jo12ver schreef:
is het niet omgekeerd ? registreert uw brein niet alle invloeden die uw karakter vormen ?
Neen, het is niet omgekeerd. Het brein is plastisch en reageert op invloeden, hier zijn endogene en exogene factoren van belang. Het is dus een wisselwerking van endogene en exogene factoren, waarop het brein zich continu ontwikkelt. Dat deel van het brein wat bepaalt hoe wij geneigd zijn te reageren (gedrag) en wat lastig te veranderen is noemen we doorgaans karakter. Natuurlijk zit hier echter wel degelijk een ontwikkeling in, die vooral plaatsvind tijdens onze jeugd onder invloed van endogene en exogene factoren.
Kort gezegd is het karakter is de stabiele ondergrond van het gedrag en maakt ons voorspelbaar voor onszelf en anderen en kunnen wij een zeker verwachtingspatroon aanmeten t.a.v. consequenties van ons gedrag in situaties. Hierdoor wordt de kans op succes van gedrag vergroot. Wanneer echter het karakter dus ongewenste gevolgen heeft is het lastig dit te veranderen.
Daarnaast had u kunnen lezen dat ik derhalve een onderscheid maak tussen factoren die een karakter vormen (exogeen en endogeen), en een identiteit (waarvan ik het karakter een essentieel onderdeel acht). U zit er zowiso aantoonbaar naast, door te stellen dat het brein slechts een registratie orgaan is. Het is een orgaan dat anticipeert, aanpast, en continu in minder of meer mate in ontwikkeling is.
volgens mij heb je nooit aangetoont wat de dood is. het vergaan van een menselijk, of ander omhulsel,
beschouw ik niet als dood, aangezien de stoffeliijke resten het begin zijn van iets anders.
Ik snap nog altijd niet waarom dit de dood van het organisme tegenspreekt (of de hypothese van de dood van een organisme falsificeert)? Dat het organisme sterft wil toch niet zeggen dat dit niet een bron kan zijn voor andere organismen om voedsel uit te krijgen, of welk voorbeeld u dan ook wilt aanhalen. De dood zegt enkel wat over het ene organisme en niet over die andere organismen of fenomenen.
Als ik mij kaal scheer, zegt dat alleen wat over mijn haar, dat er een pruik van gemaakt kan worden voor een ander staat daar los van.
op welke niet onderzochte hypothese doel je ?
zijn er hypothesen die niet onderzocht kunnen worden ? (misschien nu niet, maar wanneer onze
kennis is toegenomen !?)
Ja die zijn er, hoewel ik het dan beter als aanname had kunnen benoemen. En zelfs al zou je de hypothese/aanname later wel kunnen onderzoeken is die niet op zijn plek als die op enig moment niet onderzocht kan worden of niet falsificeerbaar is. Let wel wanneer dit later wel het geval is, heeft men alle mogelijkheden om het alsnog te stellen.
Het is zogezegd een beetje onzinnig om daarop in te gaan en ik zou mijn tijd eraan verdoen, als ik op alle aannames in zou gaan, daarom vind ik dat een aanname (eerder benoemd als hypothese) aan bepaalde kenmerken moet voldoen wil het mijn tijd waard zijn. Ik hoop hiermee voldoende uitgelegd te hebben waarom ik niet verder op uw aannames en geloof zal ingaan.
Groet,
Bob