"Westerlingen" over "moslims"

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: "Westerlingen" over "moslims"

Bericht door vegan-revolution »

appelfflap schreef: 03 sep 2021 23:11
vegan-revolution schreef: 26 aug 2021 07:59 Sowieso. Maar bedenk daarbij wel steeds dat het moslims vanuit de islam is toegestaan om niet-moslims te misleiden (voor te liegen).
bv

alleszins de insinuatie en suggestie en verborgen beshculdiging dat je moslims neit mag vertrouwen en het dus blijkbaar allemaal leugenaars zijn
simpelweg omdat het moslims zijn.
Dat ligt toch wel iets genuanceerder. Het hangt ervan af in hoeverre een moslim de mainstream islam volgt. Sommige moslims zullen bovendien niet eens weten wat de leer van de mainstrean islam is. En daarbij zijn er ook nog eens moslims die analfabeet zijn.

Dat neemt niet weg dat je er rekening mee kunt houden dat een moslim mogelijk beïnvloed is door de leer binnen de mainstrean islam.
appelfflap schreef: 03 sep 2021 23:11jouw racisme
Een ongegronde beschuldiging dus.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Georgie schreef: 04 sep 2021 01:13Als we het over “christenen” hebben hebben we het over ..... de activistische , meestal protestantse christen die zich luidruchtig als zodanig manifesteert, andersdenkenden zijn overtuiging probeert op te dringen en de samenleving zijn christelijke wetten probeert voor te schrijven.
Ik kan niet zeggen dat ik gecharmeerd ben van een dergelijk "christelijk" gedrag. Integendeel. Maar net als voor de verzameling moslims geldt dat de verzameling christenen een veelzijdige groep is.

Maar er zijn geen moslims, denk je, die waar mogelijk islamitische wetten willen laten domineren?
Georgie schreef: 04 sep 2021 01:13Met de term “moslim” wordt een hele diverse etnische groep, of liever gezegd een veelkleurige verzameling van diverse etnische groepen, namelijk die uit het Midden Oosten en Noord Afrika aangeduid.
Doet dat er iets toe? Het is bovendien verre van volledig. Ongeveer 1 op de 7 mensen in India is moslim. En dat geldt ook voor Suriname. En in Azië wonen verreweg de meeste moslims in onder meer landen als India, Pakistan en Indonesië.
Georgie schreef: 04 sep 2021 01:13Maar de tern is in de volksmond langzamehand min of meer een synoniem geworden voor “potentieel terrorist”, terwijl de overgrote meerderheid juist een ‘vreedzaam en respectvol bestaan’ (J.P. Balkenende 2004) binnen de samenleving wil en niets van terrorisme wil weten.
Ieder mens is in wezen een "potentieel terrorist". Is de kans om een terrorist te worden groter als je een aanhanger bent van de islam? Het lijkt mij het beste om die vraag vooralsnog met nee te beantwoorden. Wel worden er vanuit de Koran allerlei vormen van terrorisme verheerlijkt. Maar (bijvoorbeeld) ook vanuit de bijbel worden allerlei vormen van terrorisme verheerlijkt. De ergste vormen van terrorisme worden altijd door kleine minderheden bedreven, welke bevolkingsgroep het ook betreft.
Georgie schreef: 04 sep 2021 01:13Het is voor de overgrote meerderheid van deze gemeenschap niet alleen kwetsend, maar ook schadelijk om met terrorisme geassocieerd te worden, Ze worden gediscrimineerd, en gewantrouwd. Hun maatschappelijke ontplooing wordt belemmerd. Dit is onaanvaardbaar. Ze worden er depressief en rancuneus van en lopen het risico te radicaliseren, wat rampzalige gevolgen kan hebben.
Een deel van de radicalisering kan mogelijk verklaard worden vanuit een onheuse bejegening van moslims. Het gevaar bestaat mijns inziens echter dat we dit als enige mogelijke reden van radicalisering gaan zien.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

vegan-revolution schreef: 03 sep 2021 22:55
Georgie schreef: 03 sep 2021 11:48Het is een onaanvaardbare, om niet te zeggen rampzalige, vorm van generaliseren om het over “moslims” te hebben.
We hebben het toch ook over "christenen", dus waarom dan niet over "moslims"? De term "moslims" zegt niets meer en niets minder dan dat we het hebben over mensen die enige vorm van islam aanhangen. Dat is niet rampzalig generaliserend en om die reden ook niet onaanvaardbaar.
Je moet dus wel degelijk oppassen met uitspraken als: "Moslims doen dit..." Christenen zijn dat..." "Joden hebben...."
Gaat het hier niet over de (negatieve) invloed van "moslims" in het westen? Er zijn uiteraard groepen moslims die zich misdragen maar:
A: Doen ze dat in naam van islam (of gewoon omdat ze b.v. sociaal gedepriveerd zijn)?
B: Zegt het iets over andere aanhangers van eenzelfde geloof?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

vegan-revolution schreef: 04 sep 2021 06:47
appelfflap schreef: 03 sep 2021 23:11
vegan-revolution schreef: 26 aug 2021 07:59 Sowieso. Maar bedenk daarbij wel steeds dat het moslims vanuit de islam is toegestaan om niet-moslims te misleiden (voor te liegen).
bv

alleszins de insinuatie en suggestie en verborgen beshculdiging dat je moslims neit mag vertrouwen en het dus blijkbaar allemaal leugenaars zijn
simpelweg omdat het moslims zijn.
Dat ligt toch wel iets genuanceerder. Het hangt ervan af in hoeverre een moslim de mainstream islam volgt. Sommige moslims zullen bovendien niet eens weten wat de leer van de mainstrean islam is. En daarbij zijn er ook nog eens moslims die analfabeet zijn.

Dat neemt niet weg dat je er rekening mee kunt houden dat een moslim mogelijk beïnvloed is door de leer binnen de mainstrean islam.
Je zwak wat appelfflap je aanzegt enkel wat af. Je bevestigt dat je moslims in eerste instantie met meer wantrouwen benadert dan niet moslims.

Het lijkt er ook op dat je niet helemaal op de hoogte ben. Takiyya waar jij het over lijkt te hebben is in eerste instantie iets dat verspreid lijkt onder sjiieten, ismaëlieten en druzen en dus niet bij de soenieten --- BMW nog steeds de meerderheid van de moslims.
[url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Takiyya]Wikipedia[/url] schreef:Het oorspronkelijke concept gaat alleen over het verhullen van het geloof dat iemand belijdt, hij mocht dit geloof verbergen als uitkomen voor zijn geloof hem in gevaar zou kunnen brengen. Later is takiyya breder uitgelegd, volgens sommige moslims is het zelfs altijd toegestaan om te liegen als degene tegen wie gelogen wordt een niet-moslim is.
Dus ja er zijn moslims die hun leer zo uitleggen maar dat lijkt me wat zwak om van daaruit een algemeen soort wantrouwen te cultiveren t.ov. moslims in het algemeen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

axxyanus schreef: 03 sep 2021 08:19 Zelfs humanisten zien hun geweten soms als zwaarder doorwegen dan de wet. Zie maar die dokters wiens humanisme de motivatie was om een abortus te plegen of om euthanasie uit te voeren toen dat nog wettelijk verboden was.
Er is een verschil tussen de "goddelijke wetten" die gelovigen als het hoogste gezag beschouwen en de wetten van (democratische) samenlevingen:
De eerste zijn van bovenaf opgelegde dwang. Deze zijn eeuwig en onveranderlijk en mogen niet bekritiseerd of betwijfeld worden (althans in de ogen van de gelovigen). Hier is een externe autoriteit die erop toeziet dat die wetten nageleefd worden en straft en beloont zonder dat de mens daar enige inspraak in heeft. Dat zij dit geloven is tot daaraantoe.
Dat zij die de rest van de samenleving willen opleggen is onaanvaardbaar.

De wetten van een (democratisch) land zijn op democratische manier tot stand gekomen afspraken of spelregels die nodig zijn om de samenleving eerlijk, veilig en betaalbaar te houden en de mensenrechten van de hele bevolking te waarborgen. Het is de samenleving zelf die hier het gezag uitoefent in de gedaante van door die samenleving zelf georganiseerde instituties. Ook de mogelijke sancties zijn op democratische wijze bepaald en vastgelegd
Deze wetten/afspraken/spelregels zijn te allen tijde onderhevig aan kritische beschouwing en kunnen met het voortschrijdend inzicht altijd gewijzigd of afgeschaft worden. Hetgeen ook vaak gebeurt. Kabinet en parlement hebben er een dagtaak aan.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

vegan-revolution schreef: 03 sep 2021 07:09
En als het er in een samenleving in grote lijnen op neerkomt dat kritiek op het christendom de vrije teugel heeft en dat in grote lijnen de samenleving over je heenvalt als je ook maar het kleinste spoortje van kritiek op de islam uit, ja dán is het niet hypocriet als je dát kritisch belicht.
Ik ben het in grote lijnen met je eens. De hypocrisie zit hem erin dat één godsdienst wordt geïsoleerd en aangevallen. Het maakt niet uit welke godsdienst of stroming het mikpunt is.
Alle godsdiensten zijn uitingen van hetzelfde maatschappelijke kwaad en alle moeten teruggedrongen worden naar het domein waar ze thuishoren: het privéleven van de gelovige ("achter de voordeur"), zonder welke invloed dan ook op het leven van andersdenkenden c.q. het openbare leven/de politiek.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Georgie schreef: 04 sep 2021 11:00De wetten van een (democratisch) land zijn op democratische manier tot stand gekomen afspraken of spelregels die nodig zijn om de samenleving eerlijk, veilig en betaalbaar te houden en de mensenrechten van de hele bevolking te waarborgen. Het is de samenleving zelf die hier het gezag uitoefent in de gedaante van door die samenleving zelf georganiseerde instituties. Ook de mogelijke sancties zijn op democratische wijze bepaald en vastgelegd
Deze wetten/afspraken/spelregels zijn te allen tijde onderhevig aan kritische beschouwing en kunnen met het voortschrijdend inzicht altijd gewijzigd of afgeschaft worden. Hetgeen ook vaak gebeurt. Kabinet en parlement hebben er een dagtaak aan.
Het heeft ook nadelen het kan leiden tot de dictatuur van een kleine meerderheid. (Texas is daar helaas een voorbeeld van)
Ook kan de meerderheid de wet zo aanpassen dat veranderen eigenlijk niet meer mogelijk is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

vegan-revolution schreef: 04 sep 2021 06:47 Dat ligt toch wel iets genuanceerder.
klassiek met racisten anno 2021
men let, retorisch, op zijn taalgebruik maar de onderliggende boodschap is duidelijk

spreekt men de racist daarop aan moet je plots nuanceren, heb ik eht verkeerd begrepen, ben ik uiteraard van slechte wil,...

de uithaal van vlaams blok voorzitter op TikTok gehoord?
schrijf dat uit en strikt genomen zegt die volstrekt niets verkeerds, let enorm op zijn taal, maar de boodschap is desalniettemin duidelijk.
en een dag later heeft jij een kliklijn opgericht waar leerlingen hun linkse communistische leerkrachten kunnen melden.
maar strikt genomen zegt hij neits verkeerd e'n zal ik hem wel verkeerd begrijpen of moet ik zijn boodschap nuanceren :)
Het hangt ervan af in hoeverre een moslim de mainstream islam volgt.
en volgens jou is de mainstream islam wat juist?
mijn buurvrouw die tijdens de ramadan en hun suikerfeest koekjes komt brengen of de IS strijder die vrolijk mensen onthoofd?
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

vegan-revolution schreef: 04 sep 2021 07:34 Maar er zijn geen moslims, denk je, die waar mogelijk islamitische wetten willen laten domineren?
Waar haal je die conclusie in godsnaam vandaan?
Nooit gehoord van de sharia en de discussie die daarover in het Westen gevoerd wordt?
vegan-revolution schreef: 04 sep 2021 07:34 Doet dat er iets toe? Het is bovendien verre van volledig. Ongeveer 1 op de 7 mensen in India is moslim. En dat geldt ook voor Suriname. En in Azië wonen verreweg de meeste moslims in onder meer landen als India, Pakistan en Indonesië.

Dat weet ik. Het land waar ik vandaan kom is het grootste moslimland ter wereld. Mijn ene oma was een Indonesische moslima. Het is een seculiere staat met heel veel volkeren, culturen, talen en religies, van primitief animistisch via allerlei polytheïstische stromingen naar islam en christendom en al die religies beïnvloeden elkaar zodat vrijwel nergens een van die stromingen beleden wordt zoals dat in het land van oorsprong gebeurt.
Maar dat is niet waar “de man in de straat” aan denkt als hij het over ‘moslims’ heeft.

vegan-revolution schreef: 04 sep 2021 07:34 Ieder mens is in wezen een "potentieel terrorist". Is de kans om een terrorist te worden groter als je een aanhanger bent van de islam? Het lijkt mij het beste om die vraag vooralsnog met nee te beantwoorden. Wel worden er vanuit de Koran allerlei vormen van terrorisme verheerlijkt. Maar (bijvoorbeeld) ook vanuit de bijbel worden allerlei vormen van terrorisme verheerlijkt. De ergste vormen van terrorisme worden altijd door kleine minderheden bedreven, welke bevolkingsgroep het ook betreft.
Beter gezegd: ‘Ieder mens kan zich tot terrorist ontwikkelen als hij maar op de juiste manier getriggerd wordt’
Het maakt niet uit welke godsdienst men aanhangt of tot welke cultuur men zichzelf rekent.
Het zijn de levensomstandigheden, de toekomstverwachtingen en de aantrekkingskracht van een Utopia en een charismatisch leider die dejuiste trigger vormen.
De ergste vormen van terrorisme worden door tot extremisme vervallen wanhopige mensen bedreven. Meestal daartoe aangezet door rancuneuze, door en door cynische en gewetenloze megalomanen die hen als instrument gebruiken om zelf macht en rijkdom te vergaren.

vegan-revolution schreef: 04 sep 2021 07:34 Een deel van de radicalisering kan mogelijk verklaard worden vanuit een onheuse bejegening van moslims. Het gevaar bestaat mijns inziens echter dat we dit als enige mogelijke reden van radicalisering gaan zien.].
Verkijk je niet op de impact die deze door jou zo eufemistisch “onheuse bejegening” genoemde houding op een mens kan hebben. Ik weet wat het is. Ik ben ervaringsdeskundige
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Georgie schreef: 04 sep 2021 11:00 Er is een verschil tussen de "goddelijke wetten" die gelovigen als het hoogste gezag beschouwen en de wetten van (democratische) samenlevingen:
....
Zelfs de van "hogerhand" opgelegde wetten worden later democratisch wel of niet omarmt. Een verzuiling doet immers wonderen.
En wees eerlijk: Wie volgt alle christelijke wetten nog? En dat zijn er nogal wat. Denk dat de meeste christenen ze niet eens kennen!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 sep 2021 11:30 Het heeft ook nadelen het kan leiden tot de dictatuur van een kleine meerderheid. (Texas is daar helaas een voorbeeld van)
Ook kan de meerderheid de wet zo aanpassen dat veranderen eigenlijk niet meer mogelijk is.
Is er dan wel sprake van dictatuur?
Er was een wetsvoorstel. Daar is in het parlement over gedebatteerd en daarna gestemd. De wet is in beide kamers aangenomen.
Het is een zwaar misogyne wet, een vreselijke wet, een onrechtvaardige wet, een mensonwaardige wet. Maar hij is wel langs democratische weg tot stand gekomen.
Tegelijkertijd kun je het misschien toch wel een dictatoriale wet noemen, want het is de (on)menselijke uitwerking van van een "goddelijk gebod".
Dit is zo'n uitwas van de negatieve invloed die godsdienst op de samenleving en op de ontwikkeling van de menselijke beschaving in het algemeen heeft.
Dit is een van de redenen waarom ik zulke grote bezwaren heb tegen godsdienst.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

dikkemick schreef: 04 sep 2021 19:40 Zelfs de van "hogerhand" opgelegde wetten worden later democratisch wel of niet omarmt. Een verzuiling doet immers wonderen.
En wees eerlijk: Wie volgt alle christelijke wetten nog? En dat zijn er nogal wat. Denk dat de meeste christenen ze niet eens kennen!
Je kunt dat 'zelfs' wel weglaten. In democratische landen is het een speerpunt in het beleid van "de kerk" om hun "goddelijke" wetten via democratische processen aan de samenleving opgelegd te krijgen. Het is een van de kerntaken van hun politieke instrumenten: de confessionele partijen.
En het is een heidens karwei om die wetgeving terug te draaien. Zo'n wet is precies de reden waarom D66 niet meer met de ChristenUnie in één kabinet wil zitten (en gelijk hebben ze. N.m.m. hebben confessionele partijen, van welke aard of geloofsrichting dan ook hoe dan ook geen bestaansrecht, Vrijheid van godsdienst of niet.)
Of gelovigen de wetten van hun geloof wel of niet kennen doet niet terzake. De gevolgen zijn voor hen… in hun hiernamaals. Voor ons seculieren maakt het niet uit.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Georgie schreef: 04 sep 2021 21:21
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 04 sep 2021 11:30 Het heeft ook nadelen het kan leiden tot de dictatuur van een kleine meerderheid. (Texas is daar helaas een voorbeeld van)
Is er dan wel sprake van dictatuur?
Er was een wetsvoorstel. Daar is in het parlement over gedebatteerd en daarna gestemd. De wet is in beide kamers aangenomen.
Het is een zwaar misogyne wet, een vreselijke wet, een onrechtvaardige wet, een mensonwaardige wet. Maar hij is wel langs democratische weg tot stand gekomen.
Tegelijkertijd kun je het misschien toch wel een dictatoriale wet noemen, want het is de (on)menselijke uitwerking van van een "goddelijk gebod".
Dit is zo'n uitwas van de negatieve invloed die godsdienst op de samenleving en op de ontwikkeling van de menselijke beschaving in het algemeen heeft.
Dit is een van de redenen waarom ik zulke grote bezwaren heb tegen godsdienst.
Het is wat men nu eenmaal zo noemt de dictatuur van de meerderheid.
Het hoeft zelf geen eens de meerderheid te zijn ook in ons landje niet.

Democratie leidt niet perse tot een rechtvaardige samenleving, daar is heel wat meer voor nodig.

PS.
Ook ik zie het liefst alle godsdiensten en geloof verdwijnen, maar helaas over 1000j is het er nog tenzij we ons zelf hebben vernietigd.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Georgie

Nadruk moest liggen op de verzuiling. Zovele stromingen, zovele interpretaties. Over 10 jaar is (een afsplitsing van) de CU voorstander van abortus. Het zou zomaar kunnen....
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Re: Opmars van islamitisch fanatisme in Afghanistan

Bericht door gerard_m »

Georgie schreef: 02 sep 2021 21:07 Blijkbaar was ik niet expliciet genoeg. Politiek kun je niet met religie vergelijken. Politiek behoort tot het publieke domein. Het gaat om organisatie en inrichting van de samenleving. Dat kan democratisch of autoritair. Politieke partijen werken onder het stempel “democratie”. Zij doen hun best hun visie op de samenleving via overleg met andere partijen in wetgeving en beleid om te zetten.
Religie behoort tot het private domein. Dat gaat om organisatie en inrichting van het privéleven. Pogingen van gelovigen om deze privé-levensovertuiging aan de samenleving op te leggen zijn per definitie anti-democratisch.
Religieus geïnspireerde politieke partijen (In ons land hebben we het dan o.a. over CDA, SGP en Christenunie) zijn principieel ondemocratisch. Zij willen hun godsdienstige (privé-) overtuigingen aan de rest van de samenleving opdringen. Zij horen niet thuis in een democratie.
Wat sporten en maaltijden hiermee te maken hebben ontgaat me.
Hier zit de kern van het verschil: de CU en de SGP willen hun eigen idealen verwezenlijken langs democratische weg. Die idealen zijn gebaseerd op hun geloof, maar principieel doen zij daarmee niets anders dan socialisten of liberalen. Al deze partijen respecteren de democratie.
Als de christelijke partijen de meerderheid zouden krijgen, blijft de democratie gewoon bestaan.

Dit is fundamenteel anders dan de islamitische wet, de sharia. Die staat boven de democratie en wijst de democratie zelf af, want de wet van Allah gaat boven mensenwetten. Het uitgangspunt is dus dat de democratie wordt afgeschaft. Dit is inmiddels in heel wat landen gelukt.

En doordat het een door Allah gedicteerde wet is, is deze bovendien onveranderlijk terwijl de standpunten van christelijke partijen door de tijd heen veranderen.
Dat komt doordat er geen christelijke wet bestaat. Christelijke partijen leiden hun visie af vanuit hun geloof, that's all.

Ik ga dan even voorbij aan de zeer fundamentele verschillen in de uitwerking van islamitische of christelijke waarden op de samenleving, zoals stelselmatige discriminatie van andersdenkenden die je in alle islamitische landen tegenkomt.
Ik vind het hypocriet om als samenleving enerzijds het christendom en allerlei andere godsdiensten te omarmen en tegelijkertijd één godsdienst, die principieel identiek is aan al die andere –een andere stam uit hetzelfde wortelstelsel– te isoleren en te verketteren, alleen omdat bepaalde groeperingen binnen die religie hun overtuigingen met grootschalig bruut en bloederig geweld aan andersdenkenden in hun territorium opleggen. En dat ook via aanslagen daarbuiten proberen.
Dat gebeurt niet. Er is meer dan genoeg kritiek op het christendom. En dat is maar goed ook.

Omgekeerd: bij kritiek op de islam werpen zich grote groepen mensen op die bang zijn dat de moslims gestigmatiseerd worden, wat niets te maken heeft met de kritiek. Of erger - zoals ook in dit topic weer te zien is - de criticus wordt als racist weggezet. (vreemd: ik heb nog nooit gezien dat iemand die kritiek op het christendom had, voor racist werd uitgemaakt).

Bij iedere aanslag door een moslim, haasten politici zich te roepen dat deze niets met de islam te maken heeft (merkwaardig: bij een extreemrechtse dader roept nooit iemand dat het niets met rechts te maken heeft).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Plaats reactie