Daar ging het niet om wetten maar om uitvoering.Mullog schreef: ↑01 feb 2025 16:47Om even in het jargon te blijven. Het lijkt mij dan dat de Biden haters, aangevoerd door Trump, de gerechtelijke macht gebruikten om zich door een zestigtal rechtzaken alsnog de verkiezingswinst toe te eigenen. Dat al die zaken geseponeerd werden wegens dat nog geen snipper bewijs werd aangedragen, doet daar niets aan af. Feitelijk probeerden ze de democratie teniet te doen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑01 feb 2025 12:44 ...
Voor mij lijkt het duidelijk.
De Trump haters hebben geen meerderheid hebben in de twee huizen, gaan er nu de gerechtelijke macht voor gebruiken om hem te dwarsbomen.
Feitelijk proberen ze nu de Tras Politica in de VS te niet te doen.
...
De nieuwe Trump-periode
Moderator: Moderators
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Re: De nieuwe Trump-periode
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rechtzaken gaan altijd over uitvoering.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑01 feb 2025 18:15Daar ging het niet om wetten maar om uitvoering.Mullog schreef: ↑01 feb 2025 16:47Om even in het jargon te blijven. Het lijkt mij dan dat de Biden haters, aangevoerd door Trump, de gerechtelijke macht gebruikten om zich door een zestigtal rechtzaken alsnog de verkiezingswinst toe te eigenen. Dat al die zaken geseponeerd werden wegens dat nog geen snipper bewijs werd aangedragen, doet daar niets aan af. Feitelijk probeerden ze de democratie teniet te doen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑01 feb 2025 12:44 ...
De Trump haters hebben geen meerderheid hebben in de twee huizen, gaan er nu de gerechtelijke macht voor gebruiken om hem te dwarsbomen.
...
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Rechtzaken gaan niet altijd over uitvoering.
Rechtszaken kunnen ook over interpretatie, bevoegdheid,
aansprakelijkheid, of fundamentele rechten gaan.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Constitutionele Hoven behandelen nooit uitgevoerde zaken.Mullog schreef: ↑01 feb 2025 23:21Rechtzaken gaan altijd over uitvoering.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑01 feb 2025 18:15Daar ging het niet om wetten maar om uitvoering.Mullog schreef: ↑01 feb 2025 16:47
Om even in het jargon te blijven. Het lijkt mij dan dat de Biden haters, aangevoerd door Trump, de gerechtelijke macht gebruikten om zich door een zestigtal rechtzaken alsnog de verkiezingswinst toe te eigenen. Dat al die zaken geseponeerd werden wegens dat nog geen snipper bewijs werd aangedragen, doet daar niets aan af. Feitelijk probeerden ze de democratie teniet te doen.
Maar gaan altijd over uitvoering. Wat binnen bestaande wetgeving is toegestaan. Wetten kunnen niet met rechtszaken worden veranderd.
Wetten kunnen wel in strijd zijn met hogere wetgeving, bijvoorbeeld met de grondwet. Maar dan is de grondwet van toepassing en niet de daaronder liggende wet. Die hiërarchie is strikt. Maar uiteindelijk aan menselijke interpretatie onderhevig, zie de Amerikaanse abortus wetgeving.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Maar gaan in basis wel altijd over uitvoering. Dat ze niet over specifieke zaken gaan doet daar niets aan af.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑02 feb 2025 09:05Constitutionele Hoven behandelen nooit uitgevoerde zaken.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Tja dan kun je de grondwet zelf ook wel uitvoering noemen.Mullog schreef: ↑02 feb 2025 09:09Maar gaan in basis wel altijd over uitvoering. Dat ze niet over specifieke zaken gaan doet daar niets aan af.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑02 feb 2025 09:05Constitutionele Hoven behandelen nooit uitgevoerde zaken.
Dit is net zoiets als de medezeggenschap over beleid wat vaak wordt afgedaan als uitvoering om geen instemming nodig te hebben.
Of Willem I die alles per Koninklijk Besluit deed en zo de Besluiten Koning werd genoemd.
https://www.cbc.ca/news/world/canada-eu ... 00?cmp=rss
Relations between Canada and the U.S. are coming under serious pressure — and that has some commentators offering an unlikely — though not impossible — solution.
What if Canada joined the European Union?
Even before U.S. President Donald Trump threatened Canadians with "economic force" if they did not want to become a "51st state," Stanley Pignal, a columnist with The Economist, floated the idea of the country switching teams.(..)
Ook nog:
https://www.aljazeera.com/program/newsf ... source=rssTrudeau says Canada will retaliate by imposing 25% tariffs on US imports
En dat lijkt me plausibel en logisch.
En er is meer..
https://www.dw.com/en/trump-tariffs-can ... 3-xml-mrss
Trouwens... China heeft ook aangekondigd dat ze tegenrarieven aan de Amerikanen gaan rekenen als Trump raar doet.
** Wetenschap leert vooral dat 'wetenschap' frequent moeten worden bijgewerkt... **
** https://english.palinfo.com/wp-content/ ... fiya-1.jpg **
De rechterlijke macht toetst deze uitvoering aan de wet.
Voor zover ik een en ander begrijp volgt uit 'Trias politica' duidelijk:
- Verdeling van de macht in
- wetgevende macht,
- uitvoerende macht en
- rechterlijke macht
- Wetgevende macht die wetten opstelt
- uitvoerende macht die het dagelijks bestuur van de staat uitoefent
- rechterlijke macht die deze uitvoering toetst aan de wet
BRON: Wikipedia: Trias politica
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
Waarom beschrijf je die mensen als Trump haters? Waren de mensen die maatregelen van Biden via de gerechtelijke weg aanvochten dan Biden haters? Voor zover ik de politiek in de V.S. een beetje volg, heeft dit soort zaken een heel verleden. Het lijkt me dan ook niet eerlijk om de huidige rechtzaken op dat vlak als een poging de Tras Politica in de VS te niet te doen.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑01 feb 2025 12:44
PS.
Men is wel selectief want ik dacht niet dat er pro-zionistische besluiten worden aangevochten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Dat is dus wat ik bedoel. Er gebeurt iets of iemand doet iets en de rechter toetst dat wat er gebeurd of gedaan is aan de bestaande wet. Een rechter maakt geen nieuwe wetten en interpretatie moet in lijn zijn met bestaande jurisprudentie. Dat maakt bijvoorbeeld rechtzaken op nieuwe wetgeving interessant omdat de eerste oordelen de jurisprudentie voor de interpretatie van de wet gaan vormen.
Er wordt geopperd dat de tarieven tegen Canada onderdeel zijn van een strategie om Canada zover te krijgen een 'dependency' van de VS te worden, hetzij als een staat (staten) of een groot soort Puerto Rico. Dan kennen ze de Canadezen nog niet waarschijnlijk...
Bij het Panama Kanaal zitten de...Chinezen (twee havens aan de twee uiteinden van het kanaal gekocht.) Panama is véél te dicht naar China getrokken, met onder meer de Monroe Doctrine (afgekondigd begin 19e eeuw) als excuus gaan de VS hier iets aan doen.
Dat kan men zoal terugvinden online.
En verder, Trump is dol op tarieven, al decennia. Nooit anders beweert. Misschien af en toe nooit zo benadrukt, maar iedereen kon weten wat er ging komen.
Bij het Panama Kanaal zitten de...Chinezen (twee havens aan de twee uiteinden van het kanaal gekocht.) Panama is véél te dicht naar China getrokken, met onder meer de Monroe Doctrine (afgekondigd begin 19e eeuw) als excuus gaan de VS hier iets aan doen.
En verder, Trump is dol op tarieven, al decennia. Nooit anders beweert. Misschien af en toe nooit zo benadrukt, maar iedereen kon weten wat er ging komen.
Dat zal een dure mop worden voor alle partijen, dus ook voor de Amerikaan.B.S. schreef: ↑02 feb 2025 17:12 Er wordt geopperd dat de tarieven tegen Canada onderdeel zijn van een strategie om Canada zover te krijgen een 'dependency' van de VS te worden, hetzij als een staat (staten) of een groot soort Puerto Rico. Dan kennen ze de Canadezen nog niet waarschijnlijk...
Want iedereen doet terug wat Trump aanricht, hè?
** Wetenschap leert vooral dat 'wetenschap' frequent moeten worden bijgewerkt... **
Trump heeft vast een plan...
Laten we niet doen hier of we niet wisten wat er ging komen.
Laten we niet doen hier of we niet wisten wat er ging komen.
Dat zal een dure mop worden voor alle partijen, dus ook voor de Amerikaan.B.S. schreef: ↑02 feb 2025 17:12 Er wordt geopperd dat de tarieven tegen Canada onderdeel zijn van een strategie om Canada zover te krijgen een 'dependency' van de VS te worden, hetzij als een staat (staten) of een groot soort Puerto Rico. Dan kennen ze de Canadezen nog niet waarschijnlijk...
Want iedereen doet terug wat Trump aanricht, hè?
Eens kijken tegen wie in ieder geval de VS nu sancties heeft:
1. Iran: nucleaire programma en aan terrorisme.
2. Noord-Korea: nucleaire programma en de raket- en massavernietigingswapens productie.
3. Rusland: Krim, Oekraïne en nog wat dingetjes.
4. China: mensenrechtenkwesties, handelsruzies en Xinjiang.
5. Venezuela: mensenrechtenkwesties en de staat van de democratie.
6. Syrië: burgeroorlog en de mensenrechten. Wordt over gepraat.
7. Cuba: communistisch en de mensenrechtenkwesties (deels opgeheven).
8. Sudan: Vanwege de Menschenrechten dn steun aan terrorisme.
9. Wit-Rusland: Vanwege de mensenrechtenkwesties en de behandeling van oppositie en journalisten.
Daarnaast zijn er sancties ingesteld tegen specifieke individuen
Ik vergeet vast wel wat.
De hele wereld sanctioneren, denkt de eenvoud. MAGA... (dollartekens in varkensoogjes...)
De simplist...
Die anderen sanctioneren gewoon terug of erger.
Niet goed voor de wereldeconomie. Die zou wel eens fors kunnen keilen als het zover komt.
Jammer... zeer zeker ook voor de Amerikaan.