti-leven,
verwoesting. Daarom schiep God ook geen water. Water was er al., d.w.z. kwade machten, en verwoesting, wanorde = (TO-HOE-WA-BO-HOE) (Wirwar, chaos)
Welnu, wanneer wordt vertelt door Johannes,( en dat is typisch voor Johannes) dat Jezus over water loopt (gaande over het meer staat er eigenlijk) betekent dat kwade machten of gewoon het kwaad géén macht over Hem heeft. Hij treedt het kwaad met voeten, om maar eens zo te zeggen. Dit in tegenstelling met Petrus...

De evangelist Johannes wil met de openingsregel daarmee laten horen: dit Evangelie herneemt het begin van de geschiedenis van de mens, daarmee aansluitend op wat er in de Tora staat. Johannes wil zeggen: In het boek in den beginne, heeft de de lezr gehoord waar het in het leven van de mens om begonnen is, namelijk om beeld van God.
De aarde en de mens (Adam op de Adama) is tot een bestemming geroepen( = geschapen).
Welnu, wanneer Johannes evangelie laat beginnen met dezelfde woorden als Bèresjiet (= Genesis= "in den beginne")
dan moet dat bij de lezer de indruk achterlaten, dat het gebonnen is om HET beeld van God dat over de aarde is uitgegaan en dat de Profeten hebben gesproken, 'het woord, dat vless geworden is', om Jezus Christus (= de Gezalfde")

Dit is gewoon een typische joodse wijze van vertellen. En elke Evangelist doet dat op eigen wijze.
Vandaar ook de verschillen onderling.

Bovendien kun je de Evangeliën alleen begrijpen door de ogen van TeNaCH.
Ga je het gehele N.T. helemaal los lezen/interpreteren van de Tora en de Nebiiem, dat krijg pas een onbegrijpelijk boek.
Dan worden de Evangeliën gezien als onverstaanbaar.

Zonder Tora en de Nebiiem krijg je nooit voor elkaar te begrijpen wat de Evangelisten te begrijpen en wat ze mede willen delen.

Job
Laatst gewijzigd door Job op 10 nov 2014 19:35, 7 keer totaal gewijzigd.
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Job, wat heb jij het toch gemakkelijk met je gelegeheidsgeloof.
Jij weet exact wat letterlijk, figuurlijk, mythisch, overdrachtelijk, metaforisch bedoeld is.
Hoe is Jezus uit de dood opgestaan?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Job
Banned

Bericht door Job »

Berjan schreef:In feite zouden alle vrijzinnige christenen de kruisiging van Jezus maar weglaten uit hun geloof, en wat hou je dan over? Waarom houdt je je dan nog aan de bijbel?
Waar heb ik dat beweert ????
Hoe kom je bij "alle vrijzinnigen". Jouw onmacht om de teksten niet te kunnen/willen begrijpen moet je niet projecteren op "vrijzinnige Christenen". Jouw antwoorden zijn bijna kolderiek.
Berjan schreef:Mensen als Job zeggen ook de bedoeling van de bijbel te kennen, namelijk figuurlijk of zinnebeeldig. Terwijl de bewijzen anders uitwijzen, dat heb ik en met mij al vele anderen al tijden uitgelegd.
Bewijzen ?? Welke ? Historisch, archeologisch, tekstueel..???
Berjan schreef: Maar sommige mensen weten alles al, en kunnen wel anderen onderwijzen maar willen zelf niks aannemen van anderen.
Nou, ik ben best bereid iets van anderen aan te nemen.
Ik sta open voor een eerlijke, open discussie met wederzijds respect, zonder vooroordelen, en zonder dat iemand zijn oordeel al van te voren klaar heeft. Een vruchtbaar discussie is alleen vruchtbaar wanneer het ook nog gebaseerd is op vertrouwen, zonder argwaan.
Bovendien hoef ik nog weinig tot niets aan te nemen.
En ik heb namelijk nog steeds niets gelezen wat voor mij echt nieuw is of wat ik nog niet weet.

Alleen zogenaamde "argumenten" van een aantal mensen hier die als spreekbuis fungeren van de "four horsemen"
Berjan schreef:Ten eerste doet hij alsof JHWH betekent "ik ben de Ander"
De Godsnaam is een werkwoord. Het hele oude bijbels Hebreeuws bestaat uit werkwoorden, d.w.z. die een actie uitdrukken. De vertaling van de Godsnaam "Ik ben, die ik ben" geeft niet de dynamiek van de Godsnaam weer.
Wél "Ik ben er voor jou", of "Ik ga met je mee" Daar zit beweging in. De God van de bijbel is namelijk een Trekgod.
Eigenlijk is de GODSNAAM onvertaalbaar.
Berjan schreef:Ten tweede doet hij steeds alsof de bijbel antireligieus is en zoveel anders dan de griekse of heidense leringen over hun goden.
Dat is het ook. En hier kun je lezen waarom de Bijbel een religiekritisch boek is. Deze kritiek blijft binnen een religieus kader.

http://filosofie.be/blog/emanuel-rutten ... en-breken/" onclick="window.open(this.href);return false;

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Storm schreef:@Writer,

Ik vermoed dat geen vrijzinnig christen er mee bezig is om anderen te overtuigen, dus je hoeft er niet in te trappen. Ze vermoeden dat veel wat in de Bijbel staat bij overlevering verteld is net als jij ws. Dat veel ziekten gezien wordt als demonische bezetting, de wetenschap was toen nog niet zo ver om dat te onderkennen. Epilepsie werd als demonische bezetting gezien. Maar geldt dat niet voor alles wat we lezen en dan heb ik het over de oude boekwerken. Geen vrijzinnig christen zal denken dat de Bijbel rechtstreeks uit de Hemel is komen vallen, ze zien het niet als kookboek.De tijdgeest speelt in alles een rol, in de Bijbelse en in de gewone geschiedenis m.i.
Blijft dat ze uit de bijbel halen wat hén uitkomt, Storm.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Job
Laten we de proef eens op de som nemen. Wat wordt bedoeld met:

(Genesis 19:24-25) Toen deed de HEERE zwavel en vuur over Sodom en Gomorra regenen, van den HEERE uit den hemel. En Hij keerde deze steden om, en die ganse vlakte, en alle inwoners dezer steden, ook het gewas des lands.

(2 Koningen 19:35) Het geschiedde dan in dienzelven nacht, dat de Engel des HEEREN uitvoer, en sloeg in het leger van Assyrië honderd vijf en tachtig duizend. En toen zij zich des morgens vroeg opmaakten, ziet, die allen waren dode lichamen.

(Mattheus 19:29) En zo wie zal verlaten hebben, huizen, of broeders, of zusters, of vader, of moeder, of vrouw, of kinderen, of akkers, om Mijns Naams wil, die zal honderdvoud ontvangen, en het eeuwige leven beerven.

(Numeri 31:17) Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft. Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor ulieden leven.
Einstein/Mick
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Aton schreef:
Aton schreef: En kan je mij verklaren wat onderstaande verzen bedoeld wordt ??
Mt 5,17-20

"Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet* of de Profeten op te heffen*. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen. Want Ik verzeker jullie; eer hemel en aarde vergaan, zal er niet één punt of komma van de wet afgaan voor het allemaal gebeurd zal zijn. Wie één van die geringste geboden ontkracht* en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. Maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet méér betekent dan die van de schriftgeleerden en farizeeën, zul je het koninkrijk der hemelen zeker niet binnengaan."

@ job, ik wacht nog steeds op een verklaring voor bovenstaande verzen...te moeilijk ?
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Job schreef:De zondeval komt in de gehele bijbel, van Genesis tot de Openbaring van Johannes niet voor.
Wél zonde (= misslag).
Lees http://www.statenvertaling.net/bijbel/gene/3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.statenvertaling.net/bijbel/genesis.html" onclick="window.open(this.href);return false;

job schreef: Waar heb ik dat beweert ????
Hoe kom je bij "alle vrijzinnigen".
Omdat de meeste vrijzinnige de zondeval niet letterlijk lezen, daarom. Want zij geloven niet in een pratende slang en dergelijke. En daarom kan Jezus ook niet letterlijk zijn gekruisigd om de zonden te vergeven, en dus houdt je een lege huls over.
job schreef: Jouw onmacht om de teksten niet te kunnen/willen begrijpen moet je niet projecteren op "vrijzinnige Christenen". Jouw antwoorden zijn bijna kolderiek.
Heb je hem weer met zijn hoogmoedswaanzin "alleen mijn interpretatie is de juiste en de rest is onzin". Eigenlijk ben jij onze energie niet waard. Je bent net zo glad als een paling, steeds als mensen iets tegen jou zeggen draai je er weer om heen.
job schreef: Bewijzen ?? Welke ? Historisch, archeologisch, tekstueel..???
De mensen weten heel goed hoe de joden hun teksten hebben uitgelegd. Ik heb het al tien keer gezegd dat de eerste jood die de Griekse filosofie heeft omarmd ene Philo van Alexandrië was. En die man werd niet serieus genomen. De letterknechten werden de echte vromen genoemd, en de gehelleniseerde joden werden afvalligen genoemd. Dat laat al genoeg zien van hun tekstuitleg. Helaas zijn er nu van die mensen die doen alsof het uitleggen van teksten in allegorieen typisch joods was. Die mensen konden niet eens lezen, laat staan dat ze uit verhalen symboliek konden verstaan :)

Maar goed, jij weet het beter en je herhaalt steeds jouw riedeltje. Luisteren naar anderen dat doe je niet. Behalve als ze jouw mening vertellen.
job schreef: Nou, ik ben best bereid iets van anderen aan te nemen.
Ik sta open voor een eerlijke, open discussie met wederzijds respect, zonder vooroordelen, en zonder dat iemand zijn oordeel al klaar heeft. Een vruchtbaar discussie is alleen vruchtbaar wanneer het ook nog gebaseerd is op vertrouwen, zonder argwaan.
Haha, en dat zegt iemand die alle anderen meningen als lariekoek afdoet....
Je zou jezelf niet zo voor de gek moeten houden, dat zou een hele hoop schelen.
Bovendien hoef ik nog weinig tot niets aan te nemen.
En ik heb namelijk nog steeds niets gelezen wat voor mij echt nieuw is of wat ik nog niet weet.
Je zou moeten aannemen dat de joden in de oudheid de bijbel wel letterlijk namen. De echte geschiedenis althans, niet spreuken of hooglied. Maar men geloofde wel in David als koning van een groot rijk, men geloofde wel in hun uittocht uit Egypte en de intocht in Kanaaan. Daar verwezen die joden naar als ze in ballingschap waren: "onze god kon die Egyptenaren kapot maken, dus die mensen uit Babel kan hij ook wel aan". Die joden hadden niks aan symboliek en allegorie. De eerste mensen die hier allegorieen in zagen waren Philo en een paar van zijn medewerkers. Maar heb je dat boekje over zijn werk weleens gelezen? Sloeg toch nergens op? Alle mensen die uit de bijbelse verhalen symboliek halen laten de verhalen verwelken tot een klein hoopje onzin en daar halen ze iets moois uit. Zoals jij met dat verhaal van Kain en Abel. "dit verhaal laat zien dat god voor de kleine mens die zwak is opkomt". Neen, dat maak jij ervan. Prima, maar wees dan eerlijk en doe niet alsof de joodse schrijvers zo'n verhaal schreven alleen om te beweren dat god voor de kleine mens opkomt. Dat hadden ze wel in een zin af kunnen doen, konden die joodse volgelingen veel makkelijker volgen.
Alleen zogenaamde "argumenten" van een aantal mensen hier die als spreekbuis fungeren van de "four horsemen"
Als je met die vier mensen als Dawkins bedoelt dan heb je het hopelijk niet over mij. Want ik kan Dawkins niet meer lezen, wind ik mij alleen maar over op (vooral op zijn manier waarop hij religie aanvalt).
job schreef: De Godsnaam is een werkwoord. Het hele oude bijbels Hebreeuws bestaat uit werkwoorden, d.w.z. die een actie uitdrukken. De vertaling van de Godsnaam "Ik ben, die ik ben" geeft niet de dynamiek van de Godsnaam weer.
Wél "Ik ben er voor jou", of "Ik ga met je mee" Daar zit beweging in. De God van de bijbel is namelijk een Trekgod.
Eigenlijk is de GODSNAAM onvertaalbaar.
Ik weet niet of je het weet maar ik ben is ook een werkwoord. Ik ben, jij bent, wij zijn. Nooit Nederlands gehad op school?

http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/zijn" onclick="window.open(this.href);return false;

De god van de bijbel is een stamgod die zeker trekt, dat klopt. Dat komt omdat er steeds weer mensen zijn die het interpreteren naar eigen goeddunken en niet de tekst lezen zoals het er staat. Aan de ene kant goed, maar we zitten er nog steeds mee opgescheept. Men geeft het joodse volk nog steeds een voorkeursbehandeling, omdat hun god zogenaamd de enige god is die er is. Zou men de teksten gewoon letterlijk nemen, dan zou men de idiotie inzien van zo'n god en naar de prullenbak verwijzen.

job schreef: Dat is het ook. En hier kun je lezen waarom de Bijbel een religiekritisch boek is. Deze kritiek blijft binnen een religieus kader.
ik heb geen andere mensen nodig om iets over te bijbel te zeggen. Ik lees dat men dieren offerde voor JHWH, dat ze zelfs uit Egypte gehaald zijn met de bedoeling om dieren te offeren. Dat heeft dus niks met anti religieus te maken.
Alles wat met religie te maken heeft lees je in de bijbel. Hoe er gefeest moet worden, hoe priesters gekleed dienen te gaan, hoe de ark eruit ziet, hoe de tempel gemaakt is etc.... Hoe kun je hier in godsnaam een anti religieus boek van maken? Dan lees je echt tussen de regels door :roll:
Het enige waar je gelijk in hebt is dat het tegen de andere religies is. Nog een reden om de bijbel niet serieus te nemen.
"wij zijn de besten, en wij dienen de enige godheid".

Een week lang alleen de bijbel lezen en je zou er antisemitisch van worden.
http://filosofie.be/blog/emanuel-rutten ... en-breken/" onclick="window.open(this.href);return false;

Job
[/quote]

Jezus, wat een flauwekul...

"niet wat wij denken is god, maar alleen god zelf is god". En hoe wil je zonder te denken weten wat god is? Dat kun je niet. Boeken toe en we worden allemaal atheïst. Heeft die man het ook over Jesaja, en juist in dat soort boeken staat het vol met "ik ben heilig, ik ben goed, ik ben alles, jullie zijn niks". Denk je dat god dit heeft gezegd, dan is het juist god niet die dat zegt.

Filosofen zijn waarheidszoekers, geen mensen die zomaar wat kunnen roeptoeteren lijkt mij.

Ik ben het wel eens met het idee dat religie op moet houden en dat als er een god is het onkenbaar is, maar ik heb het idee dat jij teveel een westers denkend mens bent. Vandaar dat jij je spiritualiteit uit de joodse geschriften wilt halen, in plaats van uit hedendaagse geschriften of oude geschriften uit India of Egypte.
De joden verschillen helemaal niks van de andere volkeren behalve hun monotheïsme. Maar dat monotheïsme heeft wel geleidt tot sektarisch geweld en sektarisch denken. Als je god niet in de natuur kan zien, waar kan je die dan wel in zien? Uit de joodse geschriften? Maar als zij niet geïnspireerd zijn door god, maar mensen schreven over god wat heb je er dan aan? Want alles wat wij denken dat god is, is god niet. Dat stelt die "filosoof" althans.
Je bent dus gewoon zinloos bezig en gelooft nog in de mythe die de joodse schrijvers zelf in het leven geroepen hebben en daarom ben je niet te benijden.
Gesloten