Zo ook:Berjan schreef: Zo houdt je de mythe in stand
"dat knotsgekke duo Freke en Gandy"
"een nieuwe malloot"
Moderator: Moderators
Zo ook:Berjan schreef: Zo houdt je de mythe in stand
Ga ik zeker volgen. http://en.wikipedia.org/wiki/Shimon_Gibson" onclick="window.open(this.href);return false;Fish schreef:CNN serie: Finding Jesus:
http://www.theblaze.com/stories/2015/02 ... the-bible/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu ja, dat is de verpakking, maar nu is de vraag of de inhoud verdedigbaar is.MoreTime schreef: Lendering wordt in mijn ogen steeds arroganter...
Dat heet cognitieve dissonantie.MoreTime schreef:A continuing story:
http://mainzerbeobachter.com/2015/02/16 ... more-16482" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarbij Lendering op 8 bronnen uitkomt voor de verhalen over Jezus, alle evangeliën en openbaring en Q als een aparte bron beschouwende, heel apart.
"Als iets nu in één bron wordt genoemd, zoals Jezus’ vervloeking van de vijgenboom, is het een stuk minder aannemelijk dan als het in zes bronnen staat, zoals zijn verbod op echtscheiding."
Dat snap ik niet helemaal. Aangezien toch redelijk is aangetoond dat men veelvuldig van elkaar heeft overgeschreven, hoe kun je dan van verschillende bronnen spreken?
En ja, dat is een beroep op gezag. Zo werkt dat nou eenmaal in de wetenschap: we gaan af op wat geleerden die zich in de materie verdiept hebben, over iets zeggen.
Ik denk dat je het wel met me eens bent dat er een kern van waarheid in zit, je kunt nu eenmaal niet alle onderzoek zelf doen. En bepaalde wetenschappelijke namen zijn betrouwbaarder dan andere.Dat beloof ik schreef:En ja, dat is een beroep op gezag. Zo werkt dat nou eenmaal in de wetenschap: we gaan af op wat geleerden die zich in de materie verdiept hebben, over iets zeggen.
maar dat is nu precies hoe het niét werkt in de wetenschap.
Always question things.
Beroep op gezag ?
Dikke vinger, bewijs gewoon wat je beweert.
Als je zomaar dingen aanneemt als waar, ben je juist niet wetenschappelijk bezig, maar religieus.
En hij noemt ze 'on'afhankelijk? Volgelingen?MoreTime schreef: Waarbij Lendering op 8 bronnen uitkomt voor de verhalen over Jezus, alle evangeliën en openbaring en Q als een aparte bron beschouwende, heel apart.
uit deze link:MoreTime schreef:A continuing story:
http://mainzerbeobachter.com/2015/02/16 ... more-16482" onclick="window.open(this.href);return false;
Pesach is steeds op 15 Nisan en viel in 30 n.C. op een vrijdag, t.t.z. met ingang zonsondergang donderdag tot zonsondergang vrijdag. Deze sabbat werd gevolgd door zaterdag, wat uiteraard de wekelijkse sabbat is. Matteüs moet dit geweten hebben, gezien er in de Griekse tekst staat ' na de sabbats ' (in meervoudsvorm) de vrouwen het graf bezochten ( Matt 28:1 ). Op 13 Nisan het laatste avondmaal. Op 14 Nisan ( donderdag 9.00 kruisiging ).bron : J D Tabor.De kruisiging vond plaats op een vrijdag in de lente van een jaar rond 30 n.Chr.; de intocht, de Tempelreiniging en het Laatste Avondmaal zijn in de dagen daarvoor te plaatsen.
Ik weet niet hoeveel zekerheid we hebben omtrent de kalender die 2000 jaar geleden gebruikt werd. Ooit begon de nieuwe maand waarschijnlijk met een nieuwe maandag en moet de 14e altijd op zondag zijn gevallen, Uiteraard is dan de vraag of men de vollemaansdag (de idus) dan als maandag beschouwde of dat men in sommige culturen die dag soms geen weeknaam gaf. (Waardoor de laatste dag van de maand altijd weer een zondag was). Vanaf een bepaald moment is men zeker gewoon door blijven tellen, maar dat wil niet zeggen dat de gewoontes in Jerusalem in 30 CE noodzakelijkewijs aansluiten op de huidige Joodse traditie. De veronderstelling dat die laatste altijd onveranderd is gebleven, moet noodzakelijkwijs onjuist zijn. Maar tenzij Lendering een verklaring voor zijn keuze heeft, heb je ongetwijfeld een punt.Aton schreef:uit deze link:MoreTime schreef:A continuing story:
http://mainzerbeobachter.com/2015/02/16 ... more-16482" onclick="window.open(this.href);return false;Pesach is steeds op 15 Nisan en viel in 30 n.C. op een vrijdag, t.t.z. met ingang zonsondergang donderdag tot zonsondergang vrijdag. Deze sabbat werd gevolgd door zaterdag, wat uiteraard de wekelijkse sabbat is. Matteüs moet dit geweten hebben, gezien er in de Griekse tekst staat ' na de sabbats ' (in meervoudsvorm) de vrouwen het graf bezochten ( Matt 28:1 ). Op 13 Nisan het laatste avondmaal. Op 14 Nisan ( donderdag 9.00 kruisiging ).bron : J D Tabor.De kruisiging vond plaats op een vrijdag in de lente van een jaar rond 30 n.Chr.; de intocht, de Tempelreiniging en het Laatste Avondmaal zijn in de dagen daarvoor te plaatsen.
Wat voor bron heeft Lendering gebruikt om deze kruisiging op een vrijdag in 30 n.C. te plaatsen ? Kan gewoon niet.
