Dan moet je de markt afschaffen.Variform schreef: Ik ben van mening dat er een nieuw soort grondwet nodig is.
Een grondwet die gebaseerd is op de ecologische begrenzingen van de planeet aarde. Een grondwet die bepaalt dat ieder mens recht heeft op een deel van de natuurlijke hulpbronnen van de aarde en dat recht ook geeft aan de toekomstige bewoners.
De markt kent immers niet zoiets als een positief recht.
Behoefte wordt er afgemeten aan de combi koopkracht en koopbereidheid.
Volgens deze formule heeft iemand zonder geld ook geen behoeften.
Twee zaken:Van daaruit kun je de economie herinrichten. Corporaties kunnen niet meer zo maar bronnen uitputten, zoals olie, gas, ertsen.
1. Niet "zomaar"? Wat zijn de voorwaarden dan?
2. Bronnen zijn natuurlijk alleen bronnen wanneer en zolang je er gebruik van maakt.
Wat is "mateloos consumeren"?Mensen kunnen niet meer mateloos consumeren. Met energie zal bewuster worden omgegaan.
Heb je hier objectieve criteria voor?
Dat ga je niet doorbreken zolang er zoiets is als een vrije markt.Mogelijkheid 2 kan zeker een bijdrage leveren, maar de hele duurzaamheid hype wordt aangedreven door dat zelfde systeem dat wil dat er meer geconsumeerd wordt. Duurzaamheid zal dan ook alleen maar beschikbaar zijn in de welvarende landen. En de auto die 200 jaar meegaat is voor geen enkele ondernemer/investeerder interessant. Mijn vraag is dan ook: hoe doorbreek je dit patroon?
Het systeem/de beschaving zal nog eerder totaal instorten, dan dat er een auto komt die 200 jaar meegaat.
Wel, een biologische olie als algenolie lijkt tegemoet te kunnen komen aan een groot deel van onze huidige energiebehoefte, en er kunnen zelfs kunststoffen uit worden vervaardigd.Onze bevolkingstoename berust dus op drijfzand. Wanneer olie piekt dan stort het allemaal ineen. Afhankelijk van welke piek olie scenario je volgt, gaan er veel mensen sterven. Vergeet niet dat olie niet alleen energie is, maar ook kunstmest, die we nodig hebben om enorme oogsten mee te krijgen, tot wel 10 keer meer dan zonder kunstmest.
Oplossingen voor bevolkingsproblemen op aarde liggen dus besloiten in piek olie, piek energie en je kunt het soms wat breder trekken, peak everything. Zelfs water lijkt schaars te worden.
De vraag is echter of we het daar al te lang mee kunnen rooien, omdat het niet CO2 neutraal is, zoals veel bobo's beweren.
CO2 als restprodukt van plantaardig en dierlijk materiaal, verdwijnt normaliter namelijk grotendeels in de bodem en voor een bescheiden deel in nieuwe planten. Zo is het grootste deel ook terechtgekomen in de olie die we momenteel nog verbranden.
Het verbranden van biobrandstoffen is eigenlijk hetzelfde als het verbranden van fossiele brandstoffen, met een "shortcut" van vele miljoenen jaren.
In beide gevallen pomp je feitelijk geabsorbeerde zonnewarmte terug de atmosfeer in.
"Groene" brandstof slaat hier op niet veel meer dan de letterlijke kleur er van.
Op zijn best is algenolie op de middellange termijn bruikbaar om "peak oil" op te rekken tot een tijdelijke "max oil". (De bevolking groeit immers door.)
Wel grappig om en passant te ontdekken dat zelfs de gehele ecologie geen mooie, gesloten kringloop is, zoals we ons dat graag voorstellen.
Ik houd ook serieus rekening met problemen, al heb ik niet de illusie dat ik me er op kan voorbereiden.Ik neem piek olie en aanverwante zaken ZEER serieus. Zo serieus dat ik mijn leven er opnieuw naar aan het inrichten ben.
Tuintjes kunnen geplunderd worden, en de eigenaren gedood.
Als de wereld daadwerkelijk zou verworden tot een Darwinistische poel van ieder voor zich, sluit ik niet uit dat ik er vrijwillig uit zou stappen. (Ik heb nooit van kamperen gehouden.
Maar dat is, of voelt althans, nog vrij ver weg.