Over de historiciteit van Jezus

Dit forum is bedoeld om te dienen als bron voor informatie wat betreft dit thema. Het zal bestaan uit links, informatieve bijdragen op dit forum uit het verleden en wellicht nieuwe beschouwingen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Over de historiciteit van Jezus

Bericht door Peter van Velzen »

Rereformed schreef: 14 mei 2023 08:53
"Maar de vissers en ook de vissen in wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging, verwezen wellicht naar opkomst van zon tijdens de lente-equinox in het sterrenbeeld “Vissen” in plaats van “ram”. Niets in dat Evangelie is toevallig."
OK, niets in het evangelie van Marcus is toevallig, maar de mogelijkheid die jij tevoorschijn tovert is nóg onwaarschijnlijker dan het voor zoete koek aannemen wat Bart Ehrmann doet. Erger nog, je serveert deze buitenissigheid op met het woordje "wellicht" erbij!
Ik ben er niet van overtuigd dat "mensen vangen" in die tijd en die cultuur een gebruikelijke beeldspraak was. Ik verwacht eerder dat de term het gevolg was van het feit dat zij veronderstelt werden vissers te zijn. De mogelijkheid die ik noem is wellicht helemaal niet de "juiste", maar ze is waarschijnlijker dan jij schijnt te denken. Overigens beschouw ik het slechts als een mogelijkheid. Hoe waarschijnlijk ze precies is, laat ik liever aan mensen als Richard Carrier over.
Hier een tweede:
"Welke waarneming van de (nachtelijke) hemel of van de natuur of van wat dan ook, was aanleiding tot het creëren van de Fictieve persoon Jezus? En over wie of wat, dachten Paulus en andere hallucinerende apostelen, dat zij hallucineerden?"
Je zoekt een oorzaak (waarneming in de nachtelijke hemel of in de natuur) die veel onwaarschijnlijker is dan de oorzaak zoeken in de Joodse geschriften en het filosofische denken uit die tijdsperiode. Geschriften die het Joodse en Hellenistische denken illustreren en laten zien waardoor men geïnspireerd werd en waaruit men ideeën kreeg.
Voor het geloven in goden en halfgoden die veronderstelt werden in de hemel te vertoeven, is nogal wat bewijs voorhanden. Waarschijnlijk ben jij net zo geneigd, de invloed van geschriften te overschatten, als ik om de invloed van de nachtelijke hemel te overschatten. Aangezien we het hebben over een tijd waarin de meeste mensen lezen noch schrijven konden, maar iedereen die niet bijziende was, de nachtelijke hemel kon aanschouwen (veel beter dan heden ten dage mogelijk is onder andere door licht-vervuiling), is mijn veronderstelling helemaal niet zo onwaarschijnlijk als jij schijnt te menen.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Peter van Velzen schreef: 05 jun 2023 03:50
Rereformed schreef: 14 mei 2023 08:53
"Maar de vissers en ook de vissen in wonderbaarlijke broodvermenigvuldiging, verwezen wellicht naar opkomst van zon tijdens de lente-equinox in het sterrenbeeld “Vissen” in plaats van “ram”. Niets in dat Evangelie is toevallig."
OK, niets in het evangelie van Marcus is toevallig, maar de mogelijkheid die jij tevoorschijn tovert is nóg onwaarschijnlijker dan het voor zoete koek aannemen wat Bart Ehrmann doet. Erger nog, je serveert deze buitenissigheid op met het woordje "wellicht" erbij!
Ik ben er niet van overtuigd dat "mensen vangen" in die tijd en die cultuur een gebruikelijke beeldspraak was. Ik verwacht eerder dat de term het gevolg was van het feit dat zij veronderstelt werden vissers te zijn. De mogelijkheid die ik noem is wellicht helemaal niet de "juiste", maar ze is waarschijnlijker dan jij schijnt te denken. Overigens beschouw ik het slechts als een mogelijkheid. Hoe waarschijnlijk ze precies is, laat ik liever aan mensen als Richard Carrier over.
Maar ik geef je juist te overdenken dat wat je aanbiedt als mogelijkheid veel onwaarschijnlijker is, aangezien de evangelieschrijvers zelf aangeven hoe de lezer het moet opvatten. Je argument dat je niet overtuigd bent dat "mensen vangen" beeldspraak was snijdt namelijk geen enkel hout, omdat de eerste evangelieschrijver Marcus (en alle latere evangelieschrijvers die dit van hem overnemen), dit gegeven "vissers die netten uitwerpen" uitdrukkelijk gebruikt als beeldspraak voor "vangen van mensen". Overtuigender kan eenvoudig niet:

"En hij zag Simon en Andreas in de zee staan en het net uitwerpen, want zij waren vissers. En Jezus zei tot hen: Volg mij en ik zal maken dat jullie vissers van mensen worden. En zij lieten terstond hun netten liggen en volgden hem".

Het uitdrukkelijke van de beeldspraak wordt nog onderstreept door het buitengewoon onwaarschijnlijke van de letterlijke lezing. Want niemand geeft "terstond" zijn ambacht op (of een vers later later laat zijn vader/familiebusiness in de steek) omdat een wildvreemde voorbij komt die vraagt om te volgen.
Peter van Velzen schreef:
Hier een tweede:
"Welke waarneming van de (nachtelijke) hemel of van de natuur of van wat dan ook, was aanleiding tot het creëren van de Fictieve persoon Jezus? En over wie of wat, dachten Paulus en andere hallucinerende apostelen, dat zij hallucineerden?"
Je zoekt een oorzaak (waarneming in de nachtelijke hemel of in de natuur) die veel onwaarschijnlijker is dan de oorzaak zoeken in de Joodse geschriften en het filosofische denken uit die tijdsperiode. Geschriften die het Joodse en Hellenistische denken illustreren en laten zien waardoor men geïnspireerd werd en waaruit men ideeën kreeg.
Voor het geloven in goden en halfgoden die veronderstelt werden in de hemel te vertoeven, is nogal wat bewijs voorhanden. Waarschijnlijk ben jij net zo geneigd, de invloed van geschriften te overschatten, als ik om de invloed van de nachtelijke hemel te overschatten. Aangezien we het hebben over een tijd waarin de meeste mensen lezen noch schrijven konden, maar iedereen die niet bijziende was, de nachtelijke hemel kon aanschouwen (veel beter dan heden ten dage mogelijk is onder andere door licht-vervuiling), is mijn veronderstelling helemaal niet zo onwaarschijnlijk als jij schijnt te menen.
Wel, het is heel goed mogelijk dat er sprake is van zowel het één als van het ander. Waar je op duidt is de invloed van het Mithras-geloof dat in die tijd bijzonder invloedrijk was. En die invloed is wat betreft vele zaken onmiskenbaar. Hier is een video van anderhalf uur over zaken die men zelden of nooit in theologische bespiegelingen tegenkomt. Mind-blowing! Op vele plaatsen wordt uit de doeken gedaan hoe het mithras-geloof het christelijk geloof heeft beïnvloed. De moeite waard om in zijn geheel te beluisteren! Met betrekking tot waar jij het over hebt heb ik het fragment (beluister een minuut of 5) opgezocht waar de expert dit voorbij laat gaan: buitengewoon interessant! Mithras die de stier doodt is eeuwenoude symboliek voor het einde van het tijdperk van de Stier en het begin van het tijdperk van Ram, dieper begrepen de overwinning van de mens op het voorgeschreven lot dat door de sterren wordt bepaald: het doden van de stier staat gelijk aan heer en meester worden over je eigen bestemming. En in de eerste eeuw eindigt dat tijdperk weer en vangt het tijdperk van Vissen aan: zie hier. Wat Dr. Jason Reza Jorjani laat horen klinkt inderdaad heel geloofwaardig. Vooral wanneer je het verbindt met het evangelie van Matteüs, waar "wijzen uit het oosten" via de sterrenkunde de Saoshyant op het spoor komen, die volgens hun eigen geloof zowel de eindtijd als de daaropvolgende nieuwe wereld inluidt. Hier gaat Matteüs volkomen in tegen het oude Joodse geloof waar sterrenwichelarij wordt afgekeurd, en haakt hij bewust in op het Zarathoestra/Mithras-geloof, blijkbaar om aanhangers van dat geloof ervan te overtuigen dat hun verwachting in Jezus vervuld werd. Maar zo'n passage als in Matteüs, waar bewust op het mithras/zarathoestra-geloof wordt ingespeeld is zeldzaam in de evangeliën. Wat betreft die andere linken moet men het zelf erachter veronderstellen. Oftewel, zulke zaken blijven dan wetenschappelijk gesproken onbeslist.

Wetenschappelijk gesproken komt men dan niet verder dan te stellen dat er globale overeenkomsten tussen mysteriegodsdiensten en christelijk geloof zijn, waaruit men kan concluderen dat het oudste christelijk geloof ook een mysteriegodsdienst was. Zo laat Carrier horen (zie OHJ element 11 voor uitgebreidere tekst):
Richard Carrier schreef:De vroegst met zekerheid bekende vorm van christendom was een joods-hellenistische mysteriereligie. Dit staat ook buiten redelijke twijfel, maar wordt vaak ontkend op het gebied van Jezus-onderzoek, vaak met een verdacht intense passie. Zeggen dat het christendom een ​​mysteriereligie was, wil niet zeggen dat het christendom precies hetzelfde was als elke andere mysteriereligie, evenmin als welke mysteriereligie dan ook 'precies zoals' elke andere was... Zelfs de vroegst waarneembare vorm van christendom emuleert tal van cultische kenmerken en concepten die zo uniek waren voor de Hellenistische mysterieculten dat het statistisch gezien buiten elke redelijke mogelijkheid valt dat ze allemaal door louter toeval hun weg naar het christendom hebben gevonden. Ze vormden een samenhangend, logisch en herhaaldelijk gerepliceerd systeem van ideeën in elke andere mysteriecultus. Het zou irrationeel zijn om te concluderen dat hetzelfde niet gold voor het christendom. Het christendom kan niet los van dit feit worden begrepen. En elke historiciteitstheorie die er geen verklaring voor geeft, kan niet geloofwaardig zijn.
Bij Carrier komt Mithras enkel in merendeels voetnoten af en toe even voorbij, oa. op bladzijde 183, waar hij laat horen dat de christelijke term Middelaar (Hebreeënbrief en 1 Tim.) afkomstig is van het Mithras-geloof, zoals ook Jorjani laat horen. Het is als je naar Jorjani luistert duidelijk dat de mithras-invloeden veel overvloediger zijn dan men over het algemeen bereid is geweest toe te geven. Een vraag apart is dan weer in hoeverre dit alles wijst op een mythische Jezus. Zoals Carrier aangeeft is het in principe ook mogelijk dit alles onder te brengen in een historiteitstheorie.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

B.S. schreef: 05 jun 2023 00:12 Richard Carrier's On the Historicity of Jesus aangeschaft, paperback. Over de 600 pagina's pure tekst. Nou, we gaan het bestuderen, met tussenpozen denk ik.
Geweldig! Weer één die het gaat overdenken. Je bent altijd een goede stimulant om zaken te overdenken.
Maar het is een enorme dikke pil en geen licht verteerbare kost! Ik was er ooit wel een half jaar mee bezig, en toen het uit was had ik het gevoel dat ik het een tweede maal moet lezen om alles wat gezegd wordt beter op een rijtje te hebben. Maar daar zag ik vreselijk tegenop. Het lukte pas toen ik in het ziekenhuis terechtkwam en niets anders te doen had. :)

Peter van Velzen schijnt voorlopig in de inleiding gestrand te zijn. :-s
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik denk dat ik vooral de onderdelen met bronnenkritiek zal bestuderen. Met het theoretische 'Bayesiaanse' onderdeel kan ik weinig, denk ik.
Mithras en het Christendom - ook iets waar Lendering altijd zo fel over kan doen. 'Allang achterhaald', 'negentiende-eeuws sjabloon' etc. Ik heb er op de Mainzer Beobachter een keer op gewezen dat laat-antieke christelijke auteurs zich wel fel uitlieten over de Mithras-verering en satanische verleiding en misleiding suggereerden. Mithras als invloed op het Christendom komt wel ergens vandaan, in ieder geval.
Peter van Velzen
Site Admin

Rereformed schreef: 05 jun 2023 06:19
Het uitdrukkelijke van de beeldspraak wordt nog onderstreept door het buitengewoon onwaarschijnlijke van de letterlijke lezing. Want niemand geeft "terstond" zijn ambacht op (of een vers later later laat zijn vader/familiebusiness in de steek) omdat een wildvreemde voorbij komt die vraagt om te volgen.
Het is waarschijnlijk veel waarschijnlijker, dat "Marcus" hen als vissers heeft neergezet, omdat hij enerzijds Jezus wil verbinden met Mozes (een nieuwe Joshua) die het water heeft doorkruist, anderszijds zijn verhaal misschien mede gebaseerd heeft op de Odysee. Er moest dus (meermaals) een water worden overgestoken, en dat bracht de hoofdpersoon van zijn verhaal aan de oever van het meer van Tiberias, en welke mensen kom je daar tegen? Vissers! De beeldspraak is daar waarschijnlijk slechts een gevolg van.

Mithras die de stier doodt is eeuwenoude symboliek voor het einde van het tijdperk van de Stier en het begin van het tijdperk van Ram, dieper begrepen de overwinning van de mens op het voorgeschreven lot dat door de sterren wordt bepaald: het doden van de stier staat gelijk aan heer en meester worden over je eigen bestemming. En in de eerste eeuw eindigt dat tijdperk weer en vangt het tijdperk van Vissen aan: zie hier
Dit druist nogal in tegen jouw bewering dat het onwaarschijnlijk zou zijn, dat het de aanleiding zou kunnen zijn, voor "Marcus" om de volgelingen een profeet die juist in die eeuw volgens zijn verhaal "het einde der tijden" aankondigt, als vissers te beschrijven. Ik weet niet of de mens in de Mithras-religie heer en meester zou zijn over zijn eigen bestemming. In het Monotheisme, zijn de sterren weliswaar niet langer de goden die het lot bepalen. Dat is die ene god, niet de mens.

NB Zelfs Jezus had geen keuze.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Peter van Velzen schreef: 06 jun 2023 04:17
Rereformed schreef: 05 jun 2023 06:19
Het is waarschijnlijk veel waarschijnlijker, dat "Marcus" hen als vissers heeft neergezet, omdat hij enerzijds Jezus wil verbinden met Mozes (een nieuwe Joshua) die het water heeft doorkruist, anderszijds zijn verhaal misschien mede gebaseerd heeft op de Odysee. Er moest dus (meermaals) een water worden overgestoken, en dat bracht de hoofdpersoon van zijn verhaal aan de oever van het meer van Tiberias, en welke mensen kom je daar tegen? Vissers! De beeldspraak is daar waarschijnlijk slechts een gevolg van.
Dat soort vaagheden die je oplepelt is juist de reden waarom mensen als Lendering zich zo fel tegen jezusmythicisme verzetten. En terecht! Wat heeft aan de oever van een meer te lopen en vissers aan te spreken te maken met het water doorkruisen zoals Mozes? Wat heeft vissers tot je volgelingen roepen te maken met de Odyssee? Wat je hier doet is een aaneenrijging van speculaties die wetenschappelijk gesproken eenvoudig waardeloos zijn. Een historische Jezus die in Galilea gewoond heeft komt ook vissers tegen. Jouw "waarschijnlijk veel waarschijnlijker" is eenvoudig gebaseerd op niets.

Ik heb me erover verbaasd dat je in de regel aankomt met de meest speculatieve zaken, terwijl je je voor een wetenschappelijke verdediging van het jezusmythicisme niet hebt geïnteresseerd. Nu heb je eindelijk het boek van Carrier in handen gekregen. Ik stak er de vlag over uit, omdat je je nu eindelijk kan verdiepen in een wetenschappelijk verantwoorde benadering van het onderwerp. Je zette er in maart een topic over op: Mijn reaktie op het boek van Richard Carrier, “On the Historicity of Jesus”. Heel veelbelovend!

En nu zijn we drie maanden verder en je hebt het nog met geen woord gehad over wat Carrier in zijn boek zegt! In plaats daarvan wil je het steeds hebben over je eigen gedachten, alsof jij de expert bent.

Peter van Velzen schreef:
Mithras die de stier doodt is eeuwenoude symboliek voor het einde van het tijdperk van de Stier en het begin van het tijdperk van Ram, dieper begrepen de overwinning van de mens op het voorgeschreven lot dat door de sterren wordt bepaald: het doden van de stier staat gelijk aan heer en meester worden over je eigen bestemming. En in de eerste eeuw eindigt dat tijdperk weer en vangt het tijdperk van Vissen aan: zie hier
Dit druist nogal in tegen jouw bewering dat het onwaarschijnlijk zou zijn, dat het de aanleiding zou kunnen zijn, voor "Marcus" om de volgelingen van een profeet die juist in die eeuw volgens zijn verhaal "het einde der tijden" aankondigt, als vissers te beschrijven.
Natuurlijk niet. Want er is in de christelijke traditie geen enkele speculatie te bespeuren over "het tijdperk van het sterrenbeeld Vissen", niets dat aanleiding geeft om te denken dat de evangelieschrijvers dit astrologische gedachtensysteem in hun hoofd hadden.
Ik heb gezegd dat Marcus zelf aangeeft dat vissers goed in zijn verhaal passen omdat het de beeldspraak bevat van het "vangen van mensen" voor het nieuwe geloof dat verkondigd wordt. Ten tweede zijn vissers de doodgewoonste zaak van de wereld wanneer je rondom het meer van Galilea optreedt en passen ze dus uitstekend in de opvatting dat Jezus een historische persoon is geweest. Er is dus volstrekt geen reden waarom men astrologische zaken uit het Perzische mithrageloof erachter zou moeten gaan zoeken. Doet men dit toch dan is dat vergezocht en kan het wetenschappelijk gesproken geen gewicht in de schaal leggen wat betreft de vraag of Jezus historisch of mythisch is.
Peter van Velzen schreef:Ik weet niet of de mens in de Mithras-religie heer en meester zou zijn over zijn eigen bestemming. In het Monotheisme, zijn de sterren weliswaar niet langer de goden die het lot bepalen. Dat is die ene god, niet de mens. NB Zelfs Jezus had geen keuze.
Ik geef hier niet mijn gedachten weer, maar de uitleg die Jorjani geeft van het Mithra-geloof in de link die ik gaf. Waarschijnlijk kan iemand wel zo ongeveer alles aanvechten wat deze deskundige over het Mithra-geloof in de video waar ik de link naar gaf naar voren brengt. Zo laat hij op het eind ook zijn gedachten gaan over het ontstaan van het moslimgeloof, waarop iedere sobere denker meteen de reaktie geeft: "boeiend en interessant, maar bijzonder speculatief". Dat is dan ook de reden waarom in een wetenschappelijke behandeling van het vraagstuk of Jezus een historische kern heeft of volledig mythisch is al die zaken eenvoudig geen plaats hebben. Alles wat gebaseerd is op speculatie kan als speculatie aan de kant geschoven worden.

Wanneer ga je beginnen met de studie van Carriers boek?
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Rereformed schreef: 06 jun 2023 07:33 Wanneer ga je beginnen met de studie van Carriers boek?
Om daar dieper op in te gaan zou ik meer moeten begrijpen van de kansberekening, die Carrier hanteert. Kansberekening is een van de zeven mogelijke betekenissen van het woord speculatie.

Het woord kan echter ook “gissen” betekenen. Jij vindt bijvoorbeeld, de beeldspraak “mensen vangen” (alsof het vissen zijn), blijkbaar een voldoende motief om een groep personen als “vissers” te beschrijven. Ik ben het met Carrier eens dat “Marcus” veelal literaire reden lijkt te hebben om zaken op een bepaalde manier voor te stellen, maar denk dat de vorm van de vertelling (waarin regelmatig de “zee” van Galilea werd overgestoken), een waarschijnlijker motief vormt, dan een beeldspraak die ons misschien alleen maar bekend is omdat ze (toevallig?) in het evangelie voorkomt.

Dat is een subjectief verschil en beiden lijken me nauwelijks beter dan een random gok.(dus "gissen").

Het ontbreekt ons vooral aan objectieve waarnemingen, die het mogelijk zouden maken, om de argumenten betrouwbaar te wegen.

NB Carrier noemt de Odysee als voorbeeld van literatuur waarmee de schrijver waarschijnlijk vertrouwd was en die dus mogelijkerwijs als voorbeeld heeft gediend.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Peter van Velzen schreef: 07 jun 2023 02:56
Rereformed schreef: 06 jun 2023 07:33 Wanneer ga je beginnen met de studie van Carriers boek?
Om daar dieper op in te gaan zou ik meer moeten begrijpen van de kansberekening, die Carrier hanteert. Kansberekening is een van de zeven mogelijke betekenissen van het woord speculatie.
Sorry, maar is dat een serieus antwoord op mijn vraag?

Wat kansberekening betreft gebruikt Carrier het theorema van Bayes. Hij schrijft daarover in hoofdstuk 1.7. Ook kun je daarover lezen hier en hier. Je kan dit ook globaal doen, dus zonder het specifiek invullen van waarden in de formule van Bayes, door eenvoudig de kernprincipes ervan te volgen: Om te weten of een theorie de meest waarschijnlijke is, moet je de waarschijnlijkheid van alle onderdelen ervan vergelijken met alle andere theorieën die worden voorgesteld. Geen enkele theorie kan geïsoleerd worden verdedigd.

Zo laat ik je weten dat het element "vissers" zeer redelijk (= voor de hand liggend, waarschijnlijk) is in de theorie dat Jezus echt heeft bestaan en heeft rondgelopen in Galilea, terwijl de stelling dat Marcus een astrologisch denksysteem overgenomen uit het Mithraïsme in zijn hoofd had bijzonder onredelijk is omdat Marcus hier geen enkele blijk van geeft. Je kan dan zeggen dat zwijgen over een zaak niet automatisch betekent dat het niet in zijn hoofd rondfladderde, waarop dan het antwoord komt: inderdaad, er blijft een heel kleine mogelijkheid over dat hij het toch met het oog daarop gecreëerd heeft. Maar dit scenario is veel onwaarschijnlijker dan 1) het alternatief dat hij vissers uitkoos omdat ze nu eenmaal goed passen in een allegorisch verhaal dat zich in Galilea afspeelt. Hij verzint er zelfs een mooie toepassing bij: het worden "vissers van mensen" en 2) het alternatief dat hij eenvoudig weergeeft wat historisch ooit is gebeurd: een rondtrekkende prediker Jezus uit Galilea had vissers als volgelingen.

Het woord kan echter ook “gissen” betekenen.
Inderdaad, en ik gebruikte het woord speculatie uiteraard in die betekenis: Je doet een gok dat hoewel Marcus er geen enkele aanleiding toe geeft om te denken dat hij een Mithraïsch astrologisch denkbeeld in zijn hoofd heeft dit wel het geval is.
Mijn antwoord daarop is dat zo'n gok geen enkele wetenschappelijke waarde heeft.
Jij vindt bijvoorbeeld, de beeldspraak “mensen vangen” (alsof het vissen zijn), blijkbaar een voldoende motief om een groep personen als “vissers” te beschrijven. Ik ben het met Carrier eens dat “Marcus” veelal literaire reden lijkt te hebben om zaken op een bepaalde manier voor te stellen, maar denk dat de vorm van de vertelling (waarin regelmatig de “zee” van Galilea werd overgestoken), een waarschijnlijker motief vormt, dan een beeldspraak die ons misschien alleen maar bekend is omdat ze (toevallig?) in het evangelie voorkomt.
Je gaat hier blijkbaar zonder dat je het merkt opeens over op weer een ander alternatief, namelijk dat Marcus de zee van Galilea bedacht om een link te maken met Mozes. Ten eerste hebben vissers niets te maken met een link naar Mozes. Ten tweede geeft het oversteken van de zee van Galilea in een roeibootje geen lezer de gedachte dat het iets te maken zou hebben met het verhaal van de wonderbaarlijke redding van Mozes en zijn volk door de Rietzee en de verdrinkingsdood van het achtervolgende leger. Wil je toch die link maken dan is dat vergezocht, oftewel onwaarschijnlijk. Alweer verliest dit scenario het (wat betreft waarschijnlijkheid) van de alternatieven 1) dat Marcus de zee van Galilea eenvoudig gebruikt omdat dat nu eenmaal goed past in een allegorisch verhaal waar hij de hoofdrolspeler uit Galilea laat komen en 2) dat de zee van Galilea in zijn verhaal voorkomt om historisch gebeurde zaken te beschrijven.
Dat is een subjectief verschil en beiden lijken me nauwelijks beter dan een random gok.(dus "gissen").
[-X Het gaat hier absoluut niet om subjectieve verschillen.
NB Carrier noemt de Odysee als voorbeeld van literatuur waarmee de schrijver waarschijnlijk vertrouwd was en die dus mogelijkerwijs als voorbeeld heeft gediend.
Ja, en? Je wipt nu opeens naar een derde scenario. Dit scenario is de theorie van Dennis MacDonald, die er vele voorbeelden van geeft dat de evangelieschrijvers bewust verhalen van de Odyssee hebben geëmuleerd. Sommige voorbeelden die hij noemt zijn sterk te noemen, anderen komen over als nogal vergezocht. Indien je het motief van de vissers wil verbinden met de Odyssee, moet je uitleggen op welke manier deze link gelegd kan worden. Eenvoudig zeggen dat er in zowel de Odyssee als in het evangelie van Marcus "zee" voorkomt is iets waar niemand een conclusie aan kan verbinden.

Vergeet niet de aanleiding tot deze discussie. Je schreef: "Wat ik altijd vermakelijk vind, is dat zelfs een expert als Bart Ehrman de fout maakt om schijnbaar onschuldige beweringen van de Evangelist voor zoete koek aan te nemen. Zo meent hij zeker te weten, dat de discipelen analfabetische vissers zouden zijn. De mogelijkheid dat de auteur (van “Marcus”) daar een specifiek doel mee had, negeert hij daarentegen."
Ik laat je vervolgens zien dat de drie alternatieven die je geeft stuk voor stuk minder waarschijnlijk zijn dan wat Bart Ehrman doet. Je houding dat je zijn opstelling vermakelijk vindt is daarom bijzonder ongepast. Jij maakt je evenzeer of meer schuldig aan "voor zoete koek aannemen".

Indien men Bart Ehrman wil tegenspreken dan moet het gedaan worden op andere gronden dan op grond van sterrenconstellaties of ongefundeerde verwijzingen naar Mozes en de Odyssee. Bijvoorbeeld door te zeggen dat het vrij onmogelijk is dat een op de Schrift gebaseerde religie kan worden opgericht en gerund door een stelletje analfabeten. Men zou het kunnen bevestigen door erop te wijzen dat Paulus die "steunpilaren in Jeruzalem" niet als ongeletterde vissers beschouwt. Als dat het geval was, zou Paulus dat argument steeds hebben gebruikt: hij kon de Schriften lezen, zij niet. Dat zou zijn autoriteit hebben bezegeld boven die van hen. Maar dat doet hij niet. Hij gebruikt dat argument nooit, zelfs niet als hij worstelt om zijn autoriteit tegen hun gezag in te laten zegevieren. Paulus bekent zelfs dat hij geen goede redenaar is zoals zij; wat in feite impliceert dat ze hooggeschoold zijn. Hij verdedigt zich nooit door te zeggen dat hij tenminste de Schriften kan lezen. In plaats daarvan behandelt hij ze alsof ze zijn sociale gelijken zijn, zelfs zijn meerderen zijn. Dat is onmogelijk tenzij ze geletterde rabbijnen waren zoals hij, geschoolde personen die de geschriften gebruikten om hun religie te verkopen en op te bouwen. Zoals de pre-Paulinische geloofsbelijdenissen allemaal laten zien, was het vroegste christendom inderdaad gebaseerd op interpretaties van de Joodse heilige schrift.
Kortom, het antwoord op Bart Ehrman is: Als ze analfabeet waren, zou Paulus dat hebben gezegd. Herhaaldelijk. Het zou een sleutelmantra zijn geweest in zijn eigen verdediging in elk dispuut. De enige manier waarop hij dat nooit had kunnen zeggen, is als het niet waar was. QED.

Mag ik je nog eens vragen hoe het nu zit met dat boek van Carrier? Zie je er tegenop om het te gaan lezen? Lukt het niet om eraan te beginnen? Heb je er geen fut of tijd voor? Zoiets is best begrijpelijk, maar je zou het dan misschien kunnen doen door er af en toe een bepaald hoofdstuk of korte passage uit te lezen, zoals B.S. ook schijnt te willen doen.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Waar Carrier aandacht besteedt aan Mithras/Mithras-cultus wordt geen link gelegd met astrologische duidingen.

Ontmoedig potentiële lezers nou niet door dat Bayesiaanse getheoritiseer te benadrukken...het is misschien wel de achilleshiel van Carrier, beta-geschoolden, zoals die te vinden zijn onder de Mainzer Beobachter reageerders schieten daar makkelijk gaten in (of geven die indruk) en laten zo Carrier's andere argumentatie bungelen.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het kanaal Religion for Breakfast over de Mithras-verering, proberend de hardnekkige misverstanden hierover aan te geven, video van iets meer dan achttien minuten https://youtu.be/xlF0gVedODE

En nog een stuk recentere video van Religion for Breakfast over de verering van Sol Invictus en de relatie tot 25 december, hierin worden een aantal misverstanden hierover ook gecorrigeerd, met name over 25 december en komt daarin ook Mithras zijdelings weer te sprake, deels een correctie op bovenstaande video. Een stuk langer, iets meer dan 51 minuten https://youtu.be/mWgzjwy51kU
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

B.S. schreef: 07 jun 2023 16:07 Waar Carrier aandacht besteedt aan Mithras/Mithras-cultus wordt geen link gelegd met astrologische duidingen.

Ontmoedig potentiële lezers nou niet door dat Bayesiaanse getheoritiseer te benadrukken...het is misschien wel de achilleshiel van Carrier, beta-geschoolden, zoals die te vinden zijn onder de Mainzer Beobachter reageerders schieten daar makkelijk gaten in (of geven die indruk) en laten zo Carrier's andere argumentatie bungelen.
Dit vind ik een wat rare reactie.

Als er gaten in te schieten zijn, dan zou ik die graag kennen.

Als men enkel maar de indruk kan wekken dat men er gaten inschiet, dan lijkt me dat niet echt de achilleshiel van Carrier. Er zijn altijd wel mensen die proberen iets onderuit te halen door zaken verkeerd voor te stellen, mist te spuiten enz. Als dat de achillshiel zou zijn van hun slachtoffers dan heeft alle wetenschappelijk onderzoek een achilleshiel.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Ik ben geen bèta. Het is niet anders.
De Bayesiaanse formules methode is het stokpaardje van Carrier. Ik kan daar weinig (niets) mee, ik ben van bronnenkritiek en historische mogelijkheden en onmogelijkheden.
Ik weet dat beta-geschoolden schamper over dit onderdeel van Carrier's betoog hebben gedaan. Die moeten toch al niets hebben van mythicisme,, maar ik kan hun kritiek op Carrier's (gebruik van de) Bayesiaanse methode niet op waarde schatten.
Jezus-mythicisme is nog altijd bepaald niet (heel zacht uitgedrukt) maonstream in de academische wereld, laten we dat niet vergeten hier. Op zijn website weet ik dat Carrier een persoonlijkheid heeft die op elke kritiek een antwoord heeft
hij is in meerdere opzichten een uitgesproken persoonlijkheid, met ook politiek en sociaal activisme.

Laten we ook niet vergeten dat veel langs elkaar heen wordt gepraat in dit soort discussies dat er steeds stokpaardjes en agenda's zijn, dat er gewoon parallelle werelden lijken te bestaan, dat zie je al op een forum als dit gebeuren.
Peter van Velzen
Site Admin

Rereformed schreef: 07 jun 2023 07:24 Mag ik je nog eens vragen hoe het nu zit met dat boek van Carrier? Zie je er tegenop om het te gaan lezen? Lukt het niet om eraan te beginnen? Heb je er geen fut of tijd voor? Zoiets is best begrijpelijk, maar je zou het dan misschien kunnen doen door er af en toe een bepaald hoofdstuk of korte passage uit te lezen, zoals B.S. ook schijnt te willen doen.
Ik ben er weer eens in geslaagd mijn antwoord van drie alineas door een onverwachte beweging te verliezen. Maar misschien slaag ik er nog in, het geheel opnieuw in te tikken als ik over anderhalf uur weer wat meer controle over mijn bewegingen heb, maar op dit moment heb ik er even geen zin in.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Peter van Velzen schreef: 08 jun 2023 04:29 Ik ben er weer eens in geslaagd mijn antwoord van drie alineas door een onverwachte beweging te verliezen. Maar misschien slaag ik er nog in, het geheel opnieuw in te tikken als ik over anderhalf uur weer wat meer controle over mijn bewegingen heb, maar op dit moment heb ik er even geen zin in.
Ik denk je te begrijpen en krijg er tranen van.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Rereformed schreef: 07 jun 2023 07:24 Mag ik je nog eens vragen hoe het nu zit met dat boek van Carrier? Zie je er tegenop om het te gaan lezen? Lukt het niet om eraan te beginnen? Heb je er geen fut of tijd voor? Zoiets is best begrijpelijk, maar je zou het dan misschien kunnen doen door er af en toe een bepaald hoofdstuk of korte passage uit te lezen, zoals B.S. ook schijnt te willen doen.
Carrier gebruikt – om de formule van Bayes mee te vullen schattingen die hij samenstelt uit lijstjes met aspecten van de aangetroffen teksten uit de eerste twee eeuwen van onze jaartelling, welke meer of minder waarschijnlijk zouden zijn als er sprake was van een historische persoon die eraan ten grondslag lag, of juist als er een mythisch wezen aan ten grondslag lag. Ik kan echter niet beoordelen in hoeverre deze aspecten van belang zijn, noch of er wellicht aspecten aan ontbreken. Ik kan deze informatie wel lezen, maar ben niet goed instaat om er een oordeel over te vellen.

Je legt vrij overtuigend uit, dat de brieven van Paulus sterke aanwijzingen bevatten dat de schrijver de drie “pilaren” niet als analfabeten beschouwde. En als “Marcus” ze wel als zodanig voorstelt, is er reden om daar aan te twijfelen. Omdat Ehrman het echter voor zoete koek aanneemt, noemde ik hem daarom naïef (maar daar kom ik aan het einde van dit bericht op terug). Er kunnen allerlei redenen zijn waarom “Marcus” dat deed, maar elke mogelijkheid op zich is waarschijnlijk onwaarschijnlijk. Ik heb de fout begaan om een voorbeeld te geven van een zo’n reden, en daaruit trok jij de conclusie dat ik Carrier niet (goed) gelezen had. Jij deed hetzelfde met een tegenvoorbeeld. En toen ik weer.

Maar vrijwel elk van de mogelijke redenen die we kunnen bedenken is onwaarschijnlijk. Dat neemt niet weg dat het daarom waarschijnlijk is dat het op een historisch feit berustte. Óók die reden is onwaarschijnlijk. De “werkelijke” reden kan nog onwaarschijnlijker zijn dan welke wij ook maar bedenken en de kans is ook aanwezig dat er geen reden was, maar dat het puur toeval is.

De historische komt in mijn optiek overigens niet eens op de eerste plaats qua waarschijnlijkheid. Dat is - op dit moment (NB ik bedacht deze “reden” vanochtend pas) - de herhaalde bewering die hij zijn Jezus in de mond legt, dat zijn volgelingen zijn ware boodschap niet doorgronden. Carrier zou – uiteraard – een betere inschatting kunnen maken dan ik, maar hij noemt het vissers-aspect alleen kort, daar waar hij Robert W. Funk (in “Finding the historical Jezus”) citeert en – inderdaad stelt dat het absoluut onwaarschijnlijk is dat deze mensen hun boten en netten achter zich zouden hebben gelaten, om een (onbekende?) rondtrekkende profeet te volgen, en uitgebreider, waar hij waar hij de theorie van Dennis R. MacDonald behandelt, en noemt – net als jij – de beeldspraak die Marcus daar gebruikt, maar gebruikt beide alleen, om de onwaarschijnlijkheid mee aan te tonen van het idee, dat de leiders van de vroegste Christengemeenschap Analfbeten zouden zijn. Dit alles in het kader van zijn betoog dat “Marcus” het verhaal grotendeels verzonnen heeft. Niet om de meest waarschijnlijke reden te bepalen, die “Marcus” ertoe bracht hen vissers te noemen. Dat is immers niet zijn thema.

Een reden waarom ik schroom er dieper op in te gaan, is dat ik de Evangeliën als fictie beschouw, óók als er een Historische Jezus is geweest. Karel de Grote was een historisch persoon, maar we kunnen geen feiten over deze persoon accepteren, die uitsluitend gebaseerd zouden zijn op “De vier heemskinderen”, “Karel en de Elegast” of zelfs het “Roelandslied”. (waarin ook de historische prefect van de Mark Bretagne Roland voorkomt). Dus ik vind het wel interessant, maar hecht er weinig belang aan. Maar als je mijn mening over enig aspect van het boek wilt weten, zal ik proberen te antwoorden zonder het over de bekende motieven van de schrijvers te speculeren. en dus ook zonder mijn Hobby uit te leven, om Mythes waarin hemelse wezens voorkomen te beschouwen als gebaseerd op verschijnselen aan de hemel. Ik heb dat wel voor jou over (en voor B.S., Henry II, en Tiberius Claudius.

Ik herzie overigens mijn mening over Bart Ehrman. Zijn neiging om de beweringen van het Evangelie – als werkelijke informatie over een historische Jezus te beschouwen, is waarschijnlijk niet naief maar mogelijk uiterst sluw, en ook als hij er zich niet van bewust zou zijn, zuiver rationeel. Zijn boeken zouden aanzienlijk slechter verkopen als hij toe zou geven dat we eigenlijk niets over zo’n historisch figuur kunnen ontlenen uit het Evangelie. Als hij het mythicisme zou omarmen, zou zelfs ik waarschijnlijk niet op zijn Youtube-kanaal geabonneerd zijn. Nu kijk ik regelmatig naar de afleveringen van “misquoting Jezus”. Waarin ik hem gisteravond, verassend hoorde beweren dat het Judaïsme zelfs aan het begin van onze jaartelling nog altijd geen zuiver monotheïsme was. Met name tussen 17 min 56 en 20 min 38 in bijgaande video. Zijn bewering dat Philo van Alexandrië, Mozes als een god zag, zal vast omstreden zijn, maar Philo zou gebaseerd op wat er staat in de Engelstalige Wikipedia, zomaar de aanvang van het laatste Evangelie geschreven kunnen hebben.

Engels: 1 uur
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie