Kitty schreef:Louter door het gezonde verstand los te laten en heel strikt te redeneren kan je over deze zaken iets zinnigs zeggen.
Volgens mij kun je als je je gezonde verstand loslaat, helemaal niks zinnigs meer zeggen.
Je moet strikt vasthouden aan logica en eventueel wiskunde. Dat is je enige leidraad.
Natuurlijk, mensen kunnen ook kiezen voor een logisch inconsistent wereldbeeld, maar we waren het geloof ik eerder al eens dat het een nodige voorwaarde is om erover te kunnen spreken dat we de logica aannemen.
Het bezwaar tegen gezond verstand is dat het op intuïtie is gebaseerd. En intuïtie valt aan te leren. Topologie bijvoorbeeld is één van de meest abstracte gedeeltes van de wiskunde, waar ik totaal geen intuïtie voor had. Maar door er veel mee bezig te zijn, heb ik toch zeker een gevoel gekregen over het onderwerp. Bij sommige stellingen "voel" ik bijvoorbeeld intuïtief aan dat ze wel of niet moeten kloppen.
Hetzelfde met quantummechanica, inmiddels krijg ik er toch wel gevoel voor. Maar dat gevoel kan je alleen ontwikkelen door eerst heel mathematisch er mee bezig te zijn, door heel strikt denken.
Het probleem is dat je ook voor verkeerde dingen "gezond verstand" kan aanleren. De christen zal zeggen dat zijn gezonde verstand toch echt zegt dat God wel bestaat. Wat is nu gezond verstand? Het lijkt erop dat het afhangt van je wereldbeeld. Hoe kan je dan je wereldbeeld erop baseren?
Snap je mijn punt een beetje?