Sorry,sorry, sorry, mea culpa mea culpa maxima mea culpa.
Was héél onbeschoft van mij.......
Moderator: Moderators
Ach het was net als een gebed. Het voelde wel vertrouwd.Kochimodo schreef:Was héél onbeschoft van mij.......
Jouw verslag komt exact overeen met wat ik over mijzelf zou kunnen schrijven, nu na drie jaar als atheïst rondgelopen te hebben.Kochimodo schreef:Ik ben nu 1,5 jaar verder na mijn geloofsafval en steeds weer verbaas ik mij erover hoe ik daardoor veranderd ben...
Hartelijk welkom jullie twee. We houden het in gedachten!Kochimodo schreef:Ik zou best naar Finland willen, maar dan wel in de zomer! Kan ik tenminste daar ff afkoelen.....![]()
Haha, alweer precies zoals ik zou kunnen zeggen. Gelovigen zeiden regelmatig tegen mij dat ik te rationalistisch was, en in 1992 zei iemand (overigens geen gelovige) tegen mij dat het eerste kenmerk van mij non-conformisme is en ik 'duidelijk een opstandige geest' heb.Hoe ik nu ben heeft er altijd ingezeten en is er bij tijd en wijle ook uitgekomen. Alleen heeft het niet durven, willen en kunnen loslaten mijn ontwikkeling en groei altijd tegengehouden.
In 1992 zei iemand al dat ik mijn geloof dat mij met de paplepel was ingegoten moest loslaten -toen was ik nog geen eens pinksterchristen!- en dat het mij in de weg stond! Maar ik zei toen ik dat niet kon. Had ik dat toen gedurfd was ik ws al véél verder geweest.
En je bent het ook nog niet kwijt, Re, want het houdt je nog steeds bezig maar dan op een andere manier. Ik betwijfel of ik ooit mijn 'interesse' voor het christendom en aanverwante onderwerpen kwijt zal raken. Voor mij hoeft het eigenlijk niet, zo is het een leuke hobby. En voor jou heeft het helemaal weinig zin om er niets meer aan te doen, want je weet er juist zoveel van.Rereformed schreef:Ik antwoordde zoiets als "wat er met de paplepel is ingegoten raak je nooit kwijt."
Mijn vriend zegt ook dat ik meer met het christendom en geloof bezig ben dan de gemiddelde gelovige. En gelijk heeft ie. Hij komt zelf ook uit een gelovig gezin, maar heeft naar eigen zeggen het geloof op zijn 10e zonder plichtplegingen de deur uitgedaan omdat het hem destijds een goed idee leek. Bij mij was het een ellenlange proces waarbij ik het geloof stukje bij beetje heb ontmanteldCXT schreef:En je bent het ook nog niet kwijt, Re, want het houdt je nog steeds bezig maar dan op een andere manier. Ik betwijfel of ik ooit mijn 'interesse' voor het christendom en aanverwante onderwerpen kwijt zal raken. Voor mij hoeft het eigenlijk niet, zo is het een leuke hobby. En voor jou heeft het helemaal weinig zin om er niets meer aan te doen, want je weet er juist zoveel van.Rereformed schreef:Ik antwoordde zoiets als "wat er met de paplepel is ingegoten raak je nooit kwijt."
Maar ik bedoelde met het antwoord toen dat ik me niet kan voorstellen dat ik m'n geloof ooit geheel zou kwijt raken, en dat ik nu juist wel tot op het laatste zuchtje ervan gebeurd. Het was voor mij in vroegere jaren altijd ondenkbaar. En nu heb ik er geen enkele behoefte meer aan en is het even ondenkbaar dat geloofszaken voor mij nog een vraag zouden zijn. Ik ben er wat dat betreft volledig van bevrijd.CXT schreef:En je bent het ook nog niet kwijt, Re, want het houdt je nog steeds bezig maar dan op een andere manier. Ik betwijfel of ik ooit mijn 'interesse' voor het christendom en aanverwante onderwerpen kwijt zal raken. Voor mij hoeft het eigenlijk niet, zo is het een leuke hobby. En voor jou heeft het helemaal weinig zin om er niets meer aan te doen, want je weet er juist zoveel van.Rereformed schreef:Ik antwoordde zoiets als "wat er met de paplepel is ingegoten raak je nooit kwijt."
Precies hetzelfde geldt voor mij. Wellicht heeft het ermee te maken dat we er zo volledig in zijn opgegaan.Marinus schreef:Mijn vriend zegt ook dat ik meer met het christendom en geloof bezig ben dan de gemiddelde gelovige. En gelijk heeft ie. Hij komt zelf ook uit een gelovig gezin, maar heeft naar eigen zeggen het geloof op zijn 10e zonder plichtplegingen de deur uitgedaan omdat het hem destijds een goed idee leek. Bij mij was het een ellenlange proces waarbij ik het geloof stukje bij beetje heb ontmanteld
Ik ben bijna klaar met het wéér herlezen van dit boek en deze quote kan ik alleen maar onderschrijven. Vandaar dat m.n. het christendom/judaisme altijd mijn interesse zal blijven houden. Alleen niet meer als gelovige, maar als ex-gelovige!"Hoe het ook zij, godsdienst gaat pas werkelijk boeien zodra men er niet meer in gelooft. Dan ontstaat de noodzaak de diepten van de menselijke geest en de geschiedenis van de mensheid te doorvorsen om de immense verscheidenheid van geloofsvoorstellingen te verklaren. Atheïsme leidt tot zelfkennis, terwijl het geloof blijft steken in wishful thinking en atavistische projecties."
Ik in een ander topic schreef:Opgevoed in de Nederlands Hervormde kerkleer en op latere leeftijdpinkstergristen geworden. In de NH kerk ervoer ik nada niets en in de pinksterkerk meende ik inderdaad vooral fysiek ook een ander te voelen, zoals gods liefde, de heilige geest en zijn gaven als profeteren (ja ja echt waar), woord van kennis (ja ja) uitdrijven van demonen (echt waar) e.d..Heb laatst nog terug gedacht aan hoe ik daar toch in kon trappen en dat was: de muziek! Ik speel basgitaar en heb ook in de praiseband van de kerk gespeeld en ben bassist geweest van het zgn mass choir (+100 koorleden heet een mass choir) en een geestelijk en emotioneel gezien mindere perioden hebben tot mijn "bekering" tot het pinkstergeloof geleid.
Zo hoorde ik mijn moeder nogal eens uitvallen in, Jezus,Maria en Jozef, 300 dagen aflaat, als ik weer eens een gat in mijn kop of mijn knieën gevallen was.Kochimodo schreef:Talloze malen in mijn jeugd heb ik de volgende woorden over mij uitgesproken gekregen: Bismillah-ir-rahman-ir-rahim: In de naam van God, de Barhmartige, de Genadevolle.