Palestijnse vluchtelingen - Joodse vluchtelingen.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Krautsjo

Re: Palestijnse vluchtelingen - Joodse vluchtelingen.

Bericht door Krautsjo »

Hierboven wordt door elkaar gehaald dat "jezelf uitverkoren vinden" gerelateerd zou zijn aan de ander haten of geweld gebruiken. Dat is natuurlijk niet waar. De joden kunnen zichzelf uitverkoren vinden, maar de joodse geschriften roepen niet om tot een heilige oorlog tegen de niet-Joden.
Nee hoor, joden menen van zichzelf dat ze het uitverkoren volk zijn . Het is een houding die aan geeft dat mensen zich altijd altijd al bezig houden met segregatie en haat is daar een exces van. Het verschil is voornamelijk dat ze geen belijdenisgodsdienst zijn, ze zijn niet echt van plan om hun boodschap te brengen Maar het is een passief agressieve houding die ze in de een wat agressievere houding hebben omgezet voor en na de tweede wereld oorlog. En het is bovendien een conflict dat al eeuwen, wat zeg ik millennia speelt. Religieus geïnspireerd of niet wie zal het zeggen, maar feit is wel dat de argumenten meestal wel religieus getint zijn of gebaseerd op een of andere oubollige al lang verjaarde traditie.
Gedrag is gedrag en ik geef alleen maar aan dat het voor het gedrag niet uitmaakt welke smoes er voor gebruikt wordt om dat gedrag te rechtvaardigen zeker als het gebaseerd is op verzinsels.
Mensen kunnen zo veel verzinnen.
Dat was mijn punt.
Het is een conflict waar eigenlijk niemand meer van weet waarom het er is en er wordt jan en alleman in mee gesleept en niemand maar dan ook niemand heeft iets geleerd van de geschiedenis .
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Daarnaast wordt verward of een religie / ideologie in beginsel gewelddadig is, of dat volgelingen geweld gebruikt hebben. In een willekeurige beweging van honderden miljoenen mensen zul je geweld tegenkomen. Maar is dit gelinkt aan de ideologie zelf? Volkert van der G. heeft Pim Fortuyn vermoord, betekent dit nu dat linkse bewegingen of dierenactivisten geweld uitdragen?
Ja en wat is dat anders dan wat ik beweerde? Jij suggereerde een uniekheid van de islam en daar ging ik op in en ik ging ook in op wat Klikzoi beweerde en op wat Jin schreef.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Jin schreef:Omdat de Islam in deze 600 jaar moet inhalen?
nee omdat 600 jaar geleden de wereld er anders uit zag en gebeurtenissen van 600 jaar geleden minder relevant zijn dan de actualiteit. De medische wereld hield zich 600 jaar geleden bezig met aderlaten en de wetenschap met het maken van goud. Hoe relevant is dat nog? Ze hebben hier afstand van genomen, net als de christenen afstand van de kruistochten en de inquisitie hebben genomen.

De jihad is springlevend. Over 600 jaar is dat nog steeds zo, omdat het in de basis onderdeel is van de islam en geen uitwas.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Maar het is een passief agressieve houding die ze in de een wat agressievere houding hebben omgezet voor en na de tweede wereld oorlog.
Zo zijn er veel gemeenschappen die "passief agressief' zijn (in jouw woorden) maar geen problemen veroorzaken. Ik hoop dat je het verschil ziet met "actief agressief", jihad?
Ja en wat is dat anders dan wat ik beweerde? Jij suggereerde een uniekheid van de islam en daar ging ik op in en ik ging ook in op wat Klikzoi beweerde en op wat Jin schreef.
Het unieke aan de islam is in mijn ogen ondermeer dat het actieve geweld (jihad) onderdeel is van de religieuze leer.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Het verzetsleger van de heer is een voorbeeld van een gewelddadige christelijke sekte, maar dat vertelt weinig over het impliciete geweld dat het christendom zou leren. Een 1e verschil met de islam is dat elke christen die niet in die sekte zit, dit geweld direct zal afwijzen. Hoeveel moslims wijzen het geweld van Palestijnse terroristen af? Daarnaast kan objectief worden vastgesteld dat de geschriften van het christendom dit geweld niet steunen. Omgekeerd kan elke moslimfundamentalist zijn geweld uitstekend verdedigen o.b.v. zijn geschriften en het voorbeeld van zijn profeet.
Het veroordeelt het ook niet echt en als dat een leerstelling is dan is dat zeker zo erg als een gewelddoctrine aanhangen Ik merk er in ieder geval niet veel van. Er zijn ook moslims die net zo als al die christenen het geweld zo zouden afwijzen, maar ook daar merk je weinig van . Hoeveel christenen zijn er niet die Israël ondersteunen, dat zijn er een hoop, de VS zit er vol mee. Dat is hetzelfde verhaal als wat jij beweert.
De geschriften van de christenen steunen een heleboel geweld, lees het oude testament er maar op na, moslims hebben wat jaartjes in te halen. Er zijn genoeg christenen die hun gedrag rechtstreeks ontlenen en rechtvaardigen aan een heilig boek dat de Bijbel heet .
Waar denk je dat die homohaat vandaan komt en de moorden op abortusartsen, ik vraag me af hoe je dat noemt .
Een niet moslimfundamentalist kan ook vaak prima zijn of haar geweldloosheid verdedigen aan de hand van hun boek, net zo als militante christenfundamentalisme dat kunnen. De apartheid in Zuid Afrika was gristelijk geïnspireerd of telt dat ineens niet, maar mij interesseert het eigenlijk niet of iets door een andere partij van de schijnbaar zelfde club wordt afgekeurd zolang het blijft voortduren is dat een loos gebaar.
Gewoon stoppen met dat geneuzel waarbij over lijken gaat is volgens mij de beste oplossing .
Maar lastig omdat het blijkbaar in onze menselijke natuur zit om smoesjes te verzinnen voor gedrag dat in elke situatie afkeurenswaardig is en dan heb ik het niet eens over het gedrag zelf .
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

gerard_m schreef:
Maar het is een passief agressieve houding die ze in de een wat agressievere houding hebben omgezet voor en na de tweede wereld oorlog.
Zo zijn er veel gemeenschappen die "passief agressief' zijn (in jouw woorden) maar geen problemen veroorzaken. Ik hoop dat je het verschil ziet met "actief agressief", jihad?
Het unieke aan de islam is in mijn ogen ondermeer dat het actieve geweld (jihad) onderdeel is van de religieuze leer.
Het unieke van het Jodendom is volgens mij dat het conflict er geen reet mee te maken heeft, het unieke van de islam is dat het er ook niets mee te maken heeft omdat het al speelt sinds de Palestijnen Filistijnen genoemd werden in de Bijbel. Weet je nog wel David en Goliath.
Heel toevallig kennen de moslims dat verhaal ook en heel toevallig is de islam maar ook het christendom een belijdenisgodsdienst , het eerste is ontstaan uit de interpretatie van een roverhoofdman/ slavenhaler van joodse geschriften en het tweede is groot geworden door de infrastructuur van een andere bende wereldveroveraars/roverhoofdmannen en ze vinden allebei dat ze dat wat de joden nu net niet deden wel moeten doen, namelijk uitdragen hoe geweldig hun godsdienst is. Bij de moslims klinkt dat heel gezwollen en blufferig en bij de christenen net zo lullig alleen hebben ze het meest succes gehad en gebruik gemaakt van bestaande religieuze infrastructuur die door de moslims letterlijk veroverd moest worden en dat staat dan ook in hun geschriften want dat is een manier om je gedrag te rechtvaardigen.

Het actieve geweld is vaak ook later als leerstelling toegevoegd aan de religieuze leer, net zo als een heleboel andere voorschriften die voortkomen uit een bepaalde traditie die wel of niet aangehangen kan en mag worden . Het is een houtjetouwtjereligie die ook onderling knok oplevert wie het juiste houtje aan het juiste touwtje heeft geknoopt, maar ook dat is niet uniek aan deze religie die kom je ook bij het christendom tegen . Het conflict in Noord Ierland was van hetzelfde laken een pak, een economisch conflict dat uitgespeeld werd op religieuze gronden.
Mensen vinden altijd wel een excuus voor hun gedrag en een alibi voor hun daden en wat is gemakkelijker dan dat wat al eeuwen voorgekauwd wordt .
En daar is niets unieks aan .
Uniek is dit volk http://en.wikipedia.org/wiki/Pirah%C3%A3_language" onclick="window.open(this.href);return false; die kennen namelijk geen god(en) en kennen ook geen religieus geïnspireerd geweld, verder is het meeste gedrag van mensen een pot nat .
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Het interessante aan je posts is dat je allerlei negatieve verschijnselen linkt aan het christendom - zoals oliebelangen en de (afgeschafte) apartheid. Je verwijt Klikzoi van "etiketteren " (alsof dat een motief zou zijn om een oorzaak van een probleem te benoemen) maar kijk eens in de spiegel hoe je zelf linksom en rechtsom van alles linkt aan het christendom.

Als je hier nu consequent in zou zijn, was het te begrijpen maar met de islam doe je het omgekeerde en beweer je dat het Midden-Oosten probleem niet met de islam te maken heeft. Voor zover je laatste post slaat op de islam, blijkt vooral dat je er weinig vanaf weet. Dat is okee, maar hoe weet je dan dat de islam niets te maken kan hebben met de problemen?

Waarom plak je je etiketjes zo eenzijdig?
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ik snap de off-topic discussies niet.
Palestijnse vluchtelingen - Joodse vluchtelingen
Christenen doen helemaal niet mee in de vergelijking.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

gerard_m schreef:Het interessante aan je posts is dat je allerlei negatieve verschijnselen linkt aan het christendom - zoals oliebelangen en de (afgeschafte) apartheid. Je verwijt Klikzoi van "etiketteren " (alsof dat een motief zou zijn om een oorzaak van een probleem te benoemen) maar kijk eens in de spiegel hoe je zelf linksom en rechtsom van alles linkt aan het christendom.

Als je hier nu consequent in zou zijn, was het te begrijpen maar met de islam doe je het omgekeerde en beweer je dat het Midden-Oosten probleem niet met de islam te maken heeft. Voor zover je laatste post slaat op de islam, blijkt vooral dat je er weinig vanaf weet. Dat is okee, maar hoe weet je dan dat de islam niets te maken kan hebben met de problemen?

Waarom plak je je etiketjes zo eenzijdig?
Als je nu de moeite neemt om nog eens te lezen wat ik opgeschreven heb en dan niet alleen te lezen wat jij wil lezen, maar wat ik bedoel te zeggen dan praten we misschien verder.
Ik heb duidelijk aangegeven dat het mij om het even is en dus heb ik geen enkele voorkeur voor wat voor religie dan ook , sterker nog ik heb er ook geen enkel belang bij. Maar als jij dingen beweert over dat de Islam de enige religie is die zus en zo doet en dat ook nog eens in zijn boeken geschreven heeft dan weet ik er nog wel meer. Da dat eenzijdig lijkt is omdat jij dat ook doet met je geneuzel over de Islam en dan kom ik met voorbeelden.Alleen trek jij ze nu uit hun context en dat is niet netjes.
Verder ben ik niet iemand die problemen heeft met etiketjes dat was Klikzoi, ik zou ook graag zien dat je dat binnen de context waarin ik dat schreef wil houden.
Verder is het toch wel van belang dat als jij beweer dat ik niets van de Islam zou weten dat je dat onderbouwt en vooral dat je onderbouwt waarom het conflict tussen Israel en de Palestijnen wel met de Islam te maken heeft.
Ik beweer dat het een eeuwenoud conflict is over land waarbij godsdienst als alibi gebruikt wordt en dat het al speelt voordat er nog sprake was van de islam . Ik gaf je het voorbeeld van de filistijnen, nu jij weer.
Bovendien loont het om bondgenoten te hebben in de regio en die zijn stuk voor stuk Islamitisch, bondgenoten die Israel nu tegen heeft omdat ze de boel zelf verneukt heeft .
Maar kan wel leunen op een lobby van christenen die iets in het beloofde land zien vanwege de geboortegrond van Jezus en de lobby van Joden die naar de VS zijn verhuisd , verder zijn de Joden in Israel heel erg "zielig" dus dat helpt ook om het conflict in stand te houden. Ik heb zelf familie verloren aan de Shoa dus ik kan weten hoe zielig ze daar nu ook nog zijn bijna zeventig jaar na dato. Ze doen verdomme precies hetzelfde waar ze indertijd zelf zo zielig om gevonden worden. En de Palestijnen zijn geen haar beter.
Is het zo goed , heb ik ze allemaal helemaal volgeplakt met etiketten.

Ik link verschijnselen aan alles en iedereen, wees daar maar niet bang voor en of ze negatief zijn is maar betrekkelijk.
Iedereen vond dat de joden recht hadden op Palestina, alleen waren ze degenen naar wie dat land genoemd was indertijd vergeten en toen heette het ineens Israel. En toen werd de woestijn tot vruchtbare grond gemaakt en werd ook een arme regio een stuk rijker en in het middenoosten werd olie die het westen hard nodig begon te krijgen gevonden en de Palestijnen die zich al belazerd voelden gingen middelen gebruiken die mensen met onmacht wel vaker inzetten, namelijk terreur tegen Joden in het openbaar, iets wat de Israeli's al jaren in het geniep deden en toen waren de poppen helemaal aan het dansen. Olie kon als pressiemiddel ingezet worden en rond die tijd viel het door het westen gesteunde regime in Perzië dat vervolgens geleid ging worden door een imam die al die jaren ondergedoken had gezeten in Frankrijk; Khomeini. De opmars van de Islam begon, maar was eigenlijk de emancipatie van al die mensen die door de door het westen en door Israël gesteunde Sjah waren onderdrukt.
Kun je het nog volgen, het is allemaal politiek overdekt met een religieus sausje, het hoofdgerecht is politiek en de saus is de saus die het best past bij de religie van dat land.
Zuid Afrika precies hetzelfde verhaal , apartheid als overblijfsel van onderdrukking door blanke mensen die daar eigenlijk niets te zoeken hebben in historisch perspectief maar wel het land uitgemolken hebben vanwege de rijke bodemschatten en ook nog eens zwaar christelijk geïnspireerd als verantwoording voor het mogen onderdrukken van de oorspronkelijke bewoners. De reden waarom ze er zaten die afstammelingen van Nederlanders , was de grote hoeveelheid aan goud en diamanten en andere delfstoffen en goedkope minderwaardige werkkrachten.
Heeft niets met de religie te maken alles met de heb.
Ik kan het niet beter uitleggen . En ik heb er geen zin meer in.
Maar ik ben wel benieuwd naar jouw onderbouwing waarom het allemaal me de islam van doen heeft.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Cluny schreef:Ik snap de off-topic discussies niet.
Palestijnse vluchtelingen - Joodse vluchtelingen
Christenen doen helemaal niet mee in de vergelijking.
Christenen doen nooit mee .
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

En ik heb ook genoeg van al dat historische onbenul dus geef mijn pijp maar aan maarten.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Krautsjo schreef:En ik heb ook genoeg van al dat historische onbenul dus geef mijn pijp maar aan maarten.
Wil je nog even vertellen of je de stelling van de openingspost onderschrijft?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Cluny schreef:
Krautsjo schreef:En ik heb ook genoeg van al dat historische onbenul dus geef mijn pijp maar aan maarten.
ja en nee, die onderschrijf ik niet. Maar ik onderbouw het wel een andere keer.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Krautsjo schreef:
Cluny schreef:
ja en nee, die onderschrijf ik niet. Maar ik onderbouw het wel een andere keer.
Toch echt moeilijk is de stelling niet. Het is simpelweg daadwerkelijke ontheemden tellen van 2 verschillende groepen en kijken welke groep getalsmatig het grootst is.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Terechte reactie van Cluny, ik heb me weer eens laten meeslepen in een off topic discussie :oops:

@ Krautsjo, je vraagt naar het verband met de islam...
Tja, als een religie leert dat de enige manier om zeker te zijn van het paradijs is om te sterven in de strijd tegen de ongelovigen.... het concept jihad tot in detail uitwerkt... een profeet heeft die het ultieme voorbeeld voor de moslims moet zijn en die ook zeer gewelddadig was...
Strijdgroepen zoals hamas, jihad, etc. zélf voortdurend benadrukken dat ze een religieuze strijd voeren...

Dan is enig verband met di religie niet geheel onlogisch, of wel?

(En ja, er spelen ongetwijfeld ook andere oorzaken mee).

On topic: de stelling ging over een getalsmatige vergelijking. Ik wil best aannemen dat die klopt, maar wat vertelt dat precies? Mensen die van hun plek verdreven worden is altijd ernstig, of dit nu een groep palestijnen is, een iets grotere (?) groep joden, een homostel in Utrecht... Ik snap niet wat het er toe doet welke groep het grootst is.
Plaats reactie