Veganisme te radicaal?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Veganisme te radicaal?

Bericht door Peter van Velzen »

vegan-revolution schreef: Is er een objectieve waarheid voor wat ethisch acceptabel zou moeten zijn? Want dáár gaat het hier over. Mijn sterke vermoeden is echter dat als het gaat over wat ethisch acceptabel is je daarbij niet ontkomt aan een zekere mate van subjectiviteit.
Er zijn geen ware ethische uitgangspunten wel zinvolle.

Er van uitgaande dat ethische richtlijnen ontstaan zijn als gevolg van de evolutie van sociale primate kom ik tot de volgende uitgangspunten:

1. Men dient de eigen soort niet uit te roeien
2. Men dient het eigen nageslacht te voeden.
3. Men dient niet meer te vernielen dan hiervoor nodig is.
4. Men dient de informatie te vergaren die hiervoor nodig is
5. Men dient de informatie te verspreiden die hiervoor nodig is

Dit zou – zo meen ik – allemaal door natuurlijke selectie worden bevorderd.
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Earthheart schreef: dat automatisch mensdenken toch altijd... :-)
Toegegeven, ik ben er ook nog wat vatbaar voor, want dat speciesisme is een zware vorm van bewuste en onbewuste indoctrinatie. Maar ja we blijven natuurlijk smalneusapen ;-)
Ik mensdenk dat ook jij niets anders doet dan dat. Sterker nog ik weet het zelfs zeker tenzij je een Turing machine bent in dat geval ben ik erin getrapt.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Earthheart schreef
ja, omdat ik een sterkere emotionele betrokkenheid voel bij mentaal gehandicapten dan bij vele dieren. Maar ik tolereer wel jouw keuze mocht jij een sterkere emotionele band voelen met dieren dan met mentaal gehandicapten, dat je dan meer doet voor de dieren dan voor de mentaal gehandicapten. Ik ken wel wat mensen die zich meer inzetten voor dieren dan voor mentaal gehandicapten. Ja, eigenlijk: ikzelf werk in een natuurhulpcentrum voor wilde dieren, mijn zus werkt in een instelling voor mentaal gehandicapten, dus in zekere zin...
De lijn wat verder doortrekken richting hellend vlak hoe sta je tegenover levensbeeinding bij uitzichtloos lijden bij een dier versus mentaal gehandicapten?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Ik lees mee, en probeer bij te blijven. Voor mij is het lastig in te springen omdat een aantal mensen steeds op elkaar reageren.

Wat ik wel aan wil geven is dat ik vooral normatieve ethiek terug zie komen, in het bijzonder de plichtethiek, althans lijkt er een soort cathegorisch imperatief toegepast te worden, en het utilisme. Echter, zowel de plichtethiek als het utilisme / consequentialisme doen over het algemeen uitspraken over een situatie waarin het morele probleem zich situeert onder gelijkwaardigen en gelijkaardigen (resp: wederkerigheidsprincipe / universaliteitsprincipe en de hedonistische calculus). Dit is dan ook een groot manco voor het gebruik van argumenten uit die ethiek.

Ik mis o.a. vooral in de normatieve ethiek de zorgethiek, of anderzijds een sociale contractethiek. Dat is denk ik lastig om te gebruiken bij dieren, maar wellicht geschikt om even aan te stippen in "dierenethiek".

Overigens suggereert "dierenethiek" dat het uitgaat van "dieren" als norm, zoals "plichtethiek" vanuit de plicht vertrekt, etc. Wellicht ook aardig om eerst tot een descriptieve ethische dieren theorie te komen, voordat er een werkbare normatieve ethische theorie "gevormd" kan worden, waaraan geldende argumenten ontleend kunnen worden.

Maar dat gaat misschien meer over het proces dan over de inhoud. Die laat ik even aan jullie omdat het aardig in sneltreinvaart verloopt voor mij.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Earthheart
Bevlogen

Bericht door Earthheart »

doctorwho schreef: De lijn wat verder doortrekken richting hellend vlak hoe sta je tegenover levensbeeinding bij uitzichtloos lijden bij een dier versus mentaal gehandicapten?
op zich geen verschil: in het natuurhulpcentrum waar ik als vrijwilliger werk is het ook soms samen met anderen beslissen of we een dier euthanaseren. Ik kan me perfect voorstellen dat artsen beraden om bij mentaal gehandicapten ook dergelijke beslissingen te nemen.
Earthheart
Bevlogen

Blues-Bob schreef: Ik mis o.a. vooral in de normatieve ethiek de zorgethiek, of anderzijds een sociale contractethiek. Dat is denk ik lastig om te gebruiken bij dieren, maar wellicht geschikt om even aan te stippen in "dierenethiek".
de dierenethiek die ik aanhang is toch sterk verwant aan sociaal contracttheorie? Ik gebruik bv sluier der onwetendheid. Mijn sociaal contracttheorie gaat wel verder dan Rawls, omdat ik mentaal gehandicapten (en dus ook dieren) insluit. Bij Rawls passen die niet in de contracttheorie.
En een zorgethiek: ja, als je mijn "morele hand" theorie bekijkt: het pinkprincipe van getolereerde partijdigheid is een beetje gelinkt aan een zorgethiek, waarbij bv relaties een rol kunnen spelen in hoeverre men zich emotioneel betrokken voelt bij iemand. Maar enkel zorgethiek is te beperkt, omdat er nog andere principes van onpartijdigheid en rechten enzo zijn die men niet kan vatten in een zorgethiek. Bv. het recht om niet opgeofferd te worden voor orgaantransplantaties..
Overigens suggereert "dierenethiek" dat het uitgaat van "dieren" als norm, zoals "plichtethiek" vanuit de plicht vertrekt, etc.
nee, dat zijn twee verschillende dingen. Een plichtethiek situeert zich in het domein van de normatieve ethiek, terwijl een dierenethiek zich een niveautje lager situeert, in de toegepaste ethiek.
Wellicht ook aardig om eerst tot een descriptieve ethische dieren theorie te komen,

ik weet niet wat dat moet voorstellen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Earthheart schreef:
doctorwho schreef: De lijn wat verder doortrekken richting hellend vlak hoe sta je tegenover levensbeeinding bij uitzichtloos lijden bij een dier versus mentaal gehandicapten?
op zich geen verschil: in het natuurhulpcentrum waar ik als vrijwilliger werk is het ook soms samen met anderen beslissen of we een dier euthanaseren. Ik kan me perfect voorstellen dat artsen beraden om bij mentaal gehandicapten ook dergelijke beslissingen te nemen.
We betreft neem ik aan ook een dierenarts? Maar worden dezelfde financiële offers gedaan bij een redbare situatie in geval dier versus mens? Of maak je daar wel een onderscheid in?
Ik ken namelijk een varkentje dat eigenlijk een kunsthartklep nodig heeft de klepdonor is een ander varkentje maar dan een exemplaar wat mentaal wat achtergebleven is en die eigenlijk niet met de andere varkentjes overweg kan.
Earthheart
Bevlogen

doctorwho schreef: We betreft neem ik aan ook een dierenarts?
inderdaad; enkel een dierenarts mag het spuitje geven.
Maar worden dezelfde financiële offers gedaan bij een redbare situatie in geval dier versus mens? Of maak je daar wel een onderscheid in?
dat mogen we kiezen: we mogen partijdig zijn, zolang we gelijkaardige partijdigheid van andere tolereren. Dus als ik meer (financiele) moeite zou doen om een mens te redden, moet ik wel tolereren dat jij meer moeite zou doen om een dier te redden.
Ik ken namelijk een varkentje dat eigenlijk een kunsthartklep nodig heeft de klepdonor is een ander varkentje maar dan een exemplaar wat mentaal wat achtergebleven is en die eigenlijk niet met de andere varkentjes overweg kan.
de partijdigheid waar ik het net over had, geldt niet in het geval van een schending van het basisrecht; het recht om niet als louter middel voor iemand anders zijn doelen gebruikt te worden. Het is niet dat als ik meer financiele moeite zou doen om het kind van de buren te redden in plaats van een afrikaans kind, dat we dan een afrikaans kind mogen opofferen voor orgaantransplantatie om het kind van mijn buren te redden.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
doctorwho schreef: Ik ken namelijk een varkentje dat eigenlijk een kunsthartklep nodig heeft de klepdonor is een ander varkentje maar dan een exemplaar wat mentaal wat achtergebleven is en die eigenlijk niet met de andere varkentjes overweg kan.
de partijdigheid waar ik het net over had, geldt niet in het geval van een schending van het basisrecht; het recht om niet als louter middel voor iemand anders zijn doelen gebruikt te worden. Het is niet dat als ik meer financiele moeite zou doen om het kind van de buren te redden in plaats van een afrikaans kind, dat we dan een afrikaans kind mogen opofferen voor orgaantransplantatie om het kind van mijn buren te redden.[
Ik zie een dergelijke overdracht naar dieren eerlijk gezegd niet goed zitten.

Als iemand mijn voedselvoorraad plundert, dan mag ik hem daarvoor niet ombrengen. Maar als ik merk dat de muizen aan mijn voedselvoorraad zitten, heb ik er geen enkel bezwaar tegen om muizenvallen te zetten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Iemand vanavond op drie nog naar "De Koe" gekeken?

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1384241" onclick="window.open(this.href);return false;

De maatschappij staat nog veraf van Earthheart's ideaal.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Earth,
Zou fijn zijn mocht je die bezwaren kunnen toelichten. Want ik zou net zeggen dat speciesistische carnisten nogal zwart-wit denken en logica verkrachten enzo. En dat gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing? Ik heb al vaak mijn ethiek bijgeschaafd door confrontatie met nieuwe wetenschappelijke inzichten over neurologie, biologie, voedingsleer, ecologie,...
Je thesis heb ik nog niet gelezen en daar ik voor het werk in godbeter Hawaii zit :D heb ik nu even iets anders te doen :D :D Zal iets voor volgende week zijn.

Maar in bovenstaande paragraaf bewijs je m.i. net wat ik bedoel. natuurlijk ligt de bewijslast niet bij mij, ik vind namelijk geen verwijzingen naar wetenschappelijke publicatie, terug een nieuwe stelling dat plots vleeseters die stellen dat dit natuurlijk is onlogisch zijn, de logica verkrachten en zwart wit denken. Hoe weet je dit? Hier ga je weer uit van een waarheid. Let op wat ik doe: ik stel dat het fout is deze veralgemening te maken, niet dat vleeseters niet onlogisch kunnen zijn. Dus vraag je aan mij om te verduidelijken waar je de mist in gaat: overal waar je een bewering maakt zonder ze te onderbouwen via onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Zonder duidelijke referenties is elk schrijfsel voor mij fictie.

Elke bewering die je maakt Earth dient te worden ondersteund door feiten, onderzoek, wetenschappelijke consensus. De rest zijn jouw hypothesen en zolang je deze dan ook zo benoemd zal je werk veel sneller serieus genomen worden.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Earthheart schreef: de dierenethiek die ik aanhang is toch sterk verwant aan sociaal contracttheorie? Ik gebruik bv sluier der onwetendheid. Mijn sociaal contracttheorie gaat wel verder dan Rawls, omdat ik mentaal gehandicapten (en dus ook dieren) insluit. Bij Rawls passen die niet in de contracttheorie.
Ik ga eerst even vooral in op de sluier van onwetendheid, want volgens mij is er een logische reden waarom we mentaal gehandicapten en dieren uitsluiten:
Maar de meest gelijke verdeling zie ik niet zitten als het gaat om wat we mogen verwachten van elkaar. Als jij van mij hetzelfde mag verwachten (wat iets anders is dan gelijke talenten, vaardigheden, intellect, etc.) als ik van jou, is de sluier van onwetendheid waarschijnlijk een prima gedachtenexperiment om over dergelijke morele problemen na te denken. Maar in zo een situatie, waarbij van een bacterie een totaal ander gedrag verwacht mag worden dan van gezonde mensen, is het wellicht niet zo'n bruikbaar gedachtenexperiment. Daarin zie ik voordelen in wat spieken bij Tronto.

MAW de sluier der onwetendheid is nu juist net niet waar ik op doel met argumenten vanuit de sociaal contracttheorie. Wat mij intrigeert (ik ben een beetje met de verschillende belangen opgegroeid, vandaar mijn interesse denk ik) is dat het systeem van boer-slachter-slager/supermarkt (noem ik even marktaanbieder) -consument naar mijn inzicht niet heterogeen genoeg is. Overigens is de dierenproductie ook nog in zwang voor andere producten, maar die laat ik even achterwege, om het een beetje simpeler te maken. Deze groep heeft hun eigen belangen (waaronder het behartigen van dierenbelangen in hun visie) en belangenbehartiging. Weinig heterogeniteit dus. Dat stuk van Rawls vind ik veel bruikbaarder, en kan bovendien direct toegepast worden. Als niemand in de keten heeft aangekaard heeft dat er paardenvlees verwerkt werd als rund, dan is er toch wel iets aan de hand. Als 1 van de mensen in de keten, ondanks het gedeelde belang, meer waarde hecht aan ook andere belangen, kan zo een incident mogelijk voorkomen worden. En wie weet, welke incidenten en problemen dan behandeld kunnen worden? Ik weet het niet, maar ik kan er wel naar gokken. Dan pas gaat de sluier der onwetendheid zin krijgen (immers de werknemer en de werkgever, om maar een voorbeeld te noemen, zijn dan beide gebaat bij het aankaarten van het probleem, en lopen evenveel "risico" geschaadt te worden in het andere (financiele?) belang). Dan hoef je naar mijn mening mentaal gehandicapten of dieren niet in te sluiten in de sluier der onwetendheid.

Aan de andere kant hebben we vegetariërs (en veganisten) als consument - marktaanbieder - vegetarische producten verwerkende industrie - producent. Ook weer met geheel eigen belangen (waaronder het behartigen van dieren belangen in hun visie) en belangenbehartiging. Wederom weinig heterogeniteit. Hiervoor geldt hetzelfde als hiervoor gemeld is

Ook moet ik constateren dat er weinig in heterogeniteit toeneemt in beide kampen. Dat vind ik zorgelijk en stagneert de ontwikkeling van het proces wat volgens mij in onze cultuur nodig is, om tot een (in mijn visie) meer moreel juiste dierenconsumptie te komen (waaronder ik ook huisdieren houden laat vallen overigens, maar zoals gezegd benoem ik nu voor het gemak even de vleesconsumptie). Dat wil dus niet zeggen dat dierconsumptie moet afnemen / stoppen. Dat zou te veel vrijheden van mensen afnemen. Maar heterogeniteit in beide kampen verkleint volgens mij de kans op immorele incidenten en structurele morele problemen.

De sluier der onwetendheid is niet geschikt, want ik weet dat ik geen schimmel, walvis, schaap of "mentaal gehandicapte" ben. Veel te theoretisch dus, als op die manier toegepast. Ook lijkt er voor zover ik kan beoordelen geen verandering in consumptiegedrag (de portemonnee bepaalt nog altijd veel), hoewel de biologische sector het beter lijkt te doen, als ik de publieke opinie erop nalees.
En een zorgethiek: ja, als je mijn "morele hand" theorie bekijkt: het pinkprincipe van getolereerde partijdigheid is een beetje gelinkt aan een zorgethiek, waarbij bv relaties een rol kunnen spelen in hoeverre men zich emotioneel betrokken voelt bij iemand. Maar enkel zorgethiek is te beperkt, omdat er nog andere principes van onpartijdigheid en rechten enzo zijn die men niet kan vatten in een zorgethiek. Bv. het recht om niet opgeofferd te worden voor orgaantransplantaties..
Klopt, maar ik vermoed dat het idee dat dieren, in het bijzonder zoogdieren, wel degelijk om hulp kunnen vragen. Volgens Tronto is immers ook emotie non-verbaal tonen een vorm van hulpvragen. De zorgethiek doet wat met de morele verantwoordelijkheid van bijvoorbeeld boeren en slachters. Dat houdt ook in dat controle op de werkvloer zich niet alleen moet richten op volksgezondheid en of er wel voldoende ruimte is. Maar ook gekeken moet worden hoe het beest "overkomt" in termen van stressgerelateerd gedrag (zie ook fish zijn opmerking over het DWDD programma "de koe", let wel dat stukje vlees, is wel een stuk duurder dan het biovlees in de schappen van de supermarkt, zie dus ook mijn opmerking over consumentengedrag tav de portemonnee bepaalt).

Zodra wij dergelijke tekenen opvangen, ontstaat er morele verantwoordelijkheid. Dan kunnen we besluiten daar wat mee te doen, en vervolgens ook daadwerkelijk kan er gezocht worden naar de beste zorg. Het mooie is dus dat je stelt dat er een persoonlijke relatie is tussen producent en product. Bovendien in het proces van caring about, caring for, care giving en care recieving, is dat de enige voorwaarde die aan het beest gesteld wordt, dat het de zorg in ontvangst kan nemen. Dat wil ook zeggen, dat als de boer in gevaar komt door bepaalde zorg (bijvoorbeeld risico op verdrukking door een koe), dat schijnbaar immoreel gedrag (een klap tegen het achterwerk, bijvoorbeeld), nog steeds niet per definitie fout is. Er zit dus enige flexibiliteit in.
nee, dat zijn twee verschillende dingen. Een plichtethiek situeert zich in het domein van de normatieve ethiek, terwijl een dierenethiek zich een niveautje lager situeert, in de toegepaste ethiek.
Okay, dat had ik niet als zodanig zo gelezen. Dan vind ik de sluier der onwetendheid helemaal niet passen, als het toegepast wordt op "contractgenoten" waarvan we weten dat we ze niet zijn.

ik weet niet wat dat moet voorstellen.
Ik denk dat hier al een aantal voorbeelden genoemd zijn "hoe we geneigd zijn te handelen" bij morele problemen als het onze dierenconsumptie betreft, en de perceptie van dieren(welzijn) en de positie van dieren in onze cultuur.
Tot waar is de toegepaste ethiek geldig en bruikbaar / toepasbaar? Ik haal dit ook een beetje uit de ethical Iceberg. Die probeert eerst de feiten en omstandigheden te beschrijven, de intuities te beschrijven, alvorens tot een oordeel en moreel handelen te komen.

Wegens drukte kan het zijn dat ik weinig reageer, maar schroom niet om aan te vullen, af te branden, en gedachtenklodders op te schrijven. Ik lees in ieder geval mee, ookal ben ik soms niet zichtbaar!

Groet,

Bob
Ps. Het verwoorden van mijn gedachten is niet mijn goeiste fak, evenmin als Nederlands. Ik hoop dat dit voldoende duidelijk is, ondanks de langdradigheid...
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

pallieter schreef:Earth,
Zou fijn zijn mocht je die bezwaren kunnen toelichten. Want ik zou net zeggen dat speciesistische carnisten nogal zwart-wit denken en logica verkrachten enzo. En dat gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing? Ik heb al vaak mijn ethiek bijgeschaafd door confrontatie met nieuwe wetenschappelijke inzichten over neurologie, biologie, voedingsleer, ecologie,...
Je thesis heb ik ... worden.
Ik vermoed dat het fout gaat omdat:
1. Morele problemen geen absoluut goede uitkomsten hebben. Het kenmerk is nu juist dat belangen, rechten en plichten met elkaar botsen. Iedere uitkomst van een redenatie is fout.
2. Een cynische** (als in op natuurgerichte argumenten, zoals biologisch etc.) is veel te beperkt om morele problemen te benaderen.

Ongeacht de natuur en formele wetenschappen, doden is niet het meest plezierige klusje, en daar zal altijd een moreel probleem bij komen kijken. Immers, vang ik die muis die je voorraad steelt in een kooitje, of in een klem / met dodelijke muizenkorrels? En die inbreker, sla je die nu net op zijn kop, of vlucht je je huis uit (ondanks dat het een magere junk is, die fysiek niet veel voorstelt) en bel je 112, ook al ben je dan misschien je plasma scherm kwijt? Of moeten we alle plunderaars gewoon afschieten, ongeacht soort, en hebben we gefaald als de plunderaar (muis of mens) ermee wegkomt? (VRIJE interpretatie van axxyanus)

Er zijn diverse manieren om tot een oplossing te komen, anders dan alleen met neurologie, biologie etc. Manieren die in mijn ogen zelfs veel beschaafder zijn, in die zin dat ze veel meer gaan over de essentie van ons als mens, of zelfs jou als mens (2400 jaar oud, maar de deugdethiek gaat heel erg over jouw essentie en is daarmee super humanistisch). Het gaat niet alleen over existentie**. Hoewel ik je punt deel in mijn vraag of we ook niet een descriptieve theorie moeten gaan opstellen (waarin biologie, neurologie, etc. etc. centraal kunnen staan en waarin argumenten ontleed kunnen worden), denk ik dat zo een theorie veel te cynisch (als in natuur gericht) zou worden. Ik denk dat puur formeel redeneren en hangen naar (natuur)wetenschappen, niet zal leiden tot "optimale beschaving" / culturele ontwikkeling niet altijd ten goede zal komen.

Let wel, we zitten hier in het topic ethiek. Hele uitgebreide discussie over meer fundamentele wetenschap hoort volgens mij primair thuis in het topic wetenschap, als over die grondslagen gediscuseerd moet worden. Ik weet niet in hoeverre daar behoefte aan is, en in hoeverre er echt knelpunten zitten in de fundamentele wetenschap achter Earth zijn redenatie. Maar ik denk dat als daar veel knelpunten in zitten, voldoet een kort aanstippen daarvan en verwijzen naar een ander topic of bron. Of is dat een gekke gedachte? Een discussie op het niveau van de ethiek, lijkt me een verrijking voor mij. Immers heel bedreven ben ik daar niet in, en hier gebeurt dat soms weinig. Dit zou best wel eens heel interessant kunnen zijn, ongeacht of je het ergens mee eens bent, maar kennis nemen van ethiek en ethische argumenten van een ander lijkt me heel interessant (overigens ook gezien het humanistische karakter van FT).

Groet,

Bob
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Cynisme_(filosofie" onclick="window.open(this.href);return false;)
** Ik benoem het even vanuit het existentialisme, omdat dit volgens mij de boel verduidelijkt. Je zou het ook anders mogen benoemen
***http://nl.wikipedia.org/wiki/Deugdethiek
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethiek" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

"Humanisme" is natuurlijk ook mensdenken. :roll:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@Jagang,
Verwacht van mij geen niet-mens denken :lol:
Gesloten