Bonjour schreef: ↑23 jul 2025 20:37
De Israëli's beschouwen de Palestijnen als untermenschen
Dat is nogal een beschuldiging. Dus je vergelijkt Israel met de nazi’s. Dat is geen analyse, dat is een moreel failliet in woorden. Je reduceert miljoenen mensen tot karikaturen om je punt te maken. Je bewijst dat je het morele kompas kwijt bent.
Dat is een conclusie die ik haal uit de journaalbeelden. Uit de verhalen over een concentratie kamp, over mensen uit hun huis halen, hun land afpakken, over schieten op mensen die honger hebben. Dat doe je als je de ander untermensch vindt.
Dat ik Israël met nazi-Duitsland vergelijk zegt niets over mij. Dat zegt iets over hoever Israël afgegleden is. Je moet niet van onderwerp veranderen. Het onderwerp is het wangedrag van Israël. Don't shoot the messenger.
Ik heb verschillende keren gehoord vanuit het andere kamp dat de Palestijnen het aan zichzelf te danken hebben omdat ze op Hamas gestemd hebben. Dan mag ik ook alle Israëli's wel op één hoop gooien.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
ChaimNimsky schreef: ↑23 jul 2025 23:03
Dat is nogal een beschuldiging. Dus je vergelijkt Israel met de nazi’s. Dat is geen analyse, dat is een moreel failliet in woorden. Je reduceert miljoenen mensen tot karikaturen om je punt te maken. Je bewijst dat je het morele kompas kwijt bent.
En dat als eigenaar van een vrijdenkersforum! Moreel failliet!
De eigenaar van een vrijdenkersforum die nazi soundbites gebruikt en miljoenen mensen tot karikaturen reduceert om z’n punt te maken, bezig met dezelfde ontmenselijking die hij zegt te bekritiseren.
Vergelijk mij niet met mensen die het prima vinden anderen om te brengen. Schaam je!
En dat als eigenaar van een vrijdenkersforum! Moreel failliet!
De eigenaar van een vrijdenkersforum die nazi soundbites gebruikt en miljoenen mensen tot karikaturen reduceert om z’n punt te maken, bezig met dezelfde ontmenselijking die hij zegt te bekritiseren.
Feit is, dat ik na deze post serieus overweeg om helaas na bijna 20 jaar, overweeg om afscheid te nemen van dit zogenaamde vrijdenkersforum!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Het lukt Israël aardig of de aandacht bij de Westbank weg te houden. Ondertussen speelt daar de aanloop naar precies dezelfde ellende. De Israëli's beschouwen de Palestijnen als untermenschen, waarmee je alles mag doen.
En het ergste: ze dóen het ook... doodschieten, uithongeren, verdorsten, naar het kamp allemaal, kinderen, ouderen als die nog leven, zieken als die niet dood zijn.
Na al die evacuaties, sommigen twintig keer of zo..., meestal te voet in de puinhopen na de oneindige hoeveelheden bommen...... burgers.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 23 jul 2025 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
Dan mag ik ook alle Israëli's wel op één hoop gooien.
Jij maakt inderdaad verschil tussen de laatste verkiezingen in Gaza en de laatste verkiezingen in Israël? Serieus? Je vergelijkt verkiezingen in Gaza met verkiezingen in Israël? Je vergelijkt serieus het democratische Israël met het jihadistische Gaza wat verkiezingen betreft?
We are dancing again!
🔱
Dat is een conclusie die ik haal uit de journaalbeelden. Uit de verhalen over een concentratie kamp, over mensen uit hun huis halen, hun land afpakken, over schieten op mensen die honger hebben. Dat doe je als je de ander untermensch vindt.
Dat ik Israël met nazi-Duitsland vergelijk zegt niets over mij. Dat zegt iets over hoever Israël afgegleden is. Je moet niet van onderwerp veranderen. Het onderwerp is het wangedrag van Israël. Don't shoot the messenger.
Ik heb verschillende keren gehoord vanuit het andere kamp dat de Palestijnen het aan zichzelf te danken hebben omdat ze op Hamas gestemd hebben. Dan mag ik ook alle Israëli's wel op één hoop gooien.
Je concludeert dat de Israeli's Palestijnen als untermenschen zien. Dat is geen analyse, dat is een morele shortcut, en een gevaarlijke ook. Wie bewust nazi-retoriek inzet, draagt verantwoordelijkheid voor de impact ervan. Dat jij dat niets over jezelf vindt zeggen, is op z’n zachtst gezegd gemakzuchtig.
Zodra iemand kritiek heeft op jouw framing, verschuil je je achter "don’t shoot the messenger". Nee, jij bent de boodschapper en de auteur van de boodschap, en je retoriek doet ertoe. "Don’t shoot the messenger" geldt niet als jij zelf de trekker overhaalt. Je herhaalt de ontmenselijking die je zegt te veroordelen.
Het lukt Israël aardig of de aandacht bij de Westbank weg te houden. Ondertussen speelt daar de aanloop naar precies dezelfde ellende. De Israëli's beschouwen de Palestijnen als untermenschen, waarmee je alles mag doen.
En het ergste: ze dóen het ook... doodschieten, uithongeren, verdorsten, naar het kamp allemaal, kinderen, ouderen als die nog leven, zieken als die niet dood zijn.
Na al die evacuaties, sommigen twintig keer of zo..., meestal te voet in de puinhopen na de oneindige hoeveelheden bommen...... burgers.
En volgens mij hebben we die afschuw met ieder volk dat een ander volk dit aandoet.
Als we dat niet hebben zijn we volgens mij fors uit balans om het eufemistisch uit te drukken.
Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief...
ChaimNimsky schreef: ↑23 jul 2025 23:23
Vergelijk mij niet met mensen die het prima vinden anderen om te brengen. Schaam je!
Schaamte hoort thuis bij wie met nazi-retoriek smijt.
En volgens mij hebben we die afschuw met ieder volk dat een ander volk dit aandoet.
Als we dat niet hebben zijn we volgens mij fors uit balans om het eufemistisch uit te drukken.
We doen het alleen heel selectief! Ik heb jou nooit gelezen over Druzen, Koerden, Yeminieten of mensen uit Soedan! Selectieve verontwaardiging? Van jou? Waarom?
Ps, geld uiteraard ook voor Bonjour.
We are dancing again!
🔱
Gerard R. schreef: ↑23 jul 2025 23:28
We doen het alleen heel selectief! Ik heb jou nooit gelezen over Druzen, Koerden, Yeminieten of mensen uit Soedan! Selectieve verontwaardiging? Van jou? Waarom?
Dacht je dat me iets aan mijn waarneming mankeert? In Gaza is de apocalyps bijna volledig.
In Sudan is het nóg veel erger.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 23 jul 2025 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
ChaimNimsky schreef: ↑23 jul 2025 23:23
Schaamte hoort thuis bij wie met nazi-retoriek smijt.
Schaamte hoort bij wie onterecht met nazi-retoriek smijt.
Schaamte hoort bij wie mensen verdedigt die nazi-praktijken uitoefenen
Gerard R. schreef: ↑23 jul 2025 23:42
Dacht je dat me iets aan mijn waarneming mankeert? In Gaza is de apocalyps bijna volledig.
In Sudan is het nóg veel erger.
Selectief dus!
We are dancing again!
🔱