Ja, dat lijkt me inderdaad nog wat voorbarig. Ik zou eerst graag willen dat je hier een antwoord op geeft:Geloof schreef:het ging jou toch uiteindelijk ook om onze beantwoording van de vragen? Vraag 1 is denk ik al genoeg aan bod geweest, dus wat mij betreft kunnen we over naar vraag 2, tenzij daar bezwaren tegen zijn natuurlijk.
Je fietst volkomen langs de vraag heen. Waar het om gaat is dat er tal van genezingswonderen geclaimd worden, maar dat het vrijwel altijd om klachten gaat waarvan de omstanders de precieze aard en de genezing niet kunnen vaststellen.Geloof schreef:Er blijken dus wel enkele voorwaarden aan genezing te zijn:
1) Je moet geloven in God (in ieder geval de bidder)
2) Je moet een groot geloof hebben
3) Het moet in Gods wil liggen (hangt samen met groot geloof)
Het moeilijke in deze discussie is dan ook niet zozeer de vraag of God geamputeerden kan genezen (als God daadwerkelijk God is, dan is dat een eitje voor hem), maar uiteindelijk om met bewijs voor genezing van geamputeerde mensen te komen. Er zijn best veel voorbeelden bekend waarbij lichaamsdelen zijn aangegroeid, nieuwe longen die zijn aangegroeid, nieuwe levers. Ook sommige historische personages dragen de verhalen bij zich dat ze geamputeerde mensen hebben genezen. St Anthony is de bekendste hiervan, daarom dragen ook veel ziekenhuizen en instellingen die zicht speciaal richten op geamputeerden de naam St Anthony.….
Neem de genezing van de blinde. Dat is een eenvoudige truuk. Je neemt iemand met oogproblemen. Doet tegenover het publiek net alsof de persoon in kwestie totaal blind is, vraagt vervolgens het 'slachtoffer' op te noemen hoeveel vingers je opsteekt, en halleluja, hij/zij blijkt genezen! Het publiek kan niet inschatten hoeveel de persoon in kwestie op dat moment ziet, en neemt aan dat het zicht geheel hersteld is. In feite is er niets gebeurd. Zelfs als de persoon werkelijk stekeblind is maakt dat niet uit, want als je hem/haar lang genoeg beveelt iets te zien, zal hij/zij vanzelf de charismatische autoriteitspersoon gehoorzamen.
En dat is waarom het zo opvallend is waarom je nooit hoort van geamputeerde ledematen die weer aangegroeid zijn. Zie je, als een Almachtige God werkelijk wonderen deed, dan zou Hij alles kunnen, zomaar, met een knip van Zijn hemelse vingers. Maar die genezingen van geamputeerden, daar hoor je nooit over, evenmin als mensen meet het syndroom van down die genezen.
Zie je dat het dan niet voldoet om te wijzen op het ontbreken van geloof en de plannen van God? Tenzij je zou willen beweren dat geamputeerden en geestelijk gehandicapten zelfs het geloof van een mosterdzaadje ontberen (Hoezo een "groot" geloof nodig?) en God een speciale bedoeling heeft met geamputeerden en geestelijk gehandicapten.
Waarmee we weer terug zijn op die gekunstelde rationalisatie voor het gegeven dat geamputeerden niet genezen.
Er is een eenvoudiger verklaring voor dat gegeven. God geneest geen zieken. De zieken die genezen zijn niet bovennatuurlijk. Sommige gevallen zijn foefjes van de genezer, andere het natuurlijke verloop van de ziekte, sommige gevallen het gevolg van de misdiagnose van de arts (opstandingen uit de dood standaard uit Afrika), en een enkele keer is er sprake van spontane remissie, maar zelfs dan nooit de spontane teruggroei van een lichaamsdeel.