Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 07 apr 2026 06:54
lost and not found yet! schreef: 06 apr 2026 21:33 Sorry hoor, Hamas heeft gewoon verloren en dat is een feit.
Hamas heeft een tik gehad
Israël en joden wereldwijd krijgen nog zeer vele tikken te verduren. Joden omdat zij worden gelijkgesteld met Israël en misschien om het feit dat Palestijnen daar ook vogelvrij zijn.
Je schrijft dat Joden wereldwijd worden gelijkgesteld aan Israël.
Bedoel je dat als constatering of als rechtvaardiging?
. . . . . . . . . . . . .
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
We will dance again AND keep on dancing ...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nimsky, je vergelijkt appels met peren. Ook jij zou als heethoofd (zo schat ik je in) in je rechtvaardigheidsgevoel totaal aangetast worden.
Als JIJ met al je vrienden en familieleden al jaren wordt getreiterd, mishandeld en onderdrukt. Als Untermensch wordt behandeld zeg maar.

WO II was een geweldsuitbarsting van een superieure militaire overmacht o.a naar kansloze joden toe. Gaza, westoever is een continue jarenlange (80 jaar) vernedering, onderdrukking door een onoverwinnelijke supermacht.
Dat kun je niet vergelijken. En wat nou vijandige staten?? Israël was en is de vijandige staat in de regio. ZIJ en alleen ZIJ bepalen alles met hun superieure overmacht.
Stel dat joden vanaf 1945 in een getto mochten "leven" onder erbarmelijke omstandigheden. Zou er geen joods verzet gekomen zijn?

De Palestijnse hulp (UNWRA, opgericht in 1949 na de nakba!!!!) was om de narigheid, aangedaan door het superieure Israël, enigszins te verzachten.
Leef je in in de onderdrukte Palestijn en behrijp dat ook je he familie niet laat terroriseren. Ook jij wilt dan in opstand komen. De machtshebbers en verantwoordelijken krijg he niet te pakken, want als jij van je bezit wordt verjaagd door Israëlische tieners, zou je ze het liefst een schop onder de kont geven. Maar dat kan niet. Er staan übermachtige militairen met übermachtige machinegeweren te lachen.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 07 apr 2026 17:41, 3 keer totaal gewijzigd.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 07 apr 2026 17:08
Gerard R. schreef: 06 apr 2026 22:29:scissors:
Kristallen bol zou ik moeten hebben van jou?
Zou je wel willen heh? En dan preventief willen bombarderen zeker?
Die past perfect in het script van mijn nieuwe SFroman!
Een soort van 'Minority Report 2026'

Trump kijkt in zijn kristallen bol en ziet dat er een geheim wapen verborgen zit onder bruggen in Iran. Het wapen kán de VS ver genoeg beschadigen dat ze tot de
'Stone Ages' [jaja, meervoud :wink: ] teruggezet worden in ontwikkeling.
Trump neemt een beslissing en geeft bevel:
"Vannacht om 02:00 uur Nederlandse tijd alle bruggen in Iran kapot!"

Ik moet wel snel zijn met uitgeven anders is het oud nieuws ...
NOS - vandaag, 16:41 schreef:
Trump: vandaag dreigt einde van een beschaving

14:53

De VS heeft Iran een ultimatum gegeven tot aankomende nacht 02.00 uur Nederlandse tijd. Daarna dreigt president Trump het land ongekend hard aan te vallen.
Schreef ik aan Lanfy.
Ja, ik hoorde net op Aljazeera dat zelfs de Amerikanen wel een beetje zijn geschrokken van de hersenspinsels van 'de president'. Ja 'zelfs' want tot nu mocht hij vernietigen wat hij wil en dat is niet weinig binnen- en buitenlands.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 07 apr 2026 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
** **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 07 apr 2026 17:19
lost and not found yet! schreef: 06 apr 2026 21:33 Sorry hoor, Hamas heeft gewoon verloren en dat is een feit.
Israël en joden wereldwijd krijgen nog zeer vele tikken te verduren. Joden omdat zij worden gelijkgesteld met Israël en misschien om het feit dat Palestijnen daar ook vogelvrij zijn.
Weet je nu nog niet hoe ik dat bedoel?

De aanslagplegers denken aan Israël als zijnde een joodse staat.
Joodse.....joden.
Het klopt niet maar ik begrijp de gedachtegang.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 07 apr 2026 16:47
HierEnNu schreef: 07 apr 2026 16:36
dikkemick schreef: 07 apr 2026 12:36:scissors:
Nu ben jij die Palestijn Nimsky. Blijf je je andere wang toekeren?

Je stelt een hypothetische vraag, maar reduceert daarmee een complexe situatie tot een keuze tussen passiviteit of geweld. Daarmee laat je andere mogelijkheden buiten beschouwing.
Dat iemand in zo’n situatie leeft, betekent nog niet dat geweld de enige optie is.

Ikzelf zou, als die mogelijkheid er is, eerder emigreren dan die weg inslaan.
Emigreer jij maar lekker naar de Sinai dan en herdenk vele malen per jaar alle bekende slachtoffers die Israël je familie aangedaan heeft. In volle vrede uiteraard met alle begrip voor de kolonisator/onderdrukker, die daarna de rest van jou familie treitert en verjaagt.
Ik kan me vergissen maar zo vredelievend kom je hier niet altijd over.
Dat schrijf je mij toe,
maar dat volgt niet uit wat ik heb gezegd.
  • Blijf bij de inhoud!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 07 apr 2026 17:25
HierEnNu schreef: 07 apr 2026 17:19
Weet je nu nog niet hoe ik dat bedoel?

De aanslagplegers denken aan Israël als zijnde een joodse staat.
Joodse.....joden.
Het klopt niet maar ik begrijp de gedachtegang.
Dan blijft mijn vraag staan:
  • beschrijf je alleen hoe zij denken, of vind je dat daarmee
    hun handelen ook begrijpelijk wordt in morele zin?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

ChaimNimsky schreef: 07 apr 2026 17:05
dikkemick schreef: 07 apr 2026 12:47 Ja duhhhhh! Hulp van de westerse wereld en schuldgevoel doet wonderen.
Israel kreeg in de beginperiode nauwelijks tot geen westerse hulp, zeker niet tijdens de cruciale oorlogen van 1948 en 1967, en moest grotendeels op eigen kracht overleven en een staat opbouwen. De bewering dat hun succes vooral aan westerse steun en schuldgevoel te danken is, klopt niet.
Er was een zionistisch fonds
Er was militaire steun vanuit Frankrijk
Er was diplomatieke steun vanuit de VS
Er was geld dat mee kwam met de immigranten
In 1956 was er de Seuzcrisis, met aan de ene kant Egypte en aan de andere kant Frankrijk, GB en Israël

In tegenstelling tot Israel in de beginperiode, hebben de Palestijnen de afgelopen decennia fors veel westerse steun ontvangen, zowel economisch als diplomatiek. Dat is een belangrijk contrast om te maken. De Palestijnse Autoriteit en organisaties zoals UNRWA krijgen miljarden dollars van de VS, EU, VN en andere westerse landen, bedoeld voor infrastructuur, onderwijs, gezondheidszorg en humanitaire hulp.
Ik kan me herinneren dat Nederland geld voor en haven heeft gegeven. later is die weer door Israël vernietigd.

Je schrijft de verhalen wel erg eenzijdig op.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 07 apr 2026 18:04
Dan blijft mijn vraag staan:
  • beschrijf je alleen hoe zij denken, of vind je dat daarmee
    hun handelen ook begrijpelijk wordt in morele zin?
Ja HierEnNu, zo wordt er gedacht en ik begrijp die gedachte: Joodse staat....joden
Maar uiteraard keur ik het af.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 07 apr 2026 17:24:scissors:
Schreef ik aan Lanfy.
Ja, ik hoorde net op Aljazeera dat zelfs de Amerikanen wel een beetje zijn geschrokken van de hersenspinsels van 'de president'. Ja 'zelfs' want tot nu mocht hij vernietigen wat hij wil en dat is niet weinig binnen- en buitenlands.
Ik zat naar de persconferentie te kijken en was overtuigd dat ik naar AI zat te kijken! Hallucinant! Hoe enthousiant en beeldend hij alles uitlegde ...
... kennelijk is Israël al begonnen met verfijnd voorbereidend werk op specifieke plekken om te voorkomen dat de Revolutionaire Garde snel op kan rukken naar Kharg, want dat lijkt ook een beklonken zaak.

Iran doelbewust terugbombarderen naar de 'Stone Ages',
dat zei Trump letterlijk in meervoud, hahah, de Stenen Tijdperken ...
... en ook: "Zet de klok er maar op gelijk:
nadat we beginnen met bombarderen zijn binnen 4 uur alle bruggen kapotgebombardeerd!"
Hij schepte ook nog op toen het overleg onvoldoende opleverde naar zijn zin, dat hij een Iraanse leider aan de telefoon had en gezegd had dat hij als waarschuwing over een kwartier maar eens uit de raam moest kijken, en ja hoor, een kwartier later werd daar vlak in de buurt een joekel van een brug kapot geschoten. Bizar! Duurde wel ff voor ik mijn mond dichtdeed ... en nog steeds twijfel ik of het mischien toch AI was!

Nog ff dan heeft Trump het Iraanse volk niet alleen bevrijd van het regime,
maar van hun hele land: 90 miljoen mensen op een paar uur tijd terug in de 'Stenen Tijdperken'? Brrr ...
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 07 apr 2026 17:22 Nimsky, je vergelijkt appels met peren. Ook jij zou als heethoofd (zo schat ik je in) in je rechtvaardigheidsgevoel totaal aangetast worden.
Als JIJ met al je vrienden en familieleden al jaren wordt getreiterd en onderdrukt.
WO II was een geweldsuitbarsting o.a naar kansloze joden toe. Gaza, westoever is een continue jarenlange (80 jaar) vernedering, onderdrukking door een onoverwinnelijke supermacht.
Dat kun je niet vergelijken. En wat nou vijandige staten?? Israël was en is de vijandige staat in de regio. ZIJ en alleen ZIJ bepalen alles met hun superieure overmacht.
Nee, de Palestijnen (die zich toen gewoon als Arabieren identificeerden) en omringende Arabische staten hebben juist Israel in de afgelopen decennia keer op keer aangevallen om de Joden in zee te drijven via conventionele oorlogen toen het nog in de kinderschoenen stond en zich net begon te ontwikkelen, en later via terrorisme op onschuldige Joodse burgers. Direct na de VN-verdelingsresolutie van 1947 vielen Egypte, Jordanië, Syrië, Libanon en Irak allemaal tegelijk Israel aan, en later volgden conflicten zoals de Suezcrisis, de Zesdaagse Oorlog en de Jom Kipoeroorlog. Toen militaire invasies desondanks faalden, kozen Arabische inwoners en hun leiders voor terrorisme, met bomaanslagen en raketaanvallen op woonwijken, zelfmoordaanslagen en andere aanvallen op burgers. Israel bouwde hierop uiteraard checkpoints, hekken en veilige zones om de burgers te beschermen, en ook Egypte handhaaft nog steeds strikte grenscontrole bij de Gazastrook. In andere landen liepen de Palestijnen namelijk tegen dezelfde gevolgen van hun keuzes aan: na hun Zwarte September werden ze uit Jordanië verdreven, in Libanon moesten ze vertrekken na conflicten met lokale facties te hebben veroorzaakt, en uit Koeweit werden ze verdreven voor hun steun aan Saddam Hoessein. Hun acties veroorzaakten dus niet alleen geweld tegen Israel, maar hadden ook directe negatieve gevolgen voor henzelf.

Daarentegen hebben Joden en veel andere volken over zeer lange, aaneengesloten perioden onderdrukking en vervolging ervaren: van de diaspora, eeuwenlange beperkingen en pogroms in Europa en Arabische landen, tot de Holocaust. Ook Tibetanen, Oeigoeren, Zuid-Afrikanen onder apartheid en Hongaren onder Sovjetbezetting leefden decennialang onder zware repressie. Toch kozen deze groepen er niet voor om systematisch terrorisme tegen burgers te plegen; hun acties waren gericht op overleven, verdediging en gerichte militaire doelen. Het verschil met Hamas, Islamitische Jihad, Hezbollah, IS of Al Qaida is dat de laatstgenoemde groepen religieus en ideologisch terrorisme tegen burgers als primaire strategie hanteren.
De Palestijnse hulp was om de narigheid, aangedaan door het superieure Israël, enigszins te verzachten.
Westerse hulp aan de Palestijnen was juist voornamelijk bedoeld voor de bevolking, voor infrastructuur, waterzuivering, wegen, elektriciteit, riolering en andere cruciale infrastructuur. Deze hulp stond los van Israelische acties en was gericht op het op weg helpen van de Palestijnse economie -- niet om terroristen die Joden hebben vermoord mee te belonen zoals de PA deed, of een tunnelnetwerk te bouwen dat groter is dan de Londense Metro, bommen te bouwen en raketten te bouwen van rioolpijpen. De nood waarin zij terechtkwamen komt door keuzes van hun leiders.

Leef je in in de onderdrukte Palestijn en behrijp dat ook je he familie niet laat terroriseren. Ook jij wilt dan in opstand komen.
Ik zou zijn als al die andere volken die zolang zijn onderdrukt, waaronder het Joodse volk: ze hadden de mogelijkheid, maar kozen er niet voor systematisch geweld tegen onschuldige burgers te gebruiken.
Zionist
Plaats reactie