Wacht effe... dus omdat een morele kwestie (doden van mensen) gebasseerd is op moraal (iemands voorstelling van goed en slecht), kan het niet absoluut verkeerd zijn, zeg jij. Have I got news for you, dat zeg ik de hele tijd! Verschil tussen ons is dat jij beweert een waarheid te verkondigen op basis van je persoonlijke ethiek, terwijl ik zeg "er kan geen waarheid zijn, enkel een persoonlijke opvatting."Atli schreef:Maar hier ga je weer, iets kan niet in morele kwesties niet "absoluut" verkeert zijn omdat omdat een moreel oordeel niet gefundeert is in een absolutisme, maar in moreel zelf.
Want wat voor redenatie is dit:"De basis van onze heersende moraal ligt in onze ethiek. En omdat onze ethiek een heersend moraal is, is deze geldend voor iedereen, ook voor de mensen die het er niet mee eens zijn." Mijn ethiek is eenmaal anders, blijkbaar, dus waarom zou ik moeten luisteren naar een ander?
Ja dus? En dan is het meteen verkeerd? Nee, de groep vindt dat. In Arabische landen is de heersende moraal anders, daar worden vrouwen als minderwaardig behandeld. Het is de heersende moraal, dan zal er wel waarheid achter zitten. "Het lichamelijk pijnigen van vrouwen is goed als straf." Hmm, hier wordt het juist als verkeerd geacht om dat soort dingen te doen. En welk ethisch standpunt is beter? Die van ons Westerlingen omdat wij niet meer zo sterk geloven in religie? Nee, geen is, wij vinden dit beter, zij vinden dat beter. Klaar.Atli schreef:Je kan dus iemand gaan vermoorden en dan ondervinden dat het heersende moreel ook zijn weerslag op jouw zal hebben.
Waarom moet er voor iedereen bewegingsruimte zijn dan? Ik ben het daar niet mee eens. Dus voor mij is dat geen argument. Voor jouw mening wel, maar voor mij dus niet. Als ik nu dood en vernietiging wil brengen waar ik kom, is dat dan een argument voor jou om je dood te accepteren als ik bij jou langs zou komen? Nee, jij hebt een eigen wil, een eigen mening, je zal waarschijnlijk terugvechten. Terecht, het is immers jouw leven, doe vooral wat je zelf wil!Atli schreef:Om bijvoorbeeld een samenleving in stand te houden waar er voor iedereen beweigingsruimte is, of je moet de natuurtoestand van Hobbes ambieren.
Dat zeg ik niet. Maar als ik een land zou bezitten, zou ik me niet aan die "rechten" houden. Ik zou mijn persoonlijke doelen nastreven en het land groots proberen te maken. Waarom zou ik per se doen zoals een paar landen zeggen? Omdat zij dat zeggen? Omdat het hun mening is?Atli schreef:Dat is dus een politieke opvatting van je, en je kan natuurlijk altijd gaan aanvechten dat de universele rechten van de mens slecht zijn in jouw ogen, ga je gang zou ik zeggen.
Maar bij lange na niet zo'n grote rol als in Arabische en Aziatische landen. Als je dat werkelijk gelooft (ik zeg niet dát, maar áls...), dan moet je toch echt even de boeken in. Punt blijft dat zij het individu minder belangrijk vinden dan het collectief. Dus als ze tien mensen moeten doden om een miljoen te redden, doen zij het sneller dan wij. Maar is dat verkeerd? In de ogen van het Westen wel, in hun ogen niet.Atli schreef:Ook dat is het onderdeel van een moreel ethisch debat, overigens, het colectivisme heeft in Europa een grotere rol als jij waarschijnlijk vermoed.
Ik kan me niet ontrekken aan de macht van een ander indien deze ver genoeg reikt. Maar ik heb geen verplichting om me te houden aan morele voorkeuren van anderen. Ze kunnen mij opsluiten of wraak nemen... maar dat is nog geen argument om te zeggen dat het goed of slecht is. Dat is en blijft een mening. Het feit dat ik je kan doodschieten als je het niet met mij eens bent, betekent nog niet dat ik per defnitie gelijk heb! Het is geen argument.Atli schreef:Oh, dat is ook zo, je kan iedereen vermoorden. Maar je zal in dat geval gaan ervaren dat de morele norm er toe bij zal dragen dat jij te maken krijgt met represailles en dat jij je niet kon ontrekken aan de morele maatstaven die gehanteerd werden.
Dit betekent dus dat de heersende moraal mij niet totaal beheerst. Het is geen absolute waarheid, waarom zou ik anders een andere mening hebben?Atli schreef:Zegt dit dan wat over een normen of waarden debat, zegt dit wat over de morele grond waarin een dergelijke beslissing wordt genomen? Zegt dit wat van de zwakte van morele waarden? Nee, "K" zegt dat ie doet wat hem uitkomt, succes!
ont·trek·ken aan1 (ww.)Atli schreef:Dus stel je dat je je kan onttrekken aan het heersende moreel...
1 buiten iemands macht of bereik brengen
ont·trek·ken aan2 (ww.)
1 (een verplichting) niet nakomen, niet meedoen met <=> nakomen
Als iemands macht ver genoeg reikt, kan ik daar niet onderuit komen. Een overheid bijvoorbeeld heeft veel macht. Maar de zogenaamde verplichting die een heersende moraal met zich meebrengt, kan ik negeren. Als ik dat niet kon, zou ik ook niet iemand kunnen doden.
Nee, er was een kinderlijk dat 100 procent zeker vermoord is, maar geen dader. Waar is de dader? Weten we niet, in ieder geval niet gevangen door de heersende moraal. Dát bedoel ik. Dus je verhaal van "gevangen in de heersende moraal" gaat ook niet op. Sterker nog, iemand die de moraal negeert, heeft in vergelijking meer vrijheid omdat er minder verplichtingen zijn.Atli schreef:Stel een moordenaar komt gewoon weg met de moord omdat er te weinig bewijs is en omdat de moordenaar zelf nooit gezien is (wat nog vaak gebeurt ook). Dan loopt hij gewoon in Nederland rond zonder ook maar iets te merken, hell, het kan zelfs iemand uit jouw buurt zijn! Hoezo "gevangen"?
Er was te weinig bewijs, dus was hij dan de moordenaar?
Ik kan me ontrekken aan de verplichting, die is er niet! Aan de macht, mits deze ver genoeg reikt, kan ik niet ontkomen. Maar mocht iemand mij willen beïnvloeden (gevangen nemen, straffen, whatever), dan kan ik ook terug vechten.Atli schreef:Er zijn een hoop mensen gelukkig door zich niet al te druk te maken. Maar naturlijk kan je afwijken van het heersende moraal, zo ontwikkelt het heersende moraal zich ook, moraal is een proces. Maar denk niet dat jij je er zomaar aan kan ontrekken.
Bullshit. Achterlijk is relatief. Waarom zou het achterlijk zijn? Wij vinden dat wellicht, maar dat is onzin. In die situatie is dat wellicht het meest logische, of iemand wil dat gewoon. Maar dat maakt het nog niet minder. En nogmaals: aan de macht kan ik me niet ontrekken indien het ver genoeg reikt, aan de verplichting wél!Atli schreef:Nou, meestal een achterlijk moraal waarin de machtbasis, de morele basis bij de sterkst bewapende komt te liggen, nieuw is dat niet. En toch kan je je er niet aan ontrekken.
Doel je hier op dat verhaal met de jongen?Atli schreef:En dat verhaaltje van je is natuurlijk een zelfverzonnen fantasieverhaaltje, alsof een discussie zo zal verlopen.
Atli schreef:Vertel jij nu maar eens waarom doden goed is?
Ik heb nooit beweerd dat doden goed is! Het enige dat ik beweer is dat ik het voor mezef niet afkeur, oftwel goed vindt, wat mijzelf betreft. Ik zeg niet dat jij MOET doden, ik zeg niet dat als jij niet doodt dat het dan verkeerd is, dat zeg ik allemaal niet. Dat maken jullie er van! Ik erken mijn subjectiviteit en relativiteit. Ik zeg enkel:"Als ik wil doden, doe ik dat. Ik zie geen reden om het te laten." En daar blijf ik bij. Wat moet ik met argumenten die niet op mij slaan?Kitty schreef:En geef nu eens een sterk argument waarom doden goed is? Dat heb ik je nog niet horen uitleggen. Ik ben benieuwd naar je sterke argumenten hiervoor.
Wat is dit voor kut argument? Het doet me geen reet wat anderen er van vinden! Kan mij dat wat schelen? Waarom zou het me wat schelen? "Je kwetst mensen" Ja dus? Ik ben niet één van die gekwetste mensen. Ik heb er geen last van. "Maar dat is egoïstisch!" Ja dus? Iedereen mag er van vinden wat 'ie wil, maar waarom zou ik mijn menig daarop aan moeten passen? Ja, als ik wil dat we goed met elkaar op kunnen schieten, dán moet ik me aanpassen. Maar als ik dat niet wil, wat dan? Dan niets, dan doe ik zoals het mij uitkomt en de gevolgen komen wel.Atli schreef:Het is wel een argument, het is verkeert omdat het overgrote merendeel het verkeert vind en jij dus niet alleen een slachtoffer en nabestaanden schade aandoet maar een hele maatschappij. Andere mensen hun gevoel kwetsen kan soms weleens een sterk argument zijn, en zeker in deze.
Nee, ik stel juist dat een heersend moraal geen onderscheid kent en dat het daarom, naar mijn mening, onzin is. En het is geen argument om te stellen dat het goed of slecht is, het geeft een situatie weer waarin goed of slecht geen betekenis hebben, iemand doet wat hem ingegeven wordt. Het roept een vraag op: had hij beter niets kunnen doen en het meisje verkracht laten worden of was dit de juiste beslissing? Er is geen "juiste" beslissing, dat blijft een mening. Maar wat vind je belangrijker? De onschuld van het meisje, of het fictieve "levensrecht" van de verkrachter? Dan kan je nog zo stellig zeggen dat het doden van een mens verkeerd is, er is blijkbaar een grens waardoor je eventjes afwijkt van de regel om zo dat meisje te redden (mits je van plan bent dat te doen). Al vind je het een verkeerde daad, op dat moment was het niet "verkeerd genoeg" dus besloot je geweld toe te passen. Achteraf kan je dan nog zoveel zeggen als je wil, maar de man is gedood, écht verkeerd vond je het op dat moment niet, anders zou je het niet doen. En waar is je ethiek dan? Als sneeuw voor de zon...Atli schreef:Het feit dat men verzachtende omstandigheden voor het doden uit zelfdefensie kent, zowel moreel als in het strafrecht (dat grotendeels gebaseerd is op het algemene moreel) wil nog niet zeggen dat het doden goed is. Er zijn genoeg mensen die dit moesten doen maar daar last van blijven houden. Wat jij nu stelt is dat ook in het heersende moreel onderscheid van situatie kent. Maar is dat een argument dat doden niet slecht zou zijn?
Fijn, dat maakt het makkelijk voor mij. Want als dat je enige antwoord is...Atli schreef:Ja, misschien had de jongen eerder moeten ingrijpen en was het doden niet nodig geweest.
(Ik geef hier opzettelijk een antwoord die jij niet wil horen).
Ik heb ook nooit beweerd dat het goed was om te doden, dus dat scheelt weer. Ik heb enkel gezegd dat ik het voor mezelf goedkeur. Een ander en zijn daden beoordeel ik nooit, wel heb ik een mening daarover, maar ik besef me dat het subjectief is.Atli schreef:Nergens kan jij op een normale manier onderbouwen waarom doden goed zou zijn, behalve dan dat jij, wanneer je er zin in zou hebben, jij gewoon zou proberen je aan het moreel te ontrekken.
Het laat je niet koud, maar je doet er verder geen reet aan. Je schuift die verantwoordelijkheid zelfs af! Nou, als dat de definitie is van "niet koud laten" dan laat het lot van de zwervers ook mij niet koud. Ik gun ze echt een beter lot, maar ben gewoon te lui en egoïstisch om daar iets aan te doen. Net zoals de meeste. Maar toch durven we nog te zeggen dat we om die mensen geven?! Net als de kindjes in Afrika, geven we ook zoveel om. Een rekening opsturen en klaar, dat bedoel je. Als we écht om iemand geven, gaan we door het vuur, doen we alles wat we kunnen om diegene te helpen. Maar hoeveel doen we werkelijk? Geen ene fuck. Als het regent gaan we niet eens naar buiten om de postzegeltjes te halen zodat we die cheque op kunnen sturen! "Want dan worden we nat!" En dat terwijl kindertjes sterven van de honger. Hahahaha, wat zijn mensen toch om te lachen, niet?Devious schreef:Spot en minachting zijn je enige wapens niet?
Jij weet helemaal niets over mij, en toch zit je vol vooroordelen. Jij weet helemaal niet waar ik dagelijks mee bezig ben. Nee, ik hou me niet persoonlijk bezig met zwervers. Eén persoon kan zich onmogelijk met alles wat er in de wereld misgaat bezighouden, maar dat wil niet zeggen dat het lot van zwervers mij koud laat. Ik heb er vertrouwen in dat andere mensen zich daarom bekommeren. En in Nederland werkt dat vrij goed.
Op die eerste vraag: ik heb nog genoeg dingen op mijn kerfstok die ik letterlijk aan niemand verteld heb, dat was ik dus ook niet van plan. Maar ik kan met zekerheid zeggen dat ik zowel mentaal als fysiek bereid en in staat ben om iemand te doden. Dat geldt overigens voor meer mensen dan je denkt, maar dit is het relevante antwoord.Devious schreef:En ik kan ook niet onder de indruk raken van jouw geklets over mensen vermoorden. Hoeveel heb je er werkelijk vermoord? Ben je werkelijk een 'Raskolnikov' of slechts een wannabee, of iemand die graag interessant wil doen met quasi-filosofisch gewauwel.
Waarom ik zei dat ik niet onder de indruk was van je paar euro's is dat je in mijn ogen niet veel barmhartiger bent dan ik. Je denkt barmhartiger, maar daar houdt het bij op. Nou WAUW, daar hebben die mensen wat aan. "Ja, maar hij DACHT in ieder geval wel aan je toen je stierf van de honger."
Niemand kan die reden geven, precies. Zolang ik het niet eens ben met de argumenten, zie ik niet in waarom ik er naar moet luisteren? En of ik er gelukkiger van wordt? Ik kan genoeg situaties voorstellen waarin ik baat heb bij het doden van een ander, waardoor ik zo dus gelukkiger wordt, ik denk zelfs dat dit voor veel mensen geldt. Maar dat is niet relevant voor de vraag. Er is geen reden om te stellen dat het doden van mensen verkeerd of goed is, dat blijft een mening.Devious schreef:En die reden kan niemand jou geven. Jij bent degene die zelf besluit of je iemand wilt proberen te vermoorden of niet. Ik heb niets anders beweerd. Ik vermoed echter dat je er niet gelukkiger van zult worden.