Peter van Velzen schreef: ↑28 feb 2019 02:52
heeck schreef: ↑27 feb 2019 13:59
Nieuwe inzichten vragen nieuwe en/of gevoeliger scheidslijnen.
Je bent helder te volgen, maar in wat voor omstandigheden doet het er echt toe of het om het een dan wel toch het ander gaat?
Dat is een interessante vraag, Ze roept echter nog een andere vraag bij me op. In welke gevallen is er een duidelijke scheidslijn?
JA het doet ertoe. Blijkbaar is die scheidslijn voor voor verschillende mensen .. verschillend!
(Dat zegt al wat, want dat krijgt een machine zelf niet bedacht).
Ik heb Dennett ook gezien. Part 1 en 2. Jammer dat ik drie niet kan vinden, daarin vervolgt hij het verhaal en daar was ik wel benieuwd naar.
Physical Stance
Part 2: 19:50 For things that are neither alive nor artifacts the physical stance is sufficient.
Do not attribute believes ands desires to stone.
Design stance
alarmclock, artifacts; if I do this, the clock will do that.
Extra assumptie dat 't ding doet waar t voor gemaakt is. (Ook zoals een zaadje in de grond groeit).
Intentional stance
subspecies of design stance. En dan gooit ie z'n stelling naar binnen:
Here is how it works: first you decide to treat the object whose behavior is to be predicted as a rational agent; then you figure out what beliefs that agent ought to have, given its place in the world and its purpose. Then you figure out what desires it ought to have, on the same considerations, and finally you predict that this rational agent will act to further its goals in the light of its beliefs. A little practical reasoning from the chosen set of beliefs and desires will in most instances yield a decision about what the agent ought to do; that is what you predict the agent will do.
Die schaakcomputer en alarmclock zijn IMO design stance.
De design van een alarmklok is alarmklok. De design van een schaakcomputer is een tikje gecompliceerder maar toch.… schaakcomputer! Het zijn dingen die sec doen waar ze voor gemaakt zijn. En bij goed functioneren heel prima voorspelbaar zijn.
Om ze tot intentional om te toveren beweert ie dat een alarmklok goals & needs heeft en desires & believes. Dat zijn wel heel ruime opvattingen van die begrippen. Doet me denken aan het gesprek met mijn koffiezetapparaat.
Machines… hebben maar 1 ding. En dat zijn goals. Die hebben ze omdat iets of iemand anders dat er bewust en met een bepaald doel ingestopt heeft in de vorm van een programma/algoritme.
Wil ie het wat complexere systemen persé met hele ruime opvatting van begrippen een extra stance toekennen, dat kan...
Dus ja hoor prima.. dan is Dennetts intentional stance een laag onder de design stance, (die alarmklok/koffiezetapparaat dan ook)
MAARRRRRRR...
Of hij stopt te vroeg. Dan had ie van mij ook mogen stoppen bij physical of design stance, want hé we vallen toch allemaal onder de natuurwetten.
OF hij categoriseert niet goed; hij vergeet namelijk compleet de factor: gevoel. En laten wij nou net gevoelswezens zijn.
*Hij gooit levenloze en gevoelloze 100% rationele en voorspelbare voorwerpen op één hoop met levende voelende irrationele en daardoor onvoorspelbare wezens.
Voor levende wezens met gevoel en een eigen wil/wens/verlangen moet er dus nog een stance bij.
En mij maakt het niet uit hoor, hoe het genoemd wordt. Ik vind Phenomenal of Personal beide prima!
https://en.wikipedia.org/wiki/Intentional_stance
Phenomenal stance
Robbins and Jack argue for an additional stance beyond the three that Dennett outlined. They call it the phenomenal stance: Attributing consciousness, emotions, and inner experience to a mind. The explanatory gap of the hard problem of consciousness illustrates this tendency of people to see phenomenal experience as different from physical processes. The authors suggest that psychopathy may represent a deficit in the phenomenal but not intentional stance, while people with autism appear to have intact moral sensibilities, just not mind-reading abilities. These examples suggest a double dissociation between the intentional and phenomenal stances.[38][41]
Personal Stance
In 1971, Dennett also postulated that, whilst "the intentional stance presupposes neither lower stance", there may well be a fourth, higher level: a "truly moral stance toward the system" – the "personal stance" – which not only "presupposes the intentional stance" (viz., treats the system as rational) but also "views it as a person".
*
and, driven by the reasonable assumption that all humans are rational beings
Dennetts aanname klopt niet. We zijn helemaal niet zo rationeel. We zijn gevoelswezens, zie
Gevoel versus Logica & Rationaliteit