Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hersenen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
HierEnNu
Superposter
Berichten: 6972
Lid geworden op: 03 aug 2022 15:57

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 13 jul 2024 14:14
“HierEnNu” schreef: Om astraal te leren reizen hoeft niemand deel te nemen aan een klasje. Uiteraard is één en ander afhankelijk van wat onder 'astraal reizen' verstaan wordt, maar als jij [en/of anderen hier!] daar serieus op in wil gaan, dan wil ik graag een poging wagen om jou te leren astraal te reizen.
Graag MaartenV daarin zien mee te nemen, want die gebruikt domein overschrijdende begrippen.
Wat dat betreft treft mijn “sarcasme” de verkeerde en konden wij twee wel eens binnen weinige uitwisselingen klaar zijn. Wat dat laatste ook betekene moge.
Met "jij [en/of anderen hier!]" bedoelde ik Vrijdenkers. Liefst extra skeptisch met een sterk ontwikkelde 'bullshitmeter'! Het gaat mij namelijk niet om bevestiging van wat ik zelf heb ervaren, maar om hoe een Vrijdenker die een dergelijke ervaring zelf heeft ondergaan zulks interpreteert en verklaart vanuit diens materialistische denkwijze. Daar zou ik nog wat van kunnen leren. Of er al dan niet daadwerkelijke uittreding plaatsvindt vind ik niet boeiend ...
heeck schreef:Misschien dat je eerst wat externe referenties kunt geven voor ik er hier tijd aan besteed.
Per Wiki meldde je al:
Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat daadwerkelijke uittreding niet plaatsvond

Dat is op zichzelf geen enkel probleem,
maar dan mis ik natuurlijk een stuk van het proces:
  1. de overgang van de overtuiging
    • "Astraal reizen is BS!" naar
  2. de 'daadwerkelijke' :mrgreen: ervaring
    • "WTF? Ik heb astraal gereisd!?" en vervolgens
  3. de eventuele interpretatie en
    materialistische uitleg van die geheel eigen ervaring.

Maar OK, prima hoor, dan hoef ik er ook geen nieuw topic over te beginnen!

De kortste weg naar 'astraal leren reizen' lijkt mij via 'Lucide Dreaming', althans, daarmee heb ik bevredigende resultaten behaald zonder drugsgebruik en/of allerlei oefeningen en/of verdieping in filosofiën. MaartenV heb ik er al ooit op gewezen in een ander topic:
HierEnNu schreef: 27 mar 2024 23:52Ben jij een praktiserend Lucid Dreamer?
Het feit dat die Sky Pelletier Waterpeace [what's in a name? :mrgreen: ]
Outreach Trainer voor het Monroe Institute is,
zou je sowieso op het spoor van 'Lucid Dreaming' moeten zetten:

Monroe Institute
Ignite your natural ability to dream consciously and
explore the fascinating world of Lucid Dreaming.


Na voldoende oefening in Lucid Dreaming kun je tijdens Lucid Dreaming zonder veel problemen of levensgevaar zelf zoveel BDE's ervaren als jij zelf verkiest en zelfs iedere keer laten begeleiden en onderzoeken door Pim van Lommel 'himself'! Pim van Lommel zal jou instantly volkomen begrijpen, mits jij dat wilt. Stel hem voor dat hij bij diens onderzoeken tijdens jouw BDE's de Wetenschappelijke Methode gebruikt en bundel al die onderzoeksgegevens:
  • ik ben benieuwd!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Gebruikersavatar
MaartenV
Bevlogen
Berichten: 3990
Lid geworden op: 28 mei 2013 19:03

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door MaartenV »

Ik richt mij even tot de logici hier:


Er zijn in het model van David Nutt twee soorten bewustzijnstoestanden. Ons waak versus slaapbewustzijn, waar we doorgaans in verkeren. Gereguleerd door glutamaat (waak) en gabba (slaap).

En Bewustzijnstoestand 2, veroorzaakt door binding met 5-HT2A receptor, veroorzaakt door psychedelica, meditatie en speciale nabij de dood gebeurtenissen.

Nu is het zo dat door een significante vermindering van de globale doorbloeding van de hersenen men de meest intense Bewustzijnservaring van diens leven heeft tgv psylocibine inname... en de intensiteit van deze psychedelische Bewustzijnservaring correleert omgekeerd met de hoeveelheid doorbloeding en hersenactiviteit in de hersenen

... hoe kan men dan volhouden dat voor Bewustzijsstoestand 2 deze bewustzijnsstaat veroorzaakt wordt door (een toename van) hersenactiviteit?

Ps: laat de logicus in u spreken.

Pps: bewustzijnstoestand 1, ons gewone waak/slaapbewustzijn, wordt duidelijk wel veroorzaakt door hersenactiviteit en correleert er wel mee.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17297777
Gebruikersavatar
Mullog
Bevlogen
Berichten: 2557
Lid geworden op: 02 nov 2016 17:20

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 14 jul 2024 05:26 Ik richt mij even tot de logici hier:
...
Ps: laat de logicus in u spreken.

Pps: bewustzijnstoestand 1, ons gewone waak/slaapbewustzijn, wordt duidelijk wel veroorzaakt door hersenactiviteit en correleert er wel mee.
Als ik diesel in een benzine auto tank dan zal die auto een veel actiever gedrag vertonen dan als er bezine in zit. Ik weet niet of je het weleens gezien hebt maar de auto staat dan te dansen op zijn wielen en overal komt rook uit. Nogthans levert die diesel minder energie dan benzine De energie wordt verkeerd gericht. Uiteindelijk zal de motor het begeven.

Als logicus vraag ik mij daarom af waarom het (opzettelijk laten) disfunctioneren van de hersenen wordt beschouwd als extra functionaliteit?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gebruikersavatar
heeck
Ontoombaar
Berichten: 11952
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:19
Locatie: Leeuwarden

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door heeck »

HierEnNu,

Ik neem jouw reactie voorlopig als agenda die we kunnen afstrepen met de makkelijkste punten eerst.

Jouw gebruik van “materialistich” vervang ik door “met je boerenverstand”, “”nuchter” en “op de keeper beschouwd”, “natuurwetenschappelijk” verklaarbaar.
Eerste punt:
De reden is dat materialistsch te vaak blijkt te worden verengd tot weegbaar, verdampbaar, etc. zodat electromagnetisch en kwantum-natuurkunde hun ontnuchterende kwaliteiten soms niet meetellen.
Gedachten, bewustzijn etc. zie ik alle als functioneren van de hersenen en hun onafscheidbare lijf die samen een functionerende “ik” en vele “anderen” rond laten spankeren. Andere levensvormen niet vergeten!

Tweede punt:
Verder tip je per link het volgende aan:
Laat angsten, fobieën, angsten en zelfbeperkende overtuigingen los . Binnen de veiligheid van de Lucide Droomstaat ben je in staat om trauma's uit het verleden en de beperkingen van huidige emotionele en fysieke problemen opnieuw te creëren om angsten en beperkende overtuigingen uit te dagen en opnieuw te framen. Lucide dromen, ook wel 'bewust dromen' genoemd, helpen je ook verborgen aspecten van jezelf bloot te leggen om een ​​meer holistische kijk op de werkelijkheid te krijgen.
Dat is niet pluis, want gaat de behandelgrens over, wat ook met rarotkaarten lezen, het ouijabord, of andere zogenaamde toegansmethoden tot een gesuggereerde alom-weten en/of synchroniciteis-geloof met of zonder i-Tjing.

Waardig opponent?:
Zonder enige schroom sta ik model voor de gemiddelde atheïstische vrfijdenker met een zeer vriendelijk oog voor de vele manieren waarop je last/nut van je hersenen kunt hebben. Inclusief steun zoeken bij een paragnost of wichelaar.


De in mijn voetnoot staande link verwijst naar mijn database van apparaten waarmee de goedgelovige wordt geflest. (wegens omstandigheden al jaren niet meer onderhouden)

Zo maar even als een eerste vervolg.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gebruikersavatar
heeck
Ontoombaar
Berichten: 11952
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:19
Locatie: Leeuwarden

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door heeck »

Correctie:
Mijn database van rare apparaten is bij Skepp.be weg en bestaat alleen nog op mijn eigen computer.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gebruikersavatar
bonifacius
Diehard
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 mei 2014 23:58

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door bonifacius »

MaartenV schreef: 14 jul 2024 05:26 Ik richt mij even tot de logici hier:
De logici wiens geesten niet verruimd zijn. 8*) :lol:
MaartenV schreef: 14 jul 2024 05:26 Er zijn in het model van David Nutt twee soorten bewustzijnstoestanden. Ons waak versus slaapbewustzijn, waar we doorgaans in verkeren. Gereguleerd door glutamaat (waak) en gabba (slaap).

En Bewustzijnstoestand 2, veroorzaakt door binding met 5-HT2A receptor, veroorzaakt door psychedelica, meditatie en speciale nabij de dood gebeurtenissen.
'k heb net is effe gezocht in mijn ebook naar 5-HT2A en zie dat Michael Pollan erover begint vanaf pagina 273.
Hieronder het eerst deel van dat lange hoofdstuk...
5 Neurologie: Psychedelica in de hersenen

Wat was er nou eigenlijk in mijn hersenen gebeurd? Alle trips waren in gang gezet door een molecuul, en bij terugkeer van mijn reizen was ik ontzettend nieuwsgierig geworden naar wat ik aan de hand van de achterliggende chemie te weten kon komen over het bewustzijn, en over de relatie tussen hersenen en geest. Hoe kom je door het innemen van een door een paddenstoel of een pad (of een scheikundige) gemaakte verbinding uit bij een nieuwe bewustzijnstoestand die je kijk op van alles en nog wat kan veranderen, niet alleen tíjdens de reis maar ook lang nadat het molecuul het lichaam weer heeft verlaten?

We hebben het in feite over drie verschillende moleculen – psilocine, lsd, and 5-meo-dmt –, maar je hoeft maar even een blik op hun chemische structuur te werpen (en dat zeg ik als iemand die op school zesjes voor scheikunde haalde) of je ziet dat ze op elkaar lijken. Het zijn alle drie tryptamines. Een tryptamine is een bepaald soort organische verbinding (een indoolderivaat, om precies te zijn), met twee zogenaamde geschakelde ringen, waarvan één zes atomen heeft en de andere vijf. Tryptamines komen overal in de levende natuur voor, in planten, schimmels en dieren, waarin ze meestal dienstdoen als signaalstoffen tussen verschillende cellen. De bekendste tryptamine in het menselijk lichaam is de neurotransmitter serotonine, waarvan de scheikundige naam 5-hydroxytryptamine luidt. Het is geen toeval dat dit molecuul sterke verwantschap vertoont met de psychedelica-moleculen.

Serotonine mag dan beroemd zijn, althans voor een neurotransmitter, toch zijn veel eigenschappen ervan nog in nevelen gehuld. De stof kan zich bijvoorbeeld aan wel meer dan tien verschillende receptoren binden, die zich niet alleen in verschillende gebieden van de hersenen bevinden, maar ook elders in het lichaam, met name in het spijsverteringskanaal. Afhankelijk van het type receptor en de locatie ervan kan serotonine zeer uiteenlopende reacties uitlokken – soms laat de stof een zenuwcel ‘vuren’, een andere keer voorkomt ze juist dat dat gebeurt. Je kunt het vergelijken met een woord, waarvan de betekenis of het gewicht afhankelijk van de context of zelfs van de plaats in de zin, radicaal kan verschillen.

De groep tryptamines die ‘de klassieke psychedelica’ worden genoemd voelen zich vooral aangetrokken tot een bepaald type serotoninereceptor, de zogenaamde 5-ht2A. Deze receptoren komen in grote aantallen voor in de hersenschors van de mens, het buitenste en evolutionair gezien meest recente deel van de hersenen. Waar het op neerkomt is dat psychedelica zo sterk op serotonine lijken dat ze zich zodanig aan receptoren in dat hersengebied kunnen binden dat dat vervolgens tot verschillende soorten acties kan overgaan.

Opmerkelijk genoeg heeft lsd een sterkere invloed op de 5-ht2A-receptor – het blijft er als het ware meer aan ‘kleven’ – dan serotonine zelf, waarmee het een voorbeeld is van een nabootsende stof die, chemisch gezien, ‘overtuigender’ is dan het origineel zelf. Sommige wetenschappers kwamen naar aanleiding daarvan met de veronderstelling dat het menselijk lichaam nog een andere, nóg meer op 5-ht2A toegesneden chemische stof moet produceren – een soort endogeen psychedelicum dat onder bepaalde omstandigheden vrijkomt, bijvoorbeeld tijdens het dromen. Het psychedelische molecuul dmt, dat in zeer kleine hoeveelheden in de pijnappelklier van ratten is te vinden, is één van de kandidaten voor die stof.

In het wetenschappelijk onderzoek en discours worden serotonine en lsd sinds de jaren 50 vaak in één adem genoemd; de ontdekking dat er voor de beïnvloeding van het bewustzijn door lsd maar uiterst minimale doses nodig waren heeft het nieuwe onderzoeksgebied van de neurochemie in de jaren 50 enorm vooruitgeholpen, waardoor uiteindelijk de ssri-antidepressiva konden worden ontwikkeld. Maar pas in 1998 werd aangetoond dat psychedelica zoals lsd en psilocybine op de menselijke hersenen inwerken door hun binding met de 5-ht2A-receptoren. Dit werd gedaan door Franz Vollenweider, een Zwitserse onderzoeker en een van de pioniers op het gebied van de psychedelica-neurologie. Hij gaf proefpersonen een middel genaamd ketanserine, dat die receptor blokkeert; toen hij daarna psilocybine toediende, gebeurde er niets.

Toch was Vollenweiders ontdekking, hoe belangrijk die ook was, maar een kleine stap voorwaarts op de lange (en kronkelige) weg van chemie naar bewustzijn op psychedelica-gebied. De 5-ht2A-­receptor mag dan het slot zijn op de deur naar de geest waar die drie moleculen een sleutel van hebben, maar hoe zorgde het chemisch openen van die deur dan uiteindelijk voor wat ik voelde en ervoer? Het verdwijnen van mijn ego, bijvoorbeeld, en het wegvallen van de grens tussen subject en object? Dat Mary voor mijn geestesoog in María Sabina veranderde? Anders gezegd: wat kunnen de scheikundige processen in de hersenen ons mogelijk vertellen over de ‘fenomenologie’ van de psychedelische ervaring?

Al deze vragen hebben natuurlijk te maken met de inhoud van het bewustzijn, iets waar de gereedschappen van de neurologie tot op heden geen vat op hebben weten te krijgen. Met bewustzijn bedoel ik hier niet de meest basale ‘opmerkingsgave’ – datgene waarmee levende wezens veranderingen in hun omgeving kunnen vaststellen, en dat makkelijk experimenteel is aan te tonen. In deze beperkte betekenis zijn zelfs planten ‘bewust’, al valt het te betwijfelen dat ze een hoogwaardig, volledig ontwikkeld bewustzijn hebben. Wat neurowetenschappers, filosofen en psychologen met bewustzijn bedoelen is het onmiskenbare gevoel dat we een tot ervaringen in staat zijnd ‘zelf’ bezitten of zijn.

Sigmund Freud schreef dat er niets is ‘waar we zo zeker van zijn als het gevoel van ons zelf, ons eigen ego’. Maar ondertussen is het een hele klus om zeker te weten dat anderen, laat staan andere wezens, óók een bewustzijn hebben, doordat er geen uiterlijk waarneembaar bewijs is dat het bewustzijn zoals we dat zelf ervaren, bestaat. Dat waar we het meest zeker van zijn wordt aan het zicht van onze wetenschap onttrokken, terwijl die nota bene als onze beste bron van kennis wordt gezien. Dit dilemma heeft een deur op een kier laten staan waar verschillende schrijvers en filosofen een kijkje achter hebben genomen. Het klassieke gedachte-experiment om vast te stellen of een ander wezen een bewustzijn bezit, komt uit de koker van de filosoof Thomas Nagel. In een beroemd geworden artikel uit 1974, getiteld ‘hoe is het om een vleermuis te zijn?’, stelt hij dat als ‘er iets bestaat als hoe het is om een vleermuis te zijn’ – als de ervaringen van een vleermuis een subjectief element hebben –, dat een vleermuis dan een bewustzijn moet hebben. Verder meende hij dat deze ‘hoe is het om’-kwaliteit uiteindelijk niet in materiële termen te vatten zal blijken te zijn. Nooit.

Of Nagel het bij dat laatste nu wel of niet bij het rechte eind heeft, is eigenlijk de kern van waar het in het veld van het bewustzijnsonderzoek om draait. Dit vraagstuk wordt vaak het ‘moeilijke probleem’ of de ‘verklaringskloof’ genoemd: hoe kun je de geest – de subjectieve ervaringskwaliteit – in ‘vleselijke’ termen verklaren, dat wil zeggen in termen van de fysieke structuren of de chemie van de hersenen. Men gaat er daarbij van uit, althans de meeste (maar niet alle) wetenschappers, dat het bewustzijn door de hersenen wordt gegenereerd en dat het uiteindelijk uitputtend kan worden verklaard aan de hand van materiële zaken als neuronen en hersenstructuren, chemische stoffen en communicatienetwerken. Dat lijkt op zich ook de meest ‘spaarzame’ hypothese. Maar die is bij lange na nog niet bewezen, en veel neurowetenschappers twijfelen eraan of dat ooit gaat gebeuren: of iets wat zo ongrijpbaar is als de subjectieve ervaring – hoe het voelt om jóú te zijn – zich ooit gewonnen zal geven voor wetenschappelijke reductie. Deze wetenschappers en filosofen worden soms ‘mysterianen’ genoemd, wat niet als een compliment is bedoeld. Er zijn wetenschappers die hebben geopperd dat bewustzijn een alom in het universum aanwezige instantie kan zijn, zoiets als elektromagnetisme of zwaartekracht, en dat het daarmee een van de fundamentele bouwstenen van de werkelijkheid is.

Het idee dat psychedelische middelen enig licht op de bewustzijnsproblematiek zouden kunnen werpen is niet geheel uit de lucht gegrepen. Zo’n middel is krachtig genoeg om het systeem dat wij de normale waaktoestand noemen te ontregelen, en wel zodanig dat een aantal fundamentele eigenschappen ervan zichtbaar worden. Het is waar dat dat eerste ook geldt voor anesthetica, maar doordat dat soort middelen het bewustzijn in feite helemaal uitschakelen, levert zo’n ontregeling weinig gegevens op. Onder invloed van psychedelica blijft men daarentegen wakker en is men in staat ‘live’ verslag te doen van wat er allemaal gebeurt. Tegenwoordig kunnen deze subjectieve verhalen naast allerlei meetgegevens en scans van hersenactiviteit worden gelegd – hulpmiddelen waarover de onderzoekers uit de eerste golf psychedelisch onderzoek in de jaren 50 en 60 niet beschikten.

Met behulp van deze technologieën, in combinatie met lsd en psilocybine, zijn een handvol wetenschappers in zowel Europa als de Verenigde Staten bezig nieuwe inzichten op het gebied van bewustzijn te verkrijgen, en door wat ze tot nu toe hebben ontdekt lijkt een beter begrip van de relatie tussen onze hersenen en onze geest in het verschiet te liggen.

Fragment uit: Verruim je geest
Copyright © 2018 Michael Pollan
.
En nog enkele blz. verder in dat lange hoofdstuk 5 over neurologie staat dit...
…De meest opvallende ontdekking die in Carhart-Harris’ eerste experiment werd gedaan was waarschijnlijk dat de sterkste afname van de activiteit van het dmn samenviel met de subjectieve ervaring van de proefpersoon van het ‘verdwijnen van het ego’. (‘Ik bestond alleen nog als idee of concept,’ verklaarde een van hen. Een ander wist zich nog te herinneren dat ‘ik niet meer wist waar ik eindigde en mijn omgeving begon’.) Hoe abrupter de terugval in doorbloeding en zuurstofopname in het dmn, hoe groter de kans dat de proefpersoon het verlies van een zelfgevoel meldde.

Kort nadat Carhart-Harris in 2012 zijn bevindingen publiceerde in een artikel in pnas (‘Neural Correlates of the Psychedelic State as Determined by fmri Studies with Psilocybin’ (Door fmri-experimenten met psilocybine vastgestelde neurale correlaten van de psychedelische toestand), viel het de aan Yale verbonden onderzoeker Judson Brewer op dat zijn eigen scans en die van Robin opvallende gelijkenissen vertoonden. De door ervaren beoefenaars van meditatie gemelde transcendentie van het zelf was op fmri’s terug te vinden als een periode van relatieve rust in het dmn. Het heeft er alle schijn van dat als de activiteit van het dmn plotseling sterk afneemt, het ego tijdelijk verdwijnt en de ons bekende grenzen tussen het zelf en de wereld, tussen subject en object, compleet vervagen.

Het gevoel volledig in iets groters op te gaan is natuurlijk een van de belangrijkste kenmerken van de mystieke ervaring; ons gevoel van individualiteit en eigenheid is gestoeld op een zelf dat begrensd is, en op een duidelijk onderscheid tussen subject en object. Maar dat zou ook niet meer dan een constructie van onze geest kunnen zijn, een soort illusie – wat de boeddhisten ons immers ook al duidelijk proberen te maken.

De psychedelische ervaring van de ‘non-dualiteit’ suggereert dat het bewustzijn de verdwijning van het zelf weet te overleven en dat dat zelf dus niet zo onmisbaar is als we – en het – vaak denken. Carhart-Harris vermoedt dat het wegvallen van een duidelijk onderscheid tussen subject en object ook nog een ander aspect van de mystieke ervaring zou kunnen verklaren: het feit dat de inzichten die erdoor ontstaan als objectief ‘waar’ worden ervaren – als een onthulling van de waarheid dus, in plaats van slechts een inzicht. Het zou kunnen dat om een inzicht als iets louter subjectiefs te kunnen benoemen, als de opinie van één persoon, je eerst een gevoel van subjectiviteit moet hebben. Wat nu precies is wat iemand die door psychedelica in mystieke sferen verkeert, is kwijtgeraakt.

De mystieke ervaring zou best datgene kunnen zijn wat je ondervindt als je het dmn van de hersenen deactiveert. Die toestand kan op verschillende manieren worden opgewekt: door psychedelica en meditatie, zoals Robin Carhart-Harris en Judson Brewer hebben laten zien, maar misschien ook wel door bepaalde ademhalingstechnieken (zoals holotropisch ademwerk), het wegvallen van zintuiglijke waarnemingen, vasten, bidden, volledig overmand raken door iets, extreme sporten, bijna-doodervaringen, enzovoort. Wat zouden hersenscans tijdens dat soort activiteiten laten zien? We kunnen er alleen maar naar gissen, maar het is niet onwaarschijnlijk dat we dezelfde terugval in dmn-activiteit zouden zien als bij Brewer en Carhart-Harris. Die terugval kan worden bewerkstelligd door de bloedtoevoer naar dit netwerk te beperken, de serotonine 2a-receptor in de hersenen te stimuleren, of door op een andere manier de hersengolven die normaal gesproken het brein zijn werk laten doen, te verstoren. Maar hoe het ook wordt bewerkstelligd, het uit de lucht halen van dit specifieke netwerk kan ons toegang verschaffen tot bijzondere bewustzijnstoestanden – momenten van harmonie of extase die niets aan wonderbaarlijkheid inboeten door het feit dat ze een materiële bron hebben.

Fragment uit: Verruim je geest
Copyright © 2018 Michael Pollan
Iedereen die zinnig wil kunnen meepraten over psychedelica, meditatie, mystiek en speciale nabij de dood gebeurtenissen moet in feite deze internationale bestseller van Michael Pollan gelezen hebben.
Anders discussier je met mensen die niet weten waarover je het hebt en krijg je o.a. zo van die onzinnige opmerkingen als: "waarom zou men dat slikken?"

@MaartenV: Ik veronderstel dat jij dit boek van Michael Pollan gelezen hebt?
Laatst gewijzigd door bonifacius op 14 jul 2024 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Gebruikersavatar
Mullog
Bevlogen
Berichten: 2557
Lid geworden op: 02 nov 2016 17:20

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door Mullog »

bonifacius schreef: 14 jul 2024 14:05
MaartenV schreef: 14 jul 2024 05:26 Ik richt mij even tot de logici hier:
De logici wiens geesten niet verruimd zijn. 8*) :lol:
MaartenV schreef: 14 jul 2024 05:26 Er zijn in het model van David Nutt twee soorten bewustzijnstoestanden. Ons waak versus slaapbewustzijn, waar we doorgaans in verkeren. Gereguleerd door glutamaat (waak) en gabba (slaap).

En Bewustzijnstoestand 2, veroorzaakt door binding met 5-HT2A receptor, veroorzaakt door psychedelica, meditatie en speciale nabij de dood gebeurtenissen.
'k heb net is effe gezocht in mijn ebook naar 5-HT2A en zie dat Michael Pollan erover begint vanaf pagina 273.
Dit het eerst deel van dat lange hoofdstuk...
...
@MaartenV: Ik veronderstel dat jij dit boek van Michael Pollan gelezen hebt?
Moet dat, dit soort quotes, vooral van deze lengte.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gebruikersavatar
MaartenV
Bevlogen
Berichten: 3990
Lid geworden op: 28 mei 2013 19:03

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door MaartenV »

Bonifacius schreef:@MaartenV: Ik veronderstel dat jij dit boek van Michael Pollan gelezen hebt?
Ik heb het vroeger gelezen. Wat hij schrijft over de DMN is inderdaad wat Robin Carhart Harris en zijn team o.a. hebben ontdekt met hersenscans.

Bij 5-Meo-DMT is er massaal een binding met de 5-HT1A-receptoren in de hersenen en deze blokkeren of remmen de werking van de neuronen...
Ook interessant als je er zo over nadenkt.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 14 jul 2024 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17297777
Gebruikersavatar
MaartenV
Bevlogen
Berichten: 3990
Lid geworden op: 28 mei 2013 19:03

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door MaartenV »

Heeck schreef:Jouw gebruik van “materialistich” vervang ik door “met je boerenverstand”, “”nuchter” en “op de keeper beschouwd”, “natuurwetenschappelijk” verklaarbaar.
In mijn opleiding psychologie (die ik gedeeltelijk volgde) werd mij duidelijk gemaakt dat 'gezond boerenverstand' geen goede graatmeter is om de waarheid van iets aan af te meten.
Beter is het om koude wetenschap en statistiek als methode te nemen, dat vaak contra-intuïtief is en tegen het gut gevoel ingaat, in plaats van af te gaan op je zogenaamde 'gezonde' boerenverstand. Ik denk ook dat vrijdenkers 'gezond boerenverstand' niet als graadmeter nemen, maar wetenschap en de ratio.

Anderzijds kan intuïtie of 'aanvoelen' zeer rationeel zijn en zelfs meer 'weten' dan ons beperkte bewuste denken, wat je in het boek van Ap Dijksterhuis kan lezen: 'Het Slimme Onbewuste'.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17297777
Gebruikersavatar
MaartenV
Bevlogen
Berichten: 3990
Lid geworden op: 28 mei 2013 19:03

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door MaartenV »

@Bonifacius. Ik lees bij één van de GPT's van ChatGPT, gespecialiseerd in drugsinformatie:
5-MeO-DMT (5-Methoxy-N,N-Dimethyltryptamine) bindt aan verschillende serotonine (5-HT) receptoren in het brein, waaronder voornamelijk de 5-HT1A receptor. De binding van 5-MeO-DMT aan de 5-HT1A receptor werkt als een agonist, wat betekent dat het deze receptor activeert.

De 5-HT1A receptor is een van de vele subtypes van serotonine receptoren en is betrokken bij de regulatie van verschillende neurofysiologische processen. Wanneer 5-MeO-DMT deze receptor activeert, leidt het tot remming van neuronale activiteit. Dit komt doordat 5-HT1A receptoren vaak fungeren als autoreceptoren op serotonerge neuronen. Wanneer ze worden geactiveerd, verminderen ze de afgifte van serotonine, wat een remmend effect heeft op neuronale activiteit.

Dit remmende effect veroorzaakt de specifieke psychoactieve eigenschappen van 5-MeO-DMT, waaronder de intense mystieke ervaringen die gebruikers vaak rapporteren.
Over NN-DMT, nog het volgende:

DMT blijkt een antagonist voor 5-HT2A receptors en een agonist voor 5-HT1A receptors in de hersenen, in tegenstelling tot wat sommige wetenschappers menen (zie bron onderaan in paper op elicit.com):

Agonist bij 5-HT1A-receptoren: Als agonist voor 5-HT1A-receptoren stimuleert DMT deze receptoren. 5-HT1A-receptoren hebben over het algemeen een remmend effect op neuronale activiteit, zoals hierboven al gezegd. Ze verlagen de afgifte van bepaalde neurotransmitters of verminderen de elektrische activiteit van neuronen. Dus, door als een agonist te fungeren op 5-HT1A-receptoren, zou DMT de remmende werking van deze receptoren kunnen versterken, wat kan leiden tot een vermindering van bepaalde neuronale activiteiten.

Antagonist bij 5-HT2A-receptoren: Als antagonist voor 5-HT2A-receptoren blokkeert DMT de activiteit van deze receptoren. 5-HT2A-receptoren zijn betrokken bij het reguleren van verschillende hersenfuncties, waaronder stemming, waarneming, en cognitie, en worden vaak geassocieerd met excitatoire (activerende) effecten op neuronen. Door deze receptoren te blokkeren, kan DMT de excitatoire effecten die normaal door 5-HT2A-receptoractivatie worden teweeggebracht, verminderen.

De neuronale activiteit wordt dus voornamelijk geremd of geblokkeerd door DMT. En toch heeft men ongelooflijke intense ervaringen.


De bron voor deze bevindingen was een paper die ik vond op Elicit.com:


Differential interactions of dimethyltryptamine (DMT) with 5-HT1A and 5-HT2 receptors.
A V Deliganis, P A Pierce, S J Peroutka
Biochemical pharmacology
1991
64 citations
Semantic Scholar
DOI
"The interactions of the indolealkylamine N,N-dimethyltryptamine (DMT) with 5-hydroxytryptamine1A (5-HT1A) and 5-HT2 receptors in rat brain were analyzed using radioligand binding techniques and biochemical functional assays. The affinity of DMT for 5-HT1A sites labeled by [3H]-8-hydroxy-2-(di-n-propylamino)tetralin ([3H]-8-OH-DPAT) was decreased in the presence of 10(-4) M GTP, suggesting agonist activity of DMT at this receptor. Adenylate cyclase studies in rat hippocampi showed that DMT inhibited forskolin-stimulated cyclase activity, a 5-HT1A agonist effect. DMT displayed full agonist activity with an EC50 of 4 x 10(-6) M in the cyclase assay. In contrast to the agonist actions of DMT at 5-HT1A receptors, DMT appeared to have antagonistic properties at 5-HT2 receptors. The ability of DMT to compete for [3H]-ketanserin-labeled 5-HT2 receptors was not affected by the presence of 10(-4) M GTP, suggesting antagonist activity of DMT at 5-HT2 receptors. In addition, DMT antagonized 5-HT2-receptor-mediated phosphatidylinositol (PI) turnover in rat cortex at concentrations above 10(-7) M, with 70% of the 5-HT-induced PI response inhibited at 10(-4) M DMT. Micromolar concentrations of DMT produced a slight PI stimulation that was not blocked by the 5-HT2 antagonist ketanserin. These studies suggest that DMT has opposing actions on 5-HT receptor subtypes, displaying agonist activity at 5-HT1A receptors and antagonist activity at 5-HT2 receptors."

https://elicit.com/?workflow=table-of-p ... 65c92ea1a9
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17297777
Gebruikersavatar
bonifacius
Diehard
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 mei 2014 23:58

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door bonifacius »

MaartenV schreef: 14 jul 2024 18:44
Bonifacius schreef:@MaartenV: Ik veronderstel dat jij dit boek van Michael Pollan gelezen hebt?
Ik heb het vroeger gelezen.
Ah.
Ik heb zijn boek nooit van begin tot einde gelezen.
Ik had intussen immers al zelf de ervaring met de klassieke psychedelica die hij uitgeprobeerd had.
Maar 'k heb er wel veel in grasduinend en cruciale zaken ontdekt, zowel als anekdotes vaak met een glimlach van herkenning gelezen want voor Michael Pollan was dat allemaal nieuw in zijn leven op zijn 59ste terwijl ik er vierendertig jaar geleden op mijn 30ste al met Stanislav Grof's holotropisch ademwerk begon. :wink:
Zo dit over zijn ontdekking en ervaring ermee...
'Holotropisch ademwerk' (rebirthing) een techniek die is bedoeld om zonder drugs een psychedelische bewustzijnstoestand te bereiken.
'Holotropisch’ betekent ‘in de richting van heelheid of volledigheid bewegend.’
Interessant om lezen en super goed beschreven door Michael Pollan maar men kan zo'n ervaringen nooit uitleggen aan iemand die het zelf niet beleefd / ervaren heeft of nu gaat om 'Holotropisch ademwerk' of daadwerkelijk één over ander klassiek psychedelicum gebruiken.
Het is als vertellen hoe het voelt om te windsurfen aan iemand die nog nooit van het strand in het water is geweest.

MaartenV schreef: 14 jul 2024 18:44 Wat hij schrijft over de DMN is inderdaad wat Robin Carhart Harris en zijn team o.a. hebben ontdekt met hersenscans.

Bij 5-Meo-DMT is er massaal een binding met de 5-HT1A-receptoren in de hersenen en deze blokkeren of remmen de werking van de neuronen...
Ook interessant als je er zo over nadenkt.
Michael Pollan heeft in een poging om zijn beleving van 5-Me0-DMT / de toad op papier te krijgen zeven pagina's nodig gehad in zijn boek. :lol:
Kort stukje eruit...
...‘De toad werkt als een speer, en de werking kan in eerste instantie ongelooflijk heftig zijn.’ Het viel me op dat Rocío de toad verpersoonlijkte en het middel zelden met de moleculaire naam aanduidde.
Sommige mensen verroeren zich niet. Anderen gillen en maaien met hun armen in de lucht, vooral als de toad trauma’s naar boven haalt, wat heel goed mogelijk is. Sommigen moeten overgeven. En na twintig minuten of een half uur is de toad klaar en verdwijnt-ie.'
Ja, trauma's naar boven halen kan de toad als de beste.
Het is een onvoorstelbare roller-coaster dan in de hersenen / beleving van de persoon die ondergaat.
Het voelt vaak als levend sterven. :roll:
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Gebruikersavatar
HierEnNu
Superposter
Berichten: 6972
Lid geworden op: 03 aug 2022 15:57

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 14 jul 2024 23:55 Het voelt vaak als levend sterven.
:roll:
Alsof iemand zou kunnen weten hoe het voelt om te sterven als je niet leeft ...
:lol:
ff Mee fantazeveren:
  • "Maak jullie geen zorgen" zei Jezus tegen de Apostelen na zijn wederopstanding, "natuurlijk voelde het niet zo heel prettig tijdens dat ik stierf terwijl ik aan dat kruis hing, nee zulks voelde als levend sterven, maar nou ik dat éénmaal achter de rug heb zal ik, terwijl ik de volgende keer sterf dat zo nooit meer voelen, want ik leef dan niet meer!"
De Apostelen hingen aan Jezus' lippen, want ze werden best wel bang als ze zich voorstelden hoe dat zou voelen als ze levend zouden sterven en verlangden intens naar het moment dat ze net als Jezus een dergelijke staat van bewustzijn zouden hebben bereikt dat als ze zouden sterven dat niet zou voelen alsof ze levend zouden sterven ...
  • "Voorwaar, voorwaar, ik zeg jullie:
    zolang men leeft zal een BDE vaak voelen alsof men levend sterft, dat is nou eenmaal één van de nadelen van in leven zijn, daar moet men mee leren leven zolang men leeft, maar als je net als ik de dood hebt overwonnen door werkelijk te sterven:
    • daarna zal je nooit meer dat gevoel hoeven voelen alsof je levend sterft!"
De Apostelen ging een lampje branden ... ze begrepen het bijna!
  • "Gedenk deze woorden in mijn naam:
    • er is leven vóór de dood EN
      na de dood voelt het nooit meer alsof je levend sterft ... "
    :angel12:
En zo geschiedde het waarlijk,
nadat de Apostelen zelf ook ook waren gestorven aan het kruis
voelden zij nooit meer als of zij levend stierven ...
... zij waren voor de rest van de tijd dat zij niet leefden VRIJ!
  • AMEN
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Gebruikersavatar
MaartenV
Bevlogen
Berichten: 3990
Lid geworden op: 28 mei 2013 19:03

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door MaartenV »

Nog over 5-MeO-dmt, de zogenaamde Godmolecule:

Chatgpt zegt:
Ja, er is bewijs dat hoge doses 5-MeO-DMT aanzienlijke remmende effecten kunnen hebben op neuronale activiteit:

**Wetenschappelijk bewijs**: Dierstudies en in vitro onderzoeken ondersteunen de idee dat 5-MeO-DMT sterke effecten heeft op neuronale activiteit. Bijvoorbeeld, onderzoek op ratten heeft aangetoond dat 5-MeO-DMT de elektrische activiteit van serotonerge neuronen in de dorsale raphe nucleus kan remmen, wat wijst op een brede remming van neuronale activiteit.

Wanneer ik zeg dat de remming van serotonerge activiteit in de dorsale raphe nucleus (DRN) kan leiden tot een "brede" remming van neuronale activiteit, bedoel ik het volgende:

1. **Centrale rol van de DRN**: De dorsale raphe nucleus is een van de grootste serotonineproducerende kernen in de hersenen. Serotonine uit de DRN projecteert naar verschillende delen van de hersenen, waaronder de cortex, hippocampus, amygdala, en andere hersenstructuren. Het speelt een cruciale rol in het reguleren van stemming, angst, slaap, en andere functies.

2. **Serotonerge projecties**: De serotonerge neuronen van de DRN projecteren naar een groot aantal andere neuronen in diverse hersengebieden. Wanneer de activiteit van de DRN wordt geremd, vermindert de serotonine-afgifte in deze doelgebieden ook. Dit kan leiden tot verminderde activiteit in een breed netwerk van neuronen door de hele hersenen.

3. **Systemische effecten**: Omdat serotonine een neuromodulator is die de prikkelbaarheid en functie van andere neuronen beïnvloedt, kan een afname van serotonine-afgifte brede en systemische effecten hebben. Dit kan variëren van veranderingen in sensorische verwerking, emotionele regulatie, slaapcycli, en cognitieve functies.

4. **Gevolgen van 5-MeO-DMT**: Wanneer 5-MeO-DMT de 5-HT1A-receptoren in de DRN activeert, resulteert dit in verminderde neuronale afvuring in de DRN. Dit vermindert op zijn beurt de serotonine-afgifte naar de andere hersengebieden. Hierdoor kan 5-MeO-DMT een wijdverspreide remming van neuronale activiteit veroorzaken, gezien de uitgebreide projecties van serotonerge neuronen vanuit de DRN.

Samenvattend betekent de remming van serotonerge activiteit in de DRN door een agonist zoals 5-MeO-DMT dat de effecten zich niet beperken tot de DRN zelf, maar een cascade van verminderde neuronale activiteit in vele delen van de hersenen kan veroorzaken, wat resulteert in een brede remming van neuronale activiteit.
Dus de hersenen zijn bijna geheel stil.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17297777
Gebruikersavatar
HierEnNu
Superposter
Berichten: 6972
Lid geworden op: 03 aug 2022 15:57

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 14 jul 2024 10:15 HierEnNu,

Ik neem jouw reactie voorlopig als agenda
die we kunnen afstrepen met de makkelijkste punten eerst.
:scissors:

Tweede punt:
Verder tip je per link het volgende aan:
:scissors:
Zo maar even als een eerste vervolg.

Roeland
Eerst ff een misverstand uit de wegruimen!

Ik tipte per link niets aan:
  • met die link ging ik enkel in op jouw verzoek om externe referenties voor jij daar hier tijd aan zou besteden. Ik vatte jouw verzoek op als dat jij een eerste sumiere indruk wilde krijgen van soortgelijke oefeningen die ik zou aanbieden tijdens het klasje astraal leren reizenl Ik ben niet voornemens om verantwoordelijkheid te nemen voor wat daar zoal geschreven staat, want ik neem alleen verantwoordelijkheid voor wat ik zelf schrijf. :idea:
Die link was dus bepaald niet bedoeld als concrete basisinformatie waarop ik dat 'klasje om te leren astraal reizen' zou gaan baseren! Die basisinformatie zit in mijn hoofd en eigen aantekeningen die waarschijnlijk voor een deel zelfs niet eens op HDD staan maar enkel als handgeschreven aantekeningen bestaan!
Daar kan ik als externe referentie dus [nog] niet naar toe linken.

Misverstand uit de weggeruimd?

Wat ik aanbood was het volgende:
  • ALS
    • jij [en/of anderen hier!] daar serieus op in wil gaan,
    DAN
    • wil ik graag een poging wagen om jou te leren astraal te reizen.
Pretentieloos, maar wel vanuit de overtuiging dat 'mijn' [bij mekaar 'gestolen'] methodiek aanvaardbaar snel tot astraal reizen zal leiden.
Maar ik heb me daar via internet EN met Vrijdenkers nooit eerder mee bezig gehouden,
dus het klasje is niet alleen geheel kostenloos maar ook geheel zonder garanties!

Nogmaals:
hier in dit topic is zulks uiteraard volledig OffTopic,
dus dan open ik daartoe na de nodige voorbereiding een nieuw topic.

Voor alle duidelijkheid:
  • hier ga ik daar dus sowieso niet diep op in en aan de voorbereiding[!] van dat nieuwe topic begin ik pas na serieuze belangstelling om te willen leren astraal te reizen. De inhoud van de OP van dat nieuwe topic schrijf ik dan uiteraard zelf en ik ga daarbij dan niet bij voorbaat rekening houden met allerlei voorbehoud welk jij kennelijk maakt
    tegen wat je zoal gelezen hebt in de link die ik gaf:
    • daarvoor moet je bij de mensen zelf zijn die zulks schreven ... :mrgreen:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Gebruikersavatar
bonifacius
Diehard
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 mei 2014 23:58

Re: Tijdens het sterven (en na?) zullen we (waarschijnlijk) een mystieke ervaring hebben door uitval mPFC en PCC in hers

Bericht door bonifacius »

MaartenV schreef: 14 jul 2024 05:26 Er zijn in het model van David Nutt twee soorten bewustzijnstoestanden...
En er zijn ook twee verschillende hersennetwerken zie / hoor ik net in een video van 4 jul 2024 die YouTube mij vandaag voorschotelde waaruit dit: "Neuroscience has recently uncovered the existence of two distinct brain networks, the default mode Network dmn and the task positive Network TPN."



Uit transcript van de video vanaf 13 minuten ongeveer...
...Neuroscience has recently uncovered the existence of two distinct brain networks, the default mode Network dmn and the task positive Network TPN.
The dmn is associated with mind wandering self-referential thoughts and emotional processing, making it a hub for problematic thoughts.
In contrast the TPN comes into play when you engage in tasks that require focused attention, problem solving or mindfulness.
During meditation the dmn can be temporarily suppressed, allowing the tpn to dominate, resulting in enhanced cognitive functioning.
However the challenge lies in maintaining this balance over the long term.
While mindfulness meditation can temporarily suppress the dmn, it reverts to its default State once meditation ceases.
Neuro scientific research has shown that during the resolution of complex problems, specific brain regions experience changes in activity path patterns.
What is remarkable about problem solving is that it often occurs unconsciously.
Studies have demonstrated that your brain can work on a problem offline independently of conscious awareness.
This phenomenon challenges the conventional notion that conscious thought is the sole driver of problem solving, revealing the intricate interplay between conscious and unconscious cognitive processes.

To illustrate this intricate relationship between conscious and unconscious thought, you can employ the the metaphor of the elephant and the rider, in this metaphor the elephant symbolizes the vast offline and highspeed cognitive processor within your brain, the rider on the other hand represents your conscious working mind, the arena where thoughts are framed and processed.
The rider initiates a problem-solving task by sending it down to the elephant which then engages in complex cognitive processing.
Once the problem is solved the elephant returns the answer to the rider who becomes consciously aware of it.
This interplay between conscious and unconscious thought processes underscores the complexity of your cognitive functioning, by suppressing the dmn or the self-referential or ego self, part of the brain, we automatically make vast computing power available in unconscious recesses of the brain.

If we shift our understanding from a neurological Point of View to a theological point of view we might suddenly understand why in many spiritual traditions, East and West that, it is strongly suggested to relax the discursive mind and to let go and let God.
Neurologically it is clear what we are doing when we surrender, we are relaxing the dmn default mode Network or self-referential and discursive thought to a greater unknown unconscious part of the brain that can solve the problem offline and present the answer to us later.
Het default mode Network dmn was bekend, dat komt 64 keer voor in Michael Pollan's bestseller boek uit 2018. Het TPN helemaal niet.
Heb effe in jouw inmiddels 3.595 berichten op dit forum gezocht op 'TPN' en het komt één keer voor in dit bericht van je in dec. 2016.
Ik heb het vet en blauw gemaakt....
MaartenV schreef: 01 dec 2016 03:17 ...
In addition to modeling changes in the direction of the BOLD signal post-infusion of psilocybin, we also measured changes in brain network integrity using resting-state functional connectivity. Three regions of interest were chosen for separate seed-based resting state functional connectivity (RSFC) analyses: a medial prefrontal cortex (mPFC) seed, a right middle frontal gyrus (mFG) seed, and a bilateral hippocampal seed. Decreased connectivity was observed within the DMN using the mPFC and hippocampal seeds and in a major task-positive network (TPN), the dorsal attention network (DAN), using the mFG seed.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Plaats reactie