gerard_m schreef:Ik begrijp je bezwaren tegen de religieuze argumenten voor Israel.
Als je mijn bezwaren tegen de religieuze argumenten voor Israël aanvaardt, dan aanvaardt je dat er geen argument voor Israël overblijft (tenzij de geopolitieke die dom zijn, want gebaseerd op de opbrengst van geweld.)
gerard_m schreef:Maar Hamas gebruikt eveneens religie als grondslag om Israel van de kaart te willen vegen. De islam moet regeren. Je bezwaar is dus eenzijdig.
De claims van Hamas zijn even krankzinnig als die van Israel. Maar Israel is een staat, Hamas is een beweging. Ik zie geen geweldloze manieren om een nefaste beweging rechtstreeks te counteren. Laat me het weten als je er een gevonden hebt.
gerard_m schreef:Recenter en relevanter zijn namelijk de uitspraken van de VN over de verdeling van dit gebied. Daarin bestaat wel degelijk een land Israel, dat echter kleiner is dan het gebied nu.
Hier raak ik in de war. Je kan niet voor de VN zijn als het om de oprichting gaat van een staat, en tegen de VN als het over de verplichtingen van die staat gaat.
Ikzelf neem kennis van de foute beslissing van de VN over de tweedeling van Palestina. Ze was religieus/racistisch (aaneengeschreven) geïnspireerd en heeft (dus) enkel tot miserie geleid. Dat zoveel resoluties sindsdien dode letter bleven, versterkt me in mijn mening. Steeds meer mensen delen die mening.